Компютърният пазар: свит, но с доза оптимизъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Компютърният пазар: свит, но с доза оптимизъм

Компютърният пазар: свит, но с доза оптимизъм

Продажбите се движат от евтини лаптопи, промоция на Microsoft, повече онлайн покупки и непрестанен ръст при таблетите

Константин Николов
7099 прочитания

© shutterstock


Свит пазар с малки скокове и спадове, ясен лидер при продажбите в магазините, безплатна акция на Microsoft, постоянен ръст при таблетите. С лек свеж полъх от лятото при преносимите устройства и по-голямо потребление заради изтеглените депозити. Това са основните движения при продажбите на компютри и таблети в страната.

Пазарните промени

По данни на анализаторската компания IDC (които се формират на базата на вноса в страната, тоест колко устройства са предадени от производителите към дистрибуторите) българският пазар се е свил с почти 14% през 2013 г. до около 303 000 компютъра. Почти 240 хил. от тях е сегментът на лаптопите.

"Общо взето, това понижение беше малко или много очаквано, тъй като икономически нещата в страната не се промениха", казва пред "Капитал" Владислав Иванов, който отговаря за част от българския бизнес на Lenovo. Темповете през първите две тримесечия на тази тази година са относително същите, като леко повишение се забелязва през периода април - юни.

На годишна база обаче ръстът за второто тримесечие е съществен (виж графиката). Освен това един от най-големите търговци отбелязва, че август е особено силен. "Продажбите на техника скочиха с 30% на годишна база, като вероятно причината е кризата около банките и съпътстващото изтегляне на депозити."

"Въпреки признаци на забавяне, особено в сегмента на традиционните преносими компютри, общото състояние на пазара е все още по-динамично в сравнение с повечето останали държави в Източна Европа", твърди Александър Стоянович, регионален мениджър – ASUS Западни Балкани.

Кой продава най-добре

Според пазарни източници една от основните тенденции през последната година е концентрация на продажбите в топ марките (виж таблиците), тъй като потребителите избягват недоказани производители. В същото време два основни бранда свиха пазарното си присъствие: Sony се отказа да развива линията Vaio, а Samsung сви до минимум производството на лаптопи и се съсредоточи в таблетите.

Разместването се вижда и от пазарните данни - при лаптопите водещите играчи са Lenovo, HP, Acer, ASUS, Dell и Toshiba. Lenovo е единствената марка, която стабилно увеличава пазарния си дял в продължение на няколко тримесечия. Този тренд не се наблюдава само в България.

За последните няколко години китайската група, която купи компютърния бизнес на IBM през 2005 г., увеличи значително глобалния дял и в момента е номер едно в сектора. "В България единственият сегмент, в който не сме лидер, са търговете и сделките с публичния сектор", казва Иванов. Ако се прибавят и десктопите, лидер е HP, като основните купувачи на настолни компютри са компаниите и държавната администрация.

Операцията на лидера

Българите не обичат да си купуват компютри с Windows. Не че не харесват операционната система - тя пак е инсталирана на мнозинството машини в страната. Просто копията са пиратски, тъй като повечето потребители не са склонни да платят 150 лв. за лицензирана версия. През последните 15 години продадените оригинални Windows са основно на корпоративни машини. От тази година Microsoft промени коренно стратегията си и започна да предлага безплатни операционни системи на евтините лаптопи не само в България, но и в съседни страни, с което иска да промени стагниралия компютърен пазар в страната. Ако се съди по официалните данни, засега поне резултатите не са видими. Според източници от бранша повишение може да се очаква през последното тримесечие на годината.

Microsoft прави инвестициите в безплатен Windows с цел да задържи вниманието на потребителите към компютрите, а не да мигрират към таблетите, които в голямата си част са  Android. Софтуерният гигант инвестира в програми за региона - България, Сърбия, Румъния, тъй като тези държави са с нисък attach rate (колко компютри имат Windows) при лаптопите.

Така компютърният пазар запазва по-малки нива на спад, но това се отнася основно за ниския сегмент, което пък сваля средната продажна цена на пазара. "Очакваме ръст до края на годината поради безплатната операционна система на лаптопите до 599 лв.", казва Константин Бонев, IT продуктов мениджър в "Техномаркет". Според него в известен смисъл това е революция за българския пазар, тъй като никога досега потребителите тук не са могли да притежават машини с легален софтуер на такава цена. "Така и много малки фирми ще могат да ползват оригинални продукти, без да се притесняват за големи лицензионни такси", смята Бонев. В момента могат да се закупят 15-инчови ноутбуци с Windows 8.1 и за 499 лв. Разбира се, те са с базови характеристики и могат да бъдат използвани основно за браузване в интернет и гледане на филми. Така или иначе в България най-купувани продължават да бъдат машините до 800 лв. 

Все още в България не могат да се наложат твърдо и ултрабуците, най-вече заради по-високата им цена спрямо обикновените лаптопи. Въпреки това има все повече евтини предложения, не на последно място и заради агресивното налагане на технологията от страна на Intel, и този сегмент само ще расте.

<#text>

Таблет ми дай

В същото време продължава да расте пазарът на таблети, макар и с леко забавени темпове спрямо рекордния трицифрен скок на последните години. Очакванията на експертите от IDC от началото на годината беше мобилните устройства тотално "да канибализират" продажбата на лаптопи. Според тях една от причините за популярността им е и по-ниската покупателна способност на българските потребители, които смятат, че таблетът може да изпълнява пълноценно работата на един лаптоп.

По неофициални данни продажбите са около 180 000 бройки на годишна база. Очакванията са през 2014 г. целият пазар да достигне към 240 000 бройки. Според Владислав Иванов Lenovo държи около 33% от сегмента в България. "Целта ни е продадем около 100 000 от тези устройства през тази година", твърди мениджърът. Това означава, че компанията се цели в пазарен дял от 42%.

Причина за нарастването на продажбите в този сегмент са и намаляващите цени, и то не само на немарковите устройства. "През тази година тъй наречените Б-брандове се изместват от А-брандове", казва Константин Бонев, IT продуктов мениджър в "Техномаркет". Според него основният пазар са 7-инчовите модели, които държат около 80% от сегмента, като се наблюдава поевтиняване на 8-инчови таблети и доближаване като цена до по-малките продукти. "Докато лаптопите в семейство са един-два, то тенденцията е всеки член на фамилията вече да притежава таблет. Купуват се много за деца и като заместител на игрови конзоли", добавя Бонев и подчертава, че таблетите не заместват лаптопите за работа.

Какво търсят потребителите

Въпреки все по-евтините лаптопи с Windows първото нещо, което много български потребители търсят при покупка, е компютърната мощ. "Българските крайни клиенти са много напреднали в сравнение с останалите от региона, много взискателни по отношение на производителността на компютъра и капацитета на паметта, но по-малко взискателни към дизайна, а може би дори и към качеството на изработката. Изглежда, предпочитат "първичната сила" и производителност за определената цена, докато в някои други страни от региона се отдава по-голямо значение на дизайна, издръжливостта на батерията, преносимостта", казва Александър Стоянович от ASUS. Друга трайна тенденция е повечето потребители да продължават да търсят машини с оптични устройства, макар все по-малко производители включват такива в новите си модели заради възхода на облачните услуги и използването на мобилна памет. В същото време при таблетите решаващият фактор при избора на клиента е цената.

Канали на продажби

Българските потребители предпочитат да "видят и пипнат", преди да изберат компютър и по тази причина все още купуват основно през вериги и познати магазини. Според Александър Стоянович традиционната търговия на дребно все още е много стабилна в България що се касае до обема, въпреки свиването на броя на участниците.

"Продължава тенденцията за продажби през телекомите, като България е един от лидерите в този сегмент", казва Владислав Иванов. Той допълва, че при Lenovo този канал държи около 25 до 30% от продажбите. Според Стоянович тенденцията с операторите се наблюдава и в Хърватия и Сърбия. По този начин клиентите могат да купят лаптоп или таблет на изплащане, но се обвързват с дългосрочен договор.   

Продължават да нарастват и онлайн продажбите, макар делът на този канал все още да е далеч по-нисък спрямо Централна Европа - под 10%, но е различен при отделните компании. За развитието му допринесе и навлизането на играч като румънския eMAG, който направи мащабна кампания в България. Големите вериги като "Технополис" и "Техномаркет" инвестираха в развитие на сайтовете си, а от години работят добре и онлайн магазини като pcstore.bg, laptop.bg и др.

Никола Тотов, маркетинг директор на "Плесио", казва, че компанията му отчита трицифрен растеж на онлайн продажбите, и то не от ниска база. Според него потребителите нямат проблеми да купуват лаптопи и таблети през интернет, като компанията се опитва да налага собствената си марка Turbo-X. "Държим да се развиваме във всички посоки - тоест не се занимаваме само с ритейл, а и с онлайн бизнес и продажби B2B", уточнява Тотов.  

Без промени

Играчите на пазара не очакват някакви особени промени през следващите месеци. "Пазарните тенденции за региона са подобни, но в България основно са свързани с икономическата обстановка", казва Владислав Иванов. Според него за разлика от страната ни в съседните държави се забелязва много активно присъствие на държавата, която отваря пътя на навлизане на технологиите. "Например в Румъния се развива проект за електронно обезпечаване на училищата. В Македония пък сега започват нов проект всеки ученик да има таблет, който да бъде свързан с начина на преподаване и т.н. Подобни проекти има в Унгария, Гърция и др. държави", твърди Иванов.

В сектора очакват най-продавани да продължат да бъдат машините в най-ниския ценови сегмент, особено и с акцията на Microsoft. Тоест може и да бъде отчетено повишение като обем, но едва ли ще се забележи силно в приходите на компаниите.

Свит пазар с малки скокове и спадове, ясен лидер при продажбите в магазините, безплатна акция на Microsoft, постоянен ръст при таблетите. С лек свеж полъх от лятото при преносимите устройства и по-голямо потребление заради изтеглените депозити. Това са основните движения при продажбите на компютри и таблети в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    axo avatar :-|
    axo

    "българските потребители, които смятат, че таблетът може да изпълнява пълноценно работата на един лаптоп"

    Подобно твърдение само показва колко ниско е нивото на т.нар. "потребители". Ако "работата" се състои в безцелно цъкане из мрежата и разглеждане на безсмислени сайтове - да, за това таблета става. Но за истинска работа като обработване на текстове, изображения, да не говорим за CAD и т.н., по-голяма част от лаптопите не стават пълноценно, пък камо ли таблети...

  • 2
    aoz41309847 avatar :-|
    aoz41309847

    Преди няколко дни разглеждах опциите си за смяна на 5-годишния си лаптоп. Оказа се, че в САЩ по това време тече "обратно на училище" кампания. Пример: Леново Йога 2 Про с CPU i7 / 8 GB Ram / 256 GB SSD струваше $1050 с безплатна доставка до дома. В същия ден, в българия моделът беше на цена 2339 лв и всъщност не е наличен, тоест трябва да се чака. При такова съотношение на цените, не се изненадвам, че има проблеми в продажбите на Ултрабуци :)

    Може би е време българските търговци и вносители да помислят и да реализират *истински* промоции като "back to school", "cyber monday" или коледни намаления. Знаем че го могат в други страни ;)

  • 3
    nsineva avatar :-|
    Нели Синева

    Капитал нарушава за пореден път авторски права, като публикува данни на IDC , за които нито има закупени права, нито има разрешение от източника.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK