Синтетичните диаманти тревожат световната бижутерска индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Синтетичните диаманти тревожат световната бижутерска индустрия

Според луксозните бижутерии диамантът, добит с големи усилия и риск, е по-ценен от онзи, направен от човека

Синтетичните диаманти тревожат световната бижутерска индустрия

Опасенията са от смесването им – нарочно или по невнимание, с естествените камъни

15780 прочитания

Според луксозните бижутерии диамантът, добит с големи усилия и риск, е по-ценен от онзи, направен от човека

© Reuters


Разликата между естествения и синтетичния камък е трудна за установяване.

Диамантите са най-добрият приятел на жената. Но само ако са естествени. Това е посланието, в което минните компании и луксозните бижутерии се опитват да убедят клиентите, докато диамантената търговия е изправена пред все по-голямото предизвикателство от страна на синтетичните диаманти, пише Reuters.

Продажбата на диамантени бижута в световен мащаб възлиза на над 72 млрд. долара на година, а бижутерии като Tiffany и добивни компании, водени от De Beers, подчертават, че камъкът, изваден с големи усилия и често с голям риск, определено е по-ценен от онзи, направен от човека.

Но може да бъде трудно да се установи разликата. Синтетичните диаманти могат да бъдат произведени в лаборатория до степен, в която напълно наподобяват естествените. И това увеличава риска един ден да попаднат в луксозните бижутерии. "Да пази бог някоя голяма бижутерия като Cartier, Tiffany, Van Cleef или друга, която продава едно бижу и по-късно се окаже, че в него има синтетични диаманти, без да са го оповестили. Този страх е обзел индустрията", казва Мартин Рапапорт, председател на Rapaport Group, която е основният източник на информация за цената на диамантите по света.

Риск от объркване

Производството на синтетични диаманти все още е малко – годишното производство на сурови камъни е под 350 000 карата, което е само частица от 125 млн. карата естествени необработени камъни. Синтетичните диаманти са законни и се използват за индустриални цели като например за свредели при добива на петрол и природен газ, тъй като здравината им е невероятна и са издръжливи на термичен шок. От тези, които са с по-високо качество, се правят бижута. Това, което притеснява индустрията, е, че може да попаднат сред естествените диаманти в бижутата, без знанието на клиентите.    

Tiffany са уверени, че няма риск по невнимание да продават синтетични диаманти. "Ние не продаваме и няма да продаваме диаманти, които не са добити в мините. Tiffany настоява само за най-високите стандарти, което произвежда диаманти, които са истинската красота", твърдят от компанията.

Диамантената индустрия предприема все повече стъпки за предотвратяване на смесването на синтетичните с естествените диаманти на пазара. Служител на Израелската диамантена борса, която е една от най-големите в света, управлява нова машина, която може да тества всеки диамант, ако купувачът не е сигурен за произхода му. "Трябва да бъдем много, много предпазливи и да проверяваме. А не да се доверяваме на своята преценка. Трябва да използваме тази машина", обяснява Шмуел Шницер, президент на борсата. Миналата година тя забрани синтетичните камъни и възприе слогана "Естественото е истинско". А ако някой е хванат да продава недекларирани синтетични камъни? "Той е свършен. Защото най-важното нещо в нашия бизнес е доверието", обяснява Шницер.

De Beers, които са най-големият доставчик на сурови диаманти по стойност в света, току-що разработиха скрийнинг машина, която може да тества големи пратки от малки диаманти със скорост от 360 камъка в час. "Мисля, че прилагаме доста мерки. Разработваме много технологии, за да помагаме за идентифицирането на синтетичните диаманти", твърди Пол Роули от De Beers.

Еднакви, но не съвсем

В зависимост от това кого питате, синтетичните диаманти се продават с 20-50% по-евтино от естествените. И макар че никога няма да достигнат същата цена като естествените камъни, те няма да изчезнат от пазара, казва диамантеният консултант Едан Голан.

През последните две години се появиха сведения за нерегламентирано смесване на камъни, което доведе до недоверие във веригата за доставки. Химически и оптически двата вида диаманти са еднакви, твърди Том Мозес, главен лаборант от GIA, които оценяват диамантите. Единствената разлика е как са формирани – едните под земята след милиарди години, другите – в лабораторията за два-три дни.

Индустрията има опит в това да се пази, включително от т.нар. кървави диаманти. Но смесването на синтетичните с естествените диаманти може да е дори по-голямо предизвикателство. Има случаи, в които синтетични камъни нарочно са правени с несъвършенства, за да се доближават до естествените. "Как можеш да се довериш на своя доставчик? Цялата тази идея за доверие в индустрията сега е засегната много повече, отколкото преди", смята Рапапорт.   

Според Лиса Бисел, главен изпълнителен директор на нюйоркската компания Pure Grown Diamonds, която е водещ пласьор на произведени в лаборатория диаманти за бижута, предимството на синтетичните камъни е, че клиентите могат да бъдат сигурни, че купуват диаманти, които са "устойчиви, сертифицирани и не са кървави".   

Разликата между естествения и синтетичния камък е трудна за установяване.

Диамантите са най-добрият приятел на жената. Но само ако са естествени. Това е посланието, в което минните компании и луксозните бижутерии се опитват да убедят клиентите, докато диамантената търговия е изправена пред все по-голямото предизвикателство от страна на синтетичните диаманти, пише Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Що народ измря, за да могат алчните кифли да си сложат по-голям камък на ушите или на врата! Направо няма такава простотия!

  • 2
    areta avatar :-|
    areta

    "Химически и оптически двата вида диаманти са еднакви"

    Аха и не виждам никакъв смисъл да залага на големите усилия и "често с голям риск". Ако имаше някаква разлика в качествата или способностите им, да си струва зора, но то няма... Така че тоя вопъл на луксозните бижутерии не виждам за какво е.

  • 3
    x3m avatar :-|
    x3m

    Високата стойност на диамантите е илюзия. Американския вестник Атлантик има много обширна статия за това как общественото мнение и представа са манипулирани чрез медии и реклама.

    Статията се казва "Have you ever tried to sell a diamond?". Много хубаво четиво, препоръчвам я на всички!

  • 4
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    След ръчните часовници, фотоапаратите и диамантите ще си намерят мястото....

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#3] от "x3m":

    Стойността на някакъв продукт зависи само от търсенето и предлагането му и няма такова понятие "стойността е илюзия". И да, медиите и рекламата имат огромна роля за въприемането на някои продукти като символи на статус и съответно повишаване на търсенето им и от там цената им.
    Така е било от памтивека - намира маймуната една красива мида , продупчва я и си я закача на врата. И всички други маймуни и завиждат и искат същата. После друга маймуна намира подобна и тя става хит - всички я искат и предлагат кой каквото може - закрила, услуги или храна.

  • 6
    x3m avatar :-|
    x3m

    До коментар [#5] от "m17":

    Уау! Много оригинално, за първи път чувам тази теория!

    А какво става когато предлагането се държи изкуствено ниско, а търсенето се надуе безпричинно и изкусвтвено? Златото е символ на статус и цената му е висока в очите на потребителя, защото е рядък метал и освен това има вторичен пазар, същото е и с ТагХауър. Бенц предлагат лукс и грижа за клиента, т.нар. "ютилити". Диамантите не са редки, вторичен пазар няма, естетическата им ценност е като на циркония и нямат никакво ютилити.

    Не става въпрос за основни пазарни принципи тук, а че камъни без никаква практическа (или естетичнаеска) стойност се продават на безумни цени, защото потребителите са заблудени. Заблуда = илюзия. Илюзорна цена. Капиш?

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#6] от "x3m":

    Търсене -предлагане = висока цена, Капиш ?

  • 8
    x3m avatar :-|
    x3m

    До коментар [#7] от "m17":

    Едно си баба знае, едно си баба бае!

    Браво, прочел си първата страница на микро екон. 101. Много си начетен!

  • 9
    x3m avatar :-|
    x3m

    Ако си беше направил труда да прочетеш и втора страница щеше да научиш и за спекулата. А тя тук е злонамерена и с грандиозни пропорции - пазарните правила не важат!

  • 10
    x3m avatar :-|
    x3m

    Ако слушаш утре ще ти разкажа за монополи и картелни споразумения.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK