Германските луксозни марки отстъпват пред нови конкуренти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германските луксозни марки отстъпват пред нови конкуренти

Jaguar Land Rove, която е собственост на индийската Tata, е сред основните претенденти за премиум сегмента

Германските луксозни марки отстъпват пред нови конкуренти

BMW, Mercedes и Audi заменят изключителността за обем, което стимулира нови играчи

7020 прочитания

Jaguar Land Rove, която е собственост на индийската Tata, е сред основните претенденти за премиум сегмента

© Reuters


Германските марки BMW, Mercedes-Benz и Audi са световни лидери при луксозните автомобили, като насоченият им към износ бизнес осигурява солидни печалби на фона на затрудненията на другите европейски производители. Променящият се вкус на потребителите обаче ги изправя пред все по-сериозна конкуренция на други претенденти за този сегмент като британската Jaguar Land Rover, пише Reuters.

Докато Audi и Mercedes се опитват да изместят BMW от първата позиция чрез големи отстъпки, те правят луксозните марки по-достъпни и отварят възможности за нарастващата конкуренция, отбелязва изданието. Все повече производители от цял свят започват да предлагат модели, прицелени в пазарния дял на голямата тройка. Освен Jaguar Land Rover сред тях се открояват Maserati и Alfa Romeo, които са част от групата на Fiat, линията Infiniti на Nissan и Volvo, които се опитват да стъпят на крака с помощта на новия си китайски собственик Geely.

Изключителност срещу обем

"Германските премиум марки пожертваха част от изключителността си, като навлязоха в сегмента на по-компактните и масови автомобили. Те също така се опитват да увеличат обема на продажбите с отстъпки от около 20 на сто. Това отваря вратите за нови играчи като Jaguar, които започват да предлагат продукти, актуални за този пазар", коментира Бермд Хоенигхаусен, автомобилен консултант, който е управлявал корпоративните автопаркове на Deutsche Bank и BNP Paribas.

"Нашата теория е, че на пазара има място за продукти, които са визуално различни и са оформени по по-провокативен начин. Това е особено вярно за Китай, където най-заплашени от загуба на пазарен дял е Audi заради доминиращата си роля", коментира Анди Палмър, старши мениджър в Nissan, който е натоварен с развитието на марката Infiniti.

Засега германските премиум марки остават стабилно на върха. Техните комбинирани продажби са достигнали 4.7 млн. автомобила през миналата година, което представлява почти 60% от глобалния пазар на луксозни коли, показват данните на консултантската фирма IHS Automotive. Това представлява 38% ръст спрямо 2007 г. В навечерието на финансовата криза големите три са държали малко над половината пазар. Оттогава продажбите на глобалния автомобилен пазар са нараснали с общо 21%, като през периода в Европа търсенето се е свило с една четвърт.

Предимства и негативи

Мащабите носят големи предимства по отношение на разработката, производството и маркетинга. В най-голяма степен от това се възползва BMW, която пуска на пазара десетки нови модели във всички категории. В това отношение е плътно следвана от Audi. Въпреки това обаче някои анализатори смятат, че тенденциите се обръщат срещу германците. Анализаторите от UBS очакват новите претенденти, включително електрическите коли Tesla и линията DS на Peugeot-Citroen, да завоюват 30% от глобалния пазар на луксозни коли през периода 2014-2018 г. В момента делът на тези марки е 12.5%.

Под натиска на нарастващата конкуренция възвращаемостта на инвестирания капитал на германските компании ще започне да спада спрямо рекордните нива от около 30% през 2010 - 2012 г., прогнозират експертите на банката. "Трябва да се отчита и присъщото противоречие между премиум сегмента и концентрацията. Купувачите на луксозни автомобили до някаква степен се стремят към изключителност, която да ги отличава от останалите собственици на автомобили", коментира анализаторът от UBS Филипе Хоучис. "Очертаващата се пазарна фрагментация ще спусне завесата над безпрецедентния растеж, който сега позволява на премиум марките да реализират толкова висока възвращаемост", добавя той.

Експертите отбелязват, че отчасти отстъпването на позиции на германските компании се дължи и на забавеното въвеждане на нови технологии като хибридните двигатели. Това се отнася особено за развитите пазари, където високите емисии на вредни газове са свързани с по-високи данъци.

Германските марки BMW, Mercedes-Benz и Audi са световни лидери при луксозните автомобили, като насоченият им към износ бизнес осигурява солидни печалби на фона на затрудненията на другите европейски производители. Променящият се вкус на потребителите обаче ги изправя пред все по-сериозна конкуренция на други претенденти за този сегмент като британската Jaguar Land Rover, пише Reuters.

Докато Audi и Mercedes се опитват да изместят BMW от първата позиция чрез големи отстъпки, те правят луксозните марки по-достъпни и отварят възможности за нарастващата конкуренция, отбелязва изданието. Все повече производители от цял свят започват да предлагат модели, прицелени в пазарния дял на голямата тройка. Освен Jaguar Land Rover сред тях се открояват Maserati и Alfa Romeo, които са част от групата на Fiat, линията Infiniti на Nissan и Volvo, които се опитват да стъпят на крака с помощта на новия си китайски собственик Geely.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    xyha avatar :-|
    xyha

    Да като чели останалите луксозни марки не са собственост на същите германски групи :-)

  • 2
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    До коментар [#1] от "xyha":
    Ми не всички са.

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#2] от "chicago514":

    Прав сте, Лексус (Тойота) е преследван по петите от лукс моделите на Хюндай (Екус - фонетично звучи подобно, Генесис и т.н.). Акура (Хонда) има интересни решения, а Джагуар все още има много бързо падаща пазарна стойност поради някои неразумни решения продиктувани от икономии на производството (например пластмасовата перка на водната помпа и т.н.).

  • 4
    matiz avatar :-|
    matiz

    Статията набляга на конкуренцията в Китай, като един от най-големите пазари, но има тенденции и в Европа. Например във Виена все по-често се срещат Лексуси и Ягуари.

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    освен снобеещите китайски новобогаташи никой в азия не ги зачита кой знай колко... индиец в германска кола е като бела лястовица...

  • 6
    2.5 avatar :-?
    2.5

    “Освен Jaguar Land Rover сред тях се открояват Maserati и Alfa Romeo”

    На първо четене не виждам Порше, които според, мен са най-близки до Мaserati.
    Достатъчно е да чуете как звучат двата автомобила и после можете да сравните с BMW, AUDI, Mercedes.

  • 7
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    До коментар [#3] от "daskal1":

    наскоро видях на живо новото Хюндай Санта фе страхотно и няма нищо общо с джипките напр на Тойота ,които вече 4 години не могат да изкарат сносен модел ,който и да е нечуплив и красив и икономичен ,просто винаги липсва по нещо


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.