Тъжната приказка за японската електроника

Бившите световни лидери в сектора се ориентират към нови сфери, за да се върнат на печалба

Откакто през февруари беше обявена продажба на Vaio на японски инвестиционен фонд, пазарният й дял в страната се е свил до едва 2% спрямо 10% в началото на годината
Откакто през февруари беше обявена продажба на Vaio на японски инвестиционен фонд, пазарният й дял в страната се е свил до едва 2% спрямо 10% в началото на годината
Откакто през февруари беше обявена продажба на Vaio на японски инвестиционен фонд, пазарният й дял в страната се е свил до едва 2% спрямо 10% в началото на годината    ©  Reuters
Откакто през февруари беше обявена продажба на Vaio на японски инвестиционен фонд, пазарният й дял в страната се е свил до едва 2% спрямо 10% в началото на годината    ©  Reuters

Славните дни на японските производители на електроника отминават и те все повече са засенчвани от конкуренти като Samsung и Apple, пише списание Economist. Най-явен пример за това е компанията Sony, която в началото на този месец окончателно се сбогува с марката си за персонални компютри Vaio, която имаше значителен успех след пускането й на пазара през 1996 г.

След като беше отделена от компанията майка, Vaio започна да затъва. Откакто през февруари беше обявена продажба й на японски инвестиционен фонд, пазарният й дял в страната се е свил до едва 2%, спрямо 10% в началото на годината. Въпреки че Sony вече държи само минимален дял от акциите на Vaio, този шеметен спад ще се отрази и на нея, като увеличи натиска на инвеститорите за подобряване на хронично лошите резултати на групата. Sony излиза на загуба през пет от последните шест години и прогнозира негативен завършек и на тази финансова година, която ще приключи през март 2015 г.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    today avatar :-|
    today
    • - 1
    • + 29

    "Някои от компаниите като Fujitsu, Hitachi и Panasonic се ориентират към изненадващи сфери като създаването на парници за отглеждане на зеленчуци"

    Салата Fujitsu-Hitachi, краставици и домати от съответните производители ;)

    Нередност?
  • 2
    g.e.m. avatar :-(
    ГЕМ
    • - 4
    • + 57

    Тъжно ми е да чета подобни новини, защото целия ми съзнателен живот премина в съжителство с японската електроника на 80-те и 90-те години и за мен тя беше (и още е) върха на сладоледа...

    Нередност?
  • 3
    v_l avatar :-|
    v_l
    • - 5
    • + 56

    Чак пък такава мелодрама ... просто бизнес. Явно не могат да отговорят на дивото консуматороство на евтини електрони джаджи. Клиентите вече не са склонни да плащат много за дълговечна техника. Всеки знае, че след 2-3 години телевизора му ще е пълно демоде. Сега на мода са "яки" продукти еднодневки. А се оказа, че големите фирми не знаят как се правят прости и евтини устройства ...

    Нередност?
  • 4
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • - 5
    • + 26

    Щом и япопнците са го закъсали, нещата наистина са на зле..

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 50

    [quote#3:"v_l"]Явно не могат да отговорят на дивото консуматороство на евтини електрони джаджи. Клиентите вече не са склонни да плащат много за дълговечна техника. Всеки знае, че след 2-3 години телевизора му ще е пълно демоде. Сега на мода са "яки" продукти еднодневки. А се оказа, че големите фирми не знаят как се правят прости и евтини устройства[/quote]Смарт фоните съвсем не са евтини - просто японците проспаха пазара. Епъл и корейците разпределиха порциите :) Ако при банките има too big to fail в развойната дейност има too big to innovate. Японските концерни попаднаха в последната категория.

    Нередност?
  • 6
    tucker_case avatar :-|
    tucker case
    • + 19

    щот проспаха интегрирането на съдържанието в хардуера... и щот се беха фанали със зъби и нокти за една архаична форма на разпространение на същото туй съдържание...

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа
    • - 1
    • + 35

    Не бързайте да ги отписвате заради едни телевизорчета. Сони държат пазара на оптични устройства, фотоелектроника, медицинска техника и електроника за охрана и наблюдение. Една от малкото фирми, които наливат милиони в развойна дейност, а не да копират от другите. Възможно е пазарът на персоналните компютри, които и без това умират и конкуренцията при смартфоните да им изяждат печалбата, но те лесно могат да бъдат извадени като самостоятелни бизнеси и ако ще умират, няма да завлекат цялата компания. За сега смарфоните им плуват на повърхността все още, та загубите са оправдани, за да не се изтърве пазара просто така.

    Нередност?
  • 8
    iliyapopov avatar :-|
    iliyapopov
    • - 8
    • + 6

    Като гледам колко "спецове" са се изказали тук, нашата икономика и особено електроника трябва да са най- отгоре!

    Нередност?
  • 9
    sinergy avatar :-|
    Sinergy
    • - 1
    • + 13

    Точно Vaio изобщо няма да ми липсва - лаптопи с hardware от средният и ниският сегмент + някой друг ultrabook като всичко на супер надути цени, които понякога достигат 200% от тези на останалите производители. Не, благодаря! Леново, Асус, Айсър и др. се справят в пъти по-добре от към качество, цена и параметри.

    Нередност?
  • 10
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • - 1
    • + 26

    Да оказва се, че сега пазара иска евтина и масова електроника, която след не повече от година е пълно демоде! Водещи са не технически параметри и качество, а маркетингово наложени безсмислици, които формират масовия вкус и продукти с много съмнителна полезност, но за сметка на това генериращи огромни приходи в момента!
    Преди няколко месеца тръгнах да си купувам телефон и ме гледаха, като паднал от небето, защото се мъчех да им обясня, че искам просто телефон! Не искам да съм свързан, обвързан, навързан, не искам да получавам информация, която не ме вълнува, не искам да гледам снимки на хора които не познавам, не искам купища реклами! Оказа се проблем!
    Не знам до кога ще продължава тая безсмислица, но си мисля че ще има някакъв праг на насищане...! Все пак не можем да поемаме постоянно, неограничено от всичко! Спомнете си как на времето зяпахме по телевизорите всеки филм, който не беше съветски! Сега ни е писнало да гледаме едно и също по повечето канали...!
    Та и с електрониката, може би ще е нещо подобно...

    Нередност?
Нов коментар