Coca-Cola купува 17% от Monster
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Coca-Cola купува 17% от Monster

Coca-Cola купува 17% от Monster

Двете компании са се споразумели за глобално сътрудничество

6167 прочитания

27 млрд. долара е годишният световен пазар на енергийни напитки.

Monster ще получи собствеността над бизнеса на Coca-Cola с енергийни напитки по цял свят, който включва марки като Full Throttle и Burn.

Coca-Cola ще получи от Monster бизнеса й с неенергийни напитки като Hansen's Natural Soda и Peace Tea.

Най-големият производител на безалкохолни напитки в света Coca-Cola обяви, че ще плати 2.15 млрд. долара в брой за 16.7% дял в Monster Beverage, съобщава Reuters. С този ход корпорацията прави значителна крачка към разрастване в бързо развиващия се сектор на енергийните напитки.

Според условията на споразумението Coca-Cola ще получи две места в управителния съвет на Monster. Сделката включва и размяна на активи. Monster ще получи собствеността над бизнеса на Coca-Cola с енергийни напитки по цял свят, който включва марки като Full Throttle и Burn. От своя страна компанията ще прехвърли бизнеса си с неенергийни напитки като Hansen's Natural Soda и Peace Tea на Coca-Cola. Последната ще стане и основен партньор на Monster в дистрибуцията в глобален мащаб, като срещу това Coca-Cola се задължава да разпространява енергийни напитки само от портфолиото на Monster.

Обещаващ пазар

За Coca-Cola сделката представлява възможност за разширяване на позициите на пазара на енергийни напитки. Според данните на Euromonitor International той възлиза на 27 млрд. долара в световен мащаб. Споразумението идва и на фона на спадащото потребление на газирани напитки в развитите пазари. През миналия месец Coca-Cola обяви, че приходите за тримесечието на най-големия й пазар – Северна Америка, не са постигнали никакъв растеж, основно заради спада на продажбите на диетична кола.

"Сделката увеличава експозициите им към най-бързо развиващия се сегмент на световния пазар на газирани безалкохолни напитки. Макар да има забавяне на този пазар в САЩ, потенциалът в глобален мащаб е много голям", коментира пред Bloomberg Али Дибадж, анализатор в Sanford C. Bernstein & Co.

От своя страна Monster ще получи достъп до мащабната дистрибуторска мрежа на Coca-Cola в цял свят. Двете компании вече имат споразумения за дистрибуция в Съединените щати и Канада, които сега ще бъдат разширени и в други държави. Според изпълнителния директор на Monster Родни Сак съществуващите дистрибуторски споразумения с Anheuser-Busch InBev в САЩ също ще бъдат прехвърлени към Coca-Cola. "Според нас тази стратегия е печеливша и за двете компании", заявява той. Според източници на Reuters, запознати със сделката, тя ще позволи на Monster да навлезе на пазари, където сега няма присъствие като Китай и Русия, както и да увеличи пазарния си дял в развиващи се пазари като Бразилия.

Възможности за бъдещето

Изпълнителният директор на Coca-Cola Мутар Кент от своя страна заявява, че компанията има опция да увеличи дела си до 25%, но не може да надвишава това ниво през следващите четири години според условията на споразумението. "Винаги остава възможност да отидем по-далеч на основата на взаимно съгласие", изтъква Сакс.

Сделката не предвижда задължения за допълнителни инвестиции. Очаква се транзакциите да бъдат финализирани в края на тази или в началото на следващата година, като и двете компании изразиха убеденост, че няма да има регулаторни пречки. Според съобщения в медиите двете компании са водели разговори за възможна сделка или дори цялостно придобиване още през 2011-2012 г. Новината за споразумението оскъпи акциите на Coca-Cola с 1.3%, а тези на Monster поскъпнаха с 22%.

Инвестицията е част от стратегията на Coca-Cola да придобива дялове в обещаващи марки и нови технологии, чрез които да компенсира забавянето при основните си източници на приходи. През май компанията обяви, че ще увеличи дела си в производителя на кафе Keurig Green Mountain до 16%.

27 млрд. долара е годишният световен пазар на енергийни напитки.

Monster ще получи собствеността над бизнеса на Coca-Cola с енергийни напитки по цял свят, който включва марки като Full Throttle и Burn.

Coca-Cola ще получи от Monster бизнеса й с неенергийни напитки като Hansen's Natural Soda и Peace Tea.

Най-големият производител на безалкохолни напитки в света Coca-Cola обяви, че ще плати 2.15 млрд. долара в брой за 16.7% дял в Monster Beverage, съобщава Reuters. С този ход корпорацията прави значителна крачка към разрастване в бързо развиващия се сектор на енергийните напитки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    arax avatar :-|
    arax

    Компания бълваща отрови- купува друга такава...

  • 2
    the_shadow avatar :-|
    The Shadow

    Това нещо, Monster, веднъж съм го пробвал и повече няма да повторя. Сладка пикня.

  • 3
    game_of_thrones avatar :-P
    game_of_thrones

    На мен единствено тази енергийна напитка ми действа така, както би трябвало да бъде. Дано не нарушат качеството й :)

  • 4
    voxy avatar :-|
    voxy

    Кока Кола и сега разпространява ексклузивно Монстър напитките, явно в един момент ще се слеят.

    До коментар [#3] от "game_of_thrones":
    т.е. как?
    Примерно Ред Бул вечер изпреварва кафето по ефективност, но сутрин е доста след него

  • 5
    kempes avatar :-|
    kempes

    Монстър искат да борят Ред Бул и с мрежата на Кока-Кола ще имат повече шансове. Иначе и Монстър и Кока-Кола (и Ред Бул) не са ми от любимите и се чувствам по-добре откакто ги намалих.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK