Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
82 5 сеп 2014, 18:00, 16355 прочитания

На брега на пропуснатото лято

Лоша стратегия, лошо време и външни кризи донесоха спад за туризма през отиващия си морски сезон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Задържането от запад

Последните резултати от западните пазари показват, че записванията са сходни или по-ниски от предходната година. Туристите от Германия например, които до 2009 г. бяха най-многобройната група в България, са около миналогодишните си нива с малък плюс или минус при отделните компании. При Великобритания - също ключов пазар за сектора, има отчетено леко намаление. Около миналогодишните си нива се движат и записванията от скандинавските държави. Те се сринаха още през 2008 г. когато шведски турист почина след сбиване с охранители на дискотека в Несебър, а скандинавските медии бяха скандализирани от факта, че всичко се разиграва пред погледите на местни полицаи. Курортите отчитат и сериозно намаление на най-многобройните (според Националния статистически институт) туристи от Румъния, които в последните две години предпочитат да минават транзитно през България за гръцките курорти. Данните за румънския пазар сочат намаление между 20 и 30% съответно за Северното и Южното Черноморие.

Всъщност отслабените позиции на западните и съседните пазари се смятат за основната причина България да не успява през настоящия сезон да минимизира загубите, идващи като резултат от проблемите на изток. В последните пет-шест години Черноморието отчита по-малко привлечени гости от Западна Европа спрямо преди. Според Валентин Йосифов от TUI българските курорти в Германия вече са много по-слабо конкурентни спрямо други дестинации. Подобна е и оценката на управителя на "Албена" Красимир Станев. Според него в периода 2008-2012 г. България е отслабила позициите си на германския пазар, който по думите му е "най-стабилният и най-необходимият за страната, тъй като става въпрос за гости, които идват рано напролет и си отиват късно наесен". "Изгубихме германските туристи с кризата, с голямото и бурно строителство по крайбрежието. В продължение на две-три години те се чувстваха изключително неуютно тук и резултатът вече е видим", казва още той в интервюто си за "Капитал Daily", допълвайки, че за страната е изключително важно да се опита да възстанови позициите си в Германия. На същото мнение са хотелиерите и за английския пазар, където през последните години България не успява да отчете никакъв напредък.


Една добра новина

На фона на негативните събития през летния сезон за туристическия сектор има и добра новина. И тази година продължава тенденцията за сериозно увеличение на почиващите от Полша и други централноевропейски държави, като по данни на оператора на летищата в Бургас и Варна "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" те попадат в първата петица по брой обслужени пътници. За летище Варна обобщението сочи, че от началото на годината до края на август четвъртата най-голяма група обслужени пътници е от Полша, а на летище Бургас те са на пето място, като на четвърто излиза Чехия.
"Има изключително голям ръст в Полша, Чехия и Унгария, между 36-38% за това лято", коментира Христо Гълбачев от "Астрал холидейз". По думите му за полското поделение на туроператора Neckermann (част от групата Thomas Cook) България е топ дестинация. "Отчитаме огромен плюс на полския пазар, както и доста добри резултати в Чехия", коментира и Валентин Йосифов от TUI. Според хотелиерите полският и други централноевропейски пазари са с най-голям потенциал за продължаващо увеличение на гостите.

Какво ще се случи догодина



В края на настоящия летен сезон, хотелиерите и туроператорите започват да се готвят и за следващия. В момента голяма част от договорите са подписани, като в бизнеса цари предпазливост най-вече заради ситуацията на руския пазар. В бранша я определят като непредвидима не само заради кризата в Украйна и обтегнатите отношения с ЕС, но и заради продължаващите проблеми с местните туроператори и готвените, но все още неясни промени в руското туристическо законодателство.
Оптимизъм за руския пазар все пак има по линия на новонавлизащите агенции. След първия си пробен сезон в България "Пегас туристик" е взела решение да продължи да работи в страната, а от българския й партньор "Аква тур" съобщиха, че дейността дори ще бъде разширена. В България остава и "Корал травел". "След повече от пет-шест години отсъствие, през следващия сезон Тhomas Cook ще започне отново да лети до Варна", съобщи Христо Гълбачев от "Астрал холидейз". По думите му хотелиерите по Северното Черноморие са инвестирали в качество през последните години, което предстои да даде резултат.

Що се отнася до българския турист, според представители на бизнеса данните за него са най-трудни за обобщение, тъй като той (по разбираеми причини) не ползва туроператорски и транспортни услуги, пътувайки до Черноморието, а често не прави и предварителни резервации. Показателни са обаче колоните автомобили на Югозапад. Очевидно за да си върне българските летовници, туристическата индустрия трябва да наблегне на грижата за чистотата на морето и плажовете и нивото на обслужване - проблеми, които от години са колкото ясно видими, толкова и категорично пренебрегвани.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1331 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 1455 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шотландската Standard Life продава канадския си бизнес за 4 млрд. долара

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10