Китай обвини Mercedes-Benz в манипулиране на цените
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китай обвини Mercedes-Benz в манипулиране на цените

Mercedes очаква да продава над 300 хил. автомобила в Китай от 2015 г.

Китай обвини Mercedes-Benz в манипулиране на цените

Властите проверяват всички големи луксозни производители

5555 прочитания

Mercedes очаква да продава над 300 хил. автомобила в Китай от 2015 г.

© PETAR KUJUNDZIC


Китайските власти обявиха, че германският автогигант Мercedes-Benz е манипулирал цените на резервни части, съобщи агенция Xinhua. Все още не е ясно какво ще е наказанието за компанията.

Колкото 12 автомобила

През последните седмици следователи от антимонополното бюро в източната провинция Дзянсу претърсили офиси и представителства на Mercedes-Benz. Според доклада им цената за смяна на абсолютно всички части в един модел Mercedes C-класа в Китай струва колкото 12 нови автомобила, докато в Европа и САЩ е около 3. "Компанията е типичен пример за вертикално ценообразуване - тоест използва доминиращата си позиция, за да контролира продажните цени", обявиха от регулатора. Говорител на Mercedes обяви, че групата сътрудничи на властите.

BMW, Audi и Chrysler също могат да бъдат наказани като част от разследването. Съвместното предприятие на Volkswagen с местната държавна група FAW обяви, че са претърсени някои от офисите на Audi, и допълни, че ще приеме всякакви бъдещи санкции. През последните седмици BMW и Mercedes обявиха значителни намаления на цените за общо над 12 хил. части, като за някои компоненти понижението достига 50%. Трите германски марки държат 80% от пазара на луксозни автомобили в Китай. Според анализатори от JP Morgan желанието на производителите да намалят цените може да предотврати налагането на солени глоби, но в дългосрочен план ще се отрази върху печалбите на компаниите.

Нови проверки

Висши мениджъри в международните корпорации в Китай се подготвят за нови проверки. Преди година регулаторите глобиха шестима производители на бебешки храни 109 млн. долара заради антитръстови нарушения. Оттогава бяха претърсени представителствата на фирми от техонологичния, фармацевтичния и хранителния сектор. Мерките доведоха до протести от чуждестранни инвеститори. В специално изявление Европейската търговска камара в Китай призова властите да не нарочват чуждите фирми. "Всички компании получават честно отношение отговарящо на антимонополните закони", отговори представител на търговското министерство.  

Според китайското законодателство фирмите могат да бъдат глобени до 10% от годишните си приходи за неправомерно ценообразуване. Подобни наказания ще са огромен удар за автомобилните компании, които през последните години отчетоха значително повишение на продажбите заради увеличаващото се търсене в страната, която е най-големият пазар в света.

Преди време Daimler обяви, че иска да увеличи продажбите си в Китай до над 300 хил. коли на година през 2015 г., докато Audi очаква страната да носи 40% oт приходите до 2020 г. Според анализаторската компания Ipsos отварянето на пазара на резервни части в Китай може да сложи край на монополите от страна на производителите, но няма да реши проблем за потребителите с фалшивите продукти.

Китайските власти обявиха, че германският автогигант Мercedes-Benz е манипулирал цените на резервни части, съобщи агенция Xinhua. Все още не е ясно какво ще е наказанието за компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Едно повторение на стария виц за "китайско отмъщение". Нека прозводителят да инвестира, нека се радват на разширение на пазара и добрите печалби няколко години, след това затегни примката на държавните финансови "менгемета".

  • 2
    1024 avatar :-|
    1024

    ....смяна на абсолютно всички части в един модел Mercedes C-класа в Китай струва колкото 12 нови автомобила, докато в Европа и САЩ е около 3.
    -------------------------------------
    Това е основния бизнес на автомобилните производители.
    Взехме две нови коли седан и хечбек в началото на 2012 (политкоректно не казвам марките). За 2.5 години тези коли влизаха в гаранционен сервиз няколко пъти - проблеми автоматична скоростна кутия, проблеми с компютър, смяна на софтуер, смяна на амортисьори (???) и един куп дребни работи. На едната от колите смяна на софтуера се наложи, защото някакъв датчик не се разбирал с компютъра (поне така ни обясниха) и колата отказва да запали, и това на магистрала на 200 км от София. Смятайте, колко ни одруса репатрак до официалния сервиз за някаква глупост, която я оправиха за 1 час.

    Не броим надценките за консумативи и обслужване, защото не можеш да сипеш масло в друг сервиз, макар и от препоръчаната от производителя марка.

  • 3
    val1320 avatar :-|
    val1320

    И затова първи корейците започнаха с 5 години гаранция за Хюндай-искаш,не искаш-само в техен сервиз на двойни цени.Иначе-губиш гаранцията и горецитирания датчик,дето не се "разбирал" с компа,ще ти излезе не златен,а платинен!А на кореецът(японецът,германецът и т.н.) им струват 5-6 $ тези същите датчици.....

  • 4
    1024 avatar :-|
    1024

    До коментар [#3] от "val1320":
    Точно. И се чувстваш някак гадно прецакан - изсипани са куп пари за нова кола, стоиш в аварийна лента, на таблото свети надпис 'Service", а покрай теб профучават 10-15 годишни коли за по 5 хил. лв.

  • 5
    t3stizz avatar :-P
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#4] от "1024":

    Имам чувството, че колкото по-нова е една кола, толкова повече плюнка и тиксо използват при сглобяването.

  • 6
    peshi665rov avatar :-|
    dedo pepo

    Тарикатлъци-навсякъде.

  • 7
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    До коментар [#5] от "ХЪ ХЪ ХЪ":

    Ама те и тиксо ли слагат ....

  • 8
    Slick avatar :-|
    Slick

    До коментар [#2] от "1024":

    Това е основната част от бизнеса на автомобилните производители. Продажната цена на един средна класа автомобил едва покрива производствените му разходи. След това обаче се започва веселото. Колата е в бокса по-често от Станишев на Бузлуджа и Сидеров на Варадеро, докато 'новия внос', дефакто стари коли от преди голямата инвазия просто сменят масло и маслен филтър в който си сервиз поискат и си карат. Става ти тъпо.

    Затова класациите за добро обслужване и малко дефекти имат много смисъл в днешни дни. Хората все още не са склонни да ги гледат, а разчитат на стари стереотипи.

  • 9
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Китай като централизирана система е в състояние да контролира до доста голяма степен процесите на пазара. Моето впечатление е че най-масовата кола, сглобявана там, е Фолксваген, следвана от Хюндай. Бюик се смята за доста елитна, а разбира се Мерцедес и БМВ са представени главно от луксозните модели, за които се чака, особено за 12 цилиндровото БМВ. Те използват стагнацията в момента със свиването на вноса на Мерцедес към Русия (БМВ 5 се сглобява в Калининград и в Ст. Петербург) и притискат.
    Иначе всички сте прави за политиката на автпроизводителите, една кола на части е 5-6 пъти по скъпа от продажната цена на готовия модел, затова и кражбите на популярни модели са такъв бизнес.

  • 10
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Във всички изделия, бизнеса с които е свързан с постоянни разходи за резервни части и/или консумативи, това е клопката, която се залага от производителите, особено ако няма алтернатива и очаквано цените растат.
    И моите впечатления за Китай са, че основната кола там е фолксвагена, макар че са много добър пазар и за луксозните марки - все пак едно да откраднеш от няколко милиона, друго е от почти два милиарда, така че и там се намират достатъчно много богати хора, на които парвенющината никак не е чужда.
    Не знам какви са средните доходи/заплати в Китай, но цените в нормалните магазини на стоките за потребление са доста здрави, бих казал почти средно-европейски и в този смисъл, за преобладаващата част от населението живота далеч не е песен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK