Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 8 авг 2014, 15:37, 15156 прочитания

Нова битка в телевизионната война

Най-големите играчи в сектора се съюзиха в нов опит да го разчистят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Всеки срещу всеки, 365 дни в годината, по всички направления и без много ограничения в средствата. Така се води войната между участниците на пазара на телевизионно разпространение в България. Ако има някакви колаборации между двама, те са само за да се удари трети, примирията траят по-кратко от тези в ивицата Газа, а фронтовете се простират по целия хоризонт: големите оператори се атакуват взаимно с все по-агресивни ценово оферти и пакети, всички са в непрекъснат пазарлък с телевизиите колко и по каква схема да им плащат за програмите им и, разбира се, националните разпространители са в постоянен конфликт с малките регионални такива.

Лятното спокойствие, което се вижда с просто око в сектора на тв доставката, е илюзорно. Оръжията всъщност изобщо не са заровени. Напротив. Четири от най-големите разпространители на платена телевизия се обединиха в ново сдружение, привличайки и няколко от по-съществените създатели на съдържание. Което изобщо не означава, че всеки не би завзел пазара на другия, ако има тази възможност. Просто има обща цел: прочистване на пазара от фирми, които работят в сивия сектор, крият абонати и пиратстват - по презумпция по-малките и регионални такива.


Голямата четворка

Идеята да се създаде браншова организация, която да работи в посока изсветляване на пазара на тв разпространение, е от миналата година. Реално обаче сдружението с нестопанска цел е регистрирано съвсем наскоро. Казва се "ТеРаПро" и негов изпълнителен директор е Велизар Соколов - адвокат по интелектуална собственост и управител на юридическата кантора "Арсис консултинг" (иначе известен като Заки от дует "Авеню"). В сдружението от тв разпространителите влизат БТК, "Мобилтел", "Булсатком", "Близу" и НУРТС. От сектора на производството на съдържание пък са включени bTV, "HBO България", ТВ7, "Фокс интернешънъл ченълс България", "Дискавъри България" ("Нова броудкастинг груп" не е заявила участие).

В сектора на тв-разпространението има два основни проблема: пиратстването на програми (излъчването им, без да се плаща на съответната тв компания) и т.нар. under reporting (деклариране на по-малък брой абонати, за да се плати по-малка такса на телевизията). "ТеРаПро" практически ще се бори основно с първия. За участието си в нея пред "Капитал" потвърдиха всички големи разпространители. "Функцията на организацията ще е правозащитна в сферата на създаване и излъчване на медийно съдържание", обясни директорът й Велизар Соколов. "Имаме намерение да извършваме непрестанен мониторинг на пазара, да създадем система за получаване на информация и когато установим нарушения, да сезираме компетентните органи като Съвета за електронни медии (СЕМ), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и прокуратурата", добави той. Системата за мониторинг всъщност е веч създадена.
Това, което ще се върши на практика, е с членския внос на участниците да се финансира чисто емпирично наблюдение кой оператор какви програми излъчва. Буквално това означава частни лица с пари от "ТеРаПро" да се абонират за услугите на всички разпространители на платена тв доставка, да документират това, което реално получават като програми, и след това то да се сравнява с регистъра на СЕМ, където операторите са длъжни да декларират колко и кои тв канали предлагат на крайните си клиенти. При разминаване стъпките ще са да се подават жалби в самия СЕМ, да се водят съдебни дела (тв пиратството е нарушение и по Наказателния кодекс) и в крайна сметка - да се прекратява нелоялната практика.



"В момента основен проблем на тв пазара е нелоялната конкуренция основно чрез скриването на абонати и чрез разпространението на платено защитено съдържание без надлежно уредени права. За справянето с този проблем са необходими общите усилия на всички участници на пазара, които да спазват закона и да играят по правилата", казаха от "Мобилтел". "Участието ни в сдружението е в контекста на тези общи усилия. Компанията иска да помогне за изсветляването на пазара и да допринесе за лоялната конкуренция, което е в интерес не само за бизнеса в този сектор, но и за потребителите", добавиха от оператора. На същата позиция са и в БТК.

"Сивият сектор е явление, което вреди на целия пазар и на потребителите. Той препятства инвестициите в мрежи и респективно затруднява повишаването на качеството на услугите и тяхното разнообразие. Затова смятаме, че индустрията и институциите трябва заедно да намерят начина и средствата за справяне с този проблем, който е натрупван от години", казаха от БТК.
Неформалната заявка на "ТеРаПро" е да направи голяма стъпка в посока саморегулация на пазара на телевизионно разпространение - организация, която да обединява и повече на брой оператори и телевизии, борещи се за ясни правила и прозрачност в сектора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година

Управителят на "Терминал 1" и "Строежа" в интервю за "Капитал" за проблемите, предизвикателствата и бъдещето на нощните клубове и барове

28 май 2020, 2075 прочитания

EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите

Авиокомпанията предвижда да използва по-малко самолети, за да се адаптира към свития пазар

28 май 2020, 890 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пазарувай през витрината

Новата онлайн платформа PowaTag твърди, че е революция в търговията и ще задмине по обем Facebook и Google

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10