На брега на пропуснатото лято
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На брега на пропуснатото лято

shutterstock

На брега на пропуснатото лято

Лоша стратегия, лошо време и външни кризи донесоха спад за туризма през отиващия си морски сезон

Деница Ватева
16844 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Лятото винаги си отива бързо. Някак си изведнъж щъркеловите ята започват да се събират още докато правиш лежерни планове, утрините уж само за няколко дни захладняват, и накрая, чувствайки се леко измамен, си обещаваш, че догодина няма да пуснеш слънцето да си отиде толкова неусетно.

Факт - колкото и да правят планове за циганското лято, колкото и да пускат промоционални оферти за есента, и българските хотелиери, ресторантьори и туристически агенции са наясно, че активният сезон си отиде. Както и че за тях той беше лош.

3

млрд. евро годишно (минимум) са приходите на туристическата индустрия в България. 70% от тях идват през лятото.
Прогноза

15%

спад в приходите си очакват едни от най-утвърдените курорти по Черноморието това лято спрямо миналото.
След като четири години поред хотелиери и туроператори разчитат на руския пазар, спадът му сега логично повлече резултатите им надолу.

Макар и все още да няма обобщени на национално ниво данни за резултатите от "Лято 2014", повечето представители на туристическата индустрия признават, че тя изпраща най-неуспешния си сезон от 2009 г. насам. Което почти автоматично означава и лоша година - през традиционно пиковото за сектора лято принципно се генерират около две трети от годишните му приходи. А в началото на този септември хотелиерите и туроператорите отчитат спад между 5 и 15% както в броя на туристите, така и в приходите от тях. Няма как да се отрече, че голям дял от вината за това се пада на фактори, върху които бизнесът не може да влияе: дъждовното време, обезценяването на чужди валути, икономическите трудности, политическите проблеми на основни пазари.

Сред причините за спада обаче са и късогледата стратегия на много от играчите в сектора и натрупаните в последните години, но подценявани рискове: залагането основно на един пазар - в случая руския, неглижирането на спада в западноевропейския сегмент, липсата на инвестиции в позамъгления имидж на българските курорти. Лошото е и друго - че според повечето представители на сектора той разполага с ограничени възможности да минимализира щетите от тежки години. Тоест - ако не се вземат мерки, напълно възможно е потъването на приходите от тази година да заложи проблеми за следващите.

Дъждът от негативни събития

В началото на година туристическият сектор беше с позитивни очаквания за лято 2014 заради заявения интерес от чуждестранните партньори и факта, че на българския пазар започнаха да навлизат нови туроператори. Ентусиазмът обаче трая кратко и буквално беше удавен от серия негативни събития.

Първият голям удар дойде покрай кризисните отношения Русия - Украйна - ЕС, както и обезценяването на руската рубла и украинската гривна. Всичко това доведе до спад още при ранните записвания от ключовите за сектора пазари на Русия и Украйна, който продължи като негативен тренд и по-късно. С една дума - оказа се, че туристите от Русия свиха разходите си и предпочетоха дестинации извън ЕС, а тези от Украйна или направиха същото или просто ограничиха пътуванията си. Същевременно на другите традиционни за българския туризъм пазари също нямаше оживление.

После дойдоха лошото време, дъждовете, наводненията. Принос дадоха политическата и икономическа ситуация в страната, както и фалитите на туроператори.

И в резултат туристическият сектор регистрира намаление както на броя туристи, така и на постъпленията от тях.

По данни на съюза на хотелиерите в "Слънчев бряг" през тази година туристите са по-малко, а записванията през пиковия август не са успели да компенсират натрупаното намаление от предходните юни и юли. Подобна е ситуацията и по Северното Черноморие, където резултатите показват до 10-15% намаление във всички курорти. "Броят туристи през сезон 2014 намалява с 10% спрямо миналата година, а приходите - с 5%", каза зам.-директорът "Маркетинг и продажби" в FPI Hotels and Resorts Станислав Андонов (собственици на ваканционното селище "Санта Марина" край Созопол). Сходни цифри отчитат и другите хотелиери в страната. Наскоро изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев съобщи в интервю за "Капитал Daily", че сезонът е тежък, а очакваното намаление на приходите на дружеството е около 15%. "Повечето хотели през този сезон са на минус спрямо предходния, а добрите от тях са успели да постигнат миналогодишните нива", коментира и Христо Гълбачев, управител на туроператора "Астрал холидейз", който от тази година е партньор за България на английската туроператорска група Thomas Cook и руската "Корал травел".

Отливът от изток

Всъщност лошите резултати през тази година се дължат в голяма степен на доста по-слабите записвания от източните пазари, които през предходните четири години бяха генератор на растежа в туристическия сектор. Още при ранните записвания туроператорите отчетоха спад при превърналия се в номер едно за сектора през предходните години руски пазар, като финалните резултати показват, че изоставането не е било наваксано. Подобна е и картината с Украйна - петият най-голям пазар за морския туризъм на България, където отчетеното намаление при броя на туристите според различни оценки достига между 20% и 30%.

"Най-голям спад има на туристи от Русия и Украйна, като причините са в политическата нестабилност в двете страни, девалвацията на руската рубла, фалитите на големи руски туроператори", обобщава Станислав Андонов от FPI Hotels and Resorts. Валентин Йосифов, представител на TUI за България, допълва, че ситуацията в двете държави е непредвидима, а хората обяснимо са стресирани от обезценките на валутите. Само за една година спадът на руската рубла спрямо еврото е над 21%, а на украинската гривна - 46%. Това прави ваканциите в Европа по-скъпи, което се смята и за основния фактор за по-слабите записвания. 

Вторият сериозен проблем през тази година е свързан с тежката ситуация на руските туроператори. От началото на сезона досега седем фирми от сектора обявиха, че прекратяват дейност, като три от тях работят активно и на българския пазар. В резултат хиляди туристи се оказаха блокирани в различни курорти по света, включително и в България, а сред хотелиерския бизнес се създаде сериозно напрежение. "На руския пазар има много голяма динамика и прегрупиране на туроператорите", коментира Цена Канариева, управител на туристическото дружество "Лагуна турс", част от холдинга "Диневи груп"  (с комплекси и хотели в Св. Влас, Слънчев бряг и Бургас). По думите й в момента за хотелиерите по-голямото предизвикателство е да защитят вземанията си, отколкото да реализират големи продажби. По данни на асоциацията на руските туроператори АТОР, България е сред трите дестинации, в които е имало най-много блокирани туристи покрай тазгодишните проблеми с местните фирми. Последните информации сочат, че при някои от туристическите агенции лимитът на застраховките е по-нисък от реално направените продажби на пакети.

Всъщност в туристическия сектор отчитат, че резултатите на руския пазар през тази година можеше да бъдат още по-лоши, ако в България не бяха навлезли два нови големи туроператора от там. "Пегас туристик" и "Корал травел", които влизат в топ 3 на най-големите дружества в бранша в Русия, започнаха да изпълняват програми до морските летища от май. От партньора на "Пегас туристик" за България "Аква тур" съобщиха, че през лято 2014 в страната са дошли 35 хил. туристи, доведени от компанията. "Корал травел" също са изпълнили планираните си полети.

Задържането от запад

Последните резултати от западните пазари показват, че записванията са сходни или по-ниски от предходната година. Туристите от Германия например, които до 2009 г. бяха най-многобройната група в България, са около миналогодишните си нива с малък плюс или минус при отделните компании. При Великобритания - също ключов пазар за сектора, има отчетено леко намаление. Около миналогодишните си нива се движат и записванията от скандинавските държави. Те се сринаха още през 2008 г. когато шведски турист почина след сбиване с охранители на дискотека в Несебър, а скандинавските медии бяха скандализирани от факта, че всичко се разиграва пред погледите на местни полицаи. Курортите отчитат и сериозно намаление на най-многобройните (според Националния статистически институт) туристи от Румъния, които в последните две години предпочитат да минават транзитно през България за гръцките курорти. Данните за румънския пазар сочат намаление между 20 и 30% съответно за Северното и Южното Черноморие.

Всъщност отслабените позиции на западните и съседните пазари се смятат за основната причина България да не успява през настоящия сезон да минимизира загубите, идващи като резултат от проблемите на изток. В последните пет-шест години Черноморието отчита по-малко привлечени гости от Западна Европа спрямо преди. Според Валентин Йосифов от TUI българските курорти в Германия вече са много по-слабо конкурентни спрямо други дестинации. Подобна е и оценката на управителя на "Албена" Красимир Станев. Според него в периода 2008-2012 г. България е отслабила позициите си на германския пазар, който по думите му е "най-стабилният и най-необходимият за страната, тъй като става въпрос за гости, които идват рано напролет и си отиват късно наесен". "Изгубихме германските туристи с кризата, с голямото и бурно строителство по крайбрежието. В продължение на две-три години те се чувстваха изключително неуютно тук и резултатът вече е видим", казва още той в интервюто си за "Капитал Daily", допълвайки, че за страната е изключително важно да се опита да възстанови позициите си в Германия. На същото мнение са хотелиерите и за английския пазар, където през последните години България не успява да отчете никакъв напредък.

Една добра новина

На фона на негативните събития през летния сезон за туристическия сектор има и добра новина. И тази година продължава тенденцията за сериозно увеличение на почиващите от Полша и други централноевропейски държави, като по данни на оператора на летищата в Бургас и Варна "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" те попадат в първата петица по брой обслужени пътници. За летище Варна обобщението сочи, че от началото на годината до края на август четвъртата най-голяма група обслужени пътници е от Полша, а на летище Бургас те са на пето място, като на четвърто излиза Чехия.

"Има изключително голям ръст в Полша, Чехия и Унгария, между 36-38% за това лято", коментира Христо Гълбачев от "Астрал холидейз". По думите му за полското поделение на туроператора Neckermann (част от групата Thomas Cook) България е топ дестинация. "Отчитаме огромен плюс на полския пазар, както и доста добри резултати в Чехия", коментира и Валентин Йосифов от TUI. Според хотелиерите полският и други централноевропейски пазари са с най-голям потенциал за продължаващо увеличение на гостите.

Какво ще се случи догодина

В края на настоящия летен сезон, хотелиерите и туроператорите започват да се готвят и за следващия. В момента голяма част от договорите са подписани, като в бизнеса цари предпазливост най-вече заради ситуацията на руския пазар. В бранша я определят като непредвидима не само заради кризата в Украйна и обтегнатите отношения с ЕС, но и заради продължаващите проблеми с местните туроператори и готвените, но все още неясни промени в руското туристическо законодателство.

Оптимизъм за руския пазар все пак има по линия на новонавлизащите агенции. След първия си пробен сезон в България "Пегас туристик" е взела решение да продължи да работи в страната, а от българския й партньор "Аква тур" съобщиха, че дейността дори ще бъде разширена. В България остава и "Корал травел". "След повече от пет-шест години отсъствие, през следващия сезон Тhomas Cook ще започне отново да лети до Варна", съобщи Христо Гълбачев от "Астрал холидейз". По думите му хотелиерите по Северното Черноморие са инвестирали в качество през последните години, което предстои да даде резултат.

Що се отнася до българския турист, според представители на бизнеса данните за него са най-трудни за обобщение, тъй като той (по разбираеми причини) не ползва туроператорски и транспортни услуги, пътувайки до Черноморието, а често не прави и предварителни резервации. Показателни са обаче колоните автомобили на Югозапад. Очевидно за да си върне българските летовници, туристическата индустрия трябва да наблегне на грижата за чистотата на морето и плажовете и нивото на обслужване - проблеми, които от години са колкото ясно видими, толкова и категорично пренебрегвани.

Лятото винаги си отива бързо. Някак си изведнъж щъркеловите ята започват да се събират още докато правиш лежерни планове, утрините уж само за няколко дни захладняват, и накрая, чувствайки се леко измамен, си обещаваш, че догодина няма да пуснеш слънцето да си отиде толкова неусетно.

Факт - колкото и да правят планове за циганското лято, колкото и да пускат промоционални оферти за есента, и българските хотелиери, ресторантьори и туристически агенции са наясно, че активният сезон си отиде. Както и че за тях той беше лош.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

82 коментара
  • 1
    arax avatar :-|
    arax
    • -13
    • +115

    Истината е само една - българите вече не почиват на Черно море. Познайте защо ;) Тази година всичките ми познати почиваха в Гърция. Гърците защо не ги лови кризата с Руснаците. Тази година имат ръст.

  • 2
    djb95 avatar :-|
    djb95
    • -10
    • +138

    Тази година почивах в Гърция. Струваше ми колкото миналата година на Созопол при същите екстри - апартамент , с две спални , хол и т.н. в блокче с апартаменти.С една голяма разлика- спокойни плажове , чисто море , няма мутри по шезлонгите , няма блъсканици , няма фолк кръчми , вкусна храна и още и още.Никой не ми иска 8 лв за паркиране в нивата на някой - хората са направили път и паркинг. Душ на плажа , кошове за смет навсякъде, няма цени за местни и за туристи- въобще приятно.Резервирах си апартамент за празниците догодина и през лятото отново там на море.

  • nogica

    на българския туризъм все нещо му пречи да се развие.
    Просто тези който го правят това могат.След като от БГ Черноморието,ходят на море в Гърция и Турция какво остава за жителите по близо до южната граница.
    Ние алкохол пием с мярка по всяко време и не виждам смисъл да се пека на плаж който мирише на органика(лайна)

  • 4
    vlado_dimov avatar :-|
    V. Dimov

    И аз бях там.
    И аз почивах в Гърция.

  • 5
    yordann avatar :-|
    Yordan Nickolov

    Проблемът е друг. Концепцията е крайно сбъркана. Тук плажната ивица е 160 км. и някой хотелиери са решили, че тук може да конкурират гърците по брой на привлечени туристи. А целият потенциал лежи вътре в страната, защото масово чуждите туристи ги водят на Рилският манастир само....А дори и Слънчев бряг не може да стане парти дестинация на Европа, точно защото престъпността там е като в Централна Африка. Дано и след следващия не толкова силен сезон да им дойде акъла в дебелите Балакнтуристки тикви на хората, от които зависят нещата.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    kilmer avatar :-|
    kilmer

    7 godini pored hodim v Garcia! Taka pochivkaya e naistina takava. Niama GI prostite glasiri Koito da Te.gledat na krav Kato iskash da SI parkirash kolata pred hotela/ kvartirata koiato im naemash, na plaja GI niama mutrite.i platenite shezlongi, hranata v restoranta e vkusna a ribata ne e zamrazena!,servitiorite ne se zaiajdat s teb, rabotiat na super oboroti v sravnenie s nashite mihluzi, prirodata e v pati po zapazena! Taka che da go d.hate tapi selski mutri, I stotinka niama da poluchite ot mad!!!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    Аре стига с тая Гърция бе.Ами аз бях за 3 дни в Гърция юли месец.Беше страхотно.Бях за една седмица на Смокиня до Созопол.Пак беше страхотно.

    Стига с тия клишета за "мутренското ни, презастроено черноморие".И ние имаме все още хотели с добро обслужване и красиви плажове.Да, по назад сме от гърците в много отношения, но тия бийч барове дето ги имаме в България там не съм ги намерил.А тая година бяхме на уж един от най-легендарните им плажове - Амолофи, който е пълен с барчета, но не са толкова готини като нашите, няма кво да се лъжем.

    Стига с крайностите.

  • 8
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    От години не плащам на мутрите по нашето море. В Гърция е супер.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    snooksa avatar :-|
    snooksa

    V Bulgaria ima vsichko za vseki, stiga da znaesh kude ;)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    abuser avatar :-|
    abuser

    Къде сравнявате 20 000км плажна ивица на Гърците с нашата 160км ивица???
    Разбира се, че в Гърция ще има повече хубави и незастроени местенца, освен това са по-южна страна и сезона е по-дълъг.
    Имат няколко полуострова, десетки острова и т.н.

    Туризмът тук и там са от различен тип и не могат да бъдат сравнявани.

    Нашето море никак не е лошо и не хотелите са проблемът, а инфраструктурата на курортите, която се държи от мутри, не се развива, допуска се да се препълни с долни мръсни кръчми и битаци по алеите, само и само да капе наем.

    Примерно в Зл.Пясъци инфраструктурата е собственост на Славчо Христов /бивш прост сервитьор, който е слуга на Иван Костов/.
    Когато ходиш по алеята не можеш да видиш градинките и плажа от нагъчканите павилиончета, които продават ментета на известни марки, не можеш да ги видиш от дюнерджии, от гнусни кръчмета и супермаркети.
    Ако се махнат тези циреи, курортите ни ще станат много по-красиви.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK