"Юнион Ивкони" пътува към продажба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Юнион Ивкони" пътува към продажба

Съсобственикът на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов има три години да откупи фирмата си или да й намери нов притежател

"Юнион Ивкони" пътува към продажба

Най-големият автобусен превозвач в България е с нов мажоритарен акционер, а след месеци може да има и друг собственик

Калина Горанова, Весела Николаева
46620 прочитания

Съсобственикът на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов има три години да откупи фирмата си или да й намери нов притежател

© Надежда Чипева


Годината е 2008. От Столичната община изтича скандален 39-минутен аудиозапис, показващ как по време на "оперативка", както предпочиташе да я нарича тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов, мениджъри на няколко частни автобусни компании си разпределят линии на градския транспорт в София. Тогава бизнесът с автопревозите е в апогея си, а собствениците им се надпреварват кой да вземе повече линии и по междуградските разписания.

Сега, шест години по-късно, икономическата мощ на сектора е значително отслабена, а същите автобусни превозвачи се отказват от линии, за които участваха в тежки конкурси. Заради демографската криза, все по-голямата употреба на лични автомобили и сивия сектор пътническият транспорт е поне с 30% надолу в сравнение със силната 2007 г., твърдят представителите на този бизнес. Навлизането на нискотарифните авиокомпании пък удари не толкова традиционните авиопревозвачи, колкото автобусните фирми с международните им курсове до традиционни за тях дестинации като Испания например.

Съчетано с последствията от бърза експанзия, финансирана с лизинг, за някои компании това положение се оказва твърде рисковано. Включително, както се разбра през изминалата седмица, за най-голямата в бранша - "Юнион Ивкони". След като две поредни години превозвачът регистрира загуби, през последните две той успява да излезе на печалба. Очевидно обаче - не достатъчно. С една дума - знакът за равенство между Ивайло Константинов и "Юнион Ивкони" вече е премахнат. Той и съдружникът му Светлозар Любенов, които до момента имаха по 50% във фирмата, вече си имат компания.

Акционерът със скъпия билет

Новият акционер, при това мажоритарен, в "Юнион Ивкони" е публичният от май 2013 г. холдинг "Синтетика", свързан с "Еврохолд България", чиито дъщерни дружества оперират в областта на застраховането, лизинга, недвижимите имоти и промишлеността. Влизането на "Синтетика" в превозвача става в края на август, след като тя е изкупила лизингови вземания от превозвача и с тях като апортна вноска участва в поискано от самата нея увеличение на капитала на дружеството, става ясно от вписване в Търговския регистър. В резултат фирмата се оказва с над 50% участие в "Юнион Ивкони". Пред Константинов пък стои задачата до три години да намери стратегически инвеститор, който да купи компанията - по простата причина, че новият му съдружник не желае да се занимава с автобусен транспорт, а предпочита да си вземе парите. Ако пък Константинов иска да си върне фирмата - може да го направи в същия срок от три години, но цената за "откупуването" с течение на времето ще расте.

По думите на самия Ивайло Константинов пред "Капитал" новина няма, а по-скоро става въпрос за "вътрешни движения между свързани фирми". Според него предстои след пет-шест месеца основният дял в превозвача да бъде продаден на голям чуждестранен стратегически играч. От "Синтетика" потвърдиха, че са придобили лизингови вземания на "Юнион Ивкони", и то на цена, която е била доста под стойността на дълговете. Подобни сделки се правят понякога и на 50% от пълната стойност на вземането заради риска то да не бъде събрано. По неофициална информация предстои идната седмица да има и предложения за промени в ръководството на "Юнион Ивкони", поискани от "Синтетика".

За автобусите, партиите и волейбола

Пазарът на автобусни превози в страната е доминиран от няколко основни софийски компании - "Юнион Ивкони", "Карат - С", "Биомет", "Етап-Адресс" и "Груп плюс", и по един по-голям регионален играч като пловдивската "Хеброс бус", ямболската "Дичони" и т.н. Със своите около 230 автобуса (поне към миналата година), обслужване на близо 30% от столичните междуградски линии и приходи от 44.7 млн. лв. годишно "Юнион Ивкони" на практика е най-голяма в сектора в България. За 2013 г. от международен транспорт компанията има 16.9 млн. лв. приходи. От вътрешни линии - 15.8 млн. лв., а от градски - 4.1 млн. лв.

През годините името на автобусния превозвач често се свързваше с това на представителя на ДПС Рамадан Аталай заради участието на сина му Ревин Рамадан Аталай в свързаната с "Юнион Ивкони" "Ивкони" ООД, занимаваща се с търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали (той все още фигурира в списъка на съдружниците в нея). Сега по-изявеният от двамата собственици на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов отново се свързва с политиката, но този път по линия на ГЕРБ - той е общинският координатор на ГЕРБ - Дупница, и председател на общинския съвет в града.

Констанинов е известен и с подкрепата си за спорта на Дупница, и по-специално за волейболния клуб "Марек Юнион - Ивкони", където е президент. Той е и бивш заместник на Данчо Лазаров във федерацията по волейбол, като двамата бяха (а според Търговския регистър още са) съуправители в "Кортена спорт".

Когато се разпределяше компанията

Проблемите на Константинов сега обаче не са по линия на спорта, нито на политиката. На заседание на общото събрание на "Юнион Ивкони", проведено на 25 август (протокол от което има е изпратено в Търговския регистър), е решено към двамата досегашни съдружници в компанията (с равни дялове на стойност по 777 500 лв.) да се прибави и "Синтетика" АД, която влиза с 16 200 дяла за общо 1.62 млн. лв.

На практика предисторията се състои в това, че първо "Пауър лоджистикс" през есента на миналата и началото на тази година е изкупила вземания на "Евролийз ауто" (част от групата на "Еврохолд България") от "Юнион Ивкони", а после ги е продала на "Синтетика". Акционери в последната към края на юни са основно кипърското "Камалия трейдинг лимитид" и Застрахователно дружество "Евроинс". Изпълнителен директор на "Синтетика" е Ива Христова Гарванска-Софиянска, която е и в съвета на директорите на "Еврохолд имоти", част от групата "Еврохолд България" до юни 2013 г.  Холдинговото дружество "Синтетика" оперира в няколко сектора чрез свои дъщерни предприятия: управление на недвижими имоти в областта на хотелиерството и туризма чрез "Еврохотелс", производство и търговия на гъвкави опаковки чрез "Пластхим-Т", производство на хемодиализни и медицински продукти чрез "Етропал". Бившият кредитор няма намерение да остава акционер в автобусния превозвач, а надеждите му са задълженията да бъдат погасени навреме. Влизането на "Синтетика" като съсобственик в "Юнион Ивкони" е вид гаранция за връщането на парите, обясниха от компанията.

Новите правила на играта

Сега според протокола на общото събрание съдружниците Ивайло Константинов и Светлозар Любенов ще предприемат действия по намиране на стратегически инвеститор, който да изкупи дяловете и/или да придобие изцяло дружеството в рамките на три години, като ще гарантират на "Синтетика" изключителното право да продава с приоритет своето участие.

Условията и цените за евентуалното откупуване на дяловете на "Синтетика" пък са повече от тежки. Ако това се случи в рамките на една година, считано от 25 август, цената се определя от номиналната стойност на дяловете плюс надбавка от 1 млн. евро. Ако изкупуването е до две години, дължими вече ще са номиналната стойност плюс 1.650 млн. евро. Ако процесът се забави с още година, сумата вече нараства на стойността на дяловете плюс надбавка от 2.4 млн. евро.

Изкупуването на дяловете от капитала на "Юнион Ивкони" може да бъде осъществено единствено и само при условие че бъдат погасени задълженията към "Евролийз ауто" за падежирали и непадежирали вземания по всички сключени между тях договори за лизинг, в това число по договори с обект активи, придобити от "Хипо Алпе - Адриа лизинг" и предоставени за ползване на превозвача, както и задълженията му към "Синтетика" по договор за паричен заем. Според отчета на "Юнион Ивкони" за 2013 г. падежиралите, но неплатени задължения по договори за финансов лизинг към Hypo Lease са 29 млн. лв. През март тази година "Хипо Алпе" са продали цялото си вземане на "Евролийз".

Една стара идея

От "Синтетика" нямаха информация за бъдещия стратегически инвеститор, но според тях е напълно възможно "Юнион Ивкони" просто да върнат парите, защото при оборот от над 40 млн. лв. на година задълженията им са едва около 8 млн. лв. Преди време те са били повече, но частично са погасени. Приходите на дружеството наистина нарастват от 2009 г. насам, когато са 32.4 млн. лв. За 2013 г. компанията успява да излезе и на печалба от 1.3 млн. лв. след две поредни години с отрицателен финансов резултат, а през настоящата година от превозвача прогнозират и ръст на приходите с 4%.

Според отчета за 2013 г. обаче има влошаване на показателя ликвидност, който е под 1. Идеята за намирането на стратегическа подкрепа пък е доста стара и датира още от 2008 г., когато беше решено да се продадат 30% от дружеството. Целта поне тогава обаче беше да се намери не само финансов ресурс, но и логистична подкрепа за превозите в Европейския съюз, което да доведе до намаляване на всички съпътстващи разходи при превозите в чужбина - по-добри цени на горивата и на ремонта на автобусите.

Чрез международен консултант компанията отправи предложение за покупка до 30 потенциални чужди купувачи, като шестнайсет от тях, повечето от които фондове, заявиха интереса си. През март 2009 г. "Юнион Ивкони" сведе броя на кандидатите до три големи мултинационални автобусни превозвача, като Константинов не съобщи кои са били те. В крайна сметка обаче до сделка не се стигна дали поради желанието на стратегическите инвеститори да имат дял от поне 51%, дали поради разразяването на кризата и трудното намиране на финансов ресурс, или цената на българската компания по онова време.

Дали сега сделка ще има - предстои да видим.

Годината е 2008. От Столичната община изтича скандален 39-минутен аудиозапис, показващ как по време на "оперативка", както предпочиташе да я нарича тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов, мениджъри на няколко частни автобусни компании си разпределят линии на градския транспорт в София. Тогава бизнесът с автопревозите е в апогея си, а собствениците им се надпреварват кой да вземе повече линии и по междуградските разписания.

Сега, шест години по-късно, икономическата мощ на сектора е значително отслабена, а същите автобусни превозвачи се отказват от линии, за които участваха в тежки конкурси. Заради демографската криза, все по-голямата употреба на лични автомобили и сивия сектор пътническият транспорт е поне с 30% надолу в сравнение със силната 2007 г., твърдят представителите на този бизнес. Навлизането на нискотарифните авиокомпании пък удари не толкова традиционните авиопревозвачи, колкото автобусните фирми с международните им курсове до традиционни за тях дестинации като Испания например.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

34 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Автобусите на"Юнион Ивкони"по много линии са полупразни и за да спестя от горивото не влизат в града.Например в Калофер го чаках на главното шосе.Това създава неудобства.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Аз гледам да ги избягвам като превозвач. Много хора също съм чул че мрънкат.

  • 3
    cnn avatar :-|
    cnn

    Браво за статията! Отдавна не бях чела такъв добър анализ.

  • 4
    tanas avatar :-P
    Танас

    И тези са спрели да цоцат от КТБ и сега требе да копат яко. :-)

  • 5
    ac_dc avatar :-|
    ac_dc

    В половината им автобуси е мръсно,а през зимата и студено,но цената на билетите не пада! ЗАЩО????
    От друга страна рекламират един цигански мобилен оператор от групата на една източена банка под формата на уж обратен бизнес.,но паричките секнаха няма вече подаяния от Сопола и Мустакатия
    Чао на поредната перачница !!!!

  • 6
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    С тази фирма свързвам най-ненормалните карания на шофьори на междуградски автобуси, които съм виждал.

  • 7
    neanonimen avatar :-|
    neanonimen

    Това е най-ненормалната и отвртатителна фирма за автобусни превози евър. Нищо общо с останалите. ВИнаги ги избягвам ако не е абсолютно наложително.

  • 8
    daaam avatar :-|
    daam

    Автобусите им са под всякаква критика. Последния път като пътувах с тях, шофьорът лепеше с лепенки климатика, защото не можеше да се регулира

  • 9
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    През 2008-2009г. бяха много добре. От тогава са само надолу. Казвам го като човек пътувал 2 пъти месечно отиване и връщане София-Хасково. Добри автобуси и условия имаха. После пуснаха разни бараки, никакво отношение към клиентите, мръсно, без климатици. Та и спрях да ги ползвам, само в краен случай, когато няма друг удобен транспорт.

  • 10
    sophia_gr avatar :-|
    sophia_gr

    През пролетта пътувах София - Хасково и беше отвратително това, което ни сервираха: микробусче. Но от старите бракми, тясно, малко, мизерно, миришещо. Все едно някой междуселски автобус. Бях потресена. Иначе преди две години пътувах с тях международно и беше добре.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK