С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 8 авг 2014, 16:08, 6056 прочитания

Пазарувай през витрината

Новата онлайн платформа PowaTag твърди, че е революция в търговията и ще задмине по обем Facebook и Google

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Четете съботния си вестник и на третата страница има реклама на чанта, която ви харесва и е точно такава, от каквато имате нужда. Вариант 1 – запомняте в кой магазин може да си я купите и евентуално в понеделник отивате след работа дотам. Но по-вероятно е да забравите.

Вариант 2 – проверявате и я намирате в Amazon, слагате я в кошницата, където вече има и други неща за пазаруване и чакат да се понатрупат повече. Само че през следващите дни и седмици въобще не стигате до това да ги купите. А може би и никога не стигате.


Вариант 3 – сканирате рекламата с телефона си и попадате в онлайн магазин, от който с един клик вече сте поръчали чантата. Информацията за адреса и начина на плащане сте въвели веднъж в миналото и те стоят запомнени.

Именно вариант три е този, върху който се фокусира предприемачът от Лондон Дан Уагнър, специализирал години наред в онлайн търговията и технологиите, създателят на start-up компанията, която за последните седем месеца успя да събере рекордния капитал от близо 100 млн. долара – PowaTag. Уагнър отговори на въпросите на "Капитал" и разказа как според него новата технология ще промени изцяло електронната търговия.

Всичко в едно


PowaTag е платформа за пазаруване, на която се възлагат големи надежди. Върху нея Уагнър и екипът му са работили през последните десетина година, а нейният дебют беше направен през пролетта. PowaTag се определя като революция, а нескромните очаквания на създателите й са да задмине след не много време по размер Facebook и Google. Цитиран от международните медии, Уагнър казва, че това е "най-великата технология за всички времена".



Апликацията позволява на потребителите да пазаруват през мобилния си телефон от всяко място и по всяко време просто като сканират различни предмети. Затова методът се нарича Window Shopping, или пазаруване през витрината. PowaTag обединява няколко различни технологии за онлайн търговия, казва Уагнър. Едната е чрез сканирането на отдавна използваните вече QR етикети. Те могат да се поставят на етикетите на стоките в магазина, по билбордове на спирките, като реклама във вестника. Така например клиентите могат да си поръчат директно обувките от витрината на магазин, на който работното време вече е изтекло.

Другата технология е чрез звуковото разпознаване и е предназначено за пазаруване директно през телевизора, радиото или през видео от YouTube. Телефонът ви разпознава заложените в тези медии сигнали и препраща към онлайн магазин.

Друг компонент на апликацията пък позволява чрез bluetooth потребителят да бъде разпознат, когато влезе в магазина. Неговото поведение се следи, а на телефона си може да получи специални предложения като клиент на PowaTag. Създателите на приложението маркетират тази услуга освен друго и пред веригите за бързооборотни стоки, където на купувачите могат да се предлагат различни индивидуални промоции в зависимост от профила им на пазаруване до момента.

Всичко това реално съществува и в момента. Веригите за храни имат своите промоции за лоялни клиенти; технологии като тази на Google Wallet или PayPal предлагат средство за разплащане онлайн; индивидуални търговци слагат специалните QR кодове на етикетите си, които, като се сканират, те отвеждат на онлайн страница с повече информация за продукта и опция да се купи. Начинът, по който PowaTag работи, прилича донякъде на този на Shazam - телефонът чува дадена песен и предлага веднага да си я купите. Това, което правят Уагнър и хората му, е да обединят всички тези технологии в едно, да съберат търговците на едно място, така че клиентът да може да пазарува от всички, навсякъде и по всяко време. Така може да си купите футболна тениска, докато гледате мача по телевизора, или да поръчате новата рокля, която виждате в момента на представянето й на модно ревю.

За да заработи системата обаче, тя трябва да убеди не само клиентите, но и самите търговци да се включат с нея. Колкото по-широка стане мрежата от предложения, толкова повече клиенти ще намират смисъл от нея. При представянето на апликацията през март Уагнър обяви, че вече има 240 марки по целия свят, които ще я приложат за своите стоки. Сред тях са Reebok, Adidas, Universal Music, Carrefour. Пред "Капитал" Уагнър каза, че търговците вече са над 550 и дълъг списък чака. "Фактът, че компания като Adidas се обвърза с технологията още преди старта й, показва, че нейното значение е осъзнато", каза в едно от интервютата при премиерата на PowaTag Уагнър.

Няма време за отказ


Едно от основните предимства на PowaTag е, че предлага комплексната услуга по опростен за клиента начин. "Изключително бързият и лесен начин за пазаруване е от голяма полза за електронната търговия. Както опашка пред касата на някой магазин може да накара клиентите да излязат с празни ръце, така забавяне в онлайн системата от дори няколко минути може да прекъсне покупката", казва Уагнър. Той цитира изследвания, според които 67% от онлайн поръчките не се довеждат докрай, а 56% от тях се отказват заради допълнителни неочаквани разходи. Една трета от клиентите пък се отказват в момента, в който от тях се поиска да се регистрират допълнително. Пазаруването през системата на Уагнър става буквално с три движения и не оставя много възможности на клиента да се откаже. "PowaTag ще позволява на електронната търговия да си върне обратно тези изпуснати продажби", добави предприемачът от Лондон. В същото време технологията му се има за сигурна, тъй като данните на потребителите не се пазят в мобилното устройство, а на "облак".

Според Уагнър новата платформа може да окаже положително влияние и на офлайн търговията. Той се представя като човек, който разбира от онлайн бизнес, защото от години работи в тази сфера. Но познава и двата канала и твърди, че може да запълни празнината между тях. Създава нов канал, който нарича търговия навсякъде. И дава за пример, че ако стоите на спирка и видите рекламен плакат на дреха, която ви харесва, може да сканирате кода на нея и веднага да я купите. В същото време търговецът може да засече, че се намирате на 100 метра от магазина му например, и да ви покани да си вземете покупката директно от него, вместо да чакате ден или седмица. Според Дан Уагнър това е от полза и за самите офлайн търговци.

"Много традиционни търговци се чувстват застрашени от похода на електронната търговия и отчаяно търсят стратегии да се съревновават с тях. Но онлайн продажбите достигнаха през 2013 г. 21% от общата търговия и клиентите ясно заявяват своите предпочитания. За да отговорят на търсенето, търговците трябва да спрат да се конкурират с онлайн, а да се съюзят с новите технологии", казва Дан Уагнър.

С едно наум


Безспорно технологии като PowaTag имат потенциала да променят търговията и живота на потребителите като цяло. Но не са малко и тези, които подхождат скептично към технология, която разполага с толкова много персонална информация. За да се инсталира апликацията PowaTag, тя иска да има достъп до всички данни в телефона, включително местата, на които ходите, и снимките, които правите. За да е успешна платформата, тя трябва да спечели доверието на критична маса от клиенти, които да я направят масова. Освен всичко друго PowaTag ще е показател и за вярата на потребителите в новите технологии.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Diageo предупреждава за по-ниска печалба заради коронавируса Diageo предупреждава за по-ниска печалба заради коронавируса

Разпространението на болестта в Азия удари търсенето на алкохол на континента

27 фев 2020, 143 прочитания

Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени" Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени"

Добивът на въглища, петрол и газ вероятно има още по-голяма роля за парниковия ефект в атмосферата

26 фев 2020, 999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
ДДС за теб и за мен

Новите правила за електронни услуги от 1 януари 2015 г.

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10