Нов ред в търговията с "Винпром Пещера"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов ред в търговията с "Винпром Пещера"

Доставките към складовете на ключови клиенти като търговските вериги са директно от производителя.

Нов ред в търговията с "Винпром Пещера"

Производителят постепенно намалява дистрибуторите си в цялата страна

Паулина Михайлова
17915 прочитания

Доставките към складовете на ключови клиенти като търговските вериги са директно от производителя.

© Георги Кожухаров


Без много шум, без много обяснения, без резки движения и писани правила, но пък и без сътресения за пазара. Така преминава в момента преструктурирането на продажбите на едро на най-големия производител на алкохол в страната според класацията "Капитал 100" - "Винпром Пещера". Може би защото новият ред се въвежда постепенно и без най-търсените артикули на фирмата не остава никой от доставчиците, които искат да ги продават. Промяната се прави по градове с идеята да обхване цялата страна, разказаха източници на "Капитал" от сектора. И се състои в това, че доставките на едро на алкохол на "Винпром Пещера" се уедряват още повече, а броят дистрибутори, които получават стоката си директно, се намалява.

На едро и още по-едро

От самия "Винпром Пещера" не дадоха информация за схемата си на дистрибуция. Според близо десет източника от търговията на едро от различни градове на страната обаче промяна има и тя върви от близо два месеца. Ако до момента алкохол на пещерския производител са продавали над 100 дистрибутора в България, сега бройката им се намалява сериозно. Универсални и конкретни критерии, по които се избират фирмите, оставащи в търговската му мрежа на едро, няма, или поне такива не са известни на самите дистрибутори (например реализиран обем през последните месеци илиброй автомобили). Де факто обаче избрани да продават и занапред стоката на "Винпром Пещера" са основно тези, които имат собствени превозни средства за доставка по заявка и екс-ван по магазини и павилиони, а отпадат предимно обекти по борсите, които разчитат клиентите да пазаруват от тях на място.

На практика това означава, че ако досега винпромът е карал със собствения си транспорт алкохол на много на брой клиенти на едро в различните градове, сега схемата се оптимизира, а директни доставки ще получат по-малко, но по-големи складове.

Стъпката обаче не е внезапна за цялата страна. В София например преструктурирането е приключило, или почти - от близо 30 фирми досега занапред остават едноцифрен брой. "Съкратиха много фирми и вече ще работят с шест или седем от най-големите разносвачи", каза източник от сектора в София. Сред оставащите са например "Леопард трейдинг", "Комета III", "Диала 04" (и от трите фирми потвърдиха пред "Капитал", че продължават да са дистрибутори на пещерския производител). 

Вариант останалите разносвачи и борсите да получат стока на "Винпром Пещера" все пак има, но не от завода. "До момента давах заявките си директно и получавах всичко, каквото съм поръчал, плюс още няколко недотам търсени артикула, които не съм поискал, но си вървят заедно с най-оборотните. Сега стоката минава "през ръка", отстъпката ми естествено е по-ниска, но пък съм ограничил асортимента от този производител до най-необходимото", каза търговец с обект на едно от столичните тържища.

Във Враца например намерението за промяната е съобщено на търговците още преди близо три седмици, но за момента не е ясно кои от петте дистрибутора на алкохол на "Винпром Пещера" ще отпаднат, за да останат двама. В региона на Горна Оряховица (Плевен, Велико Търново, Шумен) за момента пък търговците нямаха информация за готвени промени. Тоест промяната се прави на етапи за различните региони. "Макар и да няма "заковани" правила, ситото за дистрибуторите е по две линии: от една страна, какви обороти правят и какъв е достъпът им до пазара, и от друга, имат ли електронни системи за наблюдение на продажбите във всеки момент", обясни един от търговците.

Що се отнася до т.нар. ключови клиенти като големите търговски вериги - те се зареждат директно от "Винпром Пещера" до собствените им логистични складове. Същото важи за някои от специализираните вериги, като "Аванти" например.

Повече пазар, същият процент

Промяна в търговските условия към дистрибуторите иначе няма. Те ще продължат да работят на досегашните проценти, казаха от няколко склада в страната. Отстъпката, която получава търговецът на едро от "Винпром Пещера", е масово 6% от определена цена - неособено висока на фона на тези от други български производители, които дават например 10%, но пък обяснимо, предвид доста силните продажби на пещерския асортимент. По-нататък по веригата доставчикът прехвърля част от отстъпката си на обектите на дребно, които пък добавят и своя надценка. Например ако бутилка ракия "Пещерска гроздова" струва на едро с доставка на място между 7.33 и 7.42 (в различни градове), крайната й цена в магазините е между ... и 8.60 (ако не броим 7.53 в "Аванти" например). И тук, както и при останалите вносители и производители, има стройни системи от допълнителни бонусни системи на база реализирани обороти.

Ефектите

Големи промени в продажбите на производителя в резултат на оптимизирането на търговията на едро едва ли ще има, особено в дългосрочен план, смятат повечето участници на пазара, с които "Капитал" се свърза. "За нас това подреждане е по-скоро добра новина. Подобна стъпка беше предприета при дистрибуцията на цигарите на "Кингс табако", а особена промяна в пазарния им дял не се вижда", каза един от тях.

Според един от големите вносители на алкохол пък стъпката от страна на "Винпром Пещера" е лесно обяснима, защото означава неособено голяма, но все пак оптимизация. Каквато е необходима предвид свиването на пазара като цяло (виж графиките). По данни на международната маркетингова компания IWSR, потреблението на твърд алкохол в България за последните 10 години е намаляло от 90 на 77.4 млн. литра годишно. Според отчета на "Винпром Пещера", изпратен в Търговския регистър, компанията има стабилен ръст и на приходите, и на печалбата си (виж таблицата). Свиване на производството не се предвижда, пише в доклада към отчета на дружеството за изминалата година, според който съществена част от приходите идват от износ.

Основатели на компанията са Антон Щерев и Атанас Петров. В момента тя е собственост официално на три дружества с офшорни регистрации, но на пазара е известно, че продължава да се контролира от двамата.

Винпром Пещера
 20092010201120122013
Приходи (в хил. лв)6051071160805128612199960
Печалба/Загуба64330371333363210490
Персонал (души)10411008971766740
Източник: Капитал Топ 100    

Източник: Капитал

Без много шум, без много обяснения, без резки движения и писани правила, но пък и без сътресения за пазара. Така преминава в момента преструктурирането на продажбите на едро на най-големия производител на алкохол в страната според класацията "Капитал 100" - "Винпром Пещера". Може би защото новият ред се въвежда постепенно и без най-търсените артикули на фирмата не остава никой от доставчиците, които искат да ги продават. Промяната се прави по градове с идеята да обхване цялата страна, разказаха източници на "Капитал" от сектора. И се състои в това, че доставките на едро на алкохол на "Винпром Пещера" се уедряват още повече, а броят дистрибутори, които получават стоката си директно, се намалява.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    "Основатели на компанията са Антон Щерев и Атанас Петров."

    За пореден път ще го кажа - тези двамата едва ли са основателите на компанията, защото тоя винпром го има от поне 40 години. Виж, да кажете, че са го приватизирали по някакъв начин - да, за основатели обаче и дума не може да става...

  • 2
    chet avatar :-|
    chet

    Имаше изба в Пещера , а не винпром !

  • 3
    bzm avatar :-|
    bzm

    Ефекта е повече от ясен!Намалят персонала,приходите така или иначе се вдигат.За последните 5 г са намалили персонала с 300 човека или около 2,5-3кк по -малко за заплати и осигоровки.Да го духат бедните,дето се казва в един филм!Няма чорбаджии-филантропи !

  • 4
    100jan avatar :-|
    100jan

    №1 и №2, грешите и двамата.

    Винпромът в Пещера, който е на над 40 години, се казва "Пловдив". А в самия град Пловдив винпром нямаше, а само изба, която беше под шапката на винпром "Пловдив".
    №1, достатъчно е да посетиш град Пещера и сам да се убедиш, че двата винпрома (новият и старият) са един до друг. Какво произвежда старият (винпром "Пловдив") и дали работи изобщо - не съм запознат. С какви пари и по кой именно начин беше създаден новия - не знам със сигурност, но имам подозрения...
    №2, а пък избата в Пловдив отдавна не работи като такава. Административната сграда е отдадена под наем на различни фирми за офиси, това се вижда само...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK