Етикетите на храните ще дават много повече информация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Етикетите на храните ще дават много повече информация

Етикетите на храните ще дават много повече информация

Новите изисквания влизат в сила от 13 декември, като засега няма приети санкции за неспазването им

Мара Георгиева
20118 прочитания

© Николай Дойчинов


По-добра четливост на информацията върху етикетите. Посочване на страната или мястото на произход на месото. Отличително оформление на алергенните съставки в продукта (ако има такива). Това са част от новите изисквания към етикетирането на храни, които влизат в сила от 13 декември тази година. Те произтичат от европейския регламент 1169, приет през 2011 г.

За да спре практиката с нечитаеми заради микроскопичния им размер текстове върху етикетите, регламентът изисква шрифтът на задължителната за оповестяване информация да е с големина не по-малко 1.2 мм или 0.9 мм, ако площта на най-широката повърхност е по-малка от 80 кв. см.

Върху етикета на

Месните продукти

е задължително да се посочи:

- ако е добавен протеин от друго месо; ако водата е повече от 5% и ако продуктът представлява т.нар. формовано месо (от смесени парчета месо);

- датата на замразяването (за месо, месни разфасовки и необработени риба и морски дарове). "Ако продуктът е бил замразяван неколкократно, се посочва датата на първото замразяване", обясни адвокат Елена Тодорова от правна кантора Schoenherr;
- процентното съдържание на мазнини и съотношението между месен протеин и колаген при етикетирането на мляно месо; - ако обвивките на колбасите не са ядливи; - страната или мястото на произход на свинско, овче, козе и птиче месо във всичките му разновидности - прясно, охладено или замразено. "Досега това беше задължително само за говеждото месо", уточнява адвокат Елена Тодорова.

Нови изисквания има и към

Съставките на хранителните продукти

- Ако съставката е наноматериал, думата "нано" се изписва задължително.

- Е-та се изписват с техните популярни наименования, а не с букви и цифри - например вместо Е 300 - витамин С.
- При растителните мазнини задължително се посочва източникът им.

- Обозначава се, ако растителната мазнина е претърпяла изцяло или частично процес на хидрогенизиране.

На етикета задължително трябва да бъдат описани и съдържащите се алергени, които са изброени в специално приложение на регламента. Те се вписват в списъка на съставките, а ако такъв липсва – в отделен списък. Изписването трябва да бъде направено по ясно различим и открояващ се начин, като производителят решава как точно да стане това - с различен цвят или подчертано например, пояснява Елена Тодорова.

На етикета задължително се изписват и особените условия за съхранение на "отворения" вече продукт – досега тази информация се посочваше доброволно.

Изискванията за задължителна информация се отнасят и за храната, която не е предварително опакована, както и за храната в заведенията за обществено хранене, при доставки вкъщи и при кетъринг. Това означава, че от 14 декември би трябвало да е известно например къде е отгледано и как е заклано животното, чието месо се сервира в ресторанта.

Кой е отговорен

Отговорността за точното и съобразно с изискванията етикетиране се носи от този, под чието име или фирма хранителният продукт се търгува на пазара, е записано в регламента.

Това означава, че е допустимо на етикетите да пише: "Произведено за...", без да се посочва името на производителя, което е практика при собствените марки на веригите например. И сега действащата Наредба за изискванията за етикетирането и представянето на храните позволява това. Обозначаването по този начин е изцяло в унисон и със Закона за защита на потребителите, уточняват експертите от адвокатската кантора Schoenherr.

Според тях целта на този тип обозначаване е да "скъси" възможността за обратна връзка между потребителя и производителя. В условията на единен общ европейски пазар, особено когато става дума за бързооборотни стоки като храните, за потребителя е много по-лесно да си потърси правата, влизайки в контакт с местния дистрибутор или със съседния филиал на търговска верига, отколкото да търси самия производител, който може да работи на другия край на континента например, поясняват от Schoenherr.

Ако операторът не е предприятие от държава членка, отговорността се носи от вносителя. Ако етикетът е изменен и допълнен, отговорен за информацията е този, който го е изменил или допълнил, уточни адвокат Тодорова. Тези, които са в началото на веригата, са задължени да предоставят достатъчно информация на продаващите по-нататък, дори когато продуктът не е предвиден да достигне до краен потребител.

Подготовката на производителите

Според д-р Светла Чамова, председател на Съюза по хранителна промишленост и на Асоциацията на месопреработвателите, при всички положения новите изисквания към етикетирането на храните ще натоварят производителите, тъй като налагат изработването на изцяло нови етикети. "Регламентът е труден, но сме длъжни да го спазваме като част от единната европейска общност", коментира д-р Чамова. И уточни, че вече са започнали обучения на производители за новите правила съвместно с Агенцията по храните. Вече сме направили пет регионални семинара, подготвяме издаването и на специални ръководства с образци на етикети, посочи д-р Светла Чамова.

Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска организация, заяви, че собствениците на заведения като цяло приветстват изискването да се дава информация за храната, която предлагат. Той обаче се опасява, че някои от по-малките доставчици на месо не са подготвени с документи за произхода и това може да доведе до елиминирането им. "Подкрепяме регламента и изискванията му, но се надяваме те да не разстрелят малкия производител", каза Рагин.

Засега не е ясно какви ще са санкциите за нарушителите. Причината е в действащото законодателство. "Рeгламентът за етикетирането променя цяла една сфера. Но в нашия Закон за храните не са разписани санкции за неспазването му, защото тази сфера е нова. Получава се правен вакуум", заяви за "Капитал" проф. Пламен Моллов, изпълнителен директор на Българската агенция по безопасност на храните. И уточни, че се подготвя проект на нов закон за храните.

Задължителни данни за храните

- Наименование

- Списък на съставките

- Съставки, причиняващи алергии или непоносимост

- Количество и категория на съставките

- Нетно количество на храната

- Срок на минимална трайност или срок на годност

- Специални условия за съхранение и/или за употреба

- Търговско наименование и адрес на стопанския субект

- Страна на произход или място на произход

- Указания за употреба

- Действително обемно съдържание на алкохол

- Със захар (и) и подсладител(и)

- Съдържа аспартам (източник на фениланин)

- Хранителна стойност (влиза в сила след 13 декември 2016 г.)

Източник: Schoenherr

По-добра четливост на информацията върху етикетите. Посочване на страната или мястото на произход на месото. Отличително оформление на алергенните съставки в продукта (ако има такива). Това са част от новите изисквания към етикетирането на храни, които влизат в сила от 13 декември тази година. Те произтичат от европейския регламент 1169, приет през 2011 г.

За да спре практиката с нечитаеми заради микроскопичния им размер текстове върху етикетите, регламентът изисква шрифтът на задължителната за оповестяване информация да е с големина не по-малко 1.2 мм или 0.9 мм, ако площта на най-широката повърхност е по-малка от 80 кв. см.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    xvp32356901 avatar :-|
    wbgenetic

    Съставките би следвало да са подредени по количествено съдържание в продукта.

  • 2
    mitevjoro avatar :-|
    mitevjoro

    какво правим с продуктите, чиито съставки формират не 100%, а да кажем само 40% (и такива случаи има)

  • 3
    e_mil avatar :-P
    tamada

    Е, колко да е нова сферата с етикетирането на храните?
    Още преди 15 години, когато правех етикети имаше законови изисквания за съдържанието им. Проф. Моллов по това време вече е бил доктор с един куп специализации в чужбина и със стаж като преподавател по хранителни технологии - демек от бранша е.
    Междувременно чл. 10 от закона, който регламентира етикетирането беше променян 2 пъти, професорът пък е седял 2 мандата в парламента между 2001 и 2009 и е можел да прокара санкции за неспазването му, но не го е направил...

    А сферата си седи все така "нова". :)

  • 4
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    При толкова много изисквания за надписи по етикетите май ще трябва всеки продукт да се продава с... брошура, комай мястото няма да стига... Не, че е лошо де, ама не вярвам да стане, вратички за търговците много...

  • 5
    vasileva_24 avatar :-|
    someone

    Като знам, че масово хората дори срока на годност не гледат, каму ли толкова информация. Масовият български потребител ще продължава да си се води по цената на продукта. Защото и сега има продукти на една марка 7 лв. кг. без надпис "БДС" и 10.50 лв. за кг. - БДС. И хората не ги интересува, че се води БДС, ами жената си купува по-евтиния. Иначе идеята е много добра, одобрявам я.

  • 6
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    До коментар 5
    Масовото не ме интересува и отказвам да се равнявам по него!

  • 7
    stefanb avatar :-|
    stefanb

    0.9mm ?!?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK