С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 20 авг 2014, 17:55, 42828 прочитания

Най-големите вериги: Обороти нагоре, печалби надолу

Магазините за храни растат скромно, при техниката има по-голямо възстановяване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика



3.9
млрд. лв. са приходите на десетте най-големи вериги за храни. По данни на анализаторската компания ICAP общият обем на търговията с бързооборотни стоки е 10.3 млрд. лв. през 2013 г., т.е. десетте правят 38% от продажбите.
Всяка година "Капитал" подрежда най-големите компании в страната по приходи, печалби, активи. В "Капитал 100" има и класации по сектори. В следващите броеве на "Капитал Daily" през август и септември ще публикуваме подрежданията по браншове с повече компании и по-подробни финансови данни.

За пръв път една компания е прескочила 1-милиардната граница, в топ 10 се подреждат компаниите за храни и техника, а козметиката, мебелите и магазините за строителство са след тях. Бизнесът върви бавно нагоре, но печалбите на мнозина или падат, или се трансформират със знак минус. Така обобщено изглежда изминалата 2013 г. за търговските вериги в България.


Скромен 1% ръст

В топ 30 на най-големите търговци има общо 14 компании за продажбата на храни и бързооборотни стоки. Седем от тях влизат в топ 10, а "Пикадили", "Максима" и ЦБА остават във втората половина на подредбата. Вериги като "Европа", 345 или HIT пък са след 20-ата позиция в класацията на веригите.
Като цяло бизнесът с храни на най-големите е пораснал със скромния 1%: десетте вериги за храни правят общ оборот от малко над 3.895 млрд. лв. По данни на анализаторската компания ICAP общият обем на търговията с бързооборотни стоки е 10.3 млрд. лв. през 2013 г., т.е. десетте правят 38% от продажбите.

След като през 2011 г. германската компания от типа дискаунтър Kaufland изпревари основния си конкурент Metro Cash&Carry и застана на първо място, сега веригата за пръв път е преминала границата от 1 млрд. лв. приходи. Освен това Kaufland увеличава разстоянието от другия германски търговец, който е на втора позиция, с близо 719 млн. лв. Докато Kaufland има ръст на продажбите от почти 7%, Metro губи почти 13% от приходите си.



Изминалата 2013 е поредната недобра за Metro. Не само че някогашният номер едно вече не е на първа позиция, а година след година бележи спадове. Това се дължи на няколко фактора, но като цяло е силната конкуренция на останалите вериги. Докато Metro беше сам на пазара, компанията имаше бизнес, който радваше централата в Дюселдорф. С навлизането първо на Billa, а после и на другите германски вериги като Kaufland и Lidl конкурентните предимства на Metro избледняха. Негативният цикъл, в който се намира компанията, се вижда и по финансовите резултати. Само за две години печалбата на Metro се е стопила с 40% и в момента е близо 33 млн. лв. Това развитие е в синхрон с бизнеса на компанията на международно ниво. В момента базираната в Дюселдорф група търси изход от кризата на загуби и високи задължения, в които се намира, като разпродава дъщерни дружества и променя стратегията си.

Четвъртата по големина верига за храни в България след Kaufland, Metro и Billa е германският дискаунтър Lidl. Веригата има над 11% ръст на продажбите, но продължава да е на загуба, макар и намалена. През 2012 г. компанията е на червено с близо 83 млн. лв., а през изминалата загубата е намалена до 33 млн. лв. През 2011 г. тя беше дори над 100 млн. лв. Дружеството отваря нови обекти, затова няма да е чудно, ако до 1-2 години изпревари Billa и влезе в челната тройка.

Веригата, която през миналата година е направила най-голям ръст на оборота, е българската "Фантастико". Тя е и единствената в класацията на големите, която няма чужд собственик и от създаването й досега не е променя собствеността си. "Фантастико" е пета по големина с малко над 340 млн. лв. оборот. Това е ръст от близо 12% спрямо предходната година. Веригата е и с най-висока рентабилност – 6.23%.

От десетте най-големи вериги за храни само три са на печалба – Metro, "Фантастико" и ЦБА. Шест са на загуба, като при "Пикадили", Lidl и Carrefour тя е най-голяма – съответно 42, 33 и 31 млн. лв. За Kaufland няма данни за финансовите резултати.

През настоящата 2014 г. няколко събития и тенденции се очаква да повлияят на бизнеса на веригите за храни. Всички с внимание очакват евентуалните промени в законодателството, с които държавата от дълго време се заканва да ограничи бизнеса на големите. Измененията се правят в отговор на някои доставчици, които искат защита от прекомерната сила на веригите. При правителството "Орешарски" те не минаха, но никой не може да предположи действията на следващите управляващи.

От гледна точка на потреблението не се очаква сериозно изменение. Дори и да има някаква промяна, тя ще е с минимални проценти и няма да доведе до ръст или спад на оборотите. Той ще се случва по две линии – от разширяване на търговската мрежа на големите вериги за сметка на малките магазинчета и от увеличаване на пазарния дял на едни вериги на гърба на други. По последни данни на GfK 2013 г. модерната търговия има 66% от потреблението на домакинствата.

"Не бих се ангажирал с твърдение, че потреблението расте като цяло. По-скоро покупателната сила остава на същото ниво. При нас има ръст на клиентите, но те все още купуват избирателно. Като цяло не забелязвам оптимизъм, няма разточителство, а прецизен подбор", коментира изпълнителният директор на Billa Николай Петров.

На ниво компания ще има няколко горещи теми, които ще са интересни за наблюдение. Едната е бъдещето на "Пикадили", която през тази година за пореден път смени собственика си и в момента е част от българската група "Градус". Веригата има спад на оборота и гигантска на фона на останалите конкуренти загуба и новите собственици ще трябва да се преборят с това предизвикателство.

Любопитно ще е и бъдещето на Carrefour, която е момента е собственост на гръцката Marinopoulos. Въпреки че има леко увеличение от 5 на сто на оборота, веригата е на загуба от над 30 млн. лв. През изминалата година компанията непрекъснато бавеше плащания към доставчиците си, съкращаваше разходи и персонал и демонстрира очевидно финансово нездраве. Веригата също така е далеч от първоначалните си амбиции да бъде в челната тройка в България. Според неофициалната информация на пазара съвсем възможно е до края на годината двете вериги да слеят дейността си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 277 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 537 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 7601 прочитания

28 фев 2020, 2944 прочитания

28 фев 2020, 2068 прочитания

28 фев 2020, 1576 прочитания

28 фев 2020, 1426 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приходите на "Захарни заводи" са намалели през първото полугодие

Значителен е спадът в разходите за материали за разлика от миналата година, когато те растяха.

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10