IKEA влиза в града

IKEA влиза в града

Шведската верига отвори първия си магазин в центъра на Хамбург

Зорница Маркова
7778 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Ако Мохамед не отиде при планината, планината ще отиде при Мохамед. В модерен германски вариант тази поговорка би звучала така: Ако Курт не отиде при шкафа BILLY, шкафът BILLY ще отиде при Курт.

През последните десетилетия шведската верига IKEA стана символ за модерното обзавеждане на дома на достъпни (по разбиранията на развитите пазари) цени. През уикенда цели колони от автомобили се отправят към предградията на европейските градове, за да напазаруват за новата къща диван, завивки, чаши. Независимо дали в Атина, София, Виена или Берлин, синьо-жълтите магазини изглеждат по един и същ начин, асортиментът е синхронизиран навсякъде. И всички те са отдалечени от центъра. Досега.

От няколко седмици веригата за мебели тества нов вариант на своите обекти. В центъра на хамбургския квартал Алтона вече отвори новият градски вариант на IKEA. Той е по-малък, със селектиран асортимент, но по-достъпен за тези, които не искат да пътуват дълго.

Близо до клиентите

Изграждането на първия градски вариант на IKEA в Хамбург започна в края на 2012 г. и отвори в края на юни. За разлика от всички други обекти на веригата, които са обградени от други магазини, търговски халета или складове, този има за съседи жилищни сгради, улици, а до него се стига най-лесно с градския транспорт. На 30 метра от магазина има спирка на четири автобуса, на 400 метра е гарата на Алтона, през която минават още няколко линии на автобуси, метро (S-Bahn) и влакове. Идеята на този магазин е да бъде близо до клиента, обясниха пред "Капитал" от германския офис на IKEA. "С първия градски магазин на IKEA в Алтона искаме да сме още по-близо до нашите клиенти и да сме част от идеята за природосъобразност: много хора, които живеят в центъра на Хамбург, съзнателно отказват да имат коли или имат икономически или екологични причини да не идват до нашите по-далечни магазини", отговориха от централата в Германия. С този обект от веригата отговарят и на друга тенденция – урбанизацията расте, а в същото време времето на хората става все по-ограничено и преценено. "Все повече хора населяват централните градски части. Ние искаме да им дадем възможността за пазаруване, непосредствено близо до тях", разказват от IKEA.

Промени във формата

Градската IKEA е обект, какъвто не е имало досега, и съответно изисква пренастройване в целия формат. "За пръв път променихме изцяло начина на излагане на мебелите, площите за самообслужване и пътя към касите", казаха от веригата. Така например двете зали – изложбена и за самообслужване, са обединени и чашите и чиниите са подредени непосредствено до кухненските мебели. В IKEA - Алтона, не е включен целият асортимент, а е намален с една трета. Вместо 10 хил. се предлагат между 6 и 8 хил. артикула. Предлагат се стоки, които са по-малки и могат да се пренасят по-лесно с кола и с градския транспорт. Веригата е разработила и разнообразни варианти за транспорт и доставка. Както на другите места, клиентите могат да поръчат доставка до дома или да си вземат такси, което да ги закара и тях, и мебелите. Допълнително обаче има различни възможности да са наеме транспорт: Car Sharing, колело, колело със специална приставка, в която могат да се натоварят покупките, чанти на колелца за теглене. Може да се купят и специални етикети за транспорт от по 5 или 10 евро, които се лепят към всеки предмет, а след това се договаря кога да бъдат доставени. "Искаме да привлечем максимално много клиенти без автомобили, като им предложим атрактивна услуга за доставки. По наши данни 95% от клиентите ни пристигат или с градския транспорт, или с колело", казва Зимоне Зетергрен от пресофиса на IKEA в Германия.

Традиция с иновация

Засега няма планове за масово населване с градски икеи, но не е изключено в бъдеще да се появят и други такива. "Ще събираме опит и не е невъзможно след време той да бъде приложен на един или друг наш обект", казват от германския офис на веригата. Също така екипите в другите държави наблюдават с интерес как ще се развива първата градска IKEA и много от тях вече са заявили посещение на място. За масовост обаче още не може да става дума.

Градската IKEA не е първият проект на шведите, който се отклонява от установената традиция. Въпреки, че има наложен модел, който работи навсякъде по света, веригата през последните години тества различни формати и иновации, с които да увеличи пазарния си дял или да стъпи на нови пазарни ниши. След няколко месеца трябва да е готов и първият проект на IKEA за нискобюджетен хотел. Веригата Moxy е проект на шведския мебелен гигант и туристическия концерн Marriot и целта е да бъдат отворени до 150 обекта из цяла Европа. Първият ще е в Милано, а през 2015 г. ще има и в Германия. Берлин, Мюнхен и Хамбург са на дневен ред.

Другият фокус на веригата е да засили онлайн продажбите си. В интервю пред германския Hаndelsblatt мениджърът на компанията там Петер Бетцел каза, че в момента IKEA държи 13% от германския мебелен пазар, оценен на 31 млрд. евро. Целта е през следващите години да достигне 25%, както и да се качи делът на онлайн търговията. През миналата година веригата е продала мебели за 92 млн. евро онлайн от общ оборот 4 млрд. евро. В момента се изгражда цялостна система за прецизна онлайн търговия и до година-две целият асортимент ще може да се купува през интернет. Всичко това цели едно – максимално приближаване до клиента и преборване на останалата конкуренция.

Засега IKEA остава с един магазин в България

Тео Муратидис, управител на IKEA в София: 



При влизането си в България преди няколко години представителите на IKEA заявиха, че искат да имат поне още един магазин, а може и два. Дори се водеха преговори за конкретен терен до Варна, на който трябваше да се построи обектът. "В резултат от несигурната икономическа среда поне в краткосрочен план не планираме да отваряме магазин във Варна. Това обаче не означава, че регионът на Варна не представлява интерес за нас в дългосрочна перспектива", заяви за "Капитал" управителят на компанията в България Тео Муратидис. Третият магазин въобще е изпаднал от плановете.

Как оценявате досегашния си бизнес в страната? Какъв е планът ви за приходи през 2014? 

Доволни сме от развитието на бизнеса ни в България, което се случва в съответствие с плановете ни. Същевременно пред нас все още има поле за бъдещи подобрения и развитие. 

Достигнат ли е вече потенциалът за максимален оборот на софийския обект (70 млн. лв. приходи за 2013 г.), ако не - на колко го оценявате? 

Всеки магазин на IKEA достига пика на своето развитие за период от 5-7 години в зависимост от особеностите на пазара и други макроикономически фактори. Три години след откриването на обекта ни в София той се развива по план.

Планирате ли в България да приложите новата концепция на IKEА - да отваря магазини в централните градски части? Ако да - кога и къде?

 


В Гърция групата приложи друга концепция -  за създаване на пунктове за поръчка и получаване на продукти (т.нар. Pick up Points). Това е нов подход, който ни помага да достигнем до клиентите, без те да трябва да достигат нашите магазини. Прилага се на места, където отварянето на традиционен търговски обект не е оправдано поради различни причини, като например прекалена близост до друг IKEA магазин, недостатъчна гъстота на населението и др. Трябва да се има предвид обаче, че това действително са по-скоро пунктове, в които клиентите имат възможност да поръчат желаните от тях продукти, като бъдат консултирани от нашите експерти по продажби, и да получат стоките в срок около 5 дни. Предстои да направим сериозна оценка дали тази концепция е подходяща и приложима за българския пазар.

Ако Мохамед не отиде при планината, планината ще отиде при Мохамед. В модерен германски вариант тази поговорка би звучала така: Ако Курт не отиде при шкафа BILLY, шкафът BILLY ще отиде при Курт.

През последните десетилетия шведската верига IKEA стана символ за модерното обзавеждане на дома на достъпни (по разбиранията на развитите пазари) цени. През уикенда цели колони от автомобили се отправят към предградията на европейските градове, за да напазаруват за новата къща диван, завивки, чаши. Независимо дали в Атина, София, Виена или Берлин, синьо-жълтите магазини изглеждат по един и същ начин, асортиментът е синхронизиран навсякъде. И всички те са отдалечени от центъра. Досега.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    barefoot avatar :-|
    barefoot

    Абе, всичко хубаво, ама това не е моята марка мебели. Иначе са идейни решенията им.

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Успех на IKEA на германския пазар.Немците обичат сами да си сглобяват,така че за тях повече неща на модули:-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал