С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 16 сеп 2014, 18:41, 26235 прочитания

Спадът в продажбите на бира няма да бъде компенсиран

В условия на свиващ се пазар "Загорка" леко разширява пазарния си дял

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка"

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Тази година се очертава като изключително лоша за бирения пазар. "По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка". По този начин се затвърждава негативната тенденция от първата половина на годината, когато от Съюза на пивоварите в България обявиха, че продажбите са намалели с 6%, а световното първенство по футбол в Бразилия не оказа влияние върху резултатите на сектора. Очакванията са този спад на пазара да се запази до края на годината.

"При общо продадени 5.462 млн. хектолитра бира и при приходи от 450 млн. лв. през миналата година спад от 6% е равен на изчезването на една малка пивоварна в страната", коментира Младенов.


И тази година се потвърждава познатото правило, че за продажбите на бира "един ден на юли е равен на един месец през зимата". Продължителност на валежите, средни температури, минимални температури – всички показатели са по-зле от миналогодишното лято, посочи той.

Не е само лошото време

Според Младенов лошото време е основна, но не единствена причина за ниската консумация на бира през 2014. "България е страна с намаляващо население, затова няма ръст на нови консуматори. Няма данни и за увеличен туристически поток, напротив – т.нар. сезонен пазар също бележи спад. Не расте и разполагаемият доход на човек от населението. Налице е и стресово поведение на консуматорите – хората спестяват, а не харчат, заради цялостната несигурност, в която живеем", коментира Николай Младенов. И допълни, че страната ни е достигнала "златната среда" при консумацията на бира на човек от пълнолетното население – 74-75 литра годишно, което е съизмеримо с потреблението в останалите европейски държави.



Растат единствено продажбите на сайдер, но сегментът е твърде малък - 1.3 млн. литра през 2013 г. Групата Heineken - част от която е "Загорка", е глобален лидер в продажбите на сайдер. Българското дружество обаче е единственото от мултинационалните пивовари в страната, което няма продажби в този сегмент. "Очаква се и "Загорка" да предложи своя марка сайдер в България, но това няма да се случи до края на годината", уточни Младенов.

Той е категоричен, че оставащото време до края на годината няма да компенсира спада в потреблението. Дори тъмната бира, чийто пик на продажбите е в студените месеци, няма да преобърне тенденцията, тъй като нейният дял в общото потребление на пиво в страната е само около 3%.

Продажбите на бира в РЕТ бутилки продължават да растат. От две години увеличение от 10% годишно отбелязва и търсенето на кен опаковки. "Първоначалният тласък даде евтиният им внос в някои търговските вериги. Българските производители също намалиха цените на бирата в кенове. Тази достъпност увеличи търсенето", обясни Младенов.

Нова тенденция за пазара е, че продажбите на пиво в ХОРЕКА канала (хотели, ресторанти, кафетерии) се стабилизират. "Делът им спадаше непрекъснато от 2008 г., сега пак има тенденция надолу, но продажбите намаляват с темпа на намаление на бирения пазар като цяло, а не го изпреварват", уточни Младенов.

Новите продукти компенсират


При спадащи приходи на бирената индустрия като цяло "Загорка" отчита ръст на пазарния си дял от 0.6% в обем и 0.4% - в стойност за януари – юли. За 2013 г. компанията твърди, че има почти 30% пазарен дял в обем и 34% в стойност. Другите два големи играча на пазара са "Карлсберг" и "Каменица".

Обяснението за разширеното присъствие на "Загорка" е в новите предложения на дружеството. Те бяха пуснати на пазара главно през април и май - Amstel Premium Pilsener, нефилтрираната пшенична бира Stolichno Weiss, беазкохолната Zagorka Maxx 0.0%, най-новата разновидност на "Ариана радлер" - "Розов грейпфрут".

"Силата ни се крепи на брандовете – всяка десетата бира, изпита в България, е "Загорка", а всяка пета – "Ариана". Марката "Хайнекен" бележи годишен ръст от 20% и е най-бързо растящият премиум бранд бира в страната", обобщи Николай Младенов.

Възходящо за "Загорка"

- За седма поредна година "Загорка" е лидер по приходи от продажби на бира в България, съобщи Виколай Младенов.
- За две десетилетия след приватизацията в компанията са вложени 133 млн. евро
- От 2010 до 2013 г. "Загорка" е платила 97 млн. лв. акциз, което е 31% от целия акциз, платен от пивоварната индустрия в страната.
- За същия период дружеството е платило 9 млн. лв. данък печалба - почти 70% от целия платен данък от бирената индустрия в страната, и 6 млн. лв. социални и здравни осигуровки.
- Работещите в компанията са 512
- През юни 2014 средната работна заплата в "Загорка" е 1 427 лв. (при средна за страната 817 лв.)
- През 1997-1999 г. компанията харчи 17 литра вода за производството на литър бира, през 2014 – консумацията е вече 3.49 литра

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама 1 Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 766 прочитания

Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund

Изпълнителният директор Масайоши Сон загърбва плановете си за втори фонд след отчетените загуби

17 фев 2020, 634 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Гепард": "Елитис" прави експанзия въпреки трудния пазар

Започнала дейността си през 1995 г., компанията за търговия с козметика и битова химия вече развива собствена верига от франчайзъри

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10