Особености на договора за изработка на уебсайт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Особености на договора за изработка на уебсайт

Reuters

Особености на договора за изработка на уебсайт

Или за какво да внимавате, когато уреждате отношенията си с изпълнителя на проекта за вашата лична или корпоративна страница в интернет

Reuters

© Kacper Pempel


В наши дни "електронното лице" на една компания е от същото, а в много случаи и от по-голямо значение в сравнение с представителния офис, екип или информационни материали. В редица случаи проспериращи фирми разчитат изключително на своя уебсайт за осъществяване на ежедневните си бизнес дела. Все повече предприемачи държат на модерния, лек за работа и все пак впечатляващ дизайн. Преобладаващата част от уебсайтовете имат и развити допълнителни функционалности (форум, блог, електронен магазин или каталог, RSS каталог), което във всички случаи налага прецизно задание и удължава/усложнява работата по сайта.

Подготовка на заданието и договора

Прецизното и максимално подробно описание на заданието е половината от добре свършената работа по изготвяне на договора за изработка на уебсайт.

От съществена важност е възложителят да си "напише домашното", преди да пристъпи към събиране на оферти от потенциални изпълнители, като това включва минимум:

-          изясняване на приоритетите на възложителя на вътрешно ниво; -          разглеждане на голямо количество уебсайтове и идентифициране на онези от тях, които съвпадат с представите и желанията на възложителя; -          опит за формулиране на приоритетите в писмен вид;

-          консултация с независим IT специалист, който да даде допълнителни насоки или да подсети възложителя за забравени въпроси, които следва да бъдат изяснени преди началото на съвместната работа.

Пропускането на този твърде важен предварителен етап от изготвяне на заданието за уебсайт може да създаде условия за съществено разминаване между очакванията на възложителя и концепцията на изпълнителя за изработване на заданието. Това поражда значително забавяне или неудовлетворение на възложителя от готовия проект. За изпълнителя възниква репутационен риск или риск от неплащане на дължими по договора суми, а за възложителя – затруднения или негодност на готовия продукт за неговите цели или най-често – допълнителни, непредвидени разходи за доработки на уебсайта, които биха могли да бъдат избегнати чрез прецизно формулиране на заданието още в началото на проекта.

Без да имаме претенции за изчерпателност, ще се фокусираме върху възможната структура на договора за уебсайт и някои основни моменти от заданието, които възложителят е добре да обмисли при изготвянето му.

Структура

Поради липсата на утвърдени стандарти и богата съдебна практика в областта на договорите за изработка на уебсайтове препоръчително е възложителите да се обърнат към опитен в тази област юрист и да ползват подкрепата на IT експерт, който не работи за изпълнителя при прегледа и изготвянето на договора за уебсайт. Разбира се, всеки случай е специфичен, но все пак могат да бъдат откроени някои общовалидни положения, които договорът следва да уреди.

Заданието

  Вече споменахме, че прецизното и максимално подробно описание на заданието е половината от добре свършената работа по изготвяне на договора за изработка на уебсайт. Примерен списък от основни точки, които следва да се вземат предвид, е:
·         Безплатен шаблонен уебсайт (от типа Drupal, Wordpress, Joomla) или уникална изработка, което включва повече време и разходи, но може да бъде необходимо при наличие на по-специфични нужди на компанията възложител. ·         Основни раздели (табове) на сайта, брой и вид на езиковите версии. ·         Уточнението дали сайтът ще разполага с административен/контролен панел за управление на съдържанието от собственика на сайта, или последният ще разчита за всяка, дори най-елементарната промяна или обновяване на съдействието на изпълнителя, включително след изпълнението на договора за изработка, и ако да, какви функционалности ще има панелът, каква документация ще бъде изработена и предадена за него, ще има ли обучение за работа с него на служителите на възложителя и какво ще обхваща то.
·         Дали сайтът ще има т.нар. responsive design, т.е. дали ще бъде изработен по начин, който позволява  достъп с минимум пренастройки и с максимално добра видимост през различни устройства, включително мобилни. Важно е да се уточни и максимум допустимо време, за което сайтът се зарежда в отделните браузъри. ·         Възможност за оптимизация по ключови думи, включително тяхната промяна от възложителя: накратко това означава вградена функционалност с цел увеличаване на посещенията на уебсайта или лесното му намиране през интернет търсачки. ·         Осигуряване на приемственост между стария и новия сайт на възложителя (ако е имало такъв).
·         Защита на сайта срещу хакерски атаки. ·         Хостинг на сайта – къде, кой ще се погрижи за това, кой ще го поддържа и за чия сметка (препоръчително е договорът за хостинг да бъде сключен с някой от популярните домейни директно от възложителя след съгласуване с изпълнителя). ·         Включена система за проследяване посещенията на сайта.
·         Собственост и цена на използваните изображения в сайта, както и дали ще бъдат уникални или част от портфолио с готови такива.

·         Приложение за позициониране на сайта в социални мрежи.

Следва да бъде уговорен стандарт на изпълнение на договора, време за реакция в случаи на възникнали проблеми (особено през срока на гаранционната поддръжка), ясно дефинирани срокове за предаване на отделните етапи от работата, както и предварително уговорени причини за тяхното удължаване (например липса на готовност у клиента да съдейства със съдържание на отделните секции/съгласуване на конкретен етап). Препоръчително е да се уточнят предварително и финансовите санкции, в случай на неизпълнение/забавено изпълнение на етапи от договора – това предотвратява продължителни спорове и мотивира коректното изпълнение. Особено при по-мащабни проекти от значение е уточняване на плана за работния процес – периодични срещи, начин на приемо-предаване и отправяне на възражения по изработката, провеждане на тестове и обучения.

Отговорност

Често изпълнителите желаят да ограничат отговорността си до определена сума (например размерът на възнаграждението). Последните следва да имат предвид, че независимо от изричната уговорка в този смисъл отговорността за вреди, произтичащи от умисъл или груба небрежност, не може да се ограничава. В случаите, когато изпълнителят се ангажира с пренос на данни във връзка с договора за изработка, следва да се отдели особено внимание на уредбата на отговорността при загуба, неправомерно използване/разкритие или унищожаване на данни.

Авторски права

В случаите, когато изпълнителят прехвърля част от авторските права върху уебсайта на неговия собственик, това следва изрично да бъде указано в договора. Изпълнителят не може да бъде лишен от правото на признание и обозначаване на неговото авторство (обикновено в долния десен ъгъл на сайта).

Хипотезите на прекратяване на договора в случаите на неизпълнение или по желание на възложителя следва да бъдат детайлно уредени, като се обърне внимание на дефиницията на нарушенията, даващи право на прекратяване, процедурата по приемо-предаване и заплащане на частично изработеното, отговорност, уреждане на спорове (ескалация, медиация, арбитраж, съд) и др.

Горното дава представа за сложните взаимодействия в пресечната зона между правото и IT индустрията. Отчитането на спецификите при сключването на такъв договор може значително да минимизира риска от възникването на нежелани разходи или продължителни спорове между изпълнители и възложители.

Статията не представлява правно становище или съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. Поради ограничения й обхват същата не претендира за изчерпателност по темата. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси можете да се обърнете към автора на e-mail: mandazhieva@tmlawoffice.bg или на www.tmlawoffice.bg

В наши дни "електронното лице" на една компания е от същото, а в много случаи и от по-голямо значение в сравнение с представителния офис, екип или информационни материали. В редица случаи проспериращи фирми разчитат изключително на своя уебсайт за осъществяване на ежедневните си бизнес дела. Все повече предприемачи държат на модерния, лек за работа и все пак впечатляващ дизайн. Преобладаващата част от уебсайтовете имат и развити допълнителни функционалности (форум, блог, електронен магазин или каталог, RSS каталог), което във всички случаи налага прецизно задание и удължава/усложнява работата по сайта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    Не мога да разбера тази "статия" как да я възприемаме - като реклама на съответната кантора или като опит да ни се обясни нещо, което трябва да ни го каже юрист, специалист по Интернет право. Направих си труда да посетя въпросният сайт и виждам, че тази кантора "разбира от всичко"(старите хора му викат на това "пенкелер"), което ме води към първия въпрос и съмнението...дали не си търси клиенти някой..."специалист"...

  • 2
    gspot3 avatar :-|
    gspot3

    Ясно е, че статията е с рекламна цел. Споменават се важни моменти за отношенията и отговорностите при сключване на договор за изработката на уеб сайт и са прави, че тази част е много важна. Въпреки това си личи, че авторите не са много наясно с IT частта. И защо статията не претендира за изчерпателност, като точно това е важното. Моят съвет е да напишете по-подробна статия, като се наблегне на наистина трудните моменти в договора.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    mapto avatar :-|
    mapto

    Статията си е много добро въведение по проблем, който изключително много хора срещат. Като човек, който е разработвал "сайтове" мога да ви гарантирам, че 95% от клиентите си нямат представа какво си мислят, че искат. За задълбочен анализ на необходимостите и изискванията е дори трудно да бъдат убедени.

    Дори да е с "рекламна цел", тази статия представлява една безплатна консултация (тоест нещо, което може да е само от полза за читателя), която ви дава представа за качеството на работа на авторите. По никакъв начин не обвързва когото и да било. Напротив - дава възможност на хората да правят по-информиран избор.

  • 4
    kaizersoze avatar :-P
    kaizersoze

    Адвокати, които разсъждават за маркетинг и уеб дизайн, в любителски напън за самореклама.

    Преди да напишете статията, да бяхте си платили и консултирали с уеб дизайнер и маркетолог и да я бяхте поръчали на професионален копирайтър.

    И това е безплатен съвет. Следващият път ще ви таксувам по 500 кинта на час.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK