КЗП съди телекомите за високи неустойки

Обект на спора е дъжимото при предсрочно прекратяване на договорите

Reuters
Reuters    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Reuters
Reuters    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е подала колективен иск срещу трите телекома заради високите неустойки, които абонатите на компаниите трябва да платят при предсрочно прекратяване на договорите. Според ведомството и трите оператора - "Мобилтел", "Глобул" и БТК, използват една и съща неравноправна клауза в общите условия на срочните договори при предоставяне на мобилни услуги. Тя предвижда клиентите да заплатят прекомерно висока неустойка - всички месечни такси до изтичане срока на контракта, в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина, поясняват от регулатора. Това става дори когато потребителят пожелае да прекрати договора заради лошо качество на услугите, неправилно или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, промяна на адреса за ползване на услугата и невъзможност от страна на телекома да я достави на новата му регистрация и други.

Неравноправни условия

Според регулатора уговорената неустойка, включена в договорите на телекомите, има за цел да санкционира потребителите и излиза извън предвидените по закон присъщи функции на неустойката. Която трябва да бъде обезпечителна, обезщетителна и санкционна, като всичките фактори трябва да са налице едновременно. КЗП е на мнение, че в конкретния случай клаузата става неравноправна и попада в хипотезата на текст от Закона за защита на потребителите (чл. 146, ал. 2). Според него при подобен тип неравноправни условия договорите са нищожни, освен ако не са уговорени индивидуално с клиентите. Това е така, защото те нямат възможност да им влияят при поставянето на подобни клаузи от страна на оператора. Регулаторът е на мнение, че подобни условия са неравноправни, защото принудително обвързват потребителя и водят до явно неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.

КЗП обяви, че е изпратила писма до трите мобилни оператора, с които им е представила направените бележки и е издала препоръки за коригиране на клаузите в определени срокове. Телекомите не са се съобразили с препоръките, поради което регулаторът завежда колективни искове срещу тях, като целта е да се обявяват тези клаузи за нищожни.

Търсене на диалог

Лидерът на GSM пазара "Мобилтел" коментира пред "Капитал Daily", че компанията винаги е действала в съответствие със законодателството и се е съобразявала с препоръките на регулатора. Мобилният оператор посочва, че за това говорят многобройните промени в общите условия през изминалата година. Според "Мобилтел" в техните договори съществува възможност да се прекрати предсрочно договорът при неизпълнение от страна на компанията, без да се плащат неустойки.

"В правния свят съществуването на неустойка е нормална законосъобразна уговорка между страните при неизпълнение на задължения по съответен договор. Клаузите за неустойките в потребителските договори не са по-различни от съответните такива клаузи при другите доставчици на електронни съобщителни услуги и не противоречат на законовите изисквания", допълват от "Мобилтел". Компанията подчертава, че ще продължи диалога с регулатора.

От "Глобул" отговориха, че все още не са получили исковата молба от регулатора и затова не могат да коментират конкретно казуса. От оператора обявиха, че водят "непрекъснат конструктивен диалог с КЗП", като се работи по различни решения на проблема, който да удовлетвори потребителите и регулаторите. "Смятаме, че ще стигнем до взаимно приемливо решение много преди приключване на всички съдебни процедури", допълват от "Глобул".

В кратко свое становище БТК обявява, че е внесла конкретни предложения до КЗП за промяна на клаузите за предсрочно прекратяване на договора. От телекома не дават подробности за предложения, като само обявяват, че "отчитат интересите на потребителите и правото им на свободен избор". От БТК допълват, че все още не са получили отговор от регулатора дали тези промени отговарят на изискванията на комисията.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    На мене от Глобул ми поискаха 200 лева за да прекратят договора предсрочно и да си прехвърля номера, при положение, че таксите до края на договора бяха сумарно под 100.

  • 2
    pcl04364460 avatar :-?
    pcl04364460

    И тях ги погват, както погнаха електроразпределителните дружества. Защото са частни. И защото си вършат работата в съответствие с калпавото законодателство, което беше въведено в последните години и трябва да оцеляват на фона на клиенти, които в по-голямата си част са некоректни платци. И защото идват избори и от някъде държавата трябва да кърпи липсите в бюджета. Особено калпаво е това, което се получи като краен продукт с последните изменения на Закон за защита на потребителите и което в момента служи на КЗП, за да се прави на новата "суперкомисия". Управниците създадоха мощни лостове за манипулация на общественото мнение с две, по мои наблюдения, крайно неподговтени комисии - КЗП и КЗК.

  • kk_

    Доста дълго спа регулатора...Май някъде от чужбинско да са натиснали за промените, че съдейки по мълчанието по жалбите, които съм пускала до КРС за волностите в договорите на Глобул (куриер с обратна разписка и никакъв отговор в рамките на 2 години), не съм забелязала инициатива за защитаване на интересите на потребителите. Не че КЗП направиха нещо по въпроса ми - там все едно юриста на Глобул беше отговарял. Но как да е - всяка манджа си има магийка - вече се жаля за щяло и нещяло на Глобул - в 30 дневен срок са длъжни да отговорят. Това е моят символичен протест срещу тях - досега имам поне 10 жалби:)

  • 4
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    В допълнение на статията, можеше да има една кратка справка, колко приблизително са измъкнали за последните 10 години МТел и ГлоБул, под формата на такси, за предварително прекратени договори...! Или колко приблизително им се пада на година, чистата аванта!
    Имам чувството, че няма да са един или два милиона...! Доста повече, ще да са...! И като си спомня, че по едно време имах германска карта, с която плащах по-евтино, за да се обаждам в България (от България), е-е-е-е-х-х...!

  • 6
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    Защо чак сега?
    Мобилните оператори за 15тина години изкараха милиарди на гърба на българина.
    То не бяха телефони за по хилядарка, дето в САЩ са по 200 долара, месечни такси, които ако не внимаваш се утрояват, роуминг, интернет. Подписваш две годишен договор и имаш право да го прекратиш единствено в предпоследния месец, а ако изпуснеш той се е подновил автоматично и щеш не щеш продължаваш, ако ли не трябва да плащаш неустойка.
    Ако не бяха регулациите от ЕС, още щяха да ни бримчат с ултра високи цени на разговорите.
    Смятайте как са гушили по министерства и регулатори, за да създадат подходящата среда за този грабеж.
    Ама това е положението като държавата е разграден двор. Всеки може да дойде и да започне да дои населението.

  • 7
    365365 avatar :-|
    365365

    До коментар [#5] от "stoqn_trakiev":

    Как да вземеш под внимание брояч на телефон? Тя СИМ картата нали не е обвързана само с един.

  • 8
    kombainera avatar :-|
    kombainera

    А защо само мобилните оператори? Моят сателитен оператор ми е сложил в договора фиксирана сума за неустойка от 100 лв. Т.е. ако 1 месец преди да изтече договора ми реша да го прекратя, операторът ще ми вземе неустойка за 6 месеца. Нищо чудно, че имат 150 млн. за сателит...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход