С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 16 сеп 2014, 18:41, 25994 прочитания

Спадът в продажбите на бира няма да бъде компенсиран

В условия на свиващ се пазар "Загорка" леко разширява пазарния си дял

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка"

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Тази година се очертава като изключително лоша за бирения пазар. "По данни на AC Nielsen спадът в продажбите за януари – август е 10.5%, по наши данни – 6%", съобщи Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка". По този начин се затвърждава негативната тенденция от първата половина на годината, когато от Съюза на пивоварите в България обявиха, че продажбите са намалели с 6%, а световното първенство по футбол в Бразилия не оказа влияние върху резултатите на сектора. Очакванията са този спад на пазара да се запази до края на годината.

"При общо продадени 5.462 млн. хектолитра бира и при приходи от 450 млн. лв. през миналата година спад от 6% е равен на изчезването на една малка пивоварна в страната", коментира Младенов.


И тази година се потвърждава познатото правило, че за продажбите на бира "един ден на юли е равен на един месец през зимата". Продължителност на валежите, средни температури, минимални температури – всички показатели са по-зле от миналогодишното лято, посочи той.

Не е само лошото време

Според Младенов лошото време е основна, но не единствена причина за ниската консумация на бира през 2014. "България е страна с намаляващо население, затова няма ръст на нови консуматори. Няма данни и за увеличен туристически поток, напротив – т.нар. сезонен пазар също бележи спад. Не расте и разполагаемият доход на човек от населението. Налице е и стресово поведение на консуматорите – хората спестяват, а не харчат, заради цялостната несигурност, в която живеем", коментира Николай Младенов. И допълни, че страната ни е достигнала "златната среда" при консумацията на бира на човек от пълнолетното население – 74-75 литра годишно, което е съизмеримо с потреблението в останалите европейски държави.



Растат единствено продажбите на сайдер, но сегментът е твърде малък - 1.3 млн. литра през 2013 г. Групата Heineken - част от която е "Загорка", е глобален лидер в продажбите на сайдер. Българското дружество обаче е единственото от мултинационалните пивовари в страната, което няма продажби в този сегмент. "Очаква се и "Загорка" да предложи своя марка сайдер в България, но това няма да се случи до края на годината", уточни Младенов.

Той е категоричен, че оставащото време до края на годината няма да компенсира спада в потреблението. Дори тъмната бира, чийто пик на продажбите е в студените месеци, няма да преобърне тенденцията, тъй като нейният дял в общото потребление на пиво в страната е само около 3%.

Продажбите на бира в РЕТ бутилки продължават да растат. От две години увеличение от 10% годишно отбелязва и търсенето на кен опаковки. "Първоначалният тласък даде евтиният им внос в някои търговските вериги. Българските производители също намалиха цените на бирата в кенове. Тази достъпност увеличи търсенето", обясни Младенов.

Нова тенденция за пазара е, че продажбите на пиво в ХОРЕКА канала (хотели, ресторанти, кафетерии) се стабилизират. "Делът им спадаше непрекъснато от 2008 г., сега пак има тенденция надолу, но продажбите намаляват с темпа на намаление на бирения пазар като цяло, а не го изпреварват", уточни Младенов.

Новите продукти компенсират


При спадащи приходи на бирената индустрия като цяло "Загорка" отчита ръст на пазарния си дял от 0.6% в обем и 0.4% - в стойност за януари – юли. За 2013 г. компанията твърди, че има почти 30% пазарен дял в обем и 34% в стойност. Другите два големи играча на пазара са "Карлсберг" и "Каменица".

Обяснението за разширеното присъствие на "Загорка" е в новите предложения на дружеството. Те бяха пуснати на пазара главно през април и май - Amstel Premium Pilsener, нефилтрираната пшенична бира Stolichno Weiss, беазкохолната Zagorka Maxx 0.0%, най-новата разновидност на "Ариана радлер" - "Розов грейпфрут".

"Силата ни се крепи на брандовете – всяка десетата бира, изпита в България, е "Загорка", а всяка пета – "Ариана". Марката "Хайнекен" бележи годишен ръст от 20% и е най-бързо растящият премиум бранд бира в страната", обобщи Николай Младенов.

Възходящо за "Загорка"

- За седма поредна година "Загорка" е лидер по приходи от продажби на бира в България, съобщи Виколай Младенов.
- За две десетилетия след приватизацията в компанията са вложени 133 млн. евро
- От 2010 до 2013 г. "Загорка" е платила 97 млн. лв. акциз, което е 31% от целия акциз, платен от пивоварната индустрия в страната.
- За същия период дружеството е платило 9 млн. лв. данък печалба - почти 70% от целия платен данък от бирената индустрия в страната, и 6 млн. лв. социални и здравни осигуровки.
- Работещите в компанията са 512
- През юни 2014 средната работна заплата в "Загорка" е 1 427 лв. (при средна за страната 817 лв.)
- През 1997-1999 г. компанията харчи 17 литра вода за производството на литър бира, през 2014 – консумацията е вече 3.49 литра

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 4147 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1662 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Гепард": "Елитис" прави експанзия въпреки трудния пазар

Започнала дейността си през 1995 г., компанията за търговия с козметика и битова химия вече развива собствена верига от франчайзъри

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм