С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 14 юли 2014, 17:40, 14319 прочитания

Тъжната приказка за японската електроника

Бившите световни лидери в сектора се ориентират към нови сфери, за да се върнат на печалба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Славните дни на японските производители на електроника отминават и те все повече са засенчвани от конкуренти като Samsung и Apple, пише списание Economist. Най-явен пример за това е компанията Sony, която в началото на този месец окончателно се сбогува с марката си за персонални компютри Vaio, която имаше значителен успех след пускането й на пазара през 1996 г.

След като беше отделена от компанията майка, Vaio започна да затъва. Откакто през февруари беше обявена продажба й на японски инвестиционен фонд, пазарният й дял в страната се е свил до едва 2%, спрямо 10% в началото на годината. Въпреки че Sony вече държи само минимален дял от акциите на Vaio, този шеметен спад ще се отрази и на нея, като увеличи натиска на инвеститорите за подобряване на хронично лошите резултати на групата. Sony излиза на загуба през пет от последните шест години и прогнозира негативен завършек и на тази финансова година, която ще приключи през март 2015 г.


Реорганизация на бизнеса

Vaio е най-значителният бизнес, от който Sony е излязла в скоро време. Според анализаторите това може да е първа стъпка от мащабна реорганизация на операциите. Едновременно с персоналните компютри японската компания се раздели и с губещото подразделение за производство на телевизори. Звеното, което в миналото беше основен източник на печалба за групата, беше отделено в самостоятелна компания. Изпълнителният директор Казуо Хирай засега отхвърля идеята за цялостна продажба на този бизнес, но не изключва варианта за съюз с друг производител на телевизори.

След като години наред японските производители на потребителска електроника си затваряха очите за нуждата от дълбоки промени, изглежда, вече са готови да я приемат, отбелязва Economist. През 80-те години на миналия век японската електроника се наложи в цял свят благодарение на иновативни продукти като видеокамери, факс машини, уокмени и CD плеъри. В днешно време обаче те изостават значително по отношение на предпочитаните от потребителите устройства спрямо компании като южнокорейската Samsung и щатската Apple.

Дори на японският пазар на електроника, който е вторият най-голям след САЩ, бивши лидери като Hitachi, Panasonic, Sharp и Sony губят позиции. Една от основните причини за това е, че тези компании така и не успяха да завоюват позиции в производството на смартфони, които са най-търсените устройства през последните години. Някогашните търговски излишъци на Япония, за които спомагаше износът на електроника, сега са заменени с дефицити, за които значителна роля – около една пета, се пада на вноса на смартфони.



"Успокоителното е, че никоя фирма вече не може да овладее пазара на потребителска електроника, защото той стана изключително конкурентен. Силният бранд вече не е достатъчен, за да оправдае по-висока цена", коментира Ейчи Катаяма, анализатор в токийското представителство на Bank of America Merrill Lynch. Пример за това е Samsung, която обяви спад на оперативната печалба за трето поредно тримесечие, дължащ се на ценовата конкуренция на компании като китайската Xiaomi, която е създадена едва преди три години.

Японските компании изостават и по отношение на бързо растящия пазар на софтуер и услуги за потребителите. Тук отново са изпреварени от конкуренти като Apple, която постигна голям успех с продукти като iTunes. Те също така не са започнали да гледат навреме на развиващите се страни като на обещаващ пазар освен като на евтина производствена база, отбелязва Питър Кеневан, консултант в McKinsey.

Смяна на посоката

Сега фирмите са изправени пред тежки решения за това от кои свои продукти да се откажат и в каква насока да фокусират усилията си. Ръководството на Sony внимателно изучава реформите, извършени от холандската Philips, която се отказа от редица слабо представящи се бизнеси, включително производството на телевизори.

Panasonic от своя стана вече предприе промяна в посоката на развитието си. Под ръководството на новия изпълнителен директор Кажиро Цуга компанията излезе от производството на плазмени телевизори и смартфони и се фокусира върху оборудването за енергийна ефективност. Panasonic разчита на растеж и при автомобилната индустрия, за която произвежда акумулатори за електрически и хибридни коли. Цуга се опитва да се възползва по-добре и от нововъзникващите пазари, заради което все решение да премести централата по разработка на продукти в Индия.

Други компании като Toshiba и Hitachi също намаляват зависимостта си от потребителската електроника и се фокусират върху тежката индустрия. Тези стъпки трябва да решат един от основните структурни проблеми на японската индустрия, която има много фирми, произвеждащи подобни продукти. Някои от компаниите като Fujitsu, Hitachi и Panasonic се ориентират към изненадващи сфери като създаването на парници за отглеждане на зеленчуци, които имат високи цени на пазара в Япония.  
Финансовите резултати от тези мерки вече започват да се виждат. Благодарение и на отслабващия курс на йената Fujitsu, Panasonic и Sharp успяха да се върнат към печалба през 2013 г. С изключение на Sony и NEC всички електронни фирми в страната подобряват резултатите си. Sony обещава на акционерите си, че през финансовата 2015-2016 г. ще излезе на печалба, за което разчита и на своите водоустойчиви таблети и смартфони.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-големите гепарди Най-големите гепарди

Кои са компаниите с най-много служители, приходи и печалби в класацията на динамично растящия малък и среден бизнес "Гепард"

19 ное 2019, 79 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Една трета от българите в интернет пазаруват онлайн

Проучване на е-магазина eMag показва ръст от 14% на интернет поръчките през октомври - април

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10