Uber подготвя навлизане в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber подготвя навлизане в България

Ръководителят за Европа на Uber Джамбу Паланиапан намекна за подобни планове по време на организираната от "Капитал" конференция DigitalK през юни т.г.

Uber подготвя навлизане в България

Американската компания за предлагане на шофьори търси генерален мениджър, ръководител по логистиката и дейността и софтуерен инженер в София

21764 прочитания

Ръководителят за Европа на Uber Джамбу Паланиапан намекна за подобни планове по време на организираната от "Капитал" конференция DigitalK през юни т.г.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Американската компания за заявка на такси Uber, известна със своето мобилно приложение, се подготвя да навлезе на българския пазар. Компанията е започнала да търси персонал в София. На официалния сайт на Uber са публикувани обяви за софтуерен инженер, генерален мениджър и мениджър по логистиката и дейността. Те са включени и в социалната бизнес мрежа LinkedIn. Търсенето на генерален мениджър предполага развиване на основната дейност на компанията в града, а на софтуерни кадри – съответно осигуряване на необходимото техническо обезпечение за навлизане на българския пазар.

Uber не крие интереса си към България вече доста време. Нейният ръководител за Европа Джамбу Паланиапан намекна за подобни планове по време на организираната от "Капитал" конференция DigitalK през юни т.г., но не се нае да каже конкретни срокове кога тя ще навлезе на местния пазар. Както тогава, така и сега компанията запазва официалното си мълчание. До редакционното приключване на броя от компанията не бяха намерени за официален коментар. Uber се радва на голяма популярност в много градове по света, като основната му цел е да улесни намирането на превоз. Философията е подобна на тази на такситата, като потребителят заявява необходимост от шофьор чрез приложението.

Какво прави приложението

Чрез GPS локализация Uber осъществява връзката между най-близкия до потребителя шофьор. Когато той пристигне на указаното място, потребителят получава SMS, че може да излезе. Освен това в приложението са написани имената, телефонът на шофьора и данни за колата, което позволява на клиента да се свърже с него при необходимост.

Uber разчита на шофьори и транспортни компании, които са посветени на тази си работа, т.е. това не е начин за припечелване на допълнителни пари в свободното време. Приложението има и рейтингова система за шофьорите, които получават оценки и отзиви от техните клиенти.

Плащанията се извършват по банков път, като сумите се обявяват чрез приложението. В колите няма таксиметрови апарати и допълнителни такси не се дължат.

Регулаторни проблеми

Популярността на Uber носи и проблеми за компанията. Миналия месец много шофьори на таксита в Лондон протестираха срещу компанията, като обявиха, че дейността й вреди на бизнеса им чрез нелоялна конкуренция. Подобни проблеми има и в големите градове на САЩ, където отделни щати разглеждат специално подобни приложения дали отговарят на законовите рамки. Uber и подобните дигитални услуги не са чисти таксиметрови компании, които в повечето части на света подлежат на стриктни регулации, такива има включително и в България. От юни например започна дебат на регулаторите и местните власти дали Uber и останалите приложения отговарят на нормативните уредби или не. Пред такъв проблем е изправена компанията, като навлезе в България, смятат таксиметровите компании. Друга бариера пред Uber за реализация в страната е и наситеният местен пазар, допълват те.

"В момента не ни притеснява навлизането на Uber, конкуренцията на пазара на таксиметрови услуги е много голяма", коментира Людмил Лазаров, управител на "Окей супертранс" пред "Капитал Daily". Компанията е най-големият таксиметров оператор в София, която разполага с към 1400 коли, а притежаваната от нея "За 1 евро" - още 900. Според него не е ясно как услугата ще се вмести в нормативната база, тъй като тя не е точно таксиметрова услуга. По закон съществуват ограничения кой може да вози пътници и има изисквания към него и автомобила. Така че Лазаров смята, че вероятното навлизане на компания като тази, които съществуват по цял свят, трябва да мине през промяна на нормативната уредба.

"Това е бизнес, който е на ръба на закона, не можеш да изпълняваш дейност, която да не се отчита. В същото време да получаваш средства, които да си ги отчиташ, както искаш, а таксиметровият бизнес е строго контролиран", коментира Николай Киневски, управител на "Евролийз такси" пред "Капитал Daily". Той допълни, че всичко зависи как точно ще се регистрират в България. "Ако Uber са коректни и плащат всички данъци и такси, да заповядат." Киневски обаче е скептик, че компанията ще може да развие успешно бизнес модела си в България, защото цените в Западна Европа и САЩ за таксиметрови услуги са много по-високи. Така по-лесно се предлага по-евтина и рентабилна услуга.

Американската компания за заявка на такси Uber, известна със своето мобилно приложение, се подготвя да навлезе на българския пазар. Компанията е започнала да търси персонал в София. На официалния сайт на Uber са публикувани обяви за софтуерен инженер, генерален мениджър и мениджър по логистиката и дейността. Те са включени и в социалната бизнес мрежа LinkedIn. Търсенето на генерален мениджър предполага развиване на основната дейност на компанията в града, а на софтуерни кадри – съответно осигуряване на необходимото техническо обезпечение за навлизане на българския пазар.

Uber не крие интереса си към България вече доста време. Нейният ръководител за Европа Джамбу Паланиапан намекна за подобни планове по време на организираната от "Капитал" конференция DigitalK през юни т.г., но не се нае да каже конкретни срокове кога тя ще навлезе на местния пазар. Както тогава, така и сега компанията запазва официалното си мълчание. До редакционното приключване на броя от компанията не бяха намерени за официален коментар. Uber се радва на голяма популярност в много градове по света, като основната му цел е да улесни намирането на превоз. Философията е подобна на тази на такситата, като потребителят заявява необходимост от шофьор чрез приложението.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    xca39317406 avatar :-|
    xca39317406

    Случаен превоз...Случаен превоз....

  • 2
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    В Ню Йорк компанията предлага само с около 5-10 процента по-ниски цени отколкото редовните таксита, тоест спестяванията и съответно - инициативата да се ползва Uber е почти никаква. А как в София при тия ниски цени на таксита ще конкурират - не ми е ясно.

  • 3
    mitkovasilev avatar :-?
    Митко Василев

    Кой ще е луд да се навие. Тука са такива гнус и безправие, че робовладелците на таксиджийските фирми веднага ще го инквизират. Тоя модел работи, където има работещ капитализъм - тук едва ли ще стане. Тук и в Русия.

  • 4
    voxy avatar :-|
    voxy

    какво ако не такси което не се отчита е това?
    тази компания е очевидно извън закона и или пускат всички таксита да си правят каквото искат или я забраняват или просто се регистрира като таксиметрова компания с всичките задължителни неща

  • 5
    mrtosh avatar :-|
    mrtosh

    Хаха случаен превоз :Д

  • 6
    buran avatar :-|
    buran

    Наскоро попаднах на подобно българско приложене TaxiMe. Доколкото видях, има си ползватели, има си такси шофьори които предлагат услугата. Да живее конкуренцията :-)

  • 7
    xca39317406 avatar :-|
    xca39317406

    До коментар [#2] от "zmuz":

    В бг цената да имаш кола е нищожна, има супер много хора с коли (20-30 - годишни), които им се вози (буквално, да карат безцелно), но нямат кинти за бензин. Цената дори да е 10% по-ниска, ако ще мине през Uber, и няма да рискувам, разни селяци да решат, че до летището цената е 50€ само защото ме чуват да говоря по телефона на друг език и знаят, че нямам време да се разправям и да си търся правата, защото имам шибан самолет да хвана.

  • 8
    grafa_69 avatar :-|
    grafa_69

    банковия превод е официален документ

  • 9
    bg_for_dummies avatar :-|
    bg_for_dummies

    Uber със сигурност е по-вероятно да си отчитат в сравнение с останалите в България - както е посочено в статията, плащането става директно чрез регистрация на дебитна или кредитна карта. В зависимост от ценовата си политика в България биха могли да се вместят в един сегмент, който все още не съществува - чисти коли, идващи на време, където возещите се не са подложени на рекет. Цените на Uber варират в рамките на деня в зависимост от търсенето, така че при определени обстоятелства биха могли дори да са по-евтини от традиционните таксита. Ще бъдат удобни и за тези, пътуващи на кратки разстояния.

  • 10
    lolll avatar :-|
    Galina Slavova

    Пичове, не разбирате ли, че хората идват тук за работна ръка, а не да развиват бизнес?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK