С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
34 5 сеп 2014, 17:24, 43748 прочитания

"Юнион Ивкони" пътува към продажба

Най-големият автобусен превозвач в България е с нов мажоритарен акционер, а след месеци може да има и друг собственик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Годината е 2008. От Столичната община изтича скандален 39-минутен аудиозапис, показващ как по време на "оперативка", както предпочиташе да я нарича тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов, мениджъри на няколко частни автобусни компании си разпределят линии на градския транспорт в София. Тогава бизнесът с автопревозите е в апогея си, а собствениците им се надпреварват кой да вземе повече линии и по междуградските разписания.

Сега, шест години по-късно, икономическата мощ на сектора е значително отслабена, а същите автобусни превозвачи се отказват от линии, за които участваха в тежки конкурси. Заради демографската криза, все по-голямата употреба на лични автомобили и сивия сектор пътническият транспорт е поне с 30% надолу в сравнение със силната 2007 г., твърдят представителите на този бизнес. Навлизането на нискотарифните авиокомпании пък удари не толкова традиционните авиопревозвачи, колкото автобусните фирми с международните им курсове до традиционни за тях дестинации като Испания например.


Съчетано с последствията от бърза експанзия, финансирана с лизинг, за някои компании това положение се оказва твърде рисковано. Включително, както се разбра през изминалата седмица, за най-голямата в бранша - "Юнион Ивкони". След като две поредни години превозвачът регистрира загуби, през последните две той успява да излезе на печалба. Очевидно обаче - не достатъчно. С една дума - знакът за равенство между Ивайло Константинов и "Юнион Ивкони" вече е премахнат. Той и съдружникът му Светлозар Любенов, които до момента имаха по 50% във фирмата, вече си имат компания.

Акционерът със скъпия билет

Новият акционер, при това мажоритарен, в "Юнион Ивкони" е публичният от май 2013 г. холдинг "Синтетика", свързан с "Еврохолд България", чиито дъщерни дружества оперират в областта на застраховането, лизинга, недвижимите имоти и промишлеността. Влизането на "Синтетика" в превозвача става в края на август, след като тя е изкупила лизингови вземания от превозвача и с тях като апортна вноска участва в поискано от самата нея увеличение на капитала на дружеството, става ясно от вписване в Търговския регистър. В резултат фирмата се оказва с над 50% участие в "Юнион Ивкони". Пред Константинов пък стои задачата до три години да намери стратегически инвеститор, който да купи компанията - по простата причина, че новият му съдружник не желае да се занимава с автобусен транспорт, а предпочита да си вземе парите. Ако пък Константинов иска да си върне фирмата - може да го направи в същия срок от три години, но цената за "откупуването" с течение на времето ще расте.
По думите на самия Ивайло Константинов пред "Капитал" новина няма, а по-скоро става въпрос за "вътрешни движения между свързани фирми". Според него предстои след пет-шест месеца основният дял в превозвача да бъде продаден на голям чуждестранен стратегически играч. От "Синтетика" потвърдиха, че са придобили лизингови вземания на "Юнион Ивкони", и то на цена, която е била доста под стойността на дълговете. Подобни сделки се правят понякога и на 50% от пълната стойност на вземането заради риска то да не бъде събрано. По неофициална информация предстои идната седмица да има и предложения за промени в ръководството на "Юнион Ивкони", поискани от "Синтетика".

За автобусите, партиите и волейбола



Пазарът на автобусни превози в страната е доминиран от няколко основни софийски компании - "Юнион Ивкони", "Карат - С", "Биомет", "Етап-Адресс" и "Груп плюс", и по един по-голям регионален играч като пловдивската "Хеброс бус", ямболската "Дичони" и т.н. Със своите около 230 автобуса (поне към миналата година), обслужване на близо 30% от столичните междуградски линии и приходи от 44.7 млн. лв. годишно "Юнион Ивкони" на практика е най-голяма в сектора в България. За 2013 г. от международен транспорт компанията има 16.9 млн. лв. приходи. От вътрешни линии - 15.8 млн. лв., а от градски - 4.1 млн. лв.
През годините името на автобусния превозвач често се свързваше с това на представителя на ДПС Рамадан Аталай заради участието на сина му Ревин Рамадан Аталай в свързаната с "Юнион Ивкони" "Ивкони" ООД, занимаваща се с търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали (той все още фигурира в списъка на съдружниците в нея). Сега по-изявеният от двамата собственици на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов отново се свързва с политиката, но този път по линия на ГЕРБ - той е общинският координатор на ГЕРБ - Дупница, и председател на общинския съвет в града.
Констанинов е известен и с подкрепата си за спорта на Дупница, и по-специално за волейболния клуб "Марек Юнион - Ивкони", където е президент. Той е и бивш заместник на Данчо Лазаров във федерацията по волейбол, като двамата бяха (а според Търговския регистър още са) съуправители в "Кортена спорт".

Когато се разпределяше компанията

Проблемите на Константинов сега обаче не са по линия на спорта, нито на политиката. На заседание на общото събрание на "Юнион Ивкони", проведено на 25 август (протокол от което има е изпратено в Търговския регистър), е решено към двамата досегашни съдружници в компанията (с равни дялове на стойност по 777 500 лв.) да се прибави и "Синтетика" АД, която влиза с 16 200 дяла за общо 1.62 млн. лв.
На практика предисторията се състои в това, че първо "Пауър лоджистикс" през есента на миналата и началото на тази година е изкупила вземания на "Евролийз ауто" (част от групата на "Еврохолд България") от "Юнион Ивкони", а после ги е продала на "Синтетика". Акционери в последната към края на юни са основно кипърското "Камалия трейдинг лимитид" и Застрахователно дружество "Евроинс". Изпълнителен директор на "Синтетика" е Ива Христова Гарванска-Софиянска, която е и в съвета на директорите на "Еврохолд имоти", част от групата "Еврохолд България" до юни 2013 г.  Холдинговото дружество "Синтетика" оперира в няколко сектора чрез свои дъщерни предприятия: управление на недвижими имоти в областта на хотелиерството и туризма чрез "Еврохотелс", производство и търговия на гъвкави опаковки чрез "Пластхим-Т", производство на хемодиализни и медицински продукти чрез "Етропал".
Бившият кредитор няма намерение да остава акционер в автобусния превозвач, а надеждите му са задълженията да бъдат погасени навреме. Влизането на "Синтетика" като съсобственик в "Юнион Ивкони" е вид гаранция за връщането на парите, обясниха от компанията.

Новите правила на играта

Сега според протокола на общото събрание съдружниците Ивайло Константинов и Светлозар Любенов ще предприемат действия по намиране на стратегически инвеститор, който да изкупи дяловете и/или да придобие изцяло дружеството в рамките на три години, като ще гарантират на "Синтетика" изключителното право да продава с приоритет своето участие.
Условията и цените за евентуалното откупуване на дяловете на "Синтетика" пък са повече от тежки. Ако това се случи в рамките на една година, считано от 25 август, цената се определя от номиналната стойност на дяловете плюс надбавка от 1 млн. евро. Ако изкупуването е до две години, дължими вече ще са номиналната стойност плюс 1.650 млн. евро. Ако процесът се забави с още година, сумата вече нараства на стойността на дяловете плюс надбавка от 2.4 млн. евро.
Изкупуването на дяловете от капитала на "Юнион Ивкони" може да бъде осъществено единствено и само при условие че бъдат погасени задълженията към "Евролийз ауто" за падежирали и непадежирали вземания по всички сключени между тях договори за лизинг, в това число по договори с обект активи, придобити от "Хипо Алпе - Адриа лизинг" и предоставени за ползване на превозвача, както и задълженията му към "Синтетика" по договор за паричен заем. Според отчета на "Юнион Ивкони" за 2013 г. падежиралите, но неплатени задължения по договори за финансов лизинг към Hypo Lease са 29 млн. лв. През март тази година "Хипо Алпе" са продали цялото си вземане на "Евролийз".

Една стара идея

От "Синтетика" нямаха информация за бъдещия стратегически инвеститор, но според тях е напълно възможно "Юнион Ивкони" просто да върнат парите, защото при оборот от над 40 млн. лв. на година задълженията им са едва около 8 млн. лв. Преди време те са били повече, но частично са погасени. Приходите на дружеството наистина нарастват от 2009 г. насам, когато са 32.4 млн. лв. За 2013 г. компанията успява да излезе и на печалба от 1.3 млн. лв. след две поредни години с отрицателен финансов резултат, а през настоящата година от превозвача прогнозират и ръст на приходите с 4%.
Според отчета за 2013 г. обаче има влошаване на показателя ликвидност, който е под 1. Идеята за намирането на стратегическа подкрепа пък е доста стара и датира още от 2008 г., когато беше решено да се продадат 30% от дружеството. Целта поне тогава обаче беше да се намери не само финансов ресурс, но и логистична подкрепа за превозите в Европейския съюз, което да доведе до намаляване на всички съпътстващи разходи при превозите в чужбина - по-добри цени на горивата и на ремонта на автобусите.
Чрез международен консултант компанията отправи предложение за покупка до 30 потенциални чужди купувачи, като шестнайсет от тях, повечето от които фондове, заявиха интереса си. През март 2009 г. "Юнион Ивкони" сведе броя на кандидатите до три големи мултинационални автобусни превозвача, като Константинов не съобщи кои са били те. В крайна сметка обаче до сделка не се стигна дали поради желанието на стратегическите инвеститори да имат дял от поне 51%, дали поради разразяването на кризата и трудното намиране на финансов ресурс, или цената на българската компания по онова време.
Дали сега сделка ще има - предстои да видим.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на всички компании в България през 2018 г. нарастват до 360 млрд. лв. Приходите на всички компании в България през 2018 г. нарастват до 360 млрд. лв.

По данни на НАП печалбата на дружествата се увеличава с 2.7%. Класацията на "Капитал" на най-големите компании също показва силен ръст в оборотите с 9%, но по-слаби печалби

16 юни 2019, 1231 прочитания

Как компаниите се справят с изменението на климата Как компаниите се справят с изменението на климата

Предприетите действия варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции

16 юни 2019, 684 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
На брега на пропуснатото лято

Лоша стратегия, лошо време и външни кризи донесоха спад за туризма през отиващия си морски сезон

А1 и НАП: Развален телефон за 80 млн. лв.

Приходната агенция и мобилният оператор са в данъчен спор от далечната 2012 г., a засега резултатът е в полза на данъчните

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото