С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 25 юли 2014, 14:10, 8025 прочитания

НУРТС: Фитилът догаря

С края си мултиплексът би взривил цялата и без това компрометирана цифровизация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Ефектите за фирмите около КТБ

Втората петролна война

Насред разпада на КТБ собственикът на "Литекс" Гриша Ганчев овладява "Петрол" чрез борци и треньори. Въпросът е дали действа против или заедно с Цветан Василев

Дългово избухване в "Дунарит"

Оръжейният завод рязко е вдигнал задлъжнялостта си към КТБ през последните месеци

БТК: Златната заложница

Заради КТБ телекомът е тласнат да свие инвестициите си, а догодина може и да бъде продаден

7.37
млн. лв. е загубата на "НУРТС България" в консолидирания му отчет.
Откакто разпадът на структурата около Цветан Василев започна, за "НУРТС България" не се говори. Ако се приложи максимата "добро или нищо", е ясно защо - добро трудно може да се измисли. Мъртвец ли е "НУРТС България"? Все още не. Но финансово и пазарно мултиплексът е в тежко състояние. Лошото е, че ако той спре дейността си, това ще взриви и без това силно компрометираната цифровизация на тв ефира.

Накратко - "НУРТС България" е 100% собственик на "НУРТС Диджитъл" - дружеството, което държи лиценза за цифрово ефирно тв разпространение в България. Директна връзка с Цветан Василев няма - компанията майка е притежание на две офшорки, а самият Василев твърди, че е бил само консултант на инвеститорите. В сектора обаче е публична тайна, че именно той контролира мултиплекса. Както и другия такъв - "Фърст Диджитъл", който разпространява само БНТ.


Историята на НУРТС е показателна за това как един силно развит и конкурентен пазар трудно допуска изкуствено монополизиране. Компанията взе лицензите с помощта на държавата, която със специални законови промени изгони останалите кандидати. И разчиташе, че оттук нататък просто ще събира такси от телевизиите за това, че ги разпространява безплатно за зрителите. Оказа се обаче, че създателите на съдържание не горят от желание да плащат на мултиплекса, защото от услугите му се възползва твърде малка аудитория - проникването на кабелни и сателитни платформи е над 80%, тарифите са ниски, а гледаемостта на телевизиите почти не помръдва в резултат от качването им в ефира на НУРТС. В резултат каналите на новата мрежа останаха полупразни, а дори някои от телевизиите, сключили договори, се отдръпнаха.

С една дума - сметките на собствениците излязоха криви. "НУРТС Диджитъл" не е дала отчета си в Търговския регистър. Този на "НУРТС България" обаче е показателен. В индивидуалния отчет на компанията майка за 2013 г. при малко над 53 млн. лв. приходи тя регистрира 4.8 млн. лв. загуба от продължаваща дейност, но като краен резултат - 4.1 млн. лв. печалба. Което е ефект, предизвикан от продажбата на сателитния бизнес на фирмата - станцията "Плана сат", която пък всъщност е прехвърлена на фирми, за които има основания да се смята, че са вътрешни за структурата на Василев. В консолидирания отчет на "НУРТС България" обаче (в него влизат неговите резултати и тези на дъщерното дружество) ситуацията е различна - 7.37 млн. лв. загуба. Минус се пренася и през първото тримесечие на тази година.

Всъщност това, което се случва очевидно, е, че теоретично фирмата майка би могла да оцелява известно време от неща като такси от други оператори за колокация (съвместно ползване на помещения, кули, мачти и др.) - 28% от приходите, радиоразпространение - 14% от приходите, тв разпространение. Но не задълго. А "НУРТС България" (който декларира 122 млн. лв. инвестиция в дъщерната си фирма) взе за целта почти 80 млн. лв. облигационен заем. Условие в договора с облигационерите е съотношението дълг към печалба да не надвишава 5.75 към 1. А в самия отчет за 2013 г. е отбелязано, че пропорциите вече не са такива. Според договора, би трябвало до три месеца след установяването на този факт съотношението да се коригира. Какво става след това - не е публично известно. Залог за облигациите са акциите на "НУРТС Диджитъл" - очевидно не най-атрактивното притежание в момента. А от март догодина започват големите плащания по облигациите - по над 7 млн. лв. на полугодие.



За да излезе от проваления проект, "НУРТС България" предложи на държавата куп варианти кой от кой по-неприемливи: да се финансира с данък върху всички домакинства, с пари от европейските фондове, от бюджета, да бъде изкупен от телевизиите или държавата, телевизиите да се задължат да му плащат.

Решение от страна на управляващите засега няма. Темата с НУРТС обаче си остава за следващото правителство. А тя е бомба с догарящ фитил - ако дружеството спре да плаща на кредитори, в даден момент то може и да прекрати дейността си. Държавата пък е длъжна да осигури достъп до информация на всичките си граждани. Което не че е ситуация без изход, но минава през кардинални решения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 505 прочитания

"Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията "Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията

В следващите пет години продажбите на фирмена продукция все повече ще се дигитализират

20 сеп 2019, 868 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 9979 прочитания

20 сеп 2019, 5033 прочитания

20 сеп 2019, 2730 прочитания

20 сеп 2019, 1893 прочитания

20 сеп 2019, 1870 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
БТК: Златната заложница

Заради КТБ телекомът е тласнат да свие инвестициите си, а догодина може и да бъде продаден

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант