Airbus изпревари Boeing по поръчки на изложението във Фарнбъро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Airbus изпревари Boeing по поръчки на изложението във Фарнбъро

Reuters

Airbus изпревари Boeing по поръчки на изложението във Фарнбъро

Подписаните договори се оказаха по-малко от тези през миналата година

3044 прочитания

Reuters

© Reuters


75 млрд. долара е стойността на сключените договори на Airbus.

40 млрд. долара е цената на контрактите на Boeing.

Airbus задмина сериозно най-големия си конкурент Boeing по поръчки на провелото се авиационно изложение в британския град Фарнобъро. Европейският концерн си осигури поръчки на стойност 75 млрд. долара, което е почти два пъти поече от договорите за 40 млрд. долара, които подписа американският производител, съобщава Financial Times.

На практика победителят от миналата година триумфира и през тази. Европейската компания подписа споразумения за доставка на 496 самолета, докато Boeing договори 201. Сред основните купувачи на самолетите на Airbus са SMBC Aviation Capital, Hong Kong Aviation Capital и Air Asia X, с която беше подписан договор за 13.2 млрд. долара. Партньори на Boeing станаха компании като китайската Hainan Airlines и британската Monarch Airline.

Тайната на успеха

"Най-доброто шоу във Фарнбъро за Airbus", както се изрази изпълнителният директор на компанията Фабрис Брежие, се дължи главно на решението да бъдe представени обновленията на популярния лайнер за пътуване на дълги разстояния от клас А330. С новия по-ефективен двигател, който намалява разхода и редуцира вредните емисии с 14%, моделът A330 Neo остави зад себе си 787 Dreamliner, водещия продукт на Boeing. Европейският производител отказа и заявка на Emirates Airlines за обновен модел А380, оборудван с новите двигатели.

В американската компания не дават израз на недоволството си от резултатите на изложението. Представянето на Boeing е задоволително, тъй като има поръчки за различните видове модели. Освен това през тази година са получени заявки за 783 самолета, докато Airbus ще строи 648, обясни маркетинговият директор Ранди Тинсет. Експертите обаче са на различно мнение. "Airbus наистина се изстреля. Ако бях на мястото на Boeing, щях да бъда малко притеснен", коментира Едуард Хънт, консултант от IHS.

Въпреки сключените редица договори акциите и на двете компании поевтиняха през последната седмица. Книжата на европейския концерн загубиха 0.5% от стойността си и се търгуваха за 45.13 долара, а тези на нейния американски конкурент се понижиха с 0.3%, достигайки 127 долара.

Турболенции на пазара

И двете компании определят постигнатите резултатите по време на авиоцанионното изложение като успешни. Все пак поръчките, които получиха тази година, се оказаха по-малко в сравнение с постигнатите сделки по време на миналогодишното издание, припомня Financial Times.

Основен показател за пазара са доставките, а в сравнение с 2013 г. те намаляват, твърди Ник Кънингам, анализатор в Agency Partners. Според него представянето във Фарнбъро далеч не е било прекрасно и за двата гиганта в самолетостроенето. Достатъчно показателно е разкритието на Airbus, че производствените разходи за модела A330 Neo ще понижат с 8% възвращаемостта на инвестициите през следващата година.

Появява се и проблем с инвеститорите, които засега изглеждат пасивни. Спадът на акциите е само една от причините за това. През тази година авикомпании като Lufthansa и Air France-KLM увеличиха броя на презокеанските полети, за да поевтинеят цените на билетите, и на тази стъпка не се гледа с добро око от производителите. Също така се наблюдава и известно пренасищане на азиатския пазар, където някои клиенти вече пожелаха да редуцират поръчките си от Airbus.

Индустрията обаче не трябва да бъде подценявана, защото се появяват нови играчи. Авиационният анализатор Хауърд Уилдън забелязва, че на много места само допреди няколко години е било немислимо да се пътува по въздух, по-евтино и по-лесно, а сега това е реалност.

В крайна сметка прогнозите са по-скоро оптимистични. Пазарът на самолети през следващите петнадесет години се оценява на 5.3 трлн. долара, както съобщи Boeing в доклада си отпреди седмица. Твърде вероятно е търговията с теснофюзелажни самолети с капацитет до 230 места да превземе 70% от пазара.

75 млрд. долара е стойността на сключените договори на Airbus.

40 млрд. долара е цената на контрактите на Boeing.

Airbus задмина сериозно най-големия си конкурент Boeing по поръчки на провелото се авиационно изложение в британския град Фарнобъро. Европейският концерн си осигури поръчки на стойност 75 млрд. долара, което е почти два пъти поече от договорите за 40 млрд. долара, които подписа американският производител, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Щом поръчват значи ще има раздвижване, от което за съжаление България няма да намаже нищо. Ние тука държим да инвестираме в стари руски и американски технологии, и да се грижим за интересите на Росатом, Газпром, Уестингхаус, и фирмите от обръчите на ДПС и БСП.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.