С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 10 авг 2014, 15:24, 2278 прочитания

Malaysia Airlines ще бъде напълно национализирана

Компанията ще бъда преструктурирана в опита да се възстанови след катастрофите с два от нейните самолета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Malaysia Airlines, която е на косъм от фалит, ще бъде изцяло национализирана от малайзийския държавен фонд Khazanah, за да бъде спасена. Процесът ще включва преструктуриране и изтегляне на компанията от фондовата борса в страната, съобщава Financial Times.

Причините

Двете трагедии със самолетите на авиационния превозвач от последните месеци се оказаха основна причина за огромния срив на бизнеса. След изчезването на пътуващия от Куала Лумпур за Пекин полет MH370 с 239 души на борда броят на пътниците, ползващи компанията, се срина с 60%, което предизвика сериозни загуби.

За да успее да се върне към печалба, ръководството реши да използва целия капацитет на самолетите и да въведе определени отстъпки в цената. Тази политика обаче се оказа пагубна за сваления над Украйна MH17, който беше пълен с максималния брой пътници. След тази катастрофа Malaysia Airlines започна да губи по 1.6 млн. долара дневно. Още преди нея компанията отбеляза загуби за 137 млн. долара за първото тримесечие, а анализаторите й дадоха половин година живот. През февруари пък излязоха информации, според които инцидентите не са единствената причина за неуспехите й. Силната конкуренция от страна на нискотарифната AirAsia също се отрази негативно на малайзийския авиопревозвач.

Преструктурирането - неизбежно

В петък Khazanah, който контролира 69% в Malaysia Airlines, обяви, че ще изкупи акциите на останалите собственици. Миноритарните акционери ще получат по 0.08 долара за всеки брой акция, което е с 12.5% повече от пазарната им цена. Покупката ще струва на държавния фонд 436 млн. долара. След придобиването компанията ще бъде делистната от Малайзийската фондова борса.

"Преструктурирането изисква сътрудничеството между всички страни. Нищо повече не е необходимо, за да съживим авиокомпанията като търговско дружество и тя да изпълнява ролята си на ключов субект за националното развитие", коментират от Khazanah.

Дори и да изключим двата инцидента, реформите са неизбежни, тъй като компанията не се представя на ниво в последните години, смята Брендън Соби, анализатор в Сингапурския авиационен център. Според него процесът ще бъде затруднен заради чуждите инвеститори в компанията, които няма да бъдат доволни от тази стъпка. Поради това изкупуването на дела на миноритарните акционери е първата крачка към изпълнение на реформите. От Khazanah предвиждат да преструктурират оперативната дейност, бизнес модела, финансите, човешките ресурси и регулаторната среда, в която оперира авиокомпанията.


Анализаторът в Maybank Investment Bank Мохшин Азиз коментира пред Wall Street Journal, че за миноритарните акционери офертата е "доходоносна и справедлива". Той съветва притежателите на акции да приемат предложението за изкупуване на книжата им. Според него този ход е позитивен за развитието на компанията.

Национална гордост
Malaysia Airlines е една от най-старите авиокомпании в Азия. Тя се превръща в символ на бързата индустриализация на югоизточната азиатска страна през осемдесетте години. За Малайзия спасяването на авиопревозвача е не просто опит да се върне към печалба едно дружество, а е начин за възвръщане на националната гордост.

"Malaysia Airlines е част от историята ни и е повече от компания за нас. Днес ние правим промени, за да осигурим също част от бъдещата история на Малайзия", коментира премиерът Наджиб Разак.

До днес малайзийската икономика все още се управлява от дузина корпорации, които са свързани с държавата. Те се възползват от управлението на доминиращата партия, която е на власт от обявяването на Малайзия за независима държава през 1957 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

България вече не е вторият най-голям акционер в Международната инвестиционна банка България вече не е вторият най-голям акционер в Международната инвестиционна банка

Новият домакин на институцията Унгария окрупни дела си с 10 млн. евро инжекция до 14.72%

19 сеп 2019, 951 прочитания

Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара

Компанията увеличава с 11% тримесечния дивидент

19 сеп 2019, 811 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Норвежкият петролен фонд залага на прозрачността

Ще обявява публично как смята да гласува преди общите събрания на компаниите, в които има акции

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език