Най-големите вериги: Обороти нагоре, печалби надолу

След като през 2011 г. германската компания от типа дискаунтър Kaufland изпревари основния си конкурент Metro Cash&Carry и застана на първо място, сега веригата за пръв път е преминала границата от 1 млрд. лв. приходи

Най-големите вериги: Обороти нагоре, печалби надолу

Магазините за храни растат скромно, при техниката има по-голямо възстановяване

Зорница Маркова
44212 прочитания

След като през 2011 г. германската компания от типа дискаунтър Kaufland изпревари основния си конкурент Metro Cash&Carry и застана на първо място, сега веригата за пръв път е преминала границата от 1 млрд. лв. приходи

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


3.9

млрд. лв. са приходите на десетте най-големи вериги за храни. По данни на анализаторската компания ICAP общият обем на търговията с бързооборотни стоки е 10.3 млрд. лв. през 2013 г., т.е. десетте правят 38% от продажбите.

Всяка година "Капитал" подрежда най-големите компании в страната по приходи, печалби, активи. В "Капитал 100" има и класации по сектори. В следващите броеве на "Капитал Daily" през август и септември ще публикуваме подрежданията по браншове с повече компании и по-подробни финансови данни.

За пръв път една компания е прескочила 1-милиардната граница, в топ 10 се подреждат компаниите за храни и техника, а козметиката, мебелите и магазините за строителство са след тях. Бизнесът върви бавно нагоре, но печалбите на мнозина или падат, или се трансформират със знак минус. Така обобщено изглежда изминалата 2013 г. за търговските вериги в България.

Скромен 1% ръст

В топ 30 на най-големите търговци има общо 14 компании за продажбата на храни и бързооборотни стоки. Седем от тях влизат в топ 10, а "Пикадили", "Максима" и ЦБА остават във втората половина на подредбата. Вериги като "Европа", 345 или HIT пък са след 20-ата позиция в класацията на веригите.

Като цяло бизнесът с храни на най-големите е пораснал със скромния 1%: десетте вериги за храни правят общ оборот от малко над 3.895 млрд. лв. По данни на анализаторската компания ICAP общият обем на търговията с бързооборотни стоки е 10.3 млрд. лв. през 2013 г., т.е. десетте правят 38% от продажбите.

След като през 2011 г. германската компания от типа дискаунтър Kaufland изпревари основния си конкурент Metro Cash&Carry и застана на първо място, сега веригата за пръв път е преминала границата от 1 млрд. лв. приходи. Освен това Kaufland увеличава разстоянието от другия германски търговец, който е на втора позиция, с близо 719 млн. лв. Докато Kaufland има ръст на продажбите от почти 7%, Metro губи почти 13% от приходите си.

Изминалата 2013 е поредната недобра за Metro. Не само че някогашният номер едно вече не е на първа позиция, а година след година бележи спадове. Това се дължи на няколко фактора, но като цяло е силната конкуренция на останалите вериги. Докато Metro беше сам на пазара, компанията имаше бизнес, който радваше централата в Дюселдорф. С навлизането първо на Billa, а после и на другите германски вериги като Kaufland и Lidl конкурентните предимства на Metro избледняха. Негативният цикъл, в който се намира компанията, се вижда и по финансовите резултати. Само за две години печалбата на Metro се е стопила с 40% и в момента е близо 33 млн. лв. Това развитие е в синхрон с бизнеса на компанията на международно ниво. В момента базираната в Дюселдорф група търси изход от кризата на загуби и високи задължения, в които се намира, като разпродава дъщерни дружества и променя стратегията си.

Четвъртата по големина верига за храни в България след Kaufland, Metro и Billa е германският дискаунтър Lidl. Веригата има над 11% ръст на продажбите, но продължава да е на загуба, макар и намалена. През 2012 г. компанията е на червено с близо 83 млн. лв., а през изминалата загубата е намалена до 33 млн. лв. През 2011 г. тя беше дори над 100 млн. лв. Дружеството отваря нови обекти, затова няма да е чудно, ако до 1-2 години изпревари Billa и влезе в челната тройка.

Веригата, която през миналата година е направила най-голям ръст на оборота, е българската "Фантастико". Тя е и единствената в класацията на големите, която няма чужд собственик и от създаването й досега не е променя собствеността си. "Фантастико" е пета по големина с малко над 340 млн. лв. оборот. Това е ръст от близо 12% спрямо предходната година. Веригата е и с най-висока рентабилност – 6.23%.

От десетте най-големи вериги за храни само три са на печалба – Metro, "Фантастико" и ЦБА. Шест са на загуба, като при "Пикадили", Lidl и Carrefour тя е най-голяма – съответно 42, 33 и 31 млн. лв. За Kaufland няма данни за финансовите резултати.

През настоящата 2014 г. няколко събития и тенденции се очаква да повлияят на бизнеса на веригите за храни. Всички с внимание очакват евентуалните промени в законодателството, с които държавата от дълго време се заканва да ограничи бизнеса на големите. Измененията се правят в отговор на някои доставчици, които искат защита от прекомерната сила на веригите. При правителството "Орешарски" те не минаха, но никой не може да предположи действията на следващите управляващи.

От гледна точка на потреблението не се очаква сериозно изменение. Дори и да има някаква промяна, тя ще е с минимални проценти и няма да доведе до ръст или спад на оборотите. Той ще се случва по две линии – от разширяване на търговската мрежа на големите вериги за сметка на малките магазинчета и от увеличаване на пазарния дял на едни вериги на гърба на други. По последни данни на GfK 2013 г. модерната търговия има 66% от потреблението на домакинствата.

"Не бих се ангажирал с твърдение, че потреблението расте като цяло. По-скоро покупателната сила остава на същото ниво. При нас има ръст на клиентите, но те все още купуват избирателно. Като цяло не забелязвам оптимизъм, няма разточителство, а прецизен подбор", коментира изпълнителният директор на Billa Николай Петров.

На ниво компания ще има няколко горещи теми, които ще са интересни за наблюдение. Едната е бъдещето на "Пикадили", която през тази година за пореден път смени собственика си и в момента е част от българската група "Градус". Веригата има спад на оборота и гигантска на фона на останалите конкуренти загуба и новите собственици ще трябва да се преборят с това предизвикателство.

Любопитно ще е и бъдещето на Carrefour, която е момента е собственост на гръцката Marinopoulos. Въпреки че има леко увеличение от 5 на сто на оборота, веригата е на загуба от над 30 млн. лв. През изминалата година компанията непрекъснато бавеше плащания към доставчиците си, съкращаваше разходи и персонал и демонстрира очевидно финансово нездраве. Веригата също така е далеч от първоначалните си амбиции да бъде в челната тройка в България. Според неофициалната информация на пазара съвсем възможно е до края на годината двете вериги да слеят дейността си.

Пак се купува техника

Изминалата 2013 г. може да се определи като добра за продажбата на техника. И четирите големи компании в бранша – "Техномаркет", "Технополис", "Видеолукс" и "Зора", имат увеличение на продажбите между 7 и 17%. При различните компании картината има различно тълкувание, но основният фактор беше цифровизацията - покупките на нови телевизори и декодери. "Техномаркет" претърпя много сериозен спад през 2012 г. и сега възвръща старите нива, но не достига пиковия си оборот от 2008 г. Другите две вериги и през 2012 г. имаха ръст, който се тълкува като излизане от кризата, в която потреблението на техника попадна заради глобалната финансови катаклизми след 2008 г. В същото време обаче "Техномаркет" има силно увеличение на загубата си, която надхвърля 5 млн. лв. Другите две, които са от една група ("Технополис" и "Видеолукс"), въпреки ръста в оборота запазват нивото си на печалба от предходната година, а "Зора" леко вдига нивото. Това означава, че въпреки по-големите продажби компаниите имат още място за подобрение на рентабилността си.

Голямата промяна в сектора се случи в средата на тази година - "Техномаркет" се върна обратно към основателя си Николай Китов и излезе от орбитата на КТБ. На пазара все по-видимо присъства и румънският онлайн магазин eMag, но оборотите са неизвестни, защото се фактурира директно на компанията майка в Букурещ.

За дома – предимно загуби

Веригите, които обслужват дома, засега се очертават като най-големия губещ. И трите търговеца от типа "направи си сам", за които има данни – Baumax, Praktiker и Mr. Bricolage, са записали през миналата година минус. Той е най-голям при австрийската Baumax – почти 17 млн. лв., което е в унисон с бизнеса на компанията в другите страни. В Австрия, където е дружеството майка, неотдавна беше потърсена помощ от държавата, от която се искаше да инжектира свежи пари, като изкупи частната колекция на собственика на Baumax. В последния момент държавата се отказа и в момента бъдещето на веригата е неясно. Междувременно беше обявено, че някои от дъщерните компании в другите страни са обявени за продажба, като най-спешно е това да се случи в Румъния и Хърватия. Очевидно и в България бизнесът не е успешен, при положение че за една година загубата е пораснала от 13 на 17 млн. лв.

Praktiker пък обяви несъстоятелност и бизнесът на германската компания бе обявен за продажба. Българските обекти бяха купени от "Технополис", но към средата на годината промяната още не се е усетила.

"Баухаус България" пък остава извън топ 30 в ритейла, тъй като годишните й приходи за 2013 г. са малко над 19 млн. лв.

Умерено с мебелите

Влязлата в средата на 2011 г. верига за мебели IKEA (Хаус маркет) стопява загубата си, се вижда още от подредбата на големите търговци. През 2013 г. компанията е била на минус 440 хил. лв., при положение че предходната година записа над 2.6 млн. лв. загуба. Ако продължава със същия темп, в края на годината се очаква да излезе на печалба.

"Доволни сме от развитието на бизнеса ни в България, което се случва в съответствие с плановете ни. Същевременно пред нас все още има поле за бъдещи подобрения и развитие", каза пред "Капитал" мениджърът на гръцкото дружество Тео Муратидис (Fourlis държи франчайз правата за България и е собственик на софийския обект). "Всеки магазин на IKEA достига пика на своето развитие за период от 5-7 години в зависимост от особеностите на пазара и други макроикономически фактори. Три години след откриването на обекта ни в София той се развива по план."

Въпреки това веригата е променила първоначалните планове, каквито имаше при стъпването си на българския пазар. Тогава от компанията обявиха, че планират втори обект и се мисли и за трети. Вторият трябваше да е в района на Варна и се водеха конкретни преговори за терен. Сега Муратидис обяви, че вторият обект не е на дневен ред, а третия изцяло е изпаднал от плановете.

При старта си в България обяви, че целта им е 10% дял от пазара в края на първата година. А това се превежда в оборот от около 100 млн. лв. Според финансовия отчет компанията е направила оборот от 70 млн. лв и очевидно целта й още не е постигната. За този период обаче IKEA успя да мине почти два пъти по приходи доскорошния номер едно в търговията с мебели – АИКО.

Другите вериги

Най-бурен ръст в приходите има Lafka ("Табак маркет"). Експанзията на веригата обаче мина през непазарни решения на много общини в България. Без да се дава подробности "Булгартабак холдинг" обяви, че тази пролет е продал компанията на външно за групата дружество.

Едри крачки правят и други, влезли наскоро вериги. Например трайно нараства оборотът на двете дрогерии - германската "ДМ България" и сръбската "Лили дрогерие", като първата е над два пъти по-голяма. Приходите на местното дружество, продаващо Zara и другите марки на испанската група, вече надхвърля 40 млн. лв., като вероятно в класацията скоро ще влезе и H&M. По-назад, но с плавно растящи обороти са и двете вериги за обувки: "Дайхман" (22.5 млн. лв.) и "Хуманик" (8.2 млн. лв.).

Вместо финал

Въпреки различните тенденции при компаниите от отделните сектори любопитна е общата картина. А тя е, че топ 30 на най-големите търговци в България работят на загуба. Взети заедно, през миналата година всички компании са направили оборот от 6 млрд. лв. и ръст от 6%. Добрата новина свършва тук. Пресметнато заедно, веригите са направили загуба от 95 млн. лв. Това поне е доста по-малко от 2012 г., когато магазините са затворили годината с минус от 182 млн. лв. Тенденцията поне е положителна.

* В класацията е изпусната веригата "Хиполенд". Компанията е добавена в подреждането на 21 август в 18:30 часа. Дружеството има приходи за 2013 г. от 35 млн. лв. Вижте новото подреждане във файла вляво.

3.9

млрд. лв. са приходите на десетте най-големи вериги за храни. По данни на анализаторската компания ICAP общият обем на търговията с бързооборотни стоки е 10.3 млрд. лв. през 2013 г., т.е. десетте правят 38% от продажбите.

Всяка година "Капитал" подрежда най-големите компании в страната по приходи, печалби, активи. В "Капитал 100" има и класации по сектори. В следващите броеве на "Капитал Daily" през август и септември ще публикуваме подрежданията по браншове с повече компании и по-подробни финансови данни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


30 коментара
  • Мале, малеее....

    Мале, мале, всички на загуба. Милиони левове загуба!
    Що ли не им вярвам...
    Що ли ме правят на будала...

  • 2
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    Естествено, че ще са на загуба. Върху печалбага се плаща данък, а те не са дошли за това.

  • 3
    saveral avatar :-|
    saveral

    И при 10% пак не искат да плащат...

  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Загуба ама счетоводна, истината е че са на голяма печалба.

  • 5
    hm avatar :-|
    хм

    точно заради такива икономически анализи обожавам да чета Капитал!

    поздравления за труда!

  • 6
    tidalwaver avatar :-|
    tidalwaver

    Не мога да си обясня защо постоянно има разминавания в данните за търговските вериги между печатното издание на Капитал Топ 100 и онлайн статиите в сайта на Капитал. Пример: Лидл. Според печатното издание Лидл е на печалба през 2014, а в тази статия става въпрос за огромна загуба.

    Защо има такива фрапиращи разлики и кои данни да се приемат коректни? Объркваща и дразнеща ситуация се получава.

  • 7
    alekio avatar :-|
    alekio

    Ясно, е че са на счетоводна загуба - но всичко е легално! Интересно е как според Болен и ко. от атака, топ веригите изнасят 28 милиарда лв, че както ги слушаш са и печалба ....

  • 8
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Относно това дали са на печалба или загуба, страничния наблюдател не може да има свое мнение и просто трябва да вярва на ( надявам се) верните счетовдни отчети. Но ръста на оборота, предвид намаляване в абсолютни цифри броя на населението и отсъствието на някакви значими повишения в доходите на хората си е направо малко чудо.
    Що се отнася до магазините свързани с дома и строителството, при нашето население, при силната концентрация на частна собственост върху личните жилища и къщи, очевидно в момента ние сме достигнали точката на насищане и следователно няма как да има дори задържане на нивата, да не гвоворим за разстеж.
    В следващите, при това вероятно 3-5 години, ще се влезе в някакво равновесие, на продажби, покупки, смяна на интериор и/или цели къщи, с което пазара в тази сфера ще бъде относително определен като физически обеми, а паричните обеми ще са функция на цени, инфлации и прочее.
    Така че, според мен, ако и доколкото данните са верни, нещата са доста нормални и в отделни сфери дори добре.
    Ако не друго имаме повод да се радваме, че колонизаторите страдат:).

  • 9
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    Бре! То много хуманитарни компании са се събрали в България!
    Огромни обороти, огромни отстъпки, които не ползва никой друг търговец и всичките на загуба??? Бива лъжи, бива, ама поспрете се малко!
    След като са на загуба и не плащат данъци, държавата да ги гони и да идват на тяхно място компании, които да плащат данъци! Без значение български или други! Аз, ако съм на загуба, всички данъчни са ми на главата и ми проверяват и калта под ноктите и питат с какво си храня децата! Отново двоен аршин и едните са недосегаеми, а другите както винаги са под ножа!

  • 10
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Когато има банкова тайна за данъчните, те не могат да следят голяма част от паричните потоци. Като резултат - всички фирми си имат големи черни каси, хората и те. И много лесно се прави фирмата да е само на малка печалба.




Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход