"Гепард": "Елитис" прави експанзия въпреки трудния пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Гепард": "Елитис" прави експанзия въпреки трудния пазар

"Гепард": "Елитис" прави експанзия въпреки трудния пазар

Започнала дейността си през 1995 г., компанията за търговия с козметика и битова химия вече развива собствена верига от франчайзъри

Спас Спасов
29350 прочитания

© Капитал


Фирма: "Елитис"

Град: Варна

Собственик: Лалю Радулов

Сектор: Търговия с козметика, парфюмерия, почистващи и перилни препарати.

Оборот и печалба:

За 2012 г. - приходи 24 762 лв., печалба – 940 хил. лв.

За 2013 г. - приходи 29 261 лв., печалбаи – 1145 лв.

Всяка седмица "Капитал Daily" представя по няколко от най-бързо растящите малки и средни фирми в България. Профилите са част от проекта "Гепард" - класацията на най-динамичните компании. Някои от представените може да попаднат в класацията, други не. Целта на профилите е да представим работещия и успешен малък и среден бизнес в България. А кои са победителите в "Гепард" ще стане ясно в началото на ноември, когато ще бъде представена самата класация.

Първият магазин за търговия на едро и дребно с парфюмерия, козметика и почистващи препарати на компанията Elitis е открит във Варна през 1995 г. Тогава дружеството развива дейността си под името "Корифей", а търговската му база се намира на улица "Цариброд" - в сърцето на някогашния търговски квартал на града. Там до средата на миналия век в непосредствена близост до пристанището са се намирали канторите и складовете на т.нар. ангросисти (търговците на едро - бел. ред.). През 1998 г. дружеството е пререгистрирано под ново име, което дава и названието на развиваната от него търговска верига. Две години - 2005 и 2006, са изключително успешни за компанията. Тогава поради изчерпване на капацитета на първия търговски обект на ул. "Цариброд", който е с площ около 1000 кв.м, е взето решение за строителството на втори, отново във Варна, но в район "Младост".

"Успешният мениджмънт 

и доброто позициониране вероятно са двата елемента, които правят бизнеса ни успешен, казва собственикът на компанията Лалю Радулов. "Когато през 2009 г. завършихме търговския център, където на площ от 4100 кв.м се намира и централният ни офис, идеята ни беше там да пазаруват цели семейства заедно с децата си. Днес клиентите приемат пазаруването като вид развлечение и ние трябваше да отговорим на тази нагласа", обяснява той.

През 2008 г. "Елитис" купува втора логистична база в Западната промишлена зона на Варна. Тя е с площ 2 хил. кв.м, а оттам се извършва зареждането на обектите, работещи с компанията по партньорски договори. По-късно, през 2010 г., е изграден и още един магазин до Кооперативния пазар във Варна.

"Във всеки от търговските си обекти предлагаме еднакви възможности за избор, обяснява Радулов. Това са над 2 хил. козметични продукта, повече от 3 хил. парфюма, близо 1300 омекотителя, перилни и почистващи препарати. Само бебешката ни козметика наброява около 300 артикула", казва още той. За да поддържа дейността си, освен търговските обекти и логистичния си парк "Елитис" има солиден автомобилен парк, екип от  търговски агенти, шофьори и супервайзъри. Така за компанията в момента работят 172 души.

Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Успоредно с веригата от обекти, които притежава, "Елитис" развива и

франчайз проект 

като първият магазин от групата на площ от 700 кв.м е открит в Шумен. Два други започват работа скоро след това в Добрич.  "В началото на 2013 г. започнахме развитието на дейността си и в София, разказва Лалю Радулов. Обектът там се намира на стратегическо място – полуетаж в Централните хали. През март същата годна открихме магазин в центъра на Пловдив, а след това в Стара Загора, Велико Търново и Бургас."

"Като планирано развитие в момента търсим втори точки за още може би два обекта - по един в Пловдив и Бургас, обяснява управителят на "Елитис". Въпрос на анализ е изборът на места за магазини в Русе и Плевен."

"Един от тежките моменти 

в дейността ни настъпи, когато трябваше да приемем конкуренцията на търговски вериги с огромен потенциал, над стогодишна история и добре познати брандове като DM, Lilly, "Метро", "Кауфланд". И това не беше всичко. През 1995 г. като търговец на едро "Елитис" беше един от основните доставчици на магазините "Пикадили" и CBA. Но след 2006 г. с разрастването на международните търговски вериги у нас пазарът започна да се сегментира. Така основните вносители на козметични средства, които до този момент ползваха като дистрибутор "Елитис", започнаха изграждането на собствени канали", казва Радулов.

В момента компанията осъществява дистрибуция на основните марки козметични, парфюмерийни и почистващи продукти, внасяни в България за т.нар. традиционен канал - малките търговски обекти.

"Сега около половината от приходите ни са реализирани от дистрибуция и логистика, а останалите - 50 от търговия на дребно, обяснява управителят на "Елитис". Затова и един от основните проблеми в дейността ни е предизвикан от непрекъснато спадащата покупателна способност." Според Радулов през последните три-четири години потреблението на козметика и битова химия се е ограничило до най-необходимите продукти, при това в най-ниския ценови сегмент.

"При това положение изобщо не може да се говори за дистрибуция на сегмента, който отдавна е утвърден като "нормален" за западноевропейските пазари, казва той. Стоки, които в Западна Европа са традиционни, при нас вече са в графата "лукс". Говорим за тоалетна вода или лосион за тяло, които струват около 7 евро." За да отговори на тази пазарна конюнктура, в близко бъдеще "Елитис" ще разработи

собствена марка продукти 

които ще бъдат произвеждани и внасяни от Китай и Турция. Идеята е те да бъдат презентирани на пазара в по-ниския ценови сегмент. "Въвеждането на собствените марки е продиктувано точно от сегментирането на пазара и необходимостта от изграждането на система за лоялност на клиентите, тъй като ситуацията на свръхпредлагане и свръхценова война, водена от мултинационалните вериги, не може повече да бъде пренебрегвана", твърди Лалю Радулов.

Една от новите дейности в портфолиото на "Елитис" е инвестирането в недвижими имоти – основно търговски и логистични центрове на компанията.

През миналата година дружеството придоби и туристическата база "Божена" на "Албена инвест" до с. Боженци в Габровския Балкан. В момента тя работи под търговската марка "Боженците".

Лалю Радулов: "Нелоялната конкуренция е основният ни проблем"

Коя е най-голямата трудност пред вашата фирма?

- Една от най-големите трудности за нас е намирането на качествени и добре подготвени кадри. Хората, насочили се към сферата на търговията и услугите, като че ли все още нямат изградени навици и манталитет, които да им позволяват да посрещат и изпращат клиента с усмивка. Ползваме услугите на консултантска компания за подбор и обучение на кадрите, но въпреки това непрекъснато ми се налага да обяснявам, че клиентът е индиректният работодател на служителя зад щанда или касовия апарат. Той вече гледа на пазаруването като на развлечение, като на забавление, което трябва да носи удоволствие. В този смисъл качеството на обслужването е изключително важно.

Вторият ни голям проблем е нелоялната конкуренция на мултинационалните вериги. Те са издействали от доставчиците, които всъщност са и наши доставчици, преференциални условия. Ние обаче не можем да се ползваме от тях. Зная, че се работи върху проект за някакво бъдещо законодателство, и се надявам то да бъде успешно прието, за да бъде гарантирана равнопоставеност между българските компании и мултинационалните вериги.

Кое е основното предимство на "Елитис"?

- Основните ни предимства са, че нашите обекти са позиционирани на ключови места в голям формат – от 400 до 2000 кв.м, и предлагаме огромен асортимент на приемливи цени.

Как финансирате дейността си?

- Започнахме със собствени средства и заеми от приятели. От 1998 г. със стабилизацията на банковата система работим само и изключително с банкови заеми, като те нарастват с всяка изминала година.

Опишете как си представяте компанията след 5 години и как ще го постигнете?

- Ако сега имаме 10 обекта и три франчайзъра, надяваме се да успеем да привлечем още бъдещи партньори. Те трябва да осъзнаят, че присъединяването към една голяма българска верига е гаранция за успех. Надявам се след 5 години да имаме поне 5-6 собствени магазина и още толкова, работещи на франчайзингови договори.

Ако трябва да промените един нормативен акт - кой е той, как ще го промените и защо?

- Трудно ми е да избера само един. Не съм юрист, но бих казал, че нямаме нормален Наказателен кодекс. Иначе няма как при поразиите, които са направени в държавата за 25 години, да няма наказан нито един високопоставен политик или държавен служител. Онова, което ни касае пряко, е нормативната база, защитаваща правото на свободна конкуренция. Но в по-общ пран държавата се срутва от безнаказаност.

Фотограф: Капитал
Фирма: "Елитис"

Град: Варна

Собственик: Лалю Радулов

Сектор: Търговия с козметика, парфюмерия, почистващи и перилни препарати.

Оборот и печалба:

За 2012 г. - приходи 24 762 лв., печалба – 940 хил. лв.

За 2013 г. - приходи 29 261 лв., печалбаи – 1145 лв.

Всяка седмица "Капитал Daily" представя по няколко от най-бързо растящите малки и средни фирми в България. Профилите са част от проекта "Гепард" - класацията на най-динамичните компании. Някои от представените може да попаднат в класацията, други не. Целта на профилите е да представим работещия и успешен малък и среден бизнес в България. А кои са победителите в "Гепард" ще стане ясно в началото на ноември, когато ще бъде представена самата класация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето

    Пазарувал съм в магазина им в Халите, но въобще и не предполагах, че магазина е техен. Иначе съм доволен от цените и има всичко на едно място.

  • 2
    chichi01 avatar :-P
    Чичи (Ice Man's fan)

    Браво Лальо! Продължавай все така!
    Много съм щастлив, че точно ти си едно от убедителните български/варненски :) доказателства, че и у нас може да успееш, когато си трудолюбив, умен и предприемчив. Когато не се отказваш, а се мотивираш от пречките и трудностите. Доказваш на вечно мрънкащите, че не е нужно непременно да си "нечий човечец", за да създадеш и управляваш добре печеливш бизнес у нас.
    Казвам всичко това и защото те познавам лично.

  • 3
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "Кое е основното предимство на "Елитис"?
    - Основните ни предимства са, че нашите обекти са позиционирани на ключови места в голям формат – от 400 до 2000 кв.м, и предлагаме огромен асортимент на приемливи цени.”

    Ако трябва да сме по-конкретни, конкурентното предимство на обектите беше, че щредлагат и услугата... солариум в обектите си.
    За друго не се сещам.

  • 4
    comandante avatar :-?

    Данъчните и финасовото министерство често си затварят за препирането на пари през бързо оборотни стоки!
    Ама все пак им пожелавам успех в конкуренцията с трансграничните перачи в сектора и клана на аптекарите !

  • 5
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Работим с Елитис и са много точни клиенти. Със собственика им не съм контактувал лично, но ми се струва че е точен и много стабилен човек.
    Успех на компанията.

  • 6
    elena_parova avatar :-P
    Elena A. Parova

    Поздравления за големият напредък, Лальо! Винаги постигаш целите, които си поставяш! Продължавай в същият дух! Пожелавам още повече успехи!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK