Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 1 авг 2014, 17:22, 17189 прочитания

Нов ред в търговията с "Винпром Пещера"

Производителят постепенно намалява дистрибуторите си в цялата страна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Без много шум, без много обяснения, без резки движения и писани правила, но пък и без сътресения за пазара. Така преминава в момента преструктурирането на продажбите на едро на най-големия производител на алкохол в страната според класацията "Капитал 100" - "Винпром Пещера". Може би защото новият ред се въвежда постепенно и без най-търсените артикули на фирмата не остава никой от доставчиците, които искат да ги продават. Промяната се прави по градове с идеята да обхване цялата страна, разказаха източници на "Капитал" от сектора. И се състои в това, че доставките на едро на алкохол на "Винпром Пещера" се уедряват още повече, а броят дистрибутори, които получават стоката си директно, се намалява.

На едро и още по-едро


От самия "Винпром Пещера" не дадоха информация за схемата си на дистрибуция. Според близо десет източника от търговията на едро от различни градове на страната обаче промяна има и тя върви от близо два месеца. Ако до момента алкохол на пещерския производител са продавали над 100 дистрибутора в България, сега бройката им се намалява сериозно. Универсални и конкретни критерии, по които се избират фирмите, оставащи в търговската му мрежа на едро, няма, или поне такива не са известни на самите дистрибутори (например реализиран обем през последните месеци илиброй автомобили). Де факто обаче избрани да продават и занапред стоката на "Винпром Пещера" са основно тези, които имат собствени превозни средства за доставка по заявка и екс-ван по магазини и павилиони, а отпадат предимно обекти по борсите, които разчитат клиентите да пазаруват от тях на място.
На практика това означава, че ако досега винпромът е карал със собствения си транспорт алкохол на много на брой клиенти на едро в различните градове, сега схемата се оптимизира, а директни доставки ще получат по-малко, но по-големи складове.
Стъпката обаче не е внезапна за цялата страна. В София например преструктурирането е приключило, или почти - от близо 30 фирми досега занапред остават едноцифрен брой. "Съкратиха много фирми и вече ще работят с шест или седем от най-големите разносвачи", каза източник от сектора в София. Сред оставащите са например "Леопард трейдинг", "Комета III", "Диала 04" (и от трите фирми потвърдиха пред "Капитал", че продължават да са дистрибутори на пещерския производител). 

Вариант останалите разносвачи и борсите да получат стока на "Винпром Пещера" все пак има, но не от завода. "До момента давах заявките си директно и получавах всичко, каквото съм поръчал, плюс още няколко недотам търсени артикула, които не съм поискал, но си вървят заедно с най-оборотните. Сега стоката минава "през ръка", отстъпката ми естествено е по-ниска, но пък съм ограничил асортимента от този производител до най-необходимото", каза търговец с обект на едно от столичните тържища.

Във Враца например намерението за промяната е съобщено на търговците още преди близо три седмици, но за момента не е ясно кои от петте дистрибутора на алкохол на "Винпром Пещера" ще отпаднат, за да останат двама. В региона на Горна Оряховица (Плевен, Велико Търново, Шумен) за момента пък търговците нямаха информация за готвени промени. Тоест промяната се прави на етапи за различните региони. "Макар и да няма "заковани" правила, ситото за дистрибуторите е по две линии: от една страна, какви обороти правят и какъв е достъпът им до пазара, и от друга, имат ли електронни системи за наблюдение на продажбите във всеки момент", обясни един от търговците.



Що се отнася до т.нар. ключови клиенти като големите търговски вериги - те се зареждат директно от "Винпром Пещера" до собствените им логистични складове. Същото важи за някои от специализираните вериги, като "Аванти" например.

Повече пазар, същият процент

Промяна в търговските условия към дистрибуторите иначе няма. Те ще продължат да работят на досегашните проценти, казаха от няколко склада в страната. Отстъпката, която получава търговецът на едро от "Винпром Пещера", е масово 6% от определена цена - неособено висока на фона на тези от други български производители, които дават например 10%, но пък обяснимо, предвид доста силните продажби на пещерския асортимент. По-нататък по веригата доставчикът прехвърля част от отстъпката си на обектите на дребно, които пък добавят и своя надценка. Например ако бутилка ракия "Пещерска гроздова" струва на едро с доставка на място между 7.33 и 7.42 (в различни градове), крайната й цена в магазините е между ... и 8.60 (ако не броим 7.53 в "Аванти" например). И тук, както и при останалите вносители и производители, има стройни системи от допълнителни бонусни системи на база реализирани обороти.

Ефектите

Големи промени в продажбите на производителя в резултат на оптимизирането на търговията на едро едва ли ще има, особено в дългосрочен план, смятат повечето участници на пазара, с които "Капитал" се свърза. "За нас това подреждане е по-скоро добра новина. Подобна стъпка беше предприета при дистрибуцията на цигарите на "Кингс табако", а особена промяна в пазарния им дял не се вижда", каза един от тях.
Според един от големите вносители на алкохол пък стъпката от страна на "Винпром Пещера" е лесно обяснима, защото означава неособено голяма, но все пак оптимизация. Каквато е необходима предвид свиването на пазара като цяло (виж графиките). По данни на международната маркетингова компания IWSR, потреблението на твърд алкохол в България за последните 10 години е намаляло от 90 на 77.4 млн. литра годишно.
Според отчета на "Винпром Пещера", изпратен в Търговския регистър, компанията има стабилен ръст и на приходите, и на печалбата си (виж таблицата). Свиване на производството не се предвижда, пише в доклада към отчета на дружеството за изминалата година, според който съществена част от приходите идват от износ.
Основатели на компанията са Антон Щерев и Атанас Петров. В момента тя е собственост официално на три дружества с офшорни регистрации, но на пазара е известно, че продължава да се контролира от двамата.

Винпром Пещера
  2009 2010 2011 2012 2013
Приходи (в хил. лв) 60510 71160 80512 86121 99960
Печалба/Загуба 643 3037 1333 3632 10490
Персонал (души) 1041 1008 971 766 740
Източник: Капитал Топ 100        

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Euler Hermes: Застрашени от фалит са 13 хил. компании в еврозоната Euler Hermes: Застрашени от фалит са 13 хил. компании в еврозоната

Процедурите по несъстоятелност може да се увеличат с 20%, прогнозират от компанията за застраховане на кредити

30 мар 2020, 604 прочитания

АЕЦ "Козлодуй" си поръчва защитни облекла за 4.1 млн. лв. АЕЦ "Козлодуй" си поръчва защитни облекла за 4.1 млн. лв.

Те ще бъдат с различна степен на предпазване в зависимост от рисковете

30 мар 2020, 831 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Френският Iliad подаде оферта за T-Mobile

Европейската компания предлага по-малко пари от Sprint, но не е изправен пред опасността от блокиране на сделката от регулаторите

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10