Renault-Nissan увеличава пазарния си дял в Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Renault-Nissan увеличава пазарния си дял в Русия

Изпълнителният директор на Renault-Nissan Карлос Госн

Renault-Nissan увеличава пазарния си дял в Русия

Слабата рубла дава предимства на френско-японската група пред конкурентите

3164 прочитания

Изпълнителният директор на Renault-Nissan Карлос Госн

© Reuters


В дългосрочен аспект Renault-Nissan ще извлече ползи от икономическите проблеми в Русия, тъй като слабата рубла дава на компанията предимства пред конкурентите, които изпозлват по-малко местни части. Това смята изпълнителният директор Карлос Госн, цитиран от Financial Times.

Възможности в кризата

Френско-японската група, която държи една трета от автомобилния пазар в Русия чрез подразделението си "Автоваз", вече усеща негативните ефекти върху продажбите заради ескалиращото напрежение между Запада и Москва. Карлос Госн обаче счита, че в резултат на кризата групата ще може да увеличи пазарния си дял. Основен фактор за това е обезценяването на рублата с близо 10% спрямо долара и еврото, което наказва местните производители на автомобили, използващи повече вносни части.

"В сегашната ситуация слабата рубла дава предимства на производителите, използващи повече локални доставчици. Макар всички в сектора да страдат, тези фирми могат да поддържат нивото по-успешно от останалите", смята Госн. Произвежданите в Русия модели на компанията като Logan и Sander изпозлват около 75% местни части. Същевременно местното производство на Volkswagen използва около 50% вносни части, а при Ford и General Motors процентът е още по-малък. "Това е една от причините, поради които смятаме, че въпреки свиващия се пазар "Лада" и Renault ще имат относително предимство. Това се вижда по растящия пазарен дял", заключава той. Renault-Nissan цели да достигне пазарен дял от 40% в Русия до 2016 г.

Свиване на пазара

През миналата година прогнозите сочеха, че руският пазар на автомобили ще стане най-големият в Европа до 2016 г. На фона на санкциите и икономическите проблеми обаче се очаква свиване на продажбите с 15.8% през тази година. "Не смятаме, че трудната ситуация ще се задържи завинаги. Важното е компанията ни да е в добри позиции, когато започне подобрение на руския пазар", заявява Госн. Renault купи 25% от "Автоваз" през 2008 г. и впоследствие пое пълен контрол над производителя съвместно с японския си партньор Nissan.

На фона на този оптимизъм от страна на Renault-Nissan европейското подразделение на General Motors обяви, че свива продукцията си и съкращава около 500 от служителите си в Русия. Заводът на Opel в Санкт Петербург, който произвежда моделите Opel Astra и Chevrolet Cruze, вече ще работи само с една смяна дневно вместо две. Компанията съшо така ще предложи споразумения за доброволно напускане на една четвърт от 2000-те служители.

В потвърждение на казаното от Карлос Госн GM също така планира да използва повече местни доставчици, за да се възползва от слабата рубла. "Търсенето е в процес на свободно падане в последно време. Никой от производителите в Русия няма да може да избегне намаляването на капацитета", коментира пред Bloomberg Татяна Христова, анализатор в IHS Automotive. Според анализаторската фирма производството на пътнически и товарни автомобили в страната може да спадне с общо 14% до 2.4 млн. броя през тази година и с още 6.5% до 2.24 млн. през следващата, преди да започне възстановяване през 2016 г. През първите осем месеца на 2014 г. делът на Opel на пазара в Русия е спаднал до 7.8% спрямо 9% за същия период на 2013 г. За европейското подразделение на GM това е третият най-голям пазар след Великобритания и Германия.

В дългосрочен аспект Renault-Nissan ще извлече ползи от икономическите проблеми в Русия, тъй като слабата рубла дава на компанията предимства пред конкурентите, които изпозлват по-малко местни части. Това смята изпълнителният директор Карлос Госн, цитиран от Financial Times.

Възможности в кризата


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.