Драгомир Кузов: Инвестираме в завод в Азербайджан
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Драгомир Кузов: Инвестираме в завод в Азербайджан

Според производителя на велосипеди годината е била трудна за сектора, но той е удържал пазарните си позициикап

Драгомир Кузов: Инвестираме в завод в Азербайджан

Собственикът и управител на "Веломания" пред в. "Капитал Daily"

27427 прочитания

Според производителя на велосипеди годината е била трудна за сектора, но той е удържал пазарните си позициикап

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Драгомир Кузов е собственик и управител на "Веломания" - компания за производство на велосипеди, създадена през 1998 г. Най-популярната марка на фирмата е DRAG. В завода се произвеждат и електрически велосипеди. Кузов е бивш състезател и треньор по колоездене. Съорганизатор е на редица спортни събития в България. 

Какъв беше сезонът за производителите на велосипеди в България?

Ако трябва да представя цялостната картина за сектора, със съжаление ще кажа, че през този сезон времето в България изигра много лоша роля за продажбите. Ние не помним толкова много дъжд, откакто съществуваме. Първите два месеца, февруари и март, тръгнаха много добре. После през август имаше големи горещини и това се отрази и върху продажбите на велосипеди.

Но нали вашият основен пазар не е българският, защо това да е тревожно?

Така е, но аз винаги твърдя, че трябва да имаш и местен фундамент. Затова българският пазар е важен и се стремим да присъстваме стабилно на него. Конкретно нашата фирма успя да запази ръста си на местния пазар благодарение на това, че открихме два нови обекта в София (в квартал "Младост") и във Варна. Така разширихме веригата магазини DRAG Zone и вече имаме 8 магазина в България. Освен това през миналата година открихме фирма и магазин в Букурещ, Румъния, където развиваме и търговия на едро.

И ако местният пазар не е бил добър за българските производители, какви бяха успехите на външните пазари?

Като цяло за Европа мога да кажа, че нещата вървят добре. Колегите сключиха много добри договори с водещи световни фирми. Благодарение на това тук се произвеждат велосипедите на топ брандове (Scott, Dahon), което е много добра рецензия за производството на качествени велосипеди в България. Това, за което апелирам всички, защото все пак целта ни е да държим имиджа на българското производство, е да започнат да изписват на велосипедите си Made in Bulgaria. Ние например на нашите велосипеди пишем Proudly made in Bulgaria. Добре е потребителят да знае, че велосипедът му е произведен в България.

Във вашия сегмент, особено при спортните велосипеди, навлизането на чужди пазари минава и през спортните федерации. С какъв успех налагате DRAG в професионалния спорт?

Мога да се похваля, че през август с наши велосипеди DRAG имаме световен шампион - португалският национален отбор започна да кара с наши велосипеди. Освен това имаме и бронзов медал от световното първенство на писта в Корея. Това е доказателство, че  българските велосипеди са на световно ниво. Нашата амбиция за олимпиадата в Рио де Жанейро е минимум четири национални отбора да карат с наши велосипеди. Към момента украинският национален отбор карат, при това повече от 6-7 години с DRAG,  литовският национален отбор миналата година има световен шампион, Русия, Корея - също. Имаме запитвания от Колумбия, които са много голяма сила. Преговаряме и с испанската федерацията по триатлон. Опитваме се да държим стабилни позиции в този най-висок сегмент.

Отразяват ли се тези стабилни позиции на чуждите пазари в обемите на производство?

Запазва се тенденцията за нарастване на бройките произведени велосипеди, но освен това запазваме и ценовите си позиции. Казвам това, защото има фирми, които произвеждат ценово ориентирани велосипеди, тоест по-евтини от българските. Мога с гордост да кажа, че ние оставаме сред големите сили в Европа - Италия, Франция, Германия и Холандия. Ние сме на пето място след тях, като изпреварваме държави с доказани традиции, като Чехия например.

Споменахте, че Украйна и Русия са сред пазарите, на които присъствате. Как ви се отрази кризата там?

За съжаление има отражение това, което се случва. На наш клиент му забавиха два контейнера и почти месец те стояха на границата и той не можеше да си ги освободи. А пазарът е много сложен и курсът на гривната всеки ден се променя. От пролетта досега се е изменил с над 50%. По същия начин работим и с Русия и там също проблемите дават отражение.

Продължава ли китайският внос и онлайн магазините да подбиват цените на велосипедите в България?

В Европейския съюз има антидъмпингова политика срещу китайския внос и ако искате да внесете оттам, трябва да платите 48.5% мито. Има обаче фирми, които ги внасят на части или ги внасят като нощни шкафчета, или с много занижени цени. Ние като асоциация сме сезирали Агенция "Митници" и върви разследване по случай, при който близо 20 хил. велосипеда са внесени на около 7-8 долара на брой. Тоест те ги обмитяват на тази ниска стойност. Освен това ние като асоциация се борим и с некачествените велосипеди, които се предлагат на пазара и могат да бъдат опасни за крайния потребител. За съжаление хората се поддават и купуват велосипеди от интернет магазини, които са с ниско качество и които са копия на рамките на големите производители. Моят съвет е хората да знаят, че гаранцията си е гаранция и е изключително важно да си купиш велосипеда от дистрибутор или магазин, поне да знаеш къде да отидеш да се обърнеш за рекламация.

Дори и така българските велосипеди се продават на много добри цени и това ни създава голям проблем. Той се състои в това, че дилърите ни в чужбина, включително от прибалтийските държави като Естония, Латвия и дори Ирландия, се оплакват, че техните клиенти виждат българските цени в нашите интернет страници и бойкотират покупката там. Което е нормална реакция, като видиш един велосипед, който в България ние го продаваме за 500 лв., а в тези държави се продава по 500 евро. Все пак  българските потребители са доста облагодетелствани.

Продължават ли производителите на велосипеди да инвестират в нови модели и в оборудване?

Определено. Без да назовавам имена, ще ви кажа, че имаме фирма, която инвестира в суперсъвременна система за боядисване на велосипеди, която е една от най-добрите в Европа. А това как изглежда един велосипед е много важно решение за покупката. Има компания, която се подготвя да започне да заварява рамки в България. Това е едно производство, което бе тотално изнесено от Европа към Китай и Тайван през последните 10 години. Започна вече и разработката на компоненти, които се използват от състезателите по европейски и световни първенства.

Ние във "Веломания" можем да се похвалим с инвестиция в нов завод в Азербайджан. Тя е съвместно с местна фирма, като договорът подписахме през пролетта. Местната фирма ще построи сградата, а ние ще изпълним цялостното оборудване и пускане в експлоатация. Стойността на инвестицията дотук е 1 млн. евро, осигурени от партньора. В момента преговаряме как ще продължи менажирането на това съвместнo предприятие. Предполагам, че ще го отворим в началото на следващата година, като в началото няма да стартираме с марката DRAG. Производственият капацитет на завода е 60 хил. велосипеда годишно, което е повече от това, което произвеждаме в България.

С какво ви привлече Азербайджан?

Държавата там инвестира много силно в спорта - изграждат се съоръжения, стадиони. Догодина в Баку ще се проведат първите европейски игри, планира се и Формула 1. Специално заводът за велосипеди ще обслужва местния пазар и прилежащите републики. Потенциалът е страхотен и това е причината преди месец с група бизнесмени да основем Българско- азербайджанска търговска камара.  

Споменахте инфраструктурата като условие за развитие на спорта и пазара. Какви са наблюденията ви върху инфраструктурата за колоездене в България?

Ще бъда откровен - Столичната община се опитва да създава условия, правят се неща, търсят се консултанти, но в никакъв случай колоездачите не можем да бъдем доволни.  Не всички алеи са пълноценни и функционални. На много места стигаш до стълби и трябва да слезеш от велосипеда, за да продължиш. Просто не са направени както трябва.

Въпреки това и въпреки дъждовното лято аз забелязвам като тенденция, че все повече хора карат велосипеди, и се надявам, че се доближаваме до тази критична маса от хора, която ще тласне нещата в посоката, в която трябва да се случат. Използвам възможността да похваля и шофьорите, които са все по-толерантни на пътя. Цялостната култура се променя.

Какви са прогнозите ви за края на този сезон за бизнеса на производителите на велосипеди?

Аз очаквам през тази година да отчетем ръст на производството от около 5% спрямо 2013 г. А за догодина всичко ще зависи от това, което сме постигнали на панаира в Германия, който се проведе в края на август. Резултатите ще бъдат на база на това кой какви сделки е сключил, какви преговори е провел, какво ще се финализира. През септември се обобщават поръчките за следващия сезон. Но като цяло виждам как се разширяват териториите, на които се продават велосипеди. В момента например имаме запитвания от Бразилия и Чили и аз съм сигурен, че някои от фирмите ще успеят да продават и на толкова далечни дестинации.

Интервюто взе Гергана Михайлова

Драгомир Кузов е собственик и управител на "Веломания" - компания за производство на велосипеди, създадена през 1998 г. Най-популярната марка на фирмата е DRAG. В завода се произвеждат и електрически велосипеди. Кузов е бивш състезател и треньор по колоездене. Съорганизатор е на редица спортни събития в България. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    arax avatar :-|
    arax

    Scot се пише Scott. Ето една интересна статия по темата
    http://www.mtb-bg.com/index.php/special/specialother/2621-specialother007-cross-factory-tour

  • 2
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum

    "С какво ви привлече Азербайджан?
    Държавата там инвестира много силно в спорта"

    капитализъм без държавни субсидийки е като шкембе без люта чушка

  • 3
    miroslavb avatar :-P
    miroslavb

    До коментар [#2] от "loremipsum":

    Така, така - едни получават субсидии, а други плащат данъци.

    А някой кара колело.

  • 4
    finland avatar :-|
    Finland

    Трябва да се направи нещо да се спонсорират клубовете които развиват шосейно колоездене и особено детско-юношеските гарнитури. Този спорт има голям потенциал, но не всички имат пари за шосейка.

  • 5
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum

    До коментар [#4] от "Finland":

    по-добре велоалеи, по които хиляди да стигат с колела до работа, отколкото подаряване на няколко колела на няколко човека да ходят да си упражняват хобито

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    200 кинта за детско колело, малко сте се пооляли с цените!

  • 7
    finland avatar :-|
    Finland

    До коментар [#5] от "loremipsum":

    Все си мислех че това е работа на общините. Частна фирма да копае велоалеи дето и падне за сефте го чувам.

  • 8
    crusible avatar :-P
    crusible

    Браво на българските производители! Желая успех! Завиждам благородно на всички, на които е удобно да ползват колела в ежедневието си! За мен е неприложимо, уви!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK