Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
82 5 сеп 2014, 18:00, 16351 прочитания

На брега на пропуснатото лято

Лоша стратегия, лошо време и външни кризи донесоха спад за туризма през отиващия си морски сезон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Лятото винаги си отива бързо. Някак си изведнъж щъркеловите ята започват да се събират още докато правиш лежерни планове, утрините уж само за няколко дни захладняват, и накрая, чувствайки се леко измамен, си обещаваш, че догодина няма да пуснеш слънцето да си отиде толкова неусетно.

Факт - колкото и да правят планове за циганското лято, колкото и да пускат промоционални оферти за есента, и българските хотелиери, ресторантьори и туристически агенции са наясно, че активният сезон си отиде. Както и че за тях той беше лош.
3
млрд. евро годишно (минимум) са приходите на туристическата индустрия в България. 70% от тях идват през лятото.
Прогноза
15%
спад в приходите си очакват едни от най-утвърдените курорти по Черноморието това лято спрямо миналото.
След като четири години поред хотелиери и туроператори разчитат на руския пазар, спадът му сега логично повлече резултатите им надолу.
Макар и все още да няма обобщени на национално ниво данни за резултатите от "Лято 2014", повечето представители на туристическата индустрия признават, че тя изпраща най-неуспешния си сезон от 2009 г. насам. Което почти автоматично означава и лоша година - през традиционно пиковото за сектора лято принципно се генерират около две трети от годишните му приходи. А в началото на този септември хотелиерите и туроператорите отчитат спад между 5 и 15% както в броя на туристите, така и в приходите от тях. Няма как да се отрече, че голям дял от вината за това се пада на фактори, върху които бизнесът не може да влияе: дъждовното време, обезценяването на чужди валути, икономическите трудности, политическите проблеми на основни пазари.


Сред причините за спада обаче са и късогледата стратегия на много от играчите в сектора и натрупаните в последните години, но подценявани рискове: залагането основно на един пазар - в случая руския, неглижирането на спада в западноевропейския сегмент, липсата на инвестиции в позамъгления имидж на българските курорти. Лошото е и друго - че според повечето представители на сектора той разполага с ограничени възможности да минимализира щетите от тежки години. Тоест - ако не се вземат мерки, напълно възможно е потъването на приходите от тази година да заложи проблеми за следващите.

Дъждът от негативни събития

В началото на година туристическият сектор беше с позитивни очаквания за лято 2014 заради заявения интерес от чуждестранните партньори и факта, че на българския пазар започнаха да навлизат нови туроператори. Ентусиазмът обаче трая кратко и буквално беше удавен от серия негативни събития.
Първият голям удар дойде покрай кризисните отношения Русия - Украйна - ЕС, както и обезценяването на руската рубла и украинската гривна. Всичко това доведе до спад още при ранните записвания от ключовите за сектора пазари на Русия и Украйна, който продължи като негативен тренд и по-късно. С една дума - оказа се, че туристите от Русия свиха разходите си и предпочетоха дестинации извън ЕС, а тези от Украйна или направиха същото или просто ограничиха пътуванията си. Същевременно на другите традиционни за българския туризъм пазари също нямаше оживление.

После дойдоха лошото време, дъждовете, наводненията. Принос дадоха политическата и икономическа ситуация в страната, както и фалитите на туроператори.
И в резултат туристическият сектор регистрира намаление както на броя туристи, така и на постъпленията от тях.
По данни на съюза на хотелиерите в "Слънчев бряг" през тази година туристите са по-малко, а записванията през пиковия август не са успели да компенсират натрупаното намаление от предходните юни и юли. Подобна е ситуацията и по Северното Черноморие, където резултатите показват до 10-15% намаление във всички курорти. "Броят туристи през сезон 2014 намалява с 10% спрямо миналата година, а приходите - с 5%", каза зам.-директорът "Маркетинг и продажби" в FPI Hotels and Resorts Станислав Андонов (собственици на ваканционното селище "Санта Марина" край Созопол). Сходни цифри отчитат и другите хотелиери в страната. Наскоро изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев съобщи в интервю за "Капитал Daily", че сезонът е тежък, а очакваното намаление на приходите на дружеството е около 15%. "Повечето хотели през този сезон са на минус спрямо предходния, а добрите от тях са успели да постигнат миналогодишните нива", коментира и Христо Гълбачев, управител на туроператора "Астрал холидейз", който от тази година е партньор за България на английската туроператорска група Thomas Cook и руската "Корал травел".

Отливът от изток




Всъщност лошите резултати през тази година се дължат в голяма степен на доста по-слабите записвания от източните пазари, които през предходните четири години бяха генератор на растежа в туристическия сектор. Още при ранните записвания туроператорите отчетоха спад при превърналия се в номер едно за сектора през предходните години руски пазар, като финалните резултати показват, че изоставането не е било наваксано. Подобна е и картината с Украйна - петият най-голям пазар за морския туризъм на България, където отчетеното намаление при броя на туристите според различни оценки достига между 20% и 30%.

"Най-голям спад има на туристи от Русия и Украйна, като причините са в политическата нестабилност в двете страни, девалвацията на руската рубла, фалитите на големи руски туроператори", обобщава Станислав Андонов от FPI Hotels and Resorts. Валентин Йосифов, представител на TUI за България, допълва, че ситуацията в двете държави е непредвидима, а хората обяснимо са стресирани от обезценките на валутите. Само за една година спадът на руската рубла спрямо еврото е над 21%, а на украинската гривна - 46%. Това прави ваканциите в Европа по-скъпи, което се смята и за основния фактор за по-слабите записвания. 

Вторият сериозен проблем през тази година е свързан с тежката ситуация на руските туроператори. От началото на сезона досега седем фирми от сектора обявиха, че прекратяват дейност, като три от тях работят активно и на българския пазар. В резултат хиляди туристи се оказаха блокирани в различни курорти по света, включително и в България, а сред хотелиерския бизнес се създаде сериозно напрежение. "На руския пазар има много голяма динамика и прегрупиране на туроператорите", коментира Цена Канариева, управител на туристическото дружество "Лагуна турс", част от холдинга "Диневи груп"  (с комплекси и хотели в Св. Влас, Слънчев бряг и Бургас). По думите й в момента за хотелиерите по-голямото предизвикателство е да защитят вземанията си, отколкото да реализират големи продажби. По данни на асоциацията на руските туроператори АТОР, България е сред трите дестинации, в които е имало най-много блокирани туристи покрай тазгодишните проблеми с местните фирми. Последните информации сочат, че при някои от туристическите агенции лимитът на застраховките е по-нисък от реално направените продажби на пакети.

Всъщност в туристическия сектор отчитат, че резултатите на руския пазар през тази година можеше да бъдат още по-лоши, ако в България не бяха навлезли два нови големи туроператора от там. "Пегас туристик" и "Корал травел", които влизат в топ 3 на най-големите дружества в бранша в Русия, започнаха да изпълняват програми до морските летища от май. От партньора на "Пегас туристик" за България "Аква тур" съобщиха, че през лято 2014 в страната са дошли 35 хил. туристи, доведени от компанията. "Корал травел" също са изпълнили планираните си полети.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 413 прочитания

Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години

Резултатът за първите два месеца на годината е с 40% по-нисък в сравнение с година по-рано

31 мар 2020, 415 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шотландската Standard Life продава канадския си бизнес за 4 млрд. долара

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10