Телекомите са готови да инвестират 624 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекомите са готови да инвестират 624 млн. лв.

Телекомите са готови да инвестират 624 млн. лв.

Въпреки рекордния спад за бизнеса в България през 2013 г. операторите планират ръст на вложенията си за 2014 г.

Паулина Михайлова, Юлиян Арнаудов
9509 прочитания

© Надежда Чипева


9%

от приходите на операторите от мобилни услуги идват от роуминг. Идеята на еврокомисията е специалните тарифи за роуминг да бъдат премахнати.

Все по-малко приходи и все повече инвестиции - това са двете най-общи тенденции на текомуникационния пазар в България за 2014 г., видни от годишния доклад за състоянието на сектора за 2013 г., подготвен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Документът принципно се чака ежегодно като един от малкото меродавни източници на обобщена информация за индустрията в страната. Според анализа, публикуван на интернет страницата на регулатора, общите инвестиции на компаниите от бизнеса в България за 2014 г. ще бъдат 624 млн. лв. Това е първото увеличение на сумата от три години - за 2013 г. тя е била 524 млн. лв., което е с 4% под тази за предходната година.

Безспорно най-голямо вложение в бранша се очаква да направи "Глобул", чийто нов собственик Telenor предприе цялостна подмяна на мрежата. Макар общата стойност на проекта да е близо 300 млн. евро, не е ясно на практика каква част от него ще бъде реализирана тази година. Около 200 млн. лв. пък са планираните инвестиции на "Мобилтел" за 2014 г. Операторите влагат средства основно за въвеждане на нови технологии в мрежите си.

Другите тенденции за индустрията, валидни както за световния, така и за местния пазар, са увеличаване на дела на мобилния достъп до интернет, намаляване на значението на приходите от пренос на глас и консолидация (в някои сегменти на пазара).

Рекорд със знака минус

2013 е годината с рекорден спад в индустрията на телекомуникациите като цяло в България - 8.4%, какъвто не е имало за последните пет години. Общият обем на приходите в сектора за изминалата година е 2.544 млрд. лв. (3.3% от БВП на страната), като това число се базира на данни, подадени в регулатора от 862 дружества. Общо за последните пет години телекомуникационните компании са изгубили 23.6% от общите си приходи, а само за 2013 г. числото нето е 234.6 млн. лв. Най-много спрямо предишните години падат приходите от фиксирани и мобилни гласови услуги и линии под наем. Растящите сегменти като пакетни услуги и пренос на данни пък са се увеличили с по-малък процент спрямо предходната година. С други думи, движещите сили на индустрията нямат достатъчно ускорение все още, за да компенсират потъването на традиционните й източници на постъпления заради конкуренцията и регулациите.

По-внимателно вглеждане в данните от доклада на КРС показва, че огромен принос в спада на приходите в сектора има намаляването на цените за терминиране на трафик в мобилни мрежи (тарифите на едро, по които мобилните оператори се разплащат помежду си за повиквания между абонатите си). Техните нива бяха намалени драстично на няколко стъпки от секторния регулатор по настояване на Европейската комисия, където пък имаше натиск в тази посока от чуждестранни телекоми. Така тарифите на едро бяха не само рязко намалени, но и се изравниха независимо от произхода на трафика - цените станаха еднакви за повикване от български и външен оператор. Именно последното удари особено силно резултатите на българските компании и на практика спести разходи на чуждестранните такива. По данни на КРС, ако през 2012 г. делът на сегмента "взаимно свързване", където влизат така наречените нива за терминиране на трафик в мобилни мрежи, от общите приходи на сектора е бил 11.5%, то за 2013 г. той вече е 5.4%.

Още по-ясно се вижда орязването при данните за разпределението на приходите от мобилни услуги: ако за 2012 г. от взаимно свързване са идвали 23.1% от парите на операторите, то през 2013 г. този процент е 10.5. При това разпределение на гласови услуги се падат всяка година все по-малко от приходите на компаниите. На практика обаче това не е точно така, защото пък расте делът на перото "инсталационни такси, абонаменти и еднократни плащания". С други думи, все повече стойността на платените минути разговор пада, но пък растат парите, платени за пакети с включени минути. Въпреки очакванията, че с намаляването на тарифите на едро ще спре "затварянето на трафик" в мрежите на мобилните оператори, това не се случва - по данни на КРС, получени от самите доставчици на услугите, над 82% от изходящия трафик на мобилните мрежи е вътре в самата мрежа (хората се обаждат предимно на номера от същата мрежа, която използват и те).

При подреждането на мобилните оператори помежду им изненади няма, предвид че тенденцията е видна и от финансовите резултати на компаниите за 2013 г. и първото тримесечие на 2014 г.: "Мобилтел" губи пазарен дял основно от БТК и съвсем малко от "Глобул", който като цяло запазва позициите си.

Продължава да расте като приходи пазарът на телевизионни услуги, показват още данните на КРС. През 2013 г. обемът на пазарния сегмент "Услуги за пренос и/или разпространение на радио- и телевизионни програми" е 257.55 млн. лв. и бележи ръст спрямо 2012 г. от 9.5%. Растат почти всички подниши в доставката на телевизия с изключение на една -  самостоятелно предлаганата услуга кабелна телевизия, тоест домакинствата все повече ползват платена доставка на тв канали в пакет с нещо друго. Очевидно поне на този етап агресивно и скъпо рекламираната цифровизация на безплатния ефир изобщо не повлия на платените оператори, а и такава тенденция не се очертава предвид липсата на интерес от създатели на съдържание към достъп до платените за тях мултиплекси.

Ръст има и в сегмента "пренос на данни и достъп до интернет". За 2013 г. приходите в тази ниша са 364.5 млн. лв., или с 5.1% повече спрямо 2012 г. Продължава да расте броят на абонатите, ползващи оптична инфраструктура, което води и до увеличаване на процента потребители с връзка със скорост от 30 до 99 Mbps, тоест качеството на използваната услуга продължава да се покачва.

Светът: Африка и мобилен интернет

В световен мащаб източниците на растеж за сектора са два: мобилният трафик на данни и Африка.

По данни на ITU (Международния съюз по телекомуникации) абонатите на мобилни услуги през 2013 г. са почти толкова, колкото световното население (близо 6.8 млрд. абонати при 7.1 млрд. души на планетата), пише в доклада на КРС, където са цитирани данни от съюза. Тенденцията за увеличаване броя на абонатите на мобилни гласови услуги в световен мащаб се дължи основно на пазара в развиващите се страни, където за последните пет години (2009 – 2013 г.) е отчетен ръст от 59%.  Проникването на мобилни услуги в тези страни от 58% през 2009 г. е достигнало 88% в края на 2013 г. В страните от Африка например средното проникване на услуги е 65.9%, а в държавите от азиатско-тихоокеанския регион - 86.4%. Най-наситен е пазарът в Европа - 137% проникване.

Що се отнася до интернета, през 2013 г. потребителите му са над 2.7 млрд., което представлява 37.9% от световното население. В развиващите се страни този процент е 29.9, докато в развитите – 75.7. Страните от Европа отново отчитат най-висока степен на проникване на услугата - 73.1%, следвани от страните от Северна и Латинска Америка - 61.8%. Най-ниска степен на процент от населението, ползващ световната мрежа, има в Африка – 16.8%. По данни на ITU увеличението на потребителите на интернет през 2013 г. спрямо 2012 г. е 8% и то се дължи предимно на развиващите се страни и отново на Африка, където ръстът спрямо 2012 г. е 18.3%.

Основен фактор за развитието на телекомуникациите в световен мащаб продължава да бъде мобилният широколентов достъп. Доказателство за това е отчетеният ръст на броя на абонатите с 24.3%, което в абсолютно изражение представлява увеличение с 377 млн. души. Според данни на ITU нарастването на този сегмент от пазара е следствие от увеличения брой абонати спрямо 2012 г. както в развиващите се страни (с 36.6%), така и в развитите (с 13.4%). Абонатите на мобилен широколентов интернет продължават да са в пъти (2.9) повече от тези на фиксиран широколентов достъп. Най-голямо относително увеличение на броя на абонатите на мобилен широколентов достъп за периода 2012 – 2013 г. има отново в държавите от Африка (с 14.7%), а най-незначително - в Европа (с 3.07%).

Надежда за ръст

Въпреки че пазарът на телеком услуги в световен мащаб все още не се е възстановил, очакванията за 2014 г. все пак са за слабо нарастване на приходите. Прогнозата на Gartner Inc. за 2014 г. предвижда увеличение на постъпленията от телекомуникационни услуги в рамките на 1.2% спрямо 2013 г., като се очаква те да достигнат 1.65 трилиона щатски долара.

В своя доклад за пазара на информационно-комуникационните технологии за 2013 г. и 2014 г. Европейската обсерватория за информационни технологии (ЕОИТ) предвижда растеж в телекомуникационния сектор в рамките на 4.5% през 2014 г. спрямо 2013 г., като в голямата си част това е следствие от развитието на предлаганите мобилни услуги.

Прогнозата на аналитичната компания Ovum за разпределението на приходите от телеком услуги в света в средносрочен план (до 2018 г.) все още дава превес на гласовите услуги пред тези по доставка на широколентов достъп до интернет – 804 млрд. срещу 568 млрд. щатски долара. Въпреки това проучванията на повечето аналитични компании са съсредоточени в голяма степен именно върху очакваното развитие на достъпа до интернет. В своя доклад по темата ITU прогнозира, че проникването на този тип услуги до 2015 г. ще бъде 45% в световен мащаб, като в развиващите се страни то ще е в рамките на 37%.

Според Broadbandtrends мобилният широколентов достъп до интернет чрез LTE технологията остава най-голямата заплаха за достъпа чрез фиксирани мрежи. Това важи най-вече за развиващите се пазари, където проникването на фиксиран достъп до

интернет е ниско и предлаганите скорости на мобилния интернет и съответните ценови равнища са съпоставими с тези на фиксирания. Според данни от доклада на Световната GSM асоциация (GSMA) се очаква ръст с бързи темпове в броя на потребителите на мобилни услуги и съответно на генерирания трафик на данни. Прогнозата е, че броят на SIM картите ще достигне 7.4 млрд. през 2014 г. и 9.2 млрд. към края на 2020 г. Пак според GSMA броят абонати на мобилен широколентов достъп до интернет от 2.2 млрд. през 2013 г. ще достигне 5.9 млрд. през 2020 г. GSMA предвижда, че броят на LTE мрежите от 256 в края на 2013 г. ще нарасне през 2017 г. до над 500 в 128 държави по света.

Пет общи тенденции

Според прогнозата на аналитичната компания Pyramid Research главните тенденции в развитието на телекомуникационния пазар в световен мащаб са пет.

1. Консолидиране на пазара на мобилни услуги, породено от спада в темпа на растеж на броя абонати, увеличението в първоначалните капиталови разходи и намалението в маржа на печалба. Pyramid Research открива потенциал за този процес в държави, където броят на мобилните оператори е по-голям (над три или четири), в някои държави от Африка и азиатско-тихоокеанския регион, както и в страни от Централна и Източна Европа (Полша, Украйна, Русия, Румъния).

2. Засилване на процеса на експлоатиране на обща (споделена) инфраструктура от компаниите, провокирано от нуждата от използване на ограничен честотен ресурс и големите разходи за разгръщане на собствена мрежа.

3. Промяна в модела на разплащане с абонатите, ползващи мобилен широколентов достъп до интернет чрез LTE технология, който да бъде по-разумен и динамичен спрямо потребителското поведение в сравнение с досегашния начин на разплащане при 3G мрежите, при който се предлага определен обем данни на максимално достижима скорост.

4. Разширяване обхвата на използване на услугите от типа "машина към машина" и съответно ръст на приходите от тях. На практика това означава все по-широко използване на мобилните телефони например за електронни разплащания, управление на други уреди и т.н.

5. Навлизане на операторите в сегмента на услугите over the top (OTT). Което означава, че те все повече ще разработват собствени мобилни приложения или ще искат партньорство с компаниите в този сектор.
Преглед на оригинала
Преглед на оригинала
9%

от приходите на операторите от мобилни услуги идват от роуминг. Идеята на еврокомисията е специалните тарифи за роуминг да бъдат премахнати.

Все по-малко приходи и все повече инвестиции - това са двете най-общи тенденции на текомуникационния пазар в България за 2014 г., видни от годишния доклад за състоянието на сектора за 2013 г., подготвен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Документът принципно се чака ежегодно като един от малкото меродавни източници на обобщена информация за индустрията в страната. Според анализа, публикуван на интернет страницата на регулатора, общите инвестиции на компаниите от бизнеса в България за 2014 г. ще бъдат 624 млн. лв. Това е първото увеличение на сумата от три години - за 2013 г. тя е била 524 млн. лв., което е с 4% под тази за предходната година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Ми що да не са готови, Виваком дърпа пари от БТК, после целия народ плаща.

  • 2
    loimdn avatar :-?
    Радиолокатор

    Това горе на какъв език е?

  • 3
    dr_t avatar :-P
    dr_t

    Не може само да се печели без да се влагат пари, понякога трябват и инвестиции...

  • 4
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Няма начин да няма подобно намаление. Освен лекото понижение на цените на услугите, за съжаление в по-голяма степен благодарение на решенията на ЕК, а не на някаква реална конкуренция, другия неизбежен фактор е намаляване на населението, високата безработица и промяна на възрастовата структура на населението.
    И по принцип, подобно на строителния бум, нашия пазар е един малък пазар с краен потенциал . Оттук остават да се налагат и разпространяват вече новостите - Интернет, телевизии и прочее нови неща. Ако те могат и компенсират отрицателните фактори, добре, но честно казано малко се съмнявам.
    А около размера и цифрите на инвестициите, си позволявам да изразя известни съмнения. Този номер, като в много други, особено регулирани отрасли, доста чест се използва, за 'оправяне" на счетоводството - виж Лукойл, виж ЕРП-тата и частните водни, електрически и газови дружества под контрола на ДКВЕР.

  • 5
    mihail avatar :-|
    Михаил

    До коментар [#1] от "today (we are not going to pay)":

    Я пак?

  • 6
    bbtzvtzv avatar :-|
    bbtzvtzv

    Хаха, стига с тия глупости за цената на терминирането . Това им изнася на операторите да е причината (особено пък на единия) . Да не забравяме, че намаляват приходите от терминиране, но намаляват и разходите за същото терминиране в чужди оператори ! По големите губят малко, а по-малките дори печелят от намалената цена за терминиране.

  • 7
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#5] от "Михаил":

    От КТБ, не от БТК, "lapsus manus", извинявам се.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK