Ryanair сключи сделка за 22 млрд. долара с Boeing
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ryanair сключи сделка за 22 млрд. долара с Boeing

Ryanair сключи сделка за 22 млрд. долара с Boeing

Американската компания ще достави 100 самолета, като има опция поръчката да бъде удвоена

4149 прочитания

© ALBERT GEA


Най-голямата европейска авиокомпания за нискотарифни полети Ryanair Holdings сключи споразумение с американския производител Boeing за доставка на 100 пътнически самолета 737 MAX за 11 млрд. долара, съобщава Financial Times. Това ще позволи на европейската компания да увеличи превозените пътници и оттам - приходите. В споразумението има клауза, според която е възможно да бъдат поръчани още 100 самолета от същия модел, което увеличава цената на договора до 22 млрд. долара.

Превземане на пазара

Сделката е ключова част от изпълнението на стратегията на Ryanair. Компанията цели да увеличи превозените пътници от 82 млн. през 2013 г. до 150 млн. през 2024 г. Новите самолети изразходват с 18% по-малко гориво, а като към това се прибави увеличеният брой места, авиопревозвачът ще намали оперативните си разходи с до 20%, твърдят от ръководството.

"Това е повратна точка в ефикасността на Ryanair. И означава, че ние ще продължим да се разрастваме изключително бързо в Европа", коментира изпълнителният директор на компанията Майкъл О'Лиъри. Ограничаването на разходите ще позволи на ирландската авиокомпания да се конкурира успешно и да увеличи пазарния си дял за сметка на Lufthansa, SAS, British Airways и Alitalia.

От Ryanair са платили на Boeing малко повече от реалната цена за всяко пътническо място. "Винаги съм казвал на Рей: "Ако осигурите допълнителни места, ще платим допълнително за всяко от тях", сподели О'Лиъри на съвместна пресконференция с изпълнителния директор на Boeing Рей Конър в Ню Йорк.

В момента ирландската компания очаква доставката на първата серия от поръчаните 175 тяснофюзелажни самолета от модела 737-800s на Boeing. Сделката за тях е в размер на 15.6 млрд. долара и беше сключена през март 2013 г.

Нова тайна съставка

Самолетите, които Ryanair ще получи, разполагат със 189 места. Това е с девет повече от най-големия тяснофюзелажен лайнер A320 на Airbus, основния конкурент на Boeing. От ръководството на ирландския авиопревозвач обаче ще се опитат да увеличат капацитета на новите лайнери 737 MAX до 197 места, намалявайки количките за сервиране на храна. Допълнителните места ще увеличат годишните приходи на Ryanair с по около 1 млн. евро на самолет, съобщи О'Лиъри. Новият модел на седалките, които ще бъдат изтънени, ще има повече място за краката на пътниците, което ще допринесе за по-комфортно пътуване.

От Airbus заявиха, че планираните обновления по-скоро ще се отразят негативно на Ryanair. Намаляването на количките за сервиране на храна ще ограничи приходите на компанията. "Дори нискотарифните авиопревозвачи се нуждаят от продажби на борда на самолетите, които генерират допълнителни постъпления", коментира говорителят на европейския производител. Според Airbus, противно на очакванията, новите седалки ще намлят пространството за краката поради увеличаването на местата. А допълнителните 2 врати, с които 737 MAX ще разполага, ще натежат на самолета, което ще увеличи разхода на гориво.

О'Лиъри потвърди, че Ryanair е преговаряла с Airbus за купуването на самолети от модела А320, които обаче да разполагат с по-голям пътнически капацитет. Европейският производител обаче най-вероятно е отказал изпълнението на подобна поръчка заради близките отношения между Boeing и ирландската авиокомпания.

Под ръководството на О'Лиъри Ryanair се превърна от регионален авиопревозвач в най-голямата европейска нискотарифна авиокомпания. Новите 737 MAX няма да извършват презокеански полети, тъй като капацитетът им все още не го позволява. За да започне да предлага полети на дълги дистанции, Ryanair се нуждае от поне 40 широкофюзелажни лайнера, чието закупуване "не влиза в плановете на компанията за следващите 5 години", сподели изпълнителният директор.

Най-голямата европейска авиокомпания за нискотарифни полети Ryanair Holdings сключи споразумение с американския производител Boeing за доставка на 100 пътнически самолета 737 MAX за 11 млрд. долара, съобщава Financial Times. Това ще позволи на европейската компания да увеличи превозените пътници и оттам - приходите. В споразумението има клауза, според която е възможно да бъдат поръчани още 100 самолета от същия модел, което увеличава цената на договора до 22 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    както не веднъж съм казвал... най-добро оптимизиране на пътникокапацитета на един самолет се постига когато на вратата се инстлира месомелачка, която смила пътниците на кайма... така цялото пространство на кабината може да бъде натъпкано като една гигантска пълнена чушка чак до последния кубически сантиметър... :)

  • 2
    aussie avatar :-P
    aussie

    Какви продажби и респективно печалба ще генерира продажбата на сандвичи и пиене в самолет в който всички са си купили билети от 20 до 40 кинта за да спестят от пътуването. Че те няма да похарчат пари и за ядене и пиене, още повече че полета трае не повече от 2-3 часа макс.
    Прав е човека като иска повече седалки. Всяка седалка е гарантиран приход, колкото и малък да е той. А еърбъс могат само да гледат и да подсмърчат отстрани :)

  • 3
    aleko avatar :-|
    aleko

    То хубаво ни осведомявате, че купуват самолети, ама някой да провери какви са им плановете за нови дестинации. Ненормално е да има само една линия до България и тя да се осъществява от полето край Пловдив. Дневник, поинтересувайте се защо не кацат в София и имат ли намерение да почнат да го правят.

  • 4
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    До коментар [#3] от "aleko":

    Не кацат в София, защото политиката на Ryanair е при възможност да не се конкурират директно с други ултра лоу кост авиокомпании, като Уиз ер, а освен това летищните такси в София са по високи и пазарът като цяло в България е малък.

    С разрастването на бизнеса обаче, рано или късно ще са принудени да рзширят и присъствието си в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK