Етикетите на храните ще дават много повече информация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Етикетите на храните ще дават много повече информация

Етикетите на храните ще дават много повече информация

Новите изисквания влизат в сила от 13 декември, като засега няма приети санкции за неспазването им

Мара Георгиева
21028 прочитания

© Николай Дойчинов


По-добра четливост на информацията върху етикетите. Посочване на страната или мястото на произход на месото. Отличително оформление на алергенните съставки в продукта (ако има такива). Това са част от новите изисквания към етикетирането на храни, които влизат в сила от 13 декември тази година. Те произтичат от европейския регламент 1169, приет през 2011 г.

За да спре практиката с нечитаеми заради микроскопичния им размер текстове върху етикетите, регламентът изисква шрифтът на задължителната за оповестяване информация да е с големина не по-малко 1.2 мм или 0.9 мм, ако площта на най-широката повърхност е по-малка от 80 кв. см.

Върху етикета на

Месните продукти

е задължително да се посочи:

- ако е добавен протеин от друго месо; ако водата е повече от 5% и ако продуктът представлява т.нар. формовано месо (от смесени парчета месо);

- датата на замразяването (за месо, месни разфасовки и необработени риба и морски дарове). "Ако продуктът е бил замразяван неколкократно, се посочва датата на първото замразяване", обясни адвокат Елена Тодорова от правна кантора Schoenherr;
- процентното съдържание на мазнини и съотношението между месен протеин и колаген при етикетирането на мляно месо; - ако обвивките на колбасите не са ядливи; - страната или мястото на произход на свинско, овче, козе и птиче месо във всичките му разновидности - прясно, охладено или замразено. "Досега това беше задължително само за говеждото месо", уточнява адвокат Елена Тодорова.

Нови изисквания има и към

Съставките на хранителните продукти

- Ако съставката е наноматериал, думата "нано" се изписва задължително.

- Е-та се изписват с техните популярни наименования, а не с букви и цифри - например вместо Е 300 - витамин С.
- При растителните мазнини задължително се посочва източникът им.

- Обозначава се, ако растителната мазнина е претърпяла изцяло или частично процес на хидрогенизиране.

На етикета задължително трябва да бъдат описани и съдържащите се алергени, които са изброени в специално приложение на регламента. Те се вписват в списъка на съставките, а ако такъв липсва – в отделен списък. Изписването трябва да бъде направено по ясно различим и открояващ се начин, като производителят решава как точно да стане това - с различен цвят или подчертано например, пояснява Елена Тодорова.

На етикета задължително се изписват и особените условия за съхранение на "отворения" вече продукт – досега тази информация се посочваше доброволно.

Изискванията за задължителна информация се отнасят и за храната, която не е предварително опакована, както и за храната в заведенията за обществено хранене, при доставки вкъщи и при кетъринг. Това означава, че от 14 декември би трябвало да е известно например къде е отгледано и как е заклано животното, чието месо се сервира в ресторанта.

Кой е отговорен

Отговорността за точното и съобразно с изискванията етикетиране се носи от този, под чието име или фирма хранителният продукт се търгува на пазара, е записано в регламента.

Това означава, че е допустимо на етикетите да пише: "Произведено за...", без да се посочва името на производителя, което е практика при собствените марки на веригите например. И сега действащата Наредба за изискванията за етикетирането и представянето на храните позволява това. Обозначаването по този начин е изцяло в унисон и със Закона за защита на потребителите, уточняват експертите от адвокатската кантора Schoenherr.

Според тях целта на този тип обозначаване е да "скъси" възможността за обратна връзка между потребителя и производителя. В условията на единен общ европейски пазар, особено когато става дума за бързооборотни стоки като храните, за потребителя е много по-лесно да си потърси правата, влизайки в контакт с местния дистрибутор или със съседния филиал на търговска верига, отколкото да търси самия производител, който може да работи на другия край на континента например, поясняват от Schoenherr.

Ако операторът не е предприятие от държава членка, отговорността се носи от вносителя. Ако етикетът е изменен и допълнен, отговорен за информацията е този, който го е изменил или допълнил, уточни адвокат Тодорова. Тези, които са в началото на веригата, са задължени да предоставят достатъчно информация на продаващите по-нататък, дори когато продуктът не е предвиден да достигне до краен потребител.

Подготовката на производителите

Според д-р Светла Чамова, председател на Съюза по хранителна промишленост и на Асоциацията на месопреработвателите, при всички положения новите изисквания към етикетирането на храните ще натоварят производителите, тъй като налагат изработването на изцяло нови етикети. "Регламентът е труден, но сме длъжни да го спазваме като част от единната европейска общност", коментира д-р Чамова. И уточни, че вече са започнали обучения на производители за новите правила съвместно с Агенцията по храните. Вече сме направили пет регионални семинара, подготвяме издаването и на специални ръководства с образци на етикети, посочи д-р Светла Чамова.

Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска организация, заяви, че собствениците на заведения като цяло приветстват изискването да се дава информация за храната, която предлагат. Той обаче се опасява, че някои от по-малките доставчици на месо не са подготвени с документи за произхода и това може да доведе до елиминирането им. "Подкрепяме регламента и изискванията му, но се надяваме те да не разстрелят малкия производител", каза Рагин.

Засега не е ясно какви ще са санкциите за нарушителите. Причината е в действащото законодателство. "Рeгламентът за етикетирането променя цяла една сфера. Но в нашия Закон за храните не са разписани санкции за неспазването му, защото тази сфера е нова. Получава се правен вакуум", заяви за "Капитал" проф. Пламен Моллов, изпълнителен директор на Българската агенция по безопасност на храните. И уточни, че се подготвя проект на нов закон за храните.

Задължителни данни за храните

- Наименование

- Списък на съставките

- Съставки, причиняващи алергии или непоносимост

- Количество и категория на съставките

- Нетно количество на храната

- Срок на минимална трайност или срок на годност

- Специални условия за съхранение и/или за употреба

- Търговско наименование и адрес на стопанския субект

- Страна на произход или място на произход

- Указания за употреба

- Действително обемно съдържание на алкохол

- Със захар (и) и подсладител(и)

- Съдържа аспартам (източник на фениланин)

- Хранителна стойност (влиза в сила след 13 декември 2016 г.)

Източник: Schoenherr

По-добра четливост на информацията върху етикетите. Посочване на страната или мястото на произход на месото. Отличително оформление на алергенните съставки в продукта (ако има такива). Това са част от новите изисквания към етикетирането на храни, които влизат в сила от 13 декември тази година. Те произтичат от европейския регламент 1169, приет през 2011 г.

За да спре практиката с нечитаеми заради микроскопичния им размер текстове върху етикетите, регламентът изисква шрифтът на задължителната за оповестяване информация да е с големина не по-малко 1.2 мм или 0.9 мм, ако площта на най-широката повърхност е по-малка от 80 кв. см.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    xvp32356901 avatar :-|
    wbgenetic

    Съставките би следвало да са подредени по количествено съдържание в продукта.

  • 2
    mitevjoro avatar :-|
    mitevjoro

    какво правим с продуктите, чиито съставки формират не 100%, а да кажем само 40% (и такива случаи има)

  • 3
    e_mil avatar :-P
    tamada

    Е, колко да е нова сферата с етикетирането на храните?
    Още преди 15 години, когато правех етикети имаше законови изисквания за съдържанието им. Проф. Моллов по това време вече е бил доктор с един куп специализации в чужбина и със стаж като преподавател по хранителни технологии - демек от бранша е.
    Междувременно чл. 10 от закона, който регламентира етикетирането беше променян 2 пъти, професорът пък е седял 2 мандата в парламента между 2001 и 2009 и е можел да прокара санкции за неспазването му, но не го е направил...

    А сферата си седи все така "нова". :)

  • 4
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    При толкова много изисквания за надписи по етикетите май ще трябва всеки продукт да се продава с... брошура, комай мястото няма да стига... Не, че е лошо де, ама не вярвам да стане, вратички за търговците много...

  • 5
    vasileva_24 avatar :-|
    someone

    Като знам, че масово хората дори срока на годност не гледат, каму ли толкова информация. Масовият български потребител ще продължава да си се води по цената на продукта. Защото и сега има продукти на една марка 7 лв. кг. без надпис "БДС" и 10.50 лв. за кг. - БДС. И хората не ги интересува, че се води БДС, ами жената си купува по-евтиния. Иначе идеята е много добра, одобрявам я.

  • 6
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    До коментар 5
    Масовото не ме интересува и отказвам да се равнявам по него!

  • 7
    stefanb avatar :-|
    stefanb

    0.9mm ?!?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK