Хуан Карлос Пералехо: Всяка година инвестираме в България около 10 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хуан Карлос Пералехо: Всяка година инвестираме в България около 10 млн. лв.

Хуан Карлос Пералехо: Всяка година инвестираме в България около 10 млн. лв.

Изпълнителният директор на "Нестле България" пред "Капитал"

8550 прочитания

© Георги Кожухаров


Профил

Хуан Карлос Пералехо е изпълнителен директор на "Нестле България" от 2012 г. В групата е от 1987 г., където работи на различни длъжности, предимно в областта на бизнеса с шоколадови и захарни изделия. През 2004 г. Хуан Карлос Пералехо е избран за бизнес мениджър "Шоколадови и захарни изделия" в Nestle Унгария, а през 2006 г. поема управлението на Стратегическото бизнес звено на Nestle в сектора "Шоколадови и захарни изделия", базирано в централата във Веве, Швейцария. Преди Nestle е заемал различни мениджърски позиции в сферата на продажбите и търговията в Kellogg и Rowntree Mackintosh.

Какви са инвестициите, направени досега от Nestle в България?

- Nestle е на българския пазар вече 20 години, като за този период компанията е инвестирала 192 млн. лв. Всяка година влагаме около 10 млн. основно във фабриките ни в София и във Варна. Последната инвестиция в София е на стойност близо 13 млн. лв. - в реновирането на производствена линия за KIT KAT Double Caramel, а в момента във Варна се изгражда и разширено складово помещение за продукцията ни от сладолед. Много важно капиталовложение, което често не се споменава, е това, което Nestle прави в хората. Всяка година инвестираме близо половин милион лева в обучения за служителите на всички нива в компанията.

Само за местни обучения ли става въпрос?

- "Нестле България" има широка програма за развитие на служителите – компанията разполага в Швейцария със собствен център за обучения в сферата на маркетинга, продажбите и мениджмънта. Имаме и местни програми, в които каним външни сътрудници и експерти.

Колко човека работят за "Нестле България" в момента?

- Служителите на "Нестле България" са около 1500, от които 730 работят във фабриката за шоколадови продукти и бисквити в София. В тази за сладолед във Варна броят им варира в зависимост от сезона, като през лятото от 100 достига почти 400. Компанията има и 140 служители в екип "Продажби", а останалите работят в централния офис на "Нестле" в София.

Планирате ли да назначавате служители в споменатото ново производство на KIT KAT?

- Не е задължително, тъй като чрез тази инвестиция бе модернизирана производствената линия, което не изисква допълнителен персонал. Важното е, че компанията поддържа стабилен брой служители, а около 75% от производството ни е предназначено за износ. Затова идеята ни е да постигнем оптималните за нуждите ни постоянни и сезонни работни места.

Точно каква част от производството ви е за износ?

- Nestle произвежда в България шоколадови продукти, бисквити и сладолед. Както казах, 75% от продукцията ни е предназначена за износ, но в същото време развиваме и много местни марки, каквито са вафлите "Мура", бисквитите "Житен дар", бонбоните "Таралежки" и "Простор", шоколадите LZ и "Кума Лиса". Сред продуктите, които внасяме, са марки като LION, а при сладоледа почти цялата продукция се произвежда във Варна, като например гамите Familia и Boss.

Кои сегменти са най-бързо растящите?

- "Нестле България" оперира в осем продуктови категории – шоколадови изделия и сладолед (които се произвеждат в България), кулинарни продукти, напитки – предимно NESCAFE, храни за домашни любимци, зърнени закуски, детски храни, както и бизнесът ни за решения за консумация извън дома Nestle Professional. Като цяло българският пазар отчете забавяне през 2013 г., но добрата новина е, че потребителското доверие се възстановява и наблюдаваме съживяване в някои категории. Бих казал, че средата, в която работим, е консервативна, но има сигнали за подобрение на обстановката.

Кои са най-продаваните сегменти?

- На първо място това са напитките, тъй като марката NESCAFE има много добри пазарни позиции. В тази категория "Нестле България" е пазарен лидер, както и при сладоледа, кулинарните продукти и зърнените закуски. От осем сегмента, в които развиваме бизнеса си, в четири сме лидер, а в други три сме на втора позиция.

Как се развива NESCAFE Dolce Gusto в България?

- В България пазарът на марката се развива много бързо, отчитайки двуцифрен ръст. NESCAFE Dolce Gusto и като цяло пазарът с кафе на капсули отчита бум в цяла Европа и България не прави изключение.

Защо Nestle все още не предлага Nespresso в България и страните от региона?

- Това е често задаван въпрос. Компанията има стратегия за тази марка, която се базира на множество фактори. Ще кажа само, че очаквам Nespresso да дебютира в България и този дебют да не се забави много във времето.

В кои други държави от региона имате производствени предприятия?

- Nestle има фабрики за производство на сладолед и кафе в Гърция, в Румъния разполага с фабрика за производство на шоколадови продукти, в Сърбия - фабрика за сладолед и кулинарни продукти и др. Философията на Nestle е базирана на оптималния баланс между локалните операции и централизацията и затова списъкът с фабрики е дълъг. Фабриката ни в София, произвеждаща KIT KAT, е добър пример за централизация, тъй като в цяла Европа има само три центъра за производство на KIT KAT. Никоя друга фабрика не произвежда KIT KAT Double Caramel освен нашата. Има и примери за други звена, които са свързани с местните вкусове, като те са част от стратегията на Nestle за придобивания. Ако една компания купи Delta, тя е купена заедно с фабриките. Ако се купят кулинарни продукти, те се закупуват заедно с регионалните предприятия на бизнеса. Това е комплексна, цялостна стратегия.

Може ли да сравните българското си подразделение с някои други регионални операции?

- Сред качествата на служителите на "Нестле България" са добрата комбинация между квалификация и опит. Много наши служители остават за дълго време с нас, но привличаме и нови хора. Производствените ни разходи са изключително конкурентни и това е едно от предимствата на България пред другите европейски пазари.

Как отговаряте на промените в търсенето - все повече потребители намаляват разходите си за захарни изделия, а в същото време има възход на биохраните?

- Като цяло консумацията на шоколад в световен мащаб в момента е в подем. Какаовата реколта не може да отговори на глобалното търсене. В България спадът е по-скоро временен и се дължи на икономическата обстановка. Тъй като Nestle е компания за хранителни продукти, бизнесът е фокусиран върху продукти, достъпни и съобразени с нуждите на потребителите. За да постигнем това, например намаляваме количество сол в кулинарните ни продукти. Компанията провежда цялостни, задълбочени проучвания, за да намери правилния баланс в съдържанието на продукта. Може изцяло да се премахне захарта, но никой няма да купува такъв продукт и именно затова Nestle развива концепция, която нарича "кухненски шкаф". Тя гласи, че трябва да се вникне в съставките на даден продукт и да се сравнят с тези, които имаме в домашната си кухня. За да изпълним тази цел, ние развиваме и променяме рецептите на храните.

При шоколада е малко по-сложно, тъй като захарта е важен елемент от всеки шоколадов продукт. Тук компанията се фокусира в две области. Първо, няма нищо лошо да консумираш шоколад в умерени количества, имайки балансирана диета в комбинация с физическа активност. Дори обратното - в шоколада има много полезни елементи като антиоксиданти и др. Важен е контролът над консумацията - на опаковките са посочени препоръчителните количества и порции за консумация. Така компанията се фокусира върху подобряване на продуктите, като ги прави по-привлекателни за потребителите. Имаме и програми в училищата, които учат децата как да се хранят балансирано.

Неотдавна преструктурирахте дистрибуторската си мрежа. Какво точно променихте и завършен ли е целият процес?

- Пазарът постоянно се променя и затова процесът никога не е завършен - веригите стават по-големи, потребителското търсене се променя и т.н. "Нестле България" има силна мрежа от дистрибутори и намерихме начин да се развиваме спрямо промените на пазара. Много от дистрибуторите ни са същите, с които започнахме да работим преди двадесет години. Дали е революция? Не, но със сигурност е еволюция. Най-голямата промяна бе в средата на 2013 г., когато дадохме нова логистична роля на тези дистрибутори. Сега продължава консолидационната фаза, но най-важното е, че работим като партньори - заедно израстваме и се адаптираме към пазарната реалност.

На какво се дължи спадът на приходите на Nestle през първото полугодие и могат ли нововъзникващите пазари да компенсират забавянето на развитите?

- Компанията има диверсифицирано географско присъствие и богато портфолио - 40% от продажбите се генерират от Северна и Южна Америка, 30% от Европа и 30% от Азия, Африка и Океания. Европа генерира позитивен растеж за последните пет години и така компанията успява да расте и на развитите пазари. Всичко зависи от правилните продукти и стратегия, а най-важното е, че Nestle надминава темповете на ръст на конкурентите си.

Какви са очакванията ви до края на тази година в България?

- Нека бъдем оптимисти. До края на годината остават още четири месеца и смятам, че ще завършим горе-долу с нивата от 2013 г. и ще укрепим позициите си в основните продуктови категории. Очакваме още една година на стабилно пазарно присъствие.

Интервюто взе Константин Николов

Профил

Хуан Карлос Пералехо е изпълнителен директор на "Нестле България" от 2012 г. В групата е от 1987 г., където работи на различни длъжности, предимно в областта на бизнеса с шоколадови и захарни изделия. През 2004 г. Хуан Карлос Пералехо е избран за бизнес мениджър "Шоколадови и захарни изделия" в Nestle Унгария, а през 2006 г. поема управлението на Стратегическото бизнес звено на Nestle в сектора "Шоколадови и захарни изделия", базирано в централата във Веве, Швейцария. Преди Nestle е заемал различни мениджърски позиции в сферата на продажбите и търговията в Kellogg и Rowntree Mackintosh.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    wmz04371669 avatar :-|
    Благодетел

    Нека бъдем откровени....,Нестле инвестира всяка година в БГ по 10 мил.лв., но нека кажат по колко мил. лв. всяка год. печелят и изнасят от БГ?

  • 2
    jeyjey1970 avatar :-|
    Jordan Jordanov

    г-н Хуан Карлос Пералехо,
    да не забравяме изказването на Nestle CEO: Water Is Not A Human Right, Should Be Privatized
    http://www.trueactivist.com/nestle-ceo-water-is-not-a-human-right-should-be-privatized/
    Nestle иска да приватизира питейната вода ?!?!?

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "Благодетел":

    След като сам прочете, че 75% от производството е за износ, ще се опиташ ли сега да се сетиш, колко родни "бизнесмени" могат да се похвалят със същото? Като отсега ти казвам, че сеченето на гори и рязането на скрап не се приема като отговор.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "Jordan Jordanov":

    Нестле няма как да придобие водата от световния океан, защото се води международни води, няма кой чиновник да им я продаде. За сметка на това в родината на господина въведоха концесионна такса "слънцето грее". Понеже сметките за ток скочили безобразно, хората започнали да си инсталират частни енергомрежи на база слънчеви панели и чиновникът казал, че току-така тази работа няма да мине, след което парламентът гласувал данък 4 цента на квч добив от собствен панел. Точно както и в Румъния ще облагат возенето на автостоп и споделените пътувания - само за сведение, в Германия всеки от големите сайтове за споделени пътувания има поне по 10 еколкогични награди от правителство и неправителствени организации.

  • 5
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    Нестле, както и останалите подобни компании, не продават храна, а реално захар с разни аромати ('диетичните' им продукти имат 35% захар?!) - консумацията на такова количество захар е много вредно за здравето. да не ни залъгват с клишета от рода на 'важно е движението'. захарта пристрастява и те много добре го знаят. хранителните компании са като цигарените компании преди 50 години - ще отричат до последно, че продуктите им са вредни.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "Forrest Gump":

    Едното обвинение е, че слагат много захар. Другото е, че не слагат захар, а подсладители, царевична глюкоза и пр. Каквото и да слагат, все ще са виновни.

  • 7
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho

    До коментар [#6] от "cinik":

    Голяма част слагат нездравословни неща.
    Но истинската промяна ще дойде не от компаниите,а от потребителите-като купуват качествените храни(здравословни,без химикали,е-та и подобни) и бойкотират некачествени.
    При едно огромно невежесвто в световен мащаб...............и затова Макдоналдс са световен лидер в бързите закуски.

  • 8
    rta1409560166375727 avatar :-|
    Georgi Vasilev

    е-тата вече ги пишат по-научно - хората свикнаха да гледат за Е, но не и за Disodium 5'-ribonucleotides

    Subway вече е лидер в бързите закуски.

  • 9
    ivanski12 avatar :-P
    Ivanski

    Аз що не мога да ги видя тези инвестиции в Отчета им.

  • 10
    info111 avatar :-|
    info111

    Малко история около някои от главнит герои при приватизацията на "фабриката за шоколадови продукти и бисквити в София":

    "Архивите разказват: С подставени лица бяха разграбени Радомирският гигант и “Плама”

    Ненчо Ненов *

    (Продължение от миналия брой)

    След преобразуването на държавното предприятие "Шоколадови и захарни изделия - София" в смесено акционерно дружество, собствениците му биват сменявани като носни кърпи. Аристотилис Авгеропулос, Маск Бюрки, Пиер Пол Гранд, Димитрос Михаил Коронакис, Надин Мари - Жозе Девазие, Евангелос Калусис, Реймонд Роджер Фишер, Йоанис Панайотис Лазаридис, Пер, Кристиан Нордтоме и Евангелиус Калусис, идват и си отиват от "Нестле", но Бони Евлогиев Бонев неизменно е в борда на директорите. Защо ли? Насладил им се един път на шоколадовите изделия, Бони решава да разшири бизнеса си в тази насока. Ето защо той и неговите съдружници Димитър Иванов Джамбазов, Антоанета Василева Спасова, Красимир Банчев Дачев и Огнян Георгиев Денчев регистрират чрез Софийски градски съд ф. д № 9910/95 г. през 1991 г. дружество с ограничена отговорност - фирмата "Еврошоколад"- ООД, с уставен капитал 300 000 лв.
    Една от най-големите страсти обаче, на братята Боневи, е машиностроителната промишленост. Няма да се учудя, ако дядо им е имал работилничка за велосипеди преди 9 септември 1944 г. Погледът им пада върху "Радомир Леяро-ковашки комплекс" - АД, известен като Завод за тежко машиностроене Радомир. Този машиностроителен гигант е разположен на 1 100 000 кв. м., от които 700 000 кв. м. са застроени цехове и халета и в тях работят (работеха) няколко хиляди души. За отрицателно време гигантът беше разфасован на десетки малки акционерни дружества,

    голяма част от оборудването му изчезна в посока Шанхай

    работниците бяха изхвърлени на улицата, а част от авоарите, колкото и малко да бяха те, бяха прехвърлени на регистрираната на Маршаловите острови в Тихия океан компания "Радомир принципал"! Изпипана работа. И къде е мястото на братята Боневи в тази схема?
    По-големият брат Пламен Евлогиев Бонев е назначен за управител на следните дружества: "Радомир - Метали" -АД; "ПСОВ Леко Ко" - ЕООД, Радомир; "Криотехгаз Леко Ко"- ЕООД, Радомир; "Радомир - Леко Ко - инвест"- АД; "Хрантех Леко Ко"- ЕООД, Радомир; "РИМ- Инженеринг Леко Ко" - ЕООД, Радомир; "Автотранс Леко Ко" - ЕООД, Радомир; "Радомир принципал лимитид - България" - ЕООД и "Плам Пауър Радомир лимитед - България" - ЕООД. Едноличен собственик на същите е "Плам Пауър Радомир Лимитед", с регистрация на Британските Вирджински острови!
    Всъщност всичките фирми, без "Радомир - Метали" - АД, са образувани с акционерното участие на фирмата "Радомир Метъл Трейд инжинеринг - България" - АД, представлявана от Пламен Цветанов Паскалев, чиито капитал е на "Радомир Метал Трейд енд инжинеринг лимитед"от Англия и Уелс. Ако при "банката" - МБТР симбиозата беше между наши и американски "инвеститори",

    то тук са се включили английските "партньори"

    Интересите на малкия Бонев са насочени към две много печеливши направления от икономиката на страната ни: търговия с оръжие и нефтената промишленост. Като голям "специалист" в тези области, той се захваща здраво за работа. А това означава само едно, че ще бъде инсталиран от своите "началници" или като председател на управителен съвет, или като някакъв директор. За друго той не става.
    Плевенският окръжен съд по ф. д. № 1570/96 г. прави промени за "Плама" -АД, като освобождава старите членове на надзорния съвет и вписва новите членове: Бони Евлогиев Бонев - председател, Пер Кристиан Нордтоме - член, Петър Танов Танков - член. И вписва новите членове на управителния съвет Жорж Симон Андре Гислан Бодуен, Евангелос Христос Барутас и Веселин Христов Христов. Дружеството ще се представлява самостоятелно от изпълнителния член/!?/ на управителния съвет Жорж Симон Андре Гислан Бодуен. Интересни са следващите пререгистрации на това станало печално известно плевенско дружество. Фрапираща е например смяната на адресната регистрация. С решение №1 от 10. II. 2000 г. на Софийския окръжен съд по ф. д. № 1488/99 г. се вписват в търговския регистър промени за "Плама"-АД гр. Плевен: вписва ново седалище и адрес на управлението от гр. Плевен в с. Ярлово /!?/, Софийска област; вписва нова фирма -"Нова Плама" -АД; приема нов устав на дружеството. "Нерде Ямбол, нерде Станбул". Къде е Самоковското село Ярлово, дето има повече гущери и змии, отколкото камъни и тръни, и къде е богатият икономически и индустриален Плевенски район?!
    Причината за тази регистрация е, че в това село живеят във вилите си бивши ченгета от тайните служби. Спомнете си, че щабът на същите се намираше в хотел "Рила". Интересното е, че в новия - стар съвет на директорите Бони Бонев пак присъства, макар и като обикновен член! Това преместване беше ненужно унижение за плевенчани, които от 25 години знаят, че рафинерията е изградена и регистрирана в града им. За тяхно съжаление, съгражданите им Андрей Луканов, Румен Петков и съпартийците им, които на практика управляваха държавната рафинерия "Плама" преди 10.11. 1989 г., са виновни за трагичното състояние на същата.

    А дружеството разполагаше с капитал от 51 496 641 000 лв.

    Това е сериозна пара!
    Само след два месеца, на 6. IV. 2000 г. Софийски окръжен съд прави нови промени по ф.д. № 1488/99 г. за "Нова Плама" - АД, с. Ярлово, Софийска област, с единствена цел - да назначи Бони Евлогиев Бонев от обикновен член на дружеството в председател на съвета на директорите на същото.
    В следващите промени на Ярловската "Нова Плама"-АД, седалището на тази плевенска фирма отново е със стария си адрес - Плевен, Индустриална зона, Рафинерия. Интересното тук е, че се появяват нови и доста екзотични екземпляри, за някои от които ще стане дума по-нататък. Че Бони Бонев е отново в управителното тяло на това поредно формирование, не трябваше да споменаваме специално. Без него тази фирма изглежда не може да съществува. Неговите нови авери са: Жан Кристоф Вотрен, Петър Чавдаров Борачев, Димитър Бойков Димитров, Росен Велев Софрониев, Цветан Георгиев Минковски и, запомнете това име - Петя Славова Йорданова. За нея съм подготвил доста обширен материал, тъй като към личните приятели на генерал Любен Гоцев имам специално отношение. Ако сте забравили, тя е същата, която закупи хотела на убития Косьо Самоковеца при съмнителни обстоятелства. Между другото, тя също получи банка от отговорни другари, която "банкира" по същата схема на МБТР - като заложна къща - изкупува недвижима собственост от длъжници, ипотекирали имотите си срещу "мечи" кредит."
    (Следва)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK