Китай глоби Audi и Chrysler заради фиксиране на цени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китай глоби Audi и Chrysler заради фиксиране на цени

Китай глоби Audi и Chrysler заради фиксиране на цени

2750 прочитания

© FABIAN BIMMER


След като преди около месец Китай обвини Мercedes-Benz в манипулиране на цените на резервни части на местния пазар, държавата нанесе нов удар срещу чуждестранните автомобилни производители. Китайските регулатори глобиха поделенията на Audi и Chrysler заради фиксиране на цени, съобщава The Wall Street Journal.

Глобите

Регулаторът в провинция Хубей санкционира с 40.6 млн. долара дивизията за продажби на Audi, собственост на джойнт венчър между Volkswagen (която държи Audi) и китайската FAW Group. Глобата е наложена заради фиксиране на цените на автомобилни части и автомобили между производителите и търговците. "Процесът на определяне на цените ще бъде реорганизиран с цел да бъдат избегнати подобни проблеми в бъдеще", обявиха от Audi, отбелязвайки, че са сътрудничели на държавния регулатор.

Филиалът на друг автогигант Fiat Chrysler беше наказан с глоба в размер на почти 5 млн. долара от регулатора в Шанхай. Причината е разкрита схема, според която Chrysler е задължавала търговците да продават на цените, определяни от производителя, и не е сключвала сделки с доставчиците, които не са били съгласни с изискванията. "Приемаме и сме съгласни с решението", съобщават от компанията в становището си.

Други чуждестранни компании също може бъдат санкционирани, след като Пекин в момента разследва бизнеса на BMW, Daimler и Jaguar Land Rover.

Опасенията

Размерът на глобите не е особено голям, но е доказателство за политиката на Китай, която често обвинява чуждестранните компании от всички индустрии в монополни практики. Най-често Пекин се прицелва в производители, които контролират сериозен дял от местния пазар и се опитва да ограничи влиянието им, за да подобри позициите на държавните компании.

Санкциите в автомобилната индустрия може да се приемат и като сигнал за провалената стратегия на държавата в тази сфера. Политиката на Пекин не успя да доведе до увеличаване на качеството на местните марки коли и така да конкурират чуждестранните компании. Повече от 75% от седаните, произвеждани в Китай, са на американската GM, германската Volkswagen, японската Nissan и други. Над 65% от луксозните автомобили пък са дело на BMW, Daimler и Volkswagen.

Което показва, че китайците купуват по-малко местните модели. "Качеството на китайските марки изглежда ниско. Как може да се чувстваш сигурен, докато караш такъв автомобил", споделя Уанг Хуан, който миналата година си е купил Volkswagen Polo.

Въпреки сигналите за забавяне на ръста на китайския пазар, чуждестранните автогиганти все още печелят добре. Приходите на Audi на него са 23 млрд. долара годишно, което е повече от една трета от всички постъпления на компанията. През 2009 г. Китай си постави за цел 30% от пазара на модели седан и 40% от пазара на останалите модели да бъдат контролирани от местни производители. Но в началото на тази година китайските компании държат 22% при седаните и 37% при останалите.

След като преди около месец Китай обвини Мercedes-Benz в манипулиране на цените на резервни части на местния пазар, държавата нанесе нов удар срещу чуждестранните автомобилни производители. Китайските регулатори глобиха поделенията на Audi и Chrysler заради фиксиране на цени, съобщава The Wall Street Journal.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    С Волво ще успеят да достигнат въпросните проценти. Няколко години ще минат обаче докато лансират новата гама. Между другото и в Европа са фиксирани цените на резервните части към доставчиците и незнам къде спят в Брюксел ли или Страсбург, но определено лобистите на концерните си вършат работата.

  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    прилични проценти държат,като се има предвид че от 10 години са на картата на сериозните играчи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.