С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 20 юли 2014, 18:01, 4666 прочитания

Malaysia Airlines се готви за много съдебни дела

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малайзийските авиолинии вероятно ще трябва да убеждават много съдии от различни държави, че не е било проява на небрежност самолетът MH17 да прелети над разкъсваната от гражданска война Украйна. Според юристи поне няколко от семействата на жертвите се очаква да съдят Malaysia Airlines за щети над мащаба, който може да поискат по силата на международно споразумение, съобщи агенция Reuters. 

Експертите обаче не са единодушни за това дали авиокомпанията е проявила престъпна небрежност. Част от юристите отбелязват, че Malaysia Airlines може да използва аргумента, че самолети на много други компании са използвали същото въздушно пространство през изминалата седмица. Именно тази позиция зае министърът на транспорта на Малайзия Лиоу Тион Лай в петък. Според него националният превозвач не е поел ненужен риск, прелитайки над Украйна. Дела може да бъдат заведени под редица юрисдикции - Холандия, откъдето е излетял самолетът; Малайзия, където е трябвало да кацне, или пък държавите, от които са пътниците (част от тях са с двойно гражданство).


Конвенцията от Монреал

Съгласно международното споразумение, познато като Конвенцията от Монреал от 1999, авиокомпания не може да избяга от отговорност за смърт на пътник, дори когато катастрофата на самолета е причинена от военни действия или терористичен акт. Malaysia Airlines може да се наложи да плати до 49 милиона долара за всички 283 пътници. Но семействата може да имат претенции извън Конвенцията от Монреал. Освен това според споразумението авиокомпанията трябва да докаже, че не е проявила небрежност или че отговорност за смъртта на пътниците носи само една страна, като сепаратистите например. Ако делата са успешни, сумата за обезщетения може да расте безкрай, отбелязва Reuters. Компенсациите за екипажа ще бъдат покрити по силата на закона за обезщетения на служителите в Малайзия, коментира Андрю Енгъли, адвокат от Далас, който специализира в авиационно право.

През април американската Федерална авиационна служба забрани на американски авиопревозвачи да летят над по-голямата част от Кримския полуостров след анексирането от страна на Русия. Повечето самолети обаче продължиха да преминават над Източна Украйна, откъдето е популярният маршрут на дългите полети между Европа и Югоизточна Азия.



Какво е "небрежност"

Определението за небрежност е различно в различните юрисдикции. На височината, на която е летял MH17, въздушното пространство не е било затворено. Европейската служба за координация на въздушното пространство Eurocontrol заяви, че украинските власти са затворили въздушното пространство до 32 000 фута (9.75 км). Самолетът на Malaysia Airlines e летял на 33 000 фута (10.1 км).

Според Международната асоциация на въздушния транспорт авиокомпаниите приемат инструкции от правителствата и от трафик контрола на каква височина да летят. "Много прилича на карането на кола - ако пътищата са отворени, приемаш, че е безопасно. Ако са затворени, търсиш алтернативен маршрут", обяснява Тони Тайлър, изпълнителен директор на асоциацията.

Юристи твърдят, че освен ако въздушното пространство не е затворено и освен ако диспечерите не отклонят самолета, финалното решение за маршрута се взима от авиокомпанията, а не от правителствените регулатори, така че дело срещу регулаторите би било трудно за спечелване. Друго трудно начинание би било завеждане на дело срещу сепаратистите в Украйна. След атентата над самолета на PanAm над шотландското градче Локърби през 1988 г. САЩ премахнаха имунитета на държавите в списъка им на държавни спонсори на тероризъм. Този ход позволи на семействата на жертвите да съдят Либия, която през 2003 г. се съгласи да плати 2.7 милиарда долара. Нито Русия, нито Украйна обаче са в този списък.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE

Крайният срок за участие е 15 декември

8 дек 2019, 76 прочитания

General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ

Компаниите ще си сътрудничат в произвоството на нови модели електромобили

8 дек 2019, 204 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Телекомите са готови да инвестират 624 млн. лв.

Въпреки рекордния спад за бизнеса в България през 2013 г. операторите планират ръст на вложенията си за 2014 г.

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10