Гепард: Кризата разшири бизнеса на месопреработвателната компания "Унитемп"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гепард: Кризата разшири бизнеса на месопреработвателната компания "Унитемп"

Васил Петров, управител на "Унитемп" | фотограф: Михаил Ванчев

Гепард: Кризата разшири бизнеса на месопреработвателната компания "Унитемп"

Бързата адаптивност е помогнала за развитието на дружеството

24412 прочитания

Васил Петров, управител на "Унитемп" | фотограф: Михаил Ванчев

© Капитал


Всяка седмица "Капитал Daily" ще представя по няколко от най-бързо растящите малки и средни фирми в България. Профилите са част от проекта "Гепард" - класацията на най-динамичните компании. Някои от представените може да попаднат в класацията, други не. Целта на профилите е да представим работещия и успешен малък и среден бизнес в България. А кои са победителите в "Гепард" ще стане ясно в началото на ноември, когато ще бъде представена самата класация.

Когато на 25 март 1998 г. Петко Петков и Васил Петров създават "Унитемп" ООД, техните амбиции не се отличават по нищо от мнозина, които започват с малък капитал - търговия с месо. "Защо с месо - защото е оборотна стока, която можеше да ни позволи бързо развитие", казва управителят на дружеството. Всъщност новата компания поема търговската дейност в България, докато вносът на месо и международните търговски операции остават в по-старата компания "Бартлинк интернешънъл" ООД. Петнадесет години по-късно дружеството продължава да се развива и въпреки кризата изгради модерно месопреработвателно предприятие в с. Войводиново с еврофинансиране.

Точна стратегия

След успешния старт в бизнеса с търговията с месо идва ред на следващата инвестиционна крачка. През 2006 г. компанията вече е натрупала достатъчно капитал, за да изгради собствена фабрика за транжиране на месо. Преценихме, че пазарът на месо ще претърпи значими структурни промени след влизането на България в Европейския съюз, и ние можем да запазим и разширим пазарните си позиции, коментира Васил Петров. Дружеството разполага с достатъчен и добре подбран от логистична гледна точка терен, върху който построява новата фабрика за транжиране на месо. Предпочетохме да разчитаме на собствено финансиране и на банков кредит, казва управителят на компанията.

От собствен производствен опит в "Унитемп" откриват и минусите на слабо развитото българско животновъдство - недостатъчно субсидиране на отрасъла, липса на технологии, страх на банките да кредитират сектори от селското стопанство, различни от зърнопроизводство. Всичко това прави българското месо слабо конкурентно в очите на производителя.

Следващата инвестиционна крачка на "Унитемп" е да построи през 2012 г. високоефективно предприятие за кланично месо на стойност 4.5 млн. лв. Инвестицията се финансира по Програмата за развитие на селските райони. Капацитетът на предприятието е преработка на червени меса до 48 тона на ден. Технологията е разработена от екип от Университета по хранителни технологии в Пловдив. Иновативният подход в проекта позволява едновременна работа на двете производствени линии с различни видове животни без пресичане на потоците.

Пазари зад граница

Компанията разполага със собствен транспортен парк - за превоз на живи животни,  на охладени и дълбоко замразени меса. Дружеството също така е търговски партньор на големите ритейл вериги  в България. Значителна част от продукцията на "Унитемп" се изнася. Още в началото на 2007 г. дружеството получи разрешение да доставя продукцията си на пазарите в ЕС, а две години по-късно е получила достъп и до пазара в Русия. Част от продукцията се изнася и за страни от Близкия и Далечния изток.

Въпреки кризата приходите на дружеството се увеличават. През 2012 г. постъпленията са били 25.530 млн. лв., а печалбата след облагане с данъци - 88 хил. лв. Година по-късно приходите нарастват до 27.022 млн. лв., а печалбата е била 63 хил. лв. Активите на "Унитемп" ООД са 18.765 млн. лв., а работниците в нея през тази година са 132.

 

"Унитемп" ООД е създадена през 1998 г.

Занимава се с преработка и търговия с месо.

През 2012 г. приходите на дружеството са били 25.530 млн. лв., а чистата печалба - 88 хил. лв.

През 2013 г. приходите нарастват до 27.022 млн. лв., а печалбата е била 63 хил. лв.

В компанията работят 132 души.

Васил Петров, управител на "Унитемп" ООД:

Икономическата несигурност е най-големият ни проблем

Коя е най-голямата трудност пред компанията?

- "Унитемп" ООД е равнопоставен участник на пазара и като такъв изпитва затруднения, породени от текущата управленска и икономическа несигурност. Липсата на ясен хоризонт и устойчива перспектива плаши потребителя и лишава бизнеса от основата, върху която да планира. За съжаление в момента в страната масово фирмите са на режим оцеляване и оперират ден за ден, черният пазар процъфтява, а визия за бъдещето липсва. Искрено се надявам скоро да излезем от това "безвремие" и да се завърнем на пътя на икономическия растеж.

Кое е основното ви предимство?

- Ако е нужно да използвам само една дума, тя би била адаптивност. Именно тя ни помогна да намерим правилната стратегия за оцеляване и развитие в тези турбулентни времена. Екипът ни е изграден от професионалисти както в областта на производството, така и в областта на търговията и именно с тяхна помощ непрекъснато преоткриваме формулата на успеха. По времето на най-сериозната икономическа криза за последните десeтилетия ние успяхме не само да запазим, но и да разширим своите производствени мощности, да навлезем в нови пазарни сегменти и да разширим международното си присъствие.

Как се финансирате?

- Чрез собствен и привлечен капитал - типичен признак за всички субекти от по-млади пазарни икономики.

Как си представяте компанията си след 5 години и как ще го постигнете?

- Представям си "Унитемп" ООД като просперираща и жизнена компания, която да е удвоила обема на продажбите си както в страната, така и в чужбина. Надявам се в рамките на този период нашето животновъдство да се превърне в конкурентен и следователно основен източник на суровини за българския месопреработвателен сектор. Как ще го постигнем? От нас - с много работа. От управляващите - с волята да да определят възраждането на животновъдството за национален приоритет.

Ако трябва да промените един нормативен акт - кой е той, как и защо?

- Законът за ДДС, и по-точно размерът на ставката за хранителни продукти. От позицията на страната с най-бедно население в ЕС е разумно да намалим данъчната тежест върху стоките от първа необходимост. Освен това смятам, че този ход би подобрил и събираемостта. Браншовата ни асоциация е предлагала тази идея на няколко правителства. Изслушвани сме. Решение няма.

Всяка седмица "Капитал Daily" ще представя по няколко от най-бързо растящите малки и средни фирми в България. Профилите са част от проекта "Гепард" - класацията на най-динамичните компании. Някои от представените може да попаднат в класацията, други не. Целта на профилите е да представим работещия и успешен малък и среден бизнес в България. А кои са победителите в "Гепард" ще стане ясно в началото на ноември, когато ще бъде представена самата класация.

Когато на 25 март 1998 г. Петко Петков и Васил Петров създават "Унитемп" ООД, техните амбиции не се отличават по нищо от мнозина, които започват с малък капитал - търговия с месо. "Защо с месо - защото е оборотна стока, която можеше да ни позволи бързо развитие", казва управителят на дружеството. Всъщност новата компания поема търговската дейност в България, докато вносът на месо и международните търговски операции остават в по-старата компания "Бартлинк интернешънъл" ООД. Петнадесет години по-късно дружеството продължава да се развива и въпреки кризата изгради модерно месопреработвателно предприятие в с. Войводиново с еврофинансиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Нямам думи за това колко са "изрядни"! :))))))))))))

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    "Ако трябва да промените един нормативен акт - кой е той, как и защо?
    - Законът за ДДС, и по-точно размерът на ставката за хранителни продукти."

    Сакън! Не пипайте закона за ДДС! Защото дори и луксозните автомобили ще станат хранителни стоки!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "vassilun":

    Интересно е, как всички отрасли искат намаление на ставките, ама само за тях си. Така и не се обединиха зад идеята за данъчна реформа, с която ставката ДДС да се намали като цяло и за всички. Вече като ги хванеш в поединични разговори, този от операта ще ти каже, че изкуството, културата и духовността се извисяват далеч над пържолата, затова номерът е всичко да е скъпо, а на този фон билетът да евтинее. Обратното казва месарят, той ти обяснява: "Батко, по-ниска ставка за всички не ми върши раота. На мене идеята ми е като види некой колко му е билето за кино, накраа да кае - бате, за теа кинти по-добре да измаам 6 кифтета!"

  • 4
    ledenika_73. avatar :-|
    ledenika_73.

    Пълен ташак! По един коефицент, от който следват други два, трябва вече да са покъсани от данъчни проверки. При този оборот, и тези години на работа, и ако бях по-млад, щях да изляза от фирмата с поне милионче от КД.

  • 5
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Ало, НАП, спите ли?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK