Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В "Люлин" обектите на Lafka се броят на пръстите на едната ръка.

Трудни времена за Lafka

Експанзията на веригата в София се оказа бавна и скъпа

Паулина Михайлова, Десислава Николова

В "Люлин" обектите на Lafka се броят на пръстите на едната ръка.

© Надежда Чипева


Месечен наем от 128 лв. на квадратен метър за общински терен в краен квартал на София. 800 лв. за четири квадрата място в друг такъв. Над 1000 лв. за петно колкото за един павилион в трети. При такива цени навлиза Lafka в столицата, участвайки в конкурсите на районните общини за ново разпределение на местата за преместваеми обекти. С уточнението, че дори печелейки ги, веригата не може да постави там павилионите от вече добре познатия модел, който буквално заля голяма част от страната, а трябва да си поръча киоска по типов проект, одобрен от общината. И с другото - че на повечето места разрешението на кмета за отделните будки е за продажба на цигари или вестници (не и на двете заедно).

С една дума - експанзията на Lafka в София за разлика от тази в много други градове се случва бавно и скъпо. Веригата печели малко на брой петна, на наемни нива в пъти по-високи от стартовите и от тези на конкуренцията и нерядко се отказва от сделка на финалния етап. В резултат, пак за разлика от другите градове, тя е принудена за наема частни терени и помещения, вместо да разчита изцяло на дългосрочни договори за общински места.

Оказва се, че перфектно работещата доскоро схема, по която Lafka бързо отвори стотици обекти в цялата страна, договаряйки си атрактивни условия за 10 години напред през инвестиционно предложения до общината, не работи в София. Дали заради неясната политическа ситуация в момента, дали защото все пак говорим за столицата, заради вдигнатия шум, или просто защото спазват правилата, но районните кметове тук не фаворизираха по никакъв начин никого при новото разпределение на общинските места за продажба на вестници, цигари, цветя и дребни пакетирани стоки. И ефектът е налице: Lafka, макар и да е единствената верига с национално покритие в този сектор, трябва да се съобразява с условията, валидни за всички останали. В резултат тя не задължително е по-успешният кандидат, а по-голямата част от бизнеса остава поделен между стотици малки фирми.

Сегашните павилиони по общински терени в София са с изтекли преди години договори между наемателите и съответното районно кметство, които се подновяват с анекси месец за месец в очакване на нови конкурси, което е и причината основната част от обектите да имат познатия неособено приветлив вид. Преди близо две години главният архитект на столицата Петър Диков одобри нови схеми с местата, на които във всеки район ще могат да се поставят павилиони (обектите на частни терени и на пазарите са съвсем отделно). Според схемите като цяло броят киоски се намалява средно с около 30%. Самите конкурси, организирани от районните общини в София, са в ход от няколко месеца. В част от общините конкурсите приключиха, в други още не са започнали, в трети вървят на части. Но инвазия на Lafka няма.

В "Люлин" приключиха конкурсите за 51 петна за павилиони в четири от микрорайоните (2, 3, 4 и 5). При сериозен интерес от страна на "Табак маркет" (дружеството, чиито обекти работят под марката Lafka) и притежаваното от него на 95% "Разпространение на печата" спечелените от тях терени са седем, но не е ясно дали за някои от тях няма да има отказ. Масово местата в най-големия столичен квартал остават за малките и средни фирми, които и до момента са се занимавали именно с тази търговия. "В момента се подписват договорите с класираните на първо място фирми, а вероятно през септември или по-скоро през октомври ще стартираме и втората голяма група конкурси за общински петна в другите микрорайони", обясни кметът Милко Младенов. В "Люлин" леко предимство чрез условията на конкурсите получиха кандидатите с инвалидност. В "Оборище" от седем терена частна общинска собственост, пуснати на конкурс за наематели, "Табак маркет" и "Разпространение на печата" печелят три, но се отказват от тях и се очаква да бъде организирано ново наддаване. При конкурсите за други 18 места публична общинска собственост "Табак маркет" е класиран на първо място за седем, а "Разпространение на печата" - за шест. Дали обаче договорите за всички тях ще бъдат подписани не е ясно, защото целиятконкурс се обжалва от малка фирма, участвала в наддаването само за един терен. "Като цяло при нас остават свободни места и със сигурност ще има втори конкурси", каза кметът на района Йорданка Фикирлийска. "Не зная защо двете дружества се отказват от спечелени от тях места, но по условията на конкурса депозитите им ще бъдат задържани за общината", каза тя.
В "Младост" Lafka печели три петна за павилиони на частна общинска собственост, като при стартова наемна цена в конкурса от малко над 12 лв. веригата е излязла със 128 лв. предложение и се отказва от само едно от местата. "Предстои да изкарваме още терени", обясниха от общината в "Младост". В "Красно село" от 18 отдадени досега с конкурс места за преместваеми обекти нито едно не е спечелено от Lafka, като предстоят процедурите за още близо 40 петна. В "Надежда" от 62 конкурса веригата е спечелила едва шест, а в Банкя - два. Също две са местата, на които Lafka е класирана на първо място в "Подуяне" от общо 29, предложени на конкурс. По информация от източници от няколко столични района навсякъде двете дружества печелят по-малко на брой петна, като за всички тях се оказва, че са предложили месечен наем в пъти над офертите на останалите кандидати. В един от районите при малко над 200 лв. за терен от четири квадратни метра, предложена от няколко малки фирми, "Табак маркет" е оферирал над 800 лв. Вероятно именно по тази причина и те се отказват от някои от локациите.
За самите кметове щедростта на веригата е добре дошла. Според малки търговци, които се занимават с продажби на дребно на цигари и вестници от павилиони, обаче при такива наеми обектите просто няма как да работят на печалба. От самото дружество "Табак маркет" не отговориха на въпросите на "Капитал" по темата.

В много от столичните райони конкурсите все още не са започнали, макар че като цяло такива се подготвят. Старите павилиони за момента остават в "Слатина", като наддаване за петната им ще има, но не е ясно кога. Не е готова документацията за конкурсите и в "Красна поляна". "В процес на подготовка сме на документите, надяваме се да има процедури скоро", казаха от "Овча купел". В район "Витоша" са премахнати над 70 стари павилиона и в момента се подготвя процедура за отдаване под наем на 73 места за павилиони по типови проекти, каза инж. Теодор Петков, зам.-кмет на района. Той допълни, че вече са предали в Столичния общински съвет (СОС) схема с предложение за кои петна да проведат процедура и очаква одобрението й. В район "Средец" приключи процедурата за отдаване на пет петна за павилиони, като според условията на конкурса една фирма не може да кандидатства за повече от три от обявените позиции за будки. Резултатите ще бъдат обявени следващата седмица.

В район "Възраждане" все още имат проблеми с премахването на досегашните павилиони, особено тези на Женския пазар. Доста от фирмите оспорват в съда заповедите за премахване. Според главния архитект Людмила Гавазова местната администрация е предложила за одобрение на Столичната община схема, по която ще бъдат премахнати общо около 30 павилиона и след това ще се проведе конкурс за поставяне на нови по типов проект. Самата документация за наддаванията обаче не е готова. Одобрение от СОС чакат документите за 17 конкурса в район "Сердика", каза кметът инж. Тодор Кръстев. В "Изгрев" предстои отдаването под наем на 57 петна за павилиони. Схемите са в процедура по одобрение от главния архитект на София, като вероятно през септември ще се изработват проектите за самите процедури, каза кметът Цветомир Жеков. В район "Искър" също все още не са провеждани процедури по силата на новата наредба.
Район "Триадица" е на финалната права за обявяването на конкурси за мобилни колички и преместваеми обекти, като павилионите за цигари, вестници, алкохол и дребни промишлени стоки ще са 33. "Желанието ни е да одобрят нашето предложение за таван на броя обекти, за които може да кандидатства една фирма. Павилионите са места за малък бизнес и не искаме в района да се получат монополни образувания на компания, която има повече възможности от останалите търговци", коментира кметът инж. Николай Терзиев.

С една дума - в много от столичните райони не бързат с новото разпределение на местата за киоски, а неясната политическа ситуация и наближаващите парламентарни избори очевидно не насърчават местните власти да премахват точно сега старите павилиони, разбърквайки този бизнес. Тоест в мътните води на големите интереси дребният бизнес по-скоро печели.

Така концепцията за пазаруване на места за павилиони на едро от общините по подготвена от самата Lafka схема с най-оборотните места за търговия в София просто не тръгна. Не е ясно за момента и ще има ли концесия на спирките на столичния градски транспорт и при какви условия - другият пряк път, по който веригата явно смяташе да навлезе в града. Затова за момента "Табак маркет" и "Разпространение на печата" по-скоро наемат помещения и частни места на пазарни цени. Като вариант за разрастване на веригата се залага и на франчайза, но резултатът от него засега не е видим.

Логично предвид огромните инвестиции, направени досега в дългосрочни договори за наем на стотици терени, монтаж на киоски и изобщо мащабът на проекта, финансовите резултати на "Табак маркет" и "Разпространение на печата", меко казано, не са блестящи. Според отчета на "Разпространение на печата" в Търговския регистър то има почти 6.2 млн. лв. приходи за 2013 г. при 10.11 млн. лв. за 2012 г. и устойчива миниатюрна печалба от 1000 лв. за двете години поред. "В икономическо отношение 2013 г. беше най-трудната за дружеството от началото на икономическата криза", пише в годишния доклад за дейността на фирмата, подписан от изпълнителния му директор Кирил Кобарелов, който е в мениджмънта и на "Табак маркет". Според доклада през миналата година една от основните цели на мениджмънта е била да се запази целостта на търговската мрежа на дружеството и да се устои на "непрекъснатите атаки към наши обекти от страна на различни субекти". "В тази насока срещнахме редица трудности... наложи се да се разделим с няколко обекта, които отпаднаха по различни причини (по настояване на районни администрации, провеждане на конкурси)", пише в документа. "Придържахме се към досегашната ни политика за подбор на потенциално подходящи места за работа... Не успяхме да постигнем резултати по отношение увеличаване на сроковете на договорите за наем с общинските администрации. През есента на 2013 г. се появиха и първите конкурси за отдаване под наем на общински терени за търговия. На тези конкурси "Разпространение на печата" взе участие с променлив успех. Усилията ни за възстановяване на добрите взаимоотношения с някои от местните общински администрации имаха частичен успех", пише в доклада. "Табак маркет" все още не е изпратил в Търговския регистър отчета си за 2013 г. Според числата, с които "Капитал" разполага, дружеството има 42.56 млн. лв. нетни приходи от продажби (35.42 млн. лв. са от стоки и 7.14 млн. лв. от услуги) при 8.46 млн. лв. приходи за 2012 г. Загубата му за 2013 г. пък е 9.68 млн. лв. при 2.61 млн. лв. също със знак минус за предходната година. Любопитно е, че "Табак маркет" има 28.69 млн. лв. вземания от клиенти и доставчици в края на 2013 г., като в това число влизат 23.09 млн. лв. от "предприятия от група". Това на практика означава, че фирмата за търговия на дребно има да си взема толкова пари от групата на "Булгартабак". В края на миналата година "Табак маркет" беше дъщерно дружество именно на нея. Самият "Булгартабак" официално е собственост на офшорни дружества, а според изказване на един от директорите на КТБ е "ноторно известен факт, че е на Делян Пеевски".
Към коя група в момента принадлежи "Табак маркет" публично не е известно. "Булгартабак" още в края на март оповести, че е продал "Табак маркет" на несвързани с него лица, а в края на юни общото събрание на акционерите на холдинга одобри холдингът да продаде дела си от 32.61% в дружеството на дъщерната му "Благоевград БТ". Принципно собственикът на Lafka е притежание мажоритарно на "Благоевград БТ", а по-малкият дял се държеше от самия холдинг. И до днес обаче не е ясно има ли наистина сделка за Lafka с външно за групата лице. Според едни от източниците на пазара реална промяна на принадлежността няма. Според други обаче по-скоро в случая бизнесът е смесен между собствениците на "Булгартабак" и друга българска група.

Който и да финансира проекта в момента обаче, навлизането му в най-големия град в страната се случва недотам изгодно.

 

Мащаб

81

млн. лв. са дългосрочните инвестиции на "Табак маркет" през 2013 г. според отчета на дружеството.

 



Бруто

149

млн. лв. е капиталът на собственика на Lafka, а приходите за миналата година са 43 млн. лв.

30 коментара
  • 1
    bzm avatar :-|
    bzm

    София е балон и се пука.Града се обезлюдява и е авантюра да правиш верига от магазини.

  • 2
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Не стана ли ясно че Лафка няма да връща тези пари?

  • 3
    1951 avatar :-|
    1951

    Много пъти съм писал, че Лафка е тъп милиционерски проект, който не лежи на никакви нормални инвестиционни планове. Цялата идея е да се монополизират два умиращи бизнеса - разпространение на печатни издания и продажба на тютюневи изделия.

    Не само, че в София плащат безумни пари за наем, но в провинциални градчета имат по 15 - 20 будки за 40 000 град (?!).

    Къде ще излезе края?

    И дали ще има Лафка на 1 януари 2015 г.?

  • 4
    dane avatar :-|
    dane

    Към коментар № 3 - милиционерски, да, но не тъп - искаха след монополизирането да забранят продажбата на цигари в супермаркети и подобни и да я оставят само на специализираните лафки, нали затова беше цялата кампания, а сега няма кворум, ще има оставка, защо да не прежалят депозитите и да си тръгнат - те са инвестирали преди, когато са щели действително да стават монополисти.

  • 5
    andthensome avatar :-|
    andthensome

    До коментар [#1] от "bzm":

    София е единствения град в България с положителен прираст... не че съм фен на града или нещо такова, ма тва е очевидна глупост.

  • 6
    1951 avatar :-|
    1951

    До коментар [#4] от "dane":

    Да де, тъп милиционерски проект, който гради бизнес империя на две промени в закона...

  • 7
    1con avatar :-P
    1con

    В София нещата започват все повече да заприличват на бизнес... очаквайте скоро (до 10-15 год.) и в големите провинциални градове :)

  • 8
    bzm avatar :-P
    bzm

    До коментар [#5] от "economic hitman":Да бе!Ако четеш нагласените статистики на общината,така е,ако обаче погледнеш празните магазини и офиси,над 10000 са "само".Общинарите ,поради невъзможността им,да се справят с проблемите на града,пишат,че е над 2 млн.На преброяването обаче истината лъсна,поне до някъде-1,350к

  • 9
    tp avatar :-|
    tp

    Дали заради неясната политическа ситуация в момента, дали защото все пак говорим за столицата, заради вдигнатия шум, или просто защото спазват правилата,

    Искрено се надявам да е последното.

  • 10
    andthensome avatar :-P
    andthensome

    До коментар [#8] от "bzm":

    С гледане тия неща не стават, за това има статистики. А примерат и... щото в другите градове всичко направо цъфти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK