С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 11 юли 2014, 17:15, 26387 прочитания

Трудни времена за Lafka

Експанзията на веригата в София се оказа бавна и скъпа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Месечен наем от 128 лв. на квадратен метър за общински терен в краен квартал на София. 800 лв. за четири квадрата място в друг такъв. Над 1000 лв. за петно колкото за един павилион в трети. При такива цени навлиза Lafka в столицата, участвайки в конкурсите на районните общини за ново разпределение на местата за преместваеми обекти. С уточнението, че дори печелейки ги, веригата не може да постави там павилионите от вече добре познатия модел, който буквално заля голяма част от страната, а трябва да си поръча киоска по типов проект, одобрен от общината. И с другото - че на повечето места разрешението на кмета за отделните будки е за продажба на цигари или вестници (не и на двете заедно).
С една дума - експанзията на Lafka в София за разлика от тази в много други градове се случва бавно и скъпо. Веригата печели малко на брой петна, на наемни нива в пъти по-високи от стартовите и от тези на конкуренцията и нерядко се отказва от сделка на финалния етап. В резултат, пак за разлика от другите градове, тя е принудена за наема частни терени и помещения, вместо да разчита изцяло на дългосрочни договори за общински места.
Оказва се, че перфектно работещата доскоро схема, по която Lafka бързо отвори стотици обекти в цялата страна, договаряйки си атрактивни условия за 10 години напред през инвестиционно предложения до общината, не работи в София. Дали заради неясната политическа ситуация в момента, дали защото все пак говорим за столицата, заради вдигнатия шум, или просто защото спазват правилата, но районните кметове тук не фаворизираха по никакъв начин никого при новото разпределение на общинските места за продажба на вестници, цигари, цветя и дребни пакетирани стоки. И ефектът е налице: Lafka, макар и да е единствената верига с национално покритие в този сектор, трябва да се съобразява с условията, валидни за всички останали. В резултат тя не задължително е по-успешният кандидат, а по-голямата част от бизнеса остава поделен между стотици малки фирми.

Щедростта на веригата


Сегашните павилиони по общински терени в София са с изтекли преди години договори между наемателите и съответното районно кметство, които се подновяват с анекси месец за месец в очакване на нови конкурси, което е и причината основната част от обектите да имат познатия неособено приветлив вид. Преди близо две години главният архитект на столицата Петър Диков одобри нови схеми с местата, на които във всеки район ще могат да се поставят павилиони (обектите на частни терени и на пазарите са съвсем отделно). Според схемите като цяло броят киоски се намалява средно с около 30%. Самите конкурси, организирани от районните общини в София, са в ход от няколко месеца. В част от общините конкурсите приключиха, в други още не са започнали, в трети вървят на части. Но инвазия на Lafka няма.
В "Люлин" приключиха конкурсите за 51 петна за павилиони в четири от микрорайоните (2, 3, 4 и 5). При сериозен интерес от страна на "Табак маркет" (дружеството, чиито обекти работят под марката Lafka) и притежаваното от него на 95% "Разпространение на печата" спечелените от тях терени са седем, но не е ясно дали за някои от тях няма да има отказ. Масово местата в най-големия столичен квартал остават за малките и средни фирми, които и до момента са се занимавали именно с тази търговия. "В момента се подписват договорите с класираните на първо място фирми, а вероятно през септември или по-скоро през октомври ще стартираме и втората голяма група конкурси за общински петна в другите микрорайони", обясни кметът Милко Младенов. В "Люлин" леко предимство чрез условията на конкурсите получиха кандидатите с инвалидност.
В "Оборище" от седем терена частна общинска собственост, пуснати на конкурс за наематели, "Табак маркет" и "Разпространение на печата" печелят три, но се отказват от тях и се очаква да бъде организирано ново наддаване. При конкурсите за други 18 места публична общинска собственост "Табак маркет" е класиран на първо място за седем, а "Разпространение на печата" - за шест. Дали обаче договорите за всички тях ще бъдат подписани не е ясно, защото целиятконкурс се обжалва от малка фирма, участвала в наддаването само за един терен. "Като цяло при нас остават свободни места и със сигурност ще има втори конкурси", каза кметът на района Йорданка Фикирлийска. "Не зная защо двете дружества се отказват от спечелени от тях места, но по условията на конкурса депозитите им ще бъдат задържани за общината", каза тя.
В "Младост" Lafka печели три петна за павилиони на частна общинска собственост, като при стартова наемна цена в конкурса от малко над 12 лв. веригата е излязла със 128 лв. предложение и се отказва от само едно от местата. "Предстои да изкарваме още терени", обясниха от общината в "Младост".
В "Красно село" от 18 отдадени досега с конкурс места за преместваеми обекти нито едно не е спечелено от Lafka, като предстоят процедурите за още близо 40 петна. В "Надежда" от 62 конкурса веригата е спечелила едва шест, а в Банкя - два. Също две са местата, на които Lafka е класирана на първо място в "Подуяне" от общо 29, предложени на конкурс.
По информация от източници от няколко столични района навсякъде двете дружества печелят по-малко на брой петна, като за всички тях се оказва, че са предложили месечен наем в пъти над офертите на останалите кандидати. В един от районите при малко над 200 лв. за терен от четири квадратни метра, предложена от няколко малки фирми, "Табак маркет" е оферирал над 800 лв. Вероятно именно по тази причина и те се отказват от някои от локациите.
За самите кметове щедростта на веригата е добре дошла. Според малки търговци, които се занимават с продажби на дребно на цигари и вестници от павилиони, обаче при такива наеми обектите просто няма как да работят на печалба. От самото дружество "Табак маркет" не отговориха на въпросите на "Капитал" по темата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 343 прочитания

Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен

Предлаганите инсталации са допълнителни към "Топлофикация", която има разрешение да използва алтернативното гориво

11 ное 2019, 949 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Производителят на капачки "Херти" вдига производствения си капацитет

Дружеството поръчва три нови машини по проект за 3.75 млн. лв.

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10