Спадът в продажбите на бира няма да бъде компенсиран
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спадът в продажбите на бира няма да бъде компенсиран

Спадът в продажбите на бира няма да бъде компенсиран

В условия на свиващ се пазар "Загорка" леко разширява пазарния си дял

Мара Георгиева
26828 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


"По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка"
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Тази година се очертава като изключително лоша за бирения пазар. "По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка". По този начин се затвърждава негативната тенденция от първата половина на годината, когато от Съюза на пивоварите в България обявиха, че продажбите са намалели с 6%, а световното първенство по футбол в Бразилия не оказа влияние върху резултатите на сектора. Очакванията са този спад на пазара да се запази до края на годината.

"При общо продадени 5.462 млн. хектолитра бира и при приходи от 450 млн. лв. през миналата година спад от 6% е равен на изчезването на една малка пивоварна в страната", коментира Младенов.

И тази година се потвърждава познатото правило, че за продажбите на бира "един ден на юли е равен на един месец през зимата". Продължителност на валежите, средни температури, минимални температури – всички показатели са по-зле от миналогодишното лято, посочи той.

Не е само лошото време

Според Младенов лошото време е основна, но не единствена причина за ниската консумация на бира през 2014. "България е страна с намаляващо население, затова няма ръст на нови консуматори. Няма данни и за увеличен туристически поток, напротив – т.нар. сезонен пазар също бележи спад. Не расте и разполагаемият доход на човек от населението. Налице е и стресово поведение на консуматорите – хората спестяват, а не харчат, заради цялостната несигурност, в която живеем", коментира Николай Младенов. И допълни, че страната ни е достигнала "златната среда" при консумацията на бира на човек от пълнолетното население – 74-75 литра годишно, което е съизмеримо с потреблението в останалите европейски държави.

Растат единствено продажбите на сайдер, но сегментът е твърде малък - 1.3 млн. литра през 2013 г. Групата Heineken - част от която е "Загорка", е глобален лидер в продажбите на сайдер. Българското дружество обаче е единственото от мултинационалните пивовари в страната, което няма продажби в този сегмент. "Очаква се и "Загорка" да предложи своя марка сайдер в България, но това няма да се случи до края на годината", уточни Младенов.

Той е категоричен, че оставащото време до края на годината няма да компенсира спада в потреблението. Дори тъмната бира, чийто пик на продажбите е в студените месеци, няма да преобърне тенденцията, тъй като нейният дял в общото потребление на пиво в страната е само около 3%.

Продажбите на бира в РЕТ бутилки продължават да растат. От две години увеличение от 10% годишно отбелязва и търсенето на кен опаковки. "Първоначалният тласък даде евтиният им внос в някои търговските вериги. Българските производители също намалиха цените на бирата в кенове. Тази достъпност увеличи търсенето", обясни Младенов.

Нова тенденция за пазара е, че продажбите на пиво в ХОРЕКА канала (хотели, ресторанти, кафетерии) се стабилизират. "Делът им спадаше непрекъснато от 2008 г., сега пак има тенденция надолу, но продажбите намаляват с темпа на намаление на бирения пазар като цяло, а не го изпреварват", уточни Младенов.

Новите продукти компенсират

При спадащи приходи на бирената индустрия като цяло "Загорка" отчита ръст на пазарния си дял от 0.6% в обем и 0.4% - в стойност за януари – юли. За 2013 г. компанията твърди, че има почти 30% пазарен дял в обем и 34% в стойност. Другите два големи играча на пазара са "Карлсберг" и "Каменица".

Обяснението за разширеното присъствие на "Загорка" е в новите предложения на дружеството. Те бяха пуснати на пазара главно през април и май - Amstel Premium Pilsener, нефилтрираната пшенична бира Stolichno Weiss, беазкохолната Zagorka Maxx 0.0%, най-новата разновидност на "Ариана радлер" - "Розов грейпфрут".

"Силата ни се крепи на брандовете – всяка десетата бира, изпита в България, е "Загорка", а всяка пета – "Ариана". Марката "Хайнекен" бележи годишен ръст от 20% и е най-бързо растящият премиум бранд бира в страната", обобщи Николай Младенов.

Възходящо за "Загорка"

- За седма поредна година "Загорка" е лидер по приходи от продажби на бира в България, съобщи Виколай Младенов.

- За две десетилетия след приватизацията в компанията са вложени 133 млн. евро

- От 2010 до 2013 г. "Загорка" е платила 97 млн. лв. акциз, което е 31% от целия акциз, платен от пивоварната индустрия в страната.

- За същия период дружеството е платило 9 млн. лв. данък печалба - почти 70% от целия платен данък от бирената индустрия в страната, и 6 млн. лв. социални и здравни осигуровки.

- Работещите в компанията са 512

- През юни 2014 средната работна заплата в "Загорка" е 1 427 лв. (при средна за страната 817 лв.)

- През 1997-1999 г. компанията харчи 17 литра вода за производството на литър бира, през 2014 – консумацията е вече 3.49 литра
"По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка"
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Тази година се очертава като изключително лоша за бирения пазар. "По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка". По този начин се затвърждава негативната тенденция от първата половина на годината, когато от Съюза на пивоварите в България обявиха, че продажбите са намалели с 6%, а световното първенство по футбол в Бразилия не оказа влияние върху резултатите на сектора. Очакванията са този спад на пазара да се запази до края на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Ще спадне ами , как няма да спадне - цяло лято пия сайдер , дарлинг !!!

  • 2
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    Защо не обърнат внимание на качеството. В последните 10-15 г. бирата стана отврат!

  • 3
    ypa avatar :-|
    ypa

    Я, каква изненада! А докато скапвахте качеството какво си мислехте? След като на този миниатюрен и беден пазар се появиха и независими пивовари, явно нещо никак, ама никак не е наред при големите.




  • 4
    arax avatar :-|
    arax

    Пийте ГМО - навсякъде бухат царевичен грис! Бутилирана бира произведена в БГ вече не пия. За ученическите PET да не говорим...

  • 5
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Ами вие бира ли продавате?

  • 6
    spe1 avatar :-(
    spe

    г-н Младенов да не се чуди, а да си отвори една Загорка и да се запита "бих ли си купил"?
    Качеството на бирите никога не е било толкова ниско, Загорка се развали най-много с тази сапунена пяна, дето и минута не задържа, вкуса е лош, а газировката като на газирана вода.

  • 7
    momchil avatar :-|
    Момчил

    Българската бира не става за пиене, цената й е магазин е на нивата на смислен лагер в европейски магазин

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Наистина,качеството на българската бира падна много.А и в големите вериги постоянно има промоции на чужди марки,по-евтини и с по-добро качество.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK