С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
34 5 сеп 2014, 17:24, 44596 прочитания

"Юнион Ивкони" пътува към продажба

Най-големият автобусен превозвач в България е с нов мажоритарен акционер, а след месеци може да има и друг собственик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Годината е 2008. От Столичната община изтича скандален 39-минутен аудиозапис, показващ как по време на "оперативка", както предпочиташе да я нарича тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов, мениджъри на няколко частни автобусни компании си разпределят линии на градския транспорт в София. Тогава бизнесът с автопревозите е в апогея си, а собствениците им се надпреварват кой да вземе повече линии и по междуградските разписания.

Сега, шест години по-късно, икономическата мощ на сектора е значително отслабена, а същите автобусни превозвачи се отказват от линии, за които участваха в тежки конкурси. Заради демографската криза, все по-голямата употреба на лични автомобили и сивия сектор пътническият транспорт е поне с 30% надолу в сравнение със силната 2007 г., твърдят представителите на този бизнес. Навлизането на нискотарифните авиокомпании пък удари не толкова традиционните авиопревозвачи, колкото автобусните фирми с международните им курсове до традиционни за тях дестинации като Испания например.


Съчетано с последствията от бърза експанзия, финансирана с лизинг, за някои компании това положение се оказва твърде рисковано. Включително, както се разбра през изминалата седмица, за най-голямата в бранша - "Юнион Ивкони". След като две поредни години превозвачът регистрира загуби, през последните две той успява да излезе на печалба. Очевидно обаче - не достатъчно. С една дума - знакът за равенство между Ивайло Константинов и "Юнион Ивкони" вече е премахнат. Той и съдружникът му Светлозар Любенов, които до момента имаха по 50% във фирмата, вече си имат компания.

Акционерът със скъпия билет

Новият акционер, при това мажоритарен, в "Юнион Ивкони" е публичният от май 2013 г. холдинг "Синтетика", свързан с "Еврохолд България", чиито дъщерни дружества оперират в областта на застраховането, лизинга, недвижимите имоти и промишлеността. Влизането на "Синтетика" в превозвача става в края на август, след като тя е изкупила лизингови вземания от превозвача и с тях като апортна вноска участва в поискано от самата нея увеличение на капитала на дружеството, става ясно от вписване в Търговския регистър. В резултат фирмата се оказва с над 50% участие в "Юнион Ивкони". Пред Константинов пък стои задачата до три години да намери стратегически инвеститор, който да купи компанията - по простата причина, че новият му съдружник не желае да се занимава с автобусен транспорт, а предпочита да си вземе парите. Ако пък Константинов иска да си върне фирмата - може да го направи в същия срок от три години, но цената за "откупуването" с течение на времето ще расте.
По думите на самия Ивайло Константинов пред "Капитал" новина няма, а по-скоро става въпрос за "вътрешни движения между свързани фирми". Според него предстои след пет-шест месеца основният дял в превозвача да бъде продаден на голям чуждестранен стратегически играч. От "Синтетика" потвърдиха, че са придобили лизингови вземания на "Юнион Ивкони", и то на цена, която е била доста под стойността на дълговете. Подобни сделки се правят понякога и на 50% от пълната стойност на вземането заради риска то да не бъде събрано. По неофициална информация предстои идната седмица да има и предложения за промени в ръководството на "Юнион Ивкони", поискани от "Синтетика".

За автобусите, партиите и волейбола



Пазарът на автобусни превози в страната е доминиран от няколко основни софийски компании - "Юнион Ивкони", "Карат - С", "Биомет", "Етап-Адресс" и "Груп плюс", и по един по-голям регионален играч като пловдивската "Хеброс бус", ямболската "Дичони" и т.н. Със своите около 230 автобуса (поне към миналата година), обслужване на близо 30% от столичните междуградски линии и приходи от 44.7 млн. лв. годишно "Юнион Ивкони" на практика е най-голяма в сектора в България. За 2013 г. от международен транспорт компанията има 16.9 млн. лв. приходи. От вътрешни линии - 15.8 млн. лв., а от градски - 4.1 млн. лв.
През годините името на автобусния превозвач често се свързваше с това на представителя на ДПС Рамадан Аталай заради участието на сина му Ревин Рамадан Аталай в свързаната с "Юнион Ивкони" "Ивкони" ООД, занимаваща се с търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали (той все още фигурира в списъка на съдружниците в нея). Сега по-изявеният от двамата собственици на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов отново се свързва с политиката, но този път по линия на ГЕРБ - той е общинският координатор на ГЕРБ - Дупница, и председател на общинския съвет в града.
Констанинов е известен и с подкрепата си за спорта на Дупница, и по-специално за волейболния клуб "Марек Юнион - Ивкони", където е президент. Той е и бивш заместник на Данчо Лазаров във федерацията по волейбол, като двамата бяха (а според Търговския регистър още са) съуправители в "Кортена спорт".

Когато се разпределяше компанията

Проблемите на Константинов сега обаче не са по линия на спорта, нито на политиката. На заседание на общото събрание на "Юнион Ивкони", проведено на 25 август (протокол от което има е изпратено в Търговския регистър), е решено към двамата досегашни съдружници в компанията (с равни дялове на стойност по 777 500 лв.) да се прибави и "Синтетика" АД, която влиза с 16 200 дяла за общо 1.62 млн. лв.
На практика предисторията се състои в това, че първо "Пауър лоджистикс" през есента на миналата и началото на тази година е изкупила вземания на "Евролийз ауто" (част от групата на "Еврохолд България") от "Юнион Ивкони", а после ги е продала на "Синтетика". Акционери в последната към края на юни са основно кипърското "Камалия трейдинг лимитид" и Застрахователно дружество "Евроинс". Изпълнителен директор на "Синтетика" е Ива Христова Гарванска-Софиянска, която е и в съвета на директорите на "Еврохолд имоти", част от групата "Еврохолд България" до юни 2013 г.  Холдинговото дружество "Синтетика" оперира в няколко сектора чрез свои дъщерни предприятия: управление на недвижими имоти в областта на хотелиерството и туризма чрез "Еврохотелс", производство и търговия на гъвкави опаковки чрез "Пластхим-Т", производство на хемодиализни и медицински продукти чрез "Етропал".
Бившият кредитор няма намерение да остава акционер в автобусния превозвач, а надеждите му са задълженията да бъдат погасени навреме. Влизането на "Синтетика" като съсобственик в "Юнион Ивкони" е вид гаранция за връщането на парите, обясниха от компанията.

Новите правила на играта

Сега според протокола на общото събрание съдружниците Ивайло Константинов и Светлозар Любенов ще предприемат действия по намиране на стратегически инвеститор, който да изкупи дяловете и/или да придобие изцяло дружеството в рамките на три години, като ще гарантират на "Синтетика" изключителното право да продава с приоритет своето участие.
Условията и цените за евентуалното откупуване на дяловете на "Синтетика" пък са повече от тежки. Ако това се случи в рамките на една година, считано от 25 август, цената се определя от номиналната стойност на дяловете плюс надбавка от 1 млн. евро. Ако изкупуването е до две години, дължими вече ще са номиналната стойност плюс 1.650 млн. евро. Ако процесът се забави с още година, сумата вече нараства на стойността на дяловете плюс надбавка от 2.4 млн. евро.
Изкупуването на дяловете от капитала на "Юнион Ивкони" може да бъде осъществено единствено и само при условие че бъдат погасени задълженията към "Евролийз ауто" за падежирали и непадежирали вземания по всички сключени между тях договори за лизинг, в това число по договори с обект активи, придобити от "Хипо Алпе - Адриа лизинг" и предоставени за ползване на превозвача, както и задълженията му към "Синтетика" по договор за паричен заем. Според отчета на "Юнион Ивкони" за 2013 г. падежиралите, но неплатени задължения по договори за финансов лизинг към Hypo Lease са 29 млн. лв. През март тази година "Хипо Алпе" са продали цялото си вземане на "Евролийз".

Една стара идея

От "Синтетика" нямаха информация за бъдещия стратегически инвеститор, но според тях е напълно възможно "Юнион Ивкони" просто да върнат парите, защото при оборот от над 40 млн. лв. на година задълженията им са едва около 8 млн. лв. Преди време те са били повече, но частично са погасени. Приходите на дружеството наистина нарастват от 2009 г. насам, когато са 32.4 млн. лв. За 2013 г. компанията успява да излезе и на печалба от 1.3 млн. лв. след две поредни години с отрицателен финансов резултат, а през настоящата година от превозвача прогнозират и ръст на приходите с 4%.
Според отчета за 2013 г. обаче има влошаване на показателя ликвидност, който е под 1. Идеята за намирането на стратегическа подкрепа пък е доста стара и датира още от 2008 г., когато беше решено да се продадат 30% от дружеството. Целта поне тогава обаче беше да се намери не само финансов ресурс, но и логистична подкрепа за превозите в Европейския съюз, което да доведе до намаляване на всички съпътстващи разходи при превозите в чужбина - по-добри цени на горивата и на ремонта на автобусите.
Чрез международен консултант компанията отправи предложение за покупка до 30 потенциални чужди купувачи, като шестнайсет от тях, повечето от които фондове, заявиха интереса си. През март 2009 г. "Юнион Ивкони" сведе броя на кандидатите до три големи мултинационални автобусни превозвача, като Константинов не съобщи кои са били те. В крайна сметка обаче до сделка не се стигна дали поради желанието на стратегическите инвеститори да имат дял от поне 51%, дали поради разразяването на кризата и трудното намиране на финансов ресурс, или цената на българската компания по онова време.
Дали сега сделка ще има - предстои да видим.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 453 прочитания

"Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията "Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията

В следващите пет години продажбите на фирмена продукция все повече ще се дигитализират

20 сеп 2019, 789 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 9099 прочитания

20 сеп 2019, 4866 прочитания

20 сеп 2019, 2626 прочитания

20 сеп 2019, 1826 прочитания

20 сеп 2019, 1818 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
На брега на пропуснатото лято

Лоша стратегия, лошо време и външни кризи донесоха спад за туризма през отиващия си морски сезон

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит