Първият ферибот от Бургас за Поти тръгва този петък
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първият ферибот от Бургас за Поти тръгва този петък

Цветелина Бориславова: "Това ще бъде директен коридор между Европа и Азия"

Първият ферибот от Бургас за Поти тръгва този петък

Инвестицията е на Цветелина Бориславова, която до момента е вложила в морския бизнес над 50 млн. евро

Калина Горанова
29892 прочитания

Цветелина Бориславова: "Това ще бъде директен коридор между Европа и Азия"

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Първият ферибот от Бургас за грузинското пристанище в Поти тръгва този петък. Корабът "Дружба" ще вози както пътници, така и товари, като може да се превозват над 200 контейнера, 110 големи камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери. Проектът е част от бизнеса на Цветелина Бориславова.

Ро-ро линията ще има курс един път седмично, всеки петък, като започва първоначално с превози Бургас - Поти. След месец се очаква да се добави и спиране в Новоросийск, където в момента текат преговорите за намиране на местен агент. В Поти местен партньор вече има, като той е собственикът на терминала, на който ще акостира кораба. В бъдеще плановете са в линията да се включи и Иличовск, като мощността на кораба позволява разстоянието Бургас - Поти - Новоросийск - Иличовск - Бургас да се минава за седмица. Според сайта на компанията PB Management цената за най-големите тежкотоварни камиони е 1590 евро в посока София - Поти. За лек автомобил таксата е 290 евро, а за пътник - 100 евро с включена храна на борда.  

Пред "Капитал Daily" Цветелина Бориславова каза, че проектът е дългосрочен и с големи ползи за развитието на страната като логистичен център в тази част на континента. Или това е директен коридор между Европа и Азия, даващ възможност да се избягват критични за преминаване зони. Едновременно с това превозвачите ще могат да ползват и допълнителните плюсове на комбинираните превози като по-малкия разход за гориво, възможност за почивка на водачите и т.н.

Пътят към затварянето на кръга

Фериботът на практика допълва част от досегашните бизнес дейности на Бориславова. Част от портфолиото на инвестиционния й фонд CSIF (СИЕСАЙЕФ) е една от най-големите спедиторски компании на пазара в България "Деспред", която извършва спедиторски, митнически, складови, транспортни и съпътстващи ги услуги за Европа, Азия, бившите съветски републики и България. 

През есента на миналата година Бориславова придоби пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище "Океански риболов"), хладилна база и рибопреработвателно предприятие в района на Рибното пристанище в Бургас. През тази година фондът закупи още едно пристанище, част от "Черноморски риболов Бургас", намиращо се в съседство с първото, за нуждите на фериботните превози. На интернет страницата на продавача - "Черноморски риболов Бургас", е посочено, че е наследник на дейността на бившето държавно обединение "Рибна промишленост" в Бургас, основано през 1952 г.

Сега на двете пристанища се обработват всякакви товари без химически и нефтопродукти. Инвестицията до момента в двата терминала и в луксозния плавателен съд надхвърля 50 млн. евро по думите на Цветелина Бориславова. "Има синергия в рамките на холдинга, между пристанищни терминали, фериботна линия и спедитора", коментира тя.

Втори опит

Ползите за транспорта като цяло също не са за подценяване, като пазарът ще покаже доколко успешно ще се развие линията. Въпреки че в началото поддържането на една редовна линия крие рискове, ритмичността на превозите дава възможност на спедитори и превозвачи да правят по-добро планиране на превозите си. Ро-ро линията Бургас – Поти - Новоросийск – Бургас бе пусната през 1996 г., като разполагаше с три кораба. Интересът към нея беше заради товарите, които идваха от Грузия и Русия през Бургас към Европа. Оператор на линията бе СОМАТ, но впоследствие тя бе закрита.

Въпреки този спорен опит от миналото сега по думите на Бориславова  заявки и интерес към линията вече има. "За Гърция и Южна Европа сме много интересни, интерес има и от турска страна", коментира тя.

Първият ферибот от Бургас за грузинското пристанище в Поти тръгва този петък. Корабът "Дружба" ще вози както пътници, така и товари, като може да се превозват над 200 контейнера, 110 големи камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери. Проектът е част от бизнеса на Цветелина Бориславова.

Ро-ро линията ще има курс един път седмично, всеки петък, като започва първоначално с превози Бургас - Поти. След месец се очаква да се добави и спиране в Новоросийск, където в момента текат преговорите за намиране на местен агент. В Поти местен партньор вече има, като той е собственикът на терминала, на който ще акостира кораба. В бъдеще плановете са в линията да се включи и Иличовск, като мощността на кораба позволява разстоянието Бургас - Поти - Новоросийск - Иличовск - Бургас да се минава за седмица. Според сайта на компанията PB Management цената за най-големите тежкотоварни камиони е 1590 евро в посока София - Поти. За лек автомобил таксата е 290 евро, а за пътник - 100 евро с включена храна на борда.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

38 коментара
  • 1
    izabell avatar :-P
    izabell

    Цветелина не знае какво е нагазила.Този бизнес работи на загуба.

  • 2
    barbq avatar :-?
    BarBQ

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    Откъде знаете?

  • 3
    dedo_lyubo avatar :-?
    Дедо Либен

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    Да, но Цветето има нужда от "кръстосан" бизнес, за да не може да се проследи произходът и движението на капиталите!!!

  • 4
    jk avatar :-|
    jk

    Като че ли започва отново да се гради онова, което категорично беше отхвърляно през 90-те! Иначе, браво на Цветелина, дано продължи да развива това пристанище!

  • 5
    foxa5 avatar :-|
    foxa5

    Браво на Цветелина, няма само Румънците да обират всички товари в черноморието.

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Грузинците ще умрат ако им се каже че са в Азия, още повече че Европа е представяна от България. Те са горди хора, така че моят съвет за г-жа Бориславова е "по-внимателно с изказванията" за да не се получи като в приказката за бурето с мед и лъжицата с катран. Все пак това е Златното Руно - Колхида и т.н., стара християнска цивилизация - грузински военачалници са градили манастири в България по времето на Византия и т.н.
    Иначе успех на начинанието.

  • 7
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Ей, нещо хубаво се случва в България, но мрънкалниците по форумите и това ще успеят да оплюят..

    Каквато и да е Цветелина - браво!

  • 8
    alfonso avatar :-|
    alfonso

    Интелигентна и симпатична жена. Дано има успех нововто начинание.

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "jk":

    "Като че ли започва отново да се гради онова, което категорично беше отхвърляно през 90-те!"

    Никой нищо не е отричал. Просто срива на СССР и чудовищната криза и няколко фалита в БГ докараха черноморското карго до обем за семейна гемия, нежели за регулярен ферибот. Лошото на този тип изказвания е че по един измамен начин се вменява на българите, че видиш ли реформите от 90-те били с цел унищожаване на икономиката. А е точно обратното. При всички кусури на процеса.

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    От линията най-голяма полза ще имат грузинците, които са в логистичен капан. Само за илюстрация споменавам случая, дето една пенсионерка беше отрязала кабел, който се оказа е единствената връзка на Грузия и Армнеия с Интернет :-) (http://goo.gl/dEuAD4 ) Отношенията със северния им съсед са меко казано деликатни. От друга страна, Армения и Азербайджан паднаха под руския ботуш, отделно че през тях удрят на Турция, която също не е сред любимите им дестинации :-) Пък и на релеф не са случили, все планинско. С две думи, достъпа на Грузия до цивилизаования свят минава по въздух или вода. По въздух става за екскурзии и срещи, ама не и за карго. Ето защо тази линия е от стратегическа важност за Грузия. Донякъде и за нас, защото ние нямаме друг достъп до тези пазари (на разумна цена и премерен риск). А има какво да им продадем (и препродадем) и да изместим руски и турски стоки. В т.ч. оръжия и муниции, но не само. За оръжията имаме карт бланш, защото сме им ментор за влизането им в НАТО, официално. Даже това ми иде като приоритет, предвид предприемача ...
    Още по-важно е че Грузия си подписа договора за асоцииран член, което значи че ще си търгуваме с тях без мито. Имам много добри очаквания за оборота. Ама много добри.
    И накрая - гърците твърдят че точно оттам са откраднали златното руно. Може да има още едно :-) Ама без ферибот няма как да идем до Колхида :-)
    Много, много хубаво. Бих се поразходил, отдавна се каня да посетя Грузия и Армения. Има какво да се види, определено. Пък сега и с колата може, което е много добре.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK