С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
82 5 сеп 2014, 18:00, 15763 прочитания

На брега на пропуснатото лято

Лоша стратегия, лошо време и външни кризи донесоха спад за туризма през отиващия си морски сезон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Лятото винаги си отива бързо. Някак си изведнъж щъркеловите ята започват да се събират още докато правиш лежерни планове, утрините уж само за няколко дни захладняват, и накрая, чувствайки се леко измамен, си обещаваш, че догодина няма да пуснеш слънцето да си отиде толкова неусетно.

Факт - колкото и да правят планове за циганското лято, колкото и да пускат промоционални оферти за есента, и българските хотелиери, ресторантьори и туристически агенции са наясно, че активният сезон си отиде. Както и че за тях той беше лош.
3
млрд. евро годишно (минимум) са приходите на туристическата индустрия в България. 70% от тях идват през лятото.
Прогноза
15%
спад в приходите си очакват едни от най-утвърдените курорти по Черноморието това лято спрямо миналото.
След като четири години поред хотелиери и туроператори разчитат на руския пазар, спадът му сега логично повлече резултатите им надолу.
Макар и все още да няма обобщени на национално ниво данни за резултатите от "Лято 2014", повечето представители на туристическата индустрия признават, че тя изпраща най-неуспешния си сезон от 2009 г. насам. Което почти автоматично означава и лоша година - през традиционно пиковото за сектора лято принципно се генерират около две трети от годишните му приходи. А в началото на този септември хотелиерите и туроператорите отчитат спад между 5 и 15% както в броя на туристите, така и в приходите от тях. Няма как да се отрече, че голям дял от вината за това се пада на фактори, върху които бизнесът не може да влияе: дъждовното време, обезценяването на чужди валути, икономическите трудности, политическите проблеми на основни пазари.


Сред причините за спада обаче са и късогледата стратегия на много от играчите в сектора и натрупаните в последните години, но подценявани рискове: залагането основно на един пазар - в случая руския, неглижирането на спада в западноевропейския сегмент, липсата на инвестиции в позамъгления имидж на българските курорти. Лошото е и друго - че според повечето представители на сектора той разполага с ограничени възможности да минимализира щетите от тежки години. Тоест - ако не се вземат мерки, напълно възможно е потъването на приходите от тази година да заложи проблеми за следващите.

Дъждът от негативни събития

В началото на година туристическият сектор беше с позитивни очаквания за лято 2014 заради заявения интерес от чуждестранните партньори и факта, че на българския пазар започнаха да навлизат нови туроператори. Ентусиазмът обаче трая кратко и буквално беше удавен от серия негативни събития.
Първият голям удар дойде покрай кризисните отношения Русия - Украйна - ЕС, както и обезценяването на руската рубла и украинската гривна. Всичко това доведе до спад още при ранните записвания от ключовите за сектора пазари на Русия и Украйна, който продължи като негативен тренд и по-късно. С една дума - оказа се, че туристите от Русия свиха разходите си и предпочетоха дестинации извън ЕС, а тези от Украйна или направиха същото или просто ограничиха пътуванията си. Същевременно на другите традиционни за българския туризъм пазари също нямаше оживление.

После дойдоха лошото време, дъждовете, наводненията. Принос дадоха политическата и икономическа ситуация в страната, както и фалитите на туроператори.
И в резултат туристическият сектор регистрира намаление както на броя туристи, така и на постъпленията от тях.
По данни на съюза на хотелиерите в "Слънчев бряг" през тази година туристите са по-малко, а записванията през пиковия август не са успели да компенсират натрупаното намаление от предходните юни и юли. Подобна е ситуацията и по Северното Черноморие, където резултатите показват до 10-15% намаление във всички курорти. "Броят туристи през сезон 2014 намалява с 10% спрямо миналата година, а приходите - с 5%", каза зам.-директорът "Маркетинг и продажби" в FPI Hotels and Resorts Станислав Андонов (собственици на ваканционното селище "Санта Марина" край Созопол). Сходни цифри отчитат и другите хотелиери в страната. Наскоро изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев съобщи в интервю за "Капитал Daily", че сезонът е тежък, а очакваното намаление на приходите на дружеството е около 15%. "Повечето хотели през този сезон са на минус спрямо предходния, а добрите от тях са успели да постигнат миналогодишните нива", коментира и Христо Гълбачев, управител на туроператора "Астрал холидейз", който от тази година е партньор за България на английската туроператорска група Thomas Cook и руската "Корал травел".

Отливът от изток




Всъщност лошите резултати през тази година се дължат в голяма степен на доста по-слабите записвания от източните пазари, които през предходните четири години бяха генератор на растежа в туристическия сектор. Още при ранните записвания туроператорите отчетоха спад при превърналия се в номер едно за сектора през предходните години руски пазар, като финалните резултати показват, че изоставането не е било наваксано. Подобна е и картината с Украйна - петият най-голям пазар за морския туризъм на България, където отчетеното намаление при броя на туристите според различни оценки достига между 20% и 30%.

"Най-голям спад има на туристи от Русия и Украйна, като причините са в политическата нестабилност в двете страни, девалвацията на руската рубла, фалитите на големи руски туроператори", обобщава Станислав Андонов от FPI Hotels and Resorts. Валентин Йосифов, представител на TUI за България, допълва, че ситуацията в двете държави е непредвидима, а хората обяснимо са стресирани от обезценките на валутите. Само за една година спадът на руската рубла спрямо еврото е над 21%, а на украинската гривна - 46%. Това прави ваканциите в Европа по-скъпи, което се смята и за основния фактор за по-слабите записвания. 

Вторият сериозен проблем през тази година е свързан с тежката ситуация на руските туроператори. От началото на сезона досега седем фирми от сектора обявиха, че прекратяват дейност, като три от тях работят активно и на българския пазар. В резултат хиляди туристи се оказаха блокирани в различни курорти по света, включително и в България, а сред хотелиерския бизнес се създаде сериозно напрежение. "На руския пазар има много голяма динамика и прегрупиране на туроператорите", коментира Цена Канариева, управител на туристическото дружество "Лагуна турс", част от холдинга "Диневи груп"  (с комплекси и хотели в Св. Влас, Слънчев бряг и Бургас). По думите й в момента за хотелиерите по-голямото предизвикателство е да защитят вземанията си, отколкото да реализират големи продажби. По данни на асоциацията на руските туроператори АТОР, България е сред трите дестинации, в които е имало най-много блокирани туристи покрай тазгодишните проблеми с местните фирми. Последните информации сочат, че при някои от туристическите агенции лимитът на застраховките е по-нисък от реално направените продажби на пакети.

Всъщност в туристическия сектор отчитат, че резултатите на руския пазар през тази година можеше да бъдат още по-лоши, ако в България не бяха навлезли два нови големи туроператора от там. "Пегас туристик" и "Корал травел", които влизат в топ 3 на най-големите дружества в бранша в Русия, започнаха да изпълняват програми до морските летища от май. От партньора на "Пегас туристик" за България "Аква тур" съобщиха, че през лято 2014 в страната са дошли 35 хил. туристи, доведени от компанията. "Корал травел" също са изпълнили планираните си полети.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Голф комплексът до Елин Пелин: от Гергов, през китайци до вносител на кафе Голф комплексът до Елин Пелин: от Гергов, през китайци до вносител на кафе

Мирослав Печев, собственик на "Софсток" и "Гранд хотел България", е придобил игрището и земи в региона

24 юни 2019, 2208 прочитания

Metro отхвърли офертата за придобиване от чешкия милиардер Даниел Кретински Metro отхвърли офертата за придобиване от чешкия милиардер Даниел Кретински

Според ръководството тя значително подценява стойността на германската верига

24 юни 2019, 1512 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шотландската Standard Life продава канадския си бизнес за 4 млрд. долара

Възкръсналата империя на Ковачки

Един човек владее целия цикъл в енергетиката: копае, транспортира, продава и изгаря. Христо Ковачки вече e най-големият търговец на ток и има империя за 1.5 млрд. лв.

Климатичният завой на България

София влиза, макар и с някои уговорки, в лагера на страните в ЕС, които искат по-бързо свиване на парниковите емисии

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков