С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 28 авг 2014, 19:26, 4773 прочитания

Малкият и средният бизнес ще търсят все повече хостинг услуги

Българите предпочитат домейните .com вместо .bg, като една от причините е наличието само на един регистър и високите цени за поддръжка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът за хостинг услуги отчита засилване на търсене в услугите за предоставяне на място в глобалната мрежа, както и в инструменти за създаване на интернет страници. През последните две години има по-висок интерес в търсенето на платформи за електронна търговия и бизнес решения. Това обяви Любомир Русанов, основател на "Суперхостинг.бг", по време на годишната експертна конференция на ICANN, която се проведе за първи път в София. ICANN е неправителствена организация, която регулира и надзирава имената и домейните в глобалната мрежа. Въпреки това бизнесът с предоставяне на домейни изпитва някои трудности. Една от тях е трудното определяне точно колко са продадените домейни в страната.

"Трудно е да се определи броят на домейните в България, като според наши данни са около 150 хил.", обяви Любомир Русанов, като поясни, че данните му са за предоставените от "Суперхостинг.бг" сайтове, както и от други източници. Според проучването на компанията българите предпочитат да регистрират страниците си с общото разширение .com, като те представляват около 48% дял от всички обявени. Тези с националното обозначение .bg съставляват около една четвърт. Трети по популярност са с разширението на .eu, което се ползва от ЕС.  
 
Скъпо.bg
 
Според Русанов една от основните причини да не е толкова популярно националното разширение спрямо повечето други държави е, че в България има само един оторизиран регистър за него – "Регистър.бг" (register.bg). Всичко останали компании, които предлагат регистрацията на сайт с .bg, го купуват от register.bg и го препродават или това са т.нар. регистратори. Така се затруднява разпространението и популярността на домейна, допълни той.


В момента цената за регистрация на домейн с разширение .bg не струва нищо, но годишната му поддръжка коства 36 евро с ДДС. За регистратори цената на година за домейн е 18 евро, но самата първоначална регистрация на фирмите за реализиране на такава дейност струва 1000 евро. Това е значително понижение на стойността за притежаване на сайт с разширение .bg, след като за известно време то беше едно от най-скъпите в света. До 2006 г. всеки, който искаше да регистрира такъв домейн, трябваше да плати 60 долара с ДДС първоначална такса и още толкова всяка година за поддръжка – общо 120 долара през първата година. Това е и причината все още по-голямата част от сайтовете, регистрирани в България, да са с други разширения.
 
Ръст на хоризонта
 
Самият Русев даде малко повече светлина за хостинг пазара, но без да конкретизира точния му обем. При него 70% се контролира от трите водещи компании, като лидер е самата "Суперхостинг.бг".
"Пазарът не е много конкурентен и пренаселен. Но потребителите стават все по-взискателни и искат по-сложни сайтове и инструменти от хостинг компаниите", коментира Любомир Русанов. Според него през последните две години в България има засилено търсене на решения за изграждането на сайтове, които се занимават с електронна търговия или предлагат вътрешни бизнес решения. Русанов коментира, че това се дължи на няколко фактора. Първият е, че придобилите голяма популярност сайтове за групово пазаруване и ваучери са повишили културата на българина да пазарува онлайн. Освен това покрай кризата доста бизнеси са започнали да се ориентират към предлагането на продукти през интернет, защото е по-лесно и потенциално по-евтино. Освен това интернетът в България е много добър като качество и цена и това допълнително стимулира е-търговията, допълни той.

"Очакваме още много компании да преминат онлайн, особено малките и средните предприятия, които все още нямат сайтове", прогнозира Русанов. Според него това ще стимулира търсенето на хостинг услуги и платформи за правене на страници. Което ще се отрази и на търсенето на домейни, допълни той.
 
В очакване на решение за .бг
 
На конференцията макар и за кратко беше повдигнат въпросът за разширението на кирилица .бг, което България бе заявила пред ICANN преди четири години, но ѝ беше отказано поради визуални прилики с други разширения, на латиница. Според Вени Марковски, който е представителят на организацията за ООН, България е подала искане за преразглеждане на това решение през м. февруари тази година и докладът на арбитражната комисия "се очаква да излезе всеки момент". Ако арбитражната комисия даде отрицателно становище, България ще трябва да търси алтернативни варианти за разширение на кирилица. В момента българските потребители могат да регистрират сайтове, изписани на кирилица, но трябва да използват наличните домейни на латински, които позволяват това или в разширенията ".сайт" и ".онлайн". Интересът към тези две разширения не е много висок, коментира Илия Базлянков от CORE - швейцарската браншова организация на компаниите регистратори. За момента най-успешното разширение на кирилица е .рф, даден на Русия, където до днес има регистрирани 840 хиляди домейна. За сравнение - в сръбския домейн, .срб, има регистрирани само 2,4 хиляди.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация

Едва половината в момента са ангажирани активно в компаниите, показва проучване на PwC за Централна и Източна Европа

21 ное 2019, 1 прочитания

Софтуерна сделка с българско участие Софтуерна сделка с българско участие

Компаниите Fourth и HotShedules се сливат, а първата има офис в България със 130 души екип

21 ное 2019, 338 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
БТК продаде дела си в Eutelsat

Телекомът взе 3.1 млн. евро за 0.08% в сателитния оператор

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10