С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 21 авг 2014, 17:47, 3396 прочитания

Санкциите срещу Русия навредиха на Carlsberg

Датската компания защити пазарното си присъствие в страната въпреки силните регулации от страна на Москва и предупрежденията за свиване на продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Датският пивовар Carlsberg предупреди за втори път, че продажбите в Източна Европа се понижават. Това се дължи в известна степен на обтегнатите отношения между Европейския съюз и Русия, които оказват натиск върху компаниите, които оперират в региона. В понеделник датската група понижи прогнозата си за продажбите на бира в Русия от ръст към едноцифрен спад. Carlsberg предупреди, че може да затвори някоя от десетте си пивоварни в страната и че работните места, които осигурява там, са под риск. Компанията притежава марката Baltika, която е лидер на пивоварния пазар в Русия с дял от около 38%. Освен това продажбите й осигуряват около една трета от печалбата на датския пивовар.

Особености на руската бира

Руските регулатори затегнаха мерките за продажбата на алкохолни напитки, а властите увеличиха акцизите. Освен това потреблението в страната на кехлибарената течност намалява. Заради голямото влияние на местния пазар от Carlsberg не очакват да има натиск срещу тях от страна на Русия, ако санкциите на Запада се засилят.

"В голяма степен ние сме местен бизнес", коментира Йорген Бюл Расмусен, главен изпълнителен директор на Carlsberg, цитиран от Financial Times. "Произвеждаме на място, като наемаме местни служители. Сигурен съм, че Русия ще искат да имат силна местна икономика. Но има ли несигурност за следващите периоди – мисля, че има."

Покрай финансовата криза от 2008 г. насам датският пивовар намали персонала си в Русия с една трета. Въпреки това компанията инвестира 12 млрд. долара от 2008 г., като в сумата е включено и придобиването на Baltika.

От Carlsberg обявиха, че спадът на руския пазар ще се засили през втората половина покрай намаленото търсене на бира. За цялата 2014 г. компанията очаква той да достигне 10%. Според Расмусен около 70% от този спад се дължи на "макроикономически фактори" като негативни ефекти от санкциите на Запада срещу Русия. За полугодието компанията отчита спад на продажбите от 11% в Източна Европа, но поради по-високи цени оперативната печалба от региона се е повишила със 7%. Общите приходи на групата нарастват минимално до 4.29 млрд. евро, като в същия период през 2013 г. те са 4.26 млрд. евро. Същата е ситуацията и с оперативната печалба на Carlsberg – през първите шест месеца на тази година тя е 543 срещу 540 млн. евро през 2013 г.

Силните холандци

Проблемите на датския пивовар в Русия контрастират на ръста на продажбите на техния холандски конкурент Heineken. Компанията отчита ръст на продажбите на своите премиум марки бира от 6.6% през първите шест месеца на годината заради доброто представяне в ключови пазари като Русия, Бразилия и Китай. Холандският пивовар също така отбелязва и раздвижване на пазара в Западна Европа, където консумацията на бира се е повишила. Heineken отчита 14% ръст на нетната печалба, която достига 772 млн. евро. Компанията обаче отчита понижение на приходите от 1.4% до 10.19 млрд. евро, въпреки че обява органичен ръст от 4.6% на постъпленията.

Въпреки тежката ситуация на Carlsberg в Русия датския гигант не планира изтегляне от страната. "Ако погледнете пазара на бира независимо от предизвикателствата през последните години и ситуацията в Украйна, това е един голям и обширен пазар. И ние сме най-голямата компания на него. Бизнесът ни в Русия допринася много за нашата печалба", коментира Расмусен.

Подобно на Heineken и Carslberg отчита повишени продажби в Западна Европа, които компенсираха ситуацията в Русия. Благодарение на тях датската компания изненада инвеститорите със своите резултати. Тя развива бизнес и в България - собственик е на пивоварните в Шумен и Благоевград. Наскоро в интервю за "Капитал Daily" Деян Беко, изпълнителен директор на "Карлсберг България", заяви, че очаква ръст на продажбите и пазарния дял на компанията в страната. През тази година инвестициите на датската компания в България трябва да нахвърлят 10 млн. лв.

 



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Лидерът в минната индустрия BHP изплаща рекордни дивиденти Лидерът в минната индустрия BHP изплаща рекордни дивиденти

Компанията увеличава печалбата си след няколко трудни години

25 авг 2019, 518 прочитания

Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи

Скутерите и електрическите велосипеди са полулярни сега, но лесно могат да бъдат изместени заради недостатъците си

25 авг 2019, 628 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Очакваните нови продукти изстреляха акциите на Apple до рекордни нива

Книжата на компанията се продават на най-високата им цена от над 100 долара за брой.

Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците