С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 8 авг 2014, 15:37, 14894 прочитания

Нова битка в телевизионната война

Най-големите играчи в сектора се съюзиха в нов опит да го разчистят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Всеки срещу всеки, 365 дни в годината, по всички направления и без много ограничения в средствата. Така се води войната между участниците на пазара на телевизионно разпространение в България. Ако има някакви колаборации между двама, те са само за да се удари трети, примирията траят по-кратко от тези в ивицата Газа, а фронтовете се простират по целия хоризонт: големите оператори се атакуват взаимно с все по-агресивни ценово оферти и пакети, всички са в непрекъснат пазарлък с телевизиите колко и по каква схема да им плащат за програмите им и, разбира се, националните разпространители са в постоянен конфликт с малките регионални такива.

Лятното спокойствие, което се вижда с просто око в сектора на тв доставката, е илюзорно. Оръжията всъщност изобщо не са заровени. Напротив. Четири от най-големите разпространители на платена телевизия се обединиха в ново сдружение, привличайки и няколко от по-съществените създатели на съдържание. Което изобщо не означава, че всеки не би завзел пазара на другия, ако има тази възможност. Просто има обща цел: прочистване на пазара от фирми, които работят в сивия сектор, крият абонати и пиратстват - по презумпция по-малките и регионални такива.


Голямата четворка

Идеята да се създаде браншова организация, която да работи в посока изсветляване на пазара на тв разпространение, е от миналата година. Реално обаче сдружението с нестопанска цел е регистрирано съвсем наскоро. Казва се "ТеРаПро" и негов изпълнителен директор е Велизар Соколов - адвокат по интелектуална собственост и управител на юридическата кантора "Арсис консултинг" (иначе известен като Заки от дует "Авеню"). В сдружението от тв разпространителите влизат БТК, "Мобилтел", "Булсатком", "Близу" и НУРТС. От сектора на производството на съдържание пък са включени bTV, "HBO България", ТВ7, "Фокс интернешънъл ченълс България", "Дискавъри България" ("Нова броудкастинг груп" не е заявила участие).

В сектора на тв-разпространението има два основни проблема: пиратстването на програми (излъчването им, без да се плаща на съответната тв компания) и т.нар. under reporting (деклариране на по-малък брой абонати, за да се плати по-малка такса на телевизията). "ТеРаПро" практически ще се бори основно с първия. За участието си в нея пред "Капитал" потвърдиха всички големи разпространители. "Функцията на организацията ще е правозащитна в сферата на създаване и излъчване на медийно съдържание", обясни директорът й Велизар Соколов. "Имаме намерение да извършваме непрестанен мониторинг на пазара, да създадем система за получаване на информация и когато установим нарушения, да сезираме компетентните органи като Съвета за електронни медии (СЕМ), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и прокуратурата", добави той. Системата за мониторинг всъщност е веч създадена.
Това, което ще се върши на практика, е с членския внос на участниците да се финансира чисто емпирично наблюдение кой оператор какви програми излъчва. Буквално това означава частни лица с пари от "ТеРаПро" да се абонират за услугите на всички разпространители на платена тв доставка, да документират това, което реално получават като програми, и след това то да се сравнява с регистъра на СЕМ, където операторите са длъжни да декларират колко и кои тв канали предлагат на крайните си клиенти. При разминаване стъпките ще са да се подават жалби в самия СЕМ, да се водят съдебни дела (тв пиратството е нарушение и по Наказателния кодекс) и в крайна сметка - да се прекратява нелоялната практика.



"В момента основен проблем на тв пазара е нелоялната конкуренция основно чрез скриването на абонати и чрез разпространението на платено защитено съдържание без надлежно уредени права. За справянето с този проблем са необходими общите усилия на всички участници на пазара, които да спазват закона и да играят по правилата", казаха от "Мобилтел". "Участието ни в сдружението е в контекста на тези общи усилия. Компанията иска да помогне за изсветляването на пазара и да допринесе за лоялната конкуренция, което е в интерес не само за бизнеса в този сектор, но и за потребителите", добавиха от оператора. На същата позиция са и в БТК.

"Сивият сектор е явление, което вреди на целия пазар и на потребителите. Той препятства инвестициите в мрежи и респективно затруднява повишаването на качеството на услугите и тяхното разнообразие. Затова смятаме, че индустрията и институциите трябва заедно да намерят начина и средствата за справяне с този проблем, който е натрупван от години", казаха от БТК.
Неформалната заявка на "ТеРаПро" е да направи голяма стъпка в посока саморегулация на пазара на телевизионно разпространение - организация, която да обединява и повече на брой оператори и телевизии, борещи се за ясни правила и прозрачност в сектора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Hyundai и ирландската Aptiv правят съвместна компания за автономни автомобили Hyundai и ирландската Aptiv правят съвместна компания за автономни автомобили

Двете фирми инвестират 4 млрд. долара, за да развият технологията до 2022 г.

24 сеп 2019, 251 прочитания

Водите на Михалково са национална ценност Водите на Михалково са национална ценност

Димитър Дългъчев – изпълнителен директор на "Михалково" АД

24 сеп 2019, 380 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пазарувай през витрината

Новата онлайн платформа PowaTag твърди, че е революция в търговията и ще задмине по обем Facebook и Google

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата