Фирмите на транспортно министерство се представят зле
28 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирмите на транспортно министерство се представят зле

След като много терминали на пристанищата са дадени на концесия, държавните предприятия имат намаление на оборота и отлив на товари към частните портове

Фирмите на транспортно министерство се представят зле

Много дружества отчитат спад на приходите, а дори и при ръст излизат на загуба

Весела Николаева
3371 прочитания

След като много терминали на пристанищата са дадени на концесия, държавните предприятия имат намаление на оборота и отлив на товари към частните портове

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Най-добре се представя РВД, а следващите месеци може да са още по-благодатни заради отклонения трафик на самолети от Украйна.

От лошо към по-лошо е положението на държавните компании под шапката на Министерството на транспорта, показват отчетите им за първото полугодие. Пристанища намаляват чувствително приходите си, същото е положението и в "Информационно обслужване", a "Български пощи" показва структура на разходите, невиждана в нито една аналогична частна компания. Пощите са една от най-големите държавни компании и са сред големите работодатели в България. Въпреки лекото увеличение на приходите държавните железници са на сериозна загуба - "Холдинг БДЖ", НК "Железопътна инфраструктура", пътническите и товарните превози.

Поща с не много добра вест

На пръв поглед "Български пощи" изглежда като едно от дружествата, което успява да подобри резултатите си - приходите растат, а компанията излиза от зоната на дълбоката загуба. Това обаче нямаше как да се случи без субсидията от държавата, която дружеството получава. В същото време разходите за заплати и осигуровки в "Български пощи" надминават почти два пъти тези за материали и външни услуги. За сравнение – в наскоро публикувания отчет на частната куриерска компания "Спиди" разходите за заплати са под 25% от общите. Разликата в оборота на държавната и частната компания е два пъти в полза на "Български пощи", но пък на фона на над 74 млн. лв. приходи и отчетен ръст в много от сегментите от пощите са приключили с 668 хил. лв. печалба. За сравнение, "Спиди" имат 35.5 млн. лв. приходи и над 4 млн. лв. печалба.

Пощите щяха да имат далеч по-лош финансов резултат, защото продажбите са се покачили с по-малка сума от разходите, но компанията е отчела 7.7 млн. лв. приходи от финансирания при почти 300 хил. лв за същия период на миналата година. За цялата година планираната компенсация от бюджета (данъкоплатците) е 15 млн. лв.

През първото полугодие от пощите отчитат ръст на пощенските пратки за чужбина (с 30%, или 1.9 млн. лв.), на хибридната поща (33%, или 680 хил. лв.), както и на куриерските услуги чрез "Булпост" - повишението на последните е с 22%, или 250 хил. лв. Допълнително има повишение и при приходите от продажба на винетки, от договори с кабелни и мобилни оператори, разплащания с чужди пощи. Намаление има при универсалната пощенска услуга, паричните преводи, известия за доставки, куриерски услуги за чужбина, изплащане на пенсии, част от плащанията към дружества за комунални услуги.

Концесиите свиват резултатите на пристанищата

От "Пристанище Бургас" отчитат силен спад на оборота – три пъти спрямо юни миналата година, което се обяснява със спад на товарооборота от 72%. Намалението на обработените товари е след концесионирането на терминал "Запад", посочват от ръководството. През март миналата година "БМФ Порт Бургас" спечели концесията на терминала. Държавното пристанище е компенсирало отчасти спада с продажби на активи, материали и отдадени под наем на концесионера машини и оборудване. Разходите за заплати са половината от общите разходи на държавното дружество, но на годишна база са намалели, най-вече заради прехвърлянето на голяма част от персонала на работа в "БМФ Порт Бургас", става ясно от доклада.

Също заради концесии оборотът е намалял и в "Пристанище Видин" и "Пристанищен комплекс Лом". Концесионирането на терминал не е повлияло на дейността на "Пристанищен комплекс Русе", но от порта се притесняват, че кризата в Украйна може да засегне количеството обработвани товари.

Доста по-добре се представя "Пристанище Варна", което отчита намаление на обработените товари само с 2.6% на годишна база. По-голяма част от тях са насипни, което е обяснимо предвид местоположението на Варна. Голяма част от зърнената реколта от Добруджа заминава за износ с кораби през порта. След рекордно високите нива на обработени товари миналата година на пристанището са били назначени още 17 души, предимно технически персонал. От доклада става ясно, че най-големите клиенти на порта са "Нитрополихим", Солвей Соди" и "Девня цимент".

Едно от често обсъжданите държавни дружества - "Информационно обслужване", според доклада за дейността се развива все по-добре. Числата в отчета му говорят друго – печалбата и приходите му са паднали на годишна база. Положителната тенденция, за която се говори в доклада, е "по-ефективна дейност, както и в увеличение на активите и собствения капитал на дружеството". Като успех са посочени намалените оперативни разходи и печалба, доста над предварително заложената. Освен това през първото полугодие компанията е ускорила инвестиционната си дейност, посочват от мениджмънта. Това се изразява в обновяване на активите и "укрепване на състава от специалисти с ключови компетентности". Как точно е бил укрепен съставът и кои активи са обновявани не се посочва в доклада.

Финансови резултати на държавните компании (в хил. лв.)
КомпанияПриходи I.-VI.2014Приходи I.-VI.2013Печалба/загуба VI.2014Печалаб/загуба VI. 2013
"Холдинг БДЖ"190 532191 659-21 118-15 674
НК "Железопътна инфраструктура"151 575143 765-18 700-17 394
"БДЖ Пътнически превози"134 497132 290-7 4921 530
"БДЖ-Товарни превози"64 99262 438-7 183-7 669
"Информационно обслужване"983811 50312 134
"Български пощи"74 03265 377668-6 285
"Ръководство на въздушното движение"89 09474 14013 3713 200
"Летище София"49 06056 6021 8099 040
"Летище Пловдив"2 3642 289-339-533
"Пристанище Варна"27 63927 7792 3361 394
"Пристанищна инфраструктура"16 69339 333-14 06111 928
"Пристанище Бургас"4 23712 6531765 002
"Пристанищен комплекс-Русе"2 7392 655600-300
"Пристанищен комплекс-Лом"2571 036-254-9
"Пристанище Видин"142624-2636
Източник: Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията


3 коментара
  • 1
    bvanetza avatar :-|
    Borislav Valkov

    Браво! Почти навсякъде е влошен резултата! Жан Виденов ръкопляска!

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Да сравнявате "Български пощи" и фирма като Спиди е повече от смешно... задачите които трябва да решават и решават, са коренно различни.......

  • 3
    primerno avatar :-|
    primerno

    На скоро четох, че летище София има увеличение от 10% на обслужени пътници, а като гледам има 10% понижение на приходите!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK