С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 26 авг 2014, 18:24, 15310 прочитания

Гепард: Многото външни пазари пазят "Телетек електроникс" от кризата

Компанията за охранителни и пожароизвестителни продукти и системи мисли за растеж и нова производствена сграда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Балансиран подход

Стремежът на дружеството е двете основни направления в производството – охранителните и пожароизвестителните продукти и системи, да имат равен принос към приходите му. "До миналата година съотношението беше 50:50, но сега има лек превес за пожароизвестяването и вече е 60:40", казва Маджарова. По думите й обаче компанията планира пускането на пазара на нова гама продукти при охранителните системи, която би трябвало пак да изравни баланса.

"В общи линии целта ни е да са 50:50, за да се диверсифицира рискът. Защото това са много различни като цел и като специфика продукти и примерно, когато в една държава има криза, пожароизвестяването не се продава, но за сметка на това пък растат охранителните системи, защото тогава започват да се увеличават кражбите", обяснява тя.


Колко е важно да имаш търпение

Спецификата на произвежданите от "Телетек електроникс" продукти обуславя и някои от основните проблеми пред дейността й. От една страна, за цялостния процес е нужно доста време, което налага необходимостта от търпение както от страна на служителите на компанията, които продават продуктите й, така и от страна на клиентите, които търсят модифицирани решения, отговарящи на нуждите им.

"Нашите клиенти не са крайните потребители, които си слагат алармите вкъщи, защото това са специализирани продукти, които не могат без специалист инсталатор. Така че ние продаваме на дистрибутори, които продават на инсталатори", уточнява Маджарова. "Освен това нашите продукти не са такива, които да се продават бързо – служителите ни трябва да имат малко повече търпение, отколкото при бързооборотните стоки например. Защото трябва да облъчиш човека, той да вземе мостри, да ги хареса, да ги даде на своите клиенти, да ги накара те да ги харесат – т.е. това е един доста дълъг период, в който човек, ако няма търпение и достатъчно упоритост, не е за нас", допълва тя.



Известен период от време изисква и разработването на нови или модифицирани продукти и системи. "Едно от нещата, върху които наблягаме, е това, че ние като една неогромна фирма сме доста гъвкави и правим модификации за различни пазари – т.е. там, където големите играчи влизат със стандартния си продукт, ние правим модификация, ако нещо специално на този пазар се харесва или клиентите искат", обяснява мениджърът. Това обаче е свързано с технологично време за проектирането, изработването и тестването на съответното решение. "Ние произвеждаме системи. Единичен продукт примерно може да се направи и за шест месеца, но системата като цяло може да отнеме и три години", изтъква тя.

Друга съществена трудност е свързана с необходимостта от сертифициране на продуктите, особено на пожароизвестителните, към които изискванията са по-високи, тъй като става дума за животоспасяващи системи. "Сертификациите стават все по-тежки и все по-скъпи – например сертифицирането на една пожароизвестителна система с всичките й модули струва около 300 хил. евро, като отделно от това изисква и други ресурси – огромна документация, хора, които да се занимават с това, и т.н.", посочва Маджарова. Допълнителен проблем е и това, че сертифицирането трябва да стане от оторизирана лаборатория, каквато в България няма. При охранителните системи тенденцията също е постепенно да се отива към задължително сертифициране от независима лаборатория. "В това, разбира се, няма нищо лошо, но просто изисква много средства и много усилия", отбелязва тя.
Мариела Маджарова, изпълнителен директор на "Телетек електроникс":
Навън първо ни възприемат като "бели китайци"


Коя е най-голямата трудност пред вашата фирма?
- Едно от предизвикателствата е, че клиентите много трудно възприемат, че една българска фирма може да прави нещо качествено. В общи линии очакванията на всички са, че сме "белите китайци" – това е неприятният момент. И се изискват доста усилия, за да се докаже фирмата, че е като всички останали, а не на ниво китайци. Това е едно от предизвикателствата от външна гледна точка.
От вътрешна гледна точка – квалифицираният персонал става все по-малко. Другото е, че въпреки обявените мерки за помощ към бизнеса нещата не се случват точно така, както са обявени – например казват, че се подпомагат фирмите за участие в международни изложения и т.н., само че минимумът е да има пет фирми, които да участват, а ние сме единственият производител на охранителни и пожароизвестителни системи. Как точно могат да ни помогнат при това условие? Никак. От друга страна, ние участваме редовно например в едно изложение в Англия, което всъщност е най-голямото изложение в бранша – IFSEC, и там едно участие струва около 70 хил. евро, което е сериозна сума, за да се гарантира качествено участие, а не просто проформа присъствие.
 
А кое е основното предимство на вашата фирма?
- Основното ни предимство е това, че сме гъвкави. Освен инсталаторите и дистрибуторите, на които продаваме и които са основните ни партньори, имаме и други партньори, които са ни стратегически и с които работим точно това – заедно правим продукти, които те продават на своите пазари. А това е нещо, което стандартните ни конкуренти не правят. Залагаме също така на хубав дизайн на изделията, защото, независимо че говорим за инсталатори, а не за крайни клиенти, все пак и за тях има значение как изглежда продуктът – ако е по-красив, ще го продават по-лесно. Така че залагаме на български дизайнери, които ни правят дизайна на продуктите и много се харесват по света.
 
Как финансирате дейността си?
- От четири години си я финансираме абсолютно самостоятелно. Преди това имаше едни кредити, които върнахме, и в момента с печалбата от дейността си финансираме развитието. Като се опитваме да участваме и по различни програми от европейските фондове – в момента работим по една за развойна дейност. И ще продължаваме да участваме, защото това производство изисква едни много скъпи машини, които трябва през определени години да се подновяват.
 
Опишете как си представяте компанията си след пет години и как ще го постигнете.
- В тези времена, в които всеки ден нещо се случва по целия свят, е много трудно да се каже какво може да се случи. Но така или иначе ние си имаме едни международни конкуренти, за които сме решили, че трябва по тях да се равняваме – те са обикновено израелски и канадски компании, които са средно 10 пъти по-големи от нас. Та след пет години се виждаме по-близо до тях. Разбира се, с повече клиенти, повече пазари, по-доволни служители, защото предполагам, че ще печелим повече и те ще могат да взимат по-големи заплати. Има всички перспективи това да се случи, защото имаме много свестни хора и много добри продукти.
 
Ако трябва да промените един нормативен акт – кой е той, как ще го промените и защо?
- Не се сещам за нещо конкретно. В момента откъм данъци нещата са ОК, откъм връщане на ДДС също, защото при 90% износ за нас е много важно, че ДДС се връща навреме. Поне в момента, защото невинаги е било така.
Процедурите с митниците по отношение на износ за трети страни биха могли да се облекчат, защото в момента не се вижда желанието на държавата да помогне по всякакъв начин на експорта. Всички свързани неща с експорта биха могли да се подобрят – говорим за експорт извън Европейския съюз, защото при износа за ЕС за щастие за момента не виждам някакви проблеми. Но при всичко извън него в общи линии непрекъснато има някакви проблеми – изискват се много излишни документи, губи се време и т.н.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 1242 прочитания

Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията

През тази година Telerik Academy обучава по програмиране и 2 хил. ученици от I до XII клас в 25 града

21 фев 2020, 948 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Heineken изкупи дела на Coca-Cola HBC в "Загорка"

Така холандският гигант налага почти пълен контрол над старозагорската пивоварна

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10