КЗК ще разследва ИКЕА и eMAG за заблуждаващи реклами

КЗК ще разследва ИКЕА и eMAG за заблуждаващи реклами

По закон компаниите може да бъдат глобени до 10% от годишния си оборот

12158 прочитания

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


В едната жалба срещу eMag се твърди, че е надхвърлена допустимата сума за награда.

Комисията за защита на конкуренцията започва разследване за заблуждаваща реклама срещу "Хаус маркет България", която е франчайзингополучател на шведската верига за мебели IKEA. Отделно има такова и срещу eMAG за друга игра.

Колко струва етажерката

Антимонополният регулатор е получил сигнал на 25 август, в който потребител твърди, че в магазина на IKEA има заблуждаващи рекламни послания за един от предлаганите артикули. В открития и закрития паркинг на магазина били разположени рекламни билбордове на бяла етажерка с цена от 79 лв. Когато подателят на сигнала отишъл на съответния щанд, се оказало, че рекламираната етажерка всъщност струва 100 лв. Служителите обяснили, че рекламата вече не е актуална, но от месец билбордът не е свален. Жалбоподателят изпратил в КЗК и снимки на билбордовете и на етикетите на щанда с твърдението, че става въпрос за подвеждаща реклама, тъй като с нея се промотира стока на определена цена, която в действителност не е валидна.

КЗК образува производство за проучване на евентуално нарушение. Ако прецени, че има нарушение и дали то е леко или средно, тя има право да наложи глоба до 10% от оборота на магазина за миналата година. "КЗК изпълнява законоустановени задължения по разглеждане и образуване на проверки във връзка с постъпили всякакви сигнали за нарушения, независимо дали тези нарушения са съществуващи или не. Ще окажем пълно съдействия на комисията. До този момент нямаме постъпила официална информация от КЗК за решението и протичането на бъдещата проверка", коментираха от IKEA.

И награда на Канарите печели...

Комисията за защита на конкуренцията започна и производство срещу сайта за онлайн търговия eMAG заради организирана лятна томбола с награда екскурзия до Канарските острови. Според регулатора играта може да нарушава Закона за защита на конкуренцията заради неясни условия и прекалено висока награда.

Организираното производство е срещу румънската компания зад eMAG - Dante International. Повод за нея са подадените жалби в КЗК и КЗП от двама потребители в края на август. Първият твърди, че е видял телевизионна реклама за томболата и по тази причина си купил бургия от eMAG за 3 лв. Той не е допуснат до участие, тъй като се оказва, че минималната стойност на покупката е трябвало да бъде поне 100 лв., което не е указано в самата реклама.

Другият потребител пък твърди, че играта далеч надхвърля допустимия от КЗК праг. Наградата на eMAG е почивка на Канарите за двама на стойност 6934.26 лв., включваща полета от София до Тенерифе и шест нощувки в петзвезден хотел с включени закуски и вечеря. Според правилата на Комисията за защита на конкуренцията наградите в рекламните игри не могат да надвишават 100 пъти цената на продавания продукт или 15 пъти размера на минималната работна заплата в България. В момента тя е 340 лв., тоест наградата не може да надхвърля 5100 лв. КЗК обяви, че кампанията представлява нелоялно привличане на клиенти и заблуждаваща реклама, поради което започва производство срещу регистрираната в Букурещ Dante International. Самата рекламна кампания приключи през миналия месец, а наградата трябваше да бъде изтеглена на 4 септември.

В едната жалба срещу eMag се твърди, че е надхвърлена допустимата сума за награда.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


18 коментара
  • 1
    glia avatar :-(
    shogun

    ... и по тази причина си купил бургия от eMAG за 3 лв. И после разочарован, че няма да се класира с нещастната си бургия, подал жалба до КЗК. Вероятно е скучаещ пенсионер или просто луд. Какво ли мотивира такъв човек да живее...

  • 2
    mitevjoro avatar :-|
    mitevjoro

    shogun, ами като сте си намърляли рекламата, ще подават жалби. Аз ако си бях купил нещо за 99.90, и за мен ли щеше да питаш "Какво ли мотивира такъв човек да живее... "

    Отделно че в БГ няма закон, който да забранява лъжите в рекламите (както например в САЩ)

  • 3
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    На Виваком БМВ-то по кой параграф минава? Май не се изисква покупка ама е някакъв вид възползване от пазарната сила.

  • 4
    uji55375340 avatar :-|
    uji55375340

    абе, пощуряхте ли бе хора? ИКЕА не си била свалила билборда с 20лв. по-евтина цена.... следва глоба от 10% от оборота...

    нямам думи...

    тогава какво да кажем за Топлофикация, която изнудва и краде най-безогледно чрез огромни загуби по преносната мрежа, която е достатъчно стара и изтърбушена за да заема достойно място в някой музей на техниката например. разбира се Топлофикация краде и по други начини - да не забравяме за Вальо Топлото и неговата майка

    Топлофикация санкционирана ли е с 10% от оборота?

    а какво да кажем за робското положение на българите спрямо руския енергиен монопол установен в страната...?

    това са много години постоянна, хронична кражба в огромни размери, ако се пресметнат и пропуснатите ползи...

    но не ИКЕА е за порицание, защото видите ли подвеждала хората...
    ИКЕА не краде като Топлофикация, не краде както краде държавата България от собствения си народ, ИКЕА подвеждала с информация за цената... дайте да стоварим цялата сила на БГ правораздаването на главата на ИКЕА...

    трябва да има наказани когато хората са толкова възмутени от безобразията на българската държава... наказаните разбира се няма да са близките до властта... и кой, кой? ами дайте ИКЕА...

    идиоти

  • 5
    mitevjoro avatar :-|
    mitevjoro

    за глобата на ИКЕА - в статията пише "до 10%" - което значи че това е по закон, за най-тежките случаи. Вероятно ще им наложат някаква малка сума

  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    то на икея сичката и реклама е подвеждаща... щот показва мебелите сглобени, пък кат ги занесеш в къщи, зема цел ден да ги сглобиш... и никой не ти плаща за труда и нервите... :)

  • 7
    e_mil avatar :-P
    tamada

    До коментар [#2] от "mitevjoro": "...в БГ няма закон, който да забранява лъжите в рекламите (както например в САЩ)..."

    Е, как да няма като точно това пише в статията - КЗК ще разследва въз основа на закона? Българските определения за заблуждаваща реклама и за нелоялно привличане на клиенти са твърде общи и в тях спокойно влизат щатските концепции за "false and misleading "
    advertising", "unfair and deceptive act of practice" и т.н.
    За домашно през уикенда да намериш в кой закон ги има и в понеделник да докладваш! :)

  • 8
    trakerbg avatar :-P
    TrakerBG

    До коментар [#3] от "Imaginary Friend":

    Пазарна сила? Че те са на трето място по почти всички параграфи без домашните телефони...

  • 9
    dimitar2s avatar :-|
    dimitar2s

    Не е проблема в Икеа.
    Проблема е в КЗК, че се задейства само по поръчка.
    Някой би ли се наел да изброи всички реклами в които има заблуждаваща информация?

  • 10
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    До коментар [#8] от "TrakerBG":

    Третото място не е никак зле, щото маса други телекоми, 4Г-та и подобни изчезнаха от картата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход