Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 23 сеп 2014, 19:04, 69293 прочитания

Най-големите компании за текстил и облекла: Рекордно много поръчки

2013 г. е най-силната за износа в сектора, който достига 1.8 млрд. евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всяка година "Капитал" подрежда най-големите компании в страната по приходи, печалби, активи. В "Капитал 100" има и класации по сектори. В "Капитал Daily" продължаваме да  публикуваме подрежданията по браншове с повече компании и по-подробни финансови данни.

Производителите на облекла и текстил отчетоха рекордни продажби зад граница през 2013 г. - за 1.8 млрд. евро. За сравнение – през 2012 г. експортът на компаниите от сектора е за 1.671 млрд. евро, а през върховата 2006 г. - за 1.784 млрд. евро.


Обяснението за тази положителна тенденция е във възстановените европейски пазари и в продължаващото засилено търсене на производствени мощности в Югоизточна Европа – резултат от отлива на възложители на поръчки от Азия и Северна Африка.

Ръст се наблюдава и в оборотите на големите 20 фирми, където увеличението спрямо 2012 г. е над 13% - най-високото в следкризисния период. Тази положителна тенденция се запазва и в първите три месеца на 2014 г., уточняват от Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).

Увеличава се и търсенето на облекло на вътрешния пазар. Продажбите на дребно през миналата година са нараснали с 25% в сравнение с 2010 г. и с 13% спрямо предходната година. Все още обаче вътрешният пазар не е определящ за бранша, защото 90% от продукцията са предназначени за страните от ЕС. Това обуславя и зависимостта на сектора от потреблението на общия европейски пазар.



Географското положение на страната, модерните машини, технологичните възможности плюс гъвкавостта на шивашките предприятия правят България предпочитан партньор за модни компании от Италия, Франция, Германия и др. Страната ни запазва своята конкурентоспособност и заради ниските работни заплати, и заради изградения имидж за добро качество.

"Поръчките се завръщат, фабриките работят на пълна мощност", отчита Радина Банкова, председател на БАПИОТ. "Ние сме много силни в изпълнението на дребни поръчки с много кратки срокове. Имаме достатъчно клиенти, но нямаме обучени хора. Компаниите инвестираха в енергийна ефективност, в подобряване условията на труд, в квалификация на персонала и налагане на стандарти за професионално обучение. Въпреки това кризата с кадрите в бранша се задълбочава и това ни спира да се развиваме", обобщава Банкова.

По думите й освен познатите възложители на поръчки от евросъюза браншът изпълнява заявки за облекла и за руски клиенти въпреки тежкия митнически режим. Радина Банкова откроява и друга тенденция, която ще окаже влияние върху натовареността и конкуренцията в сектора - Китай инвестира все повече в Европа, за да задоволява нуждите на своя пазар от качествени облекла.

Очакванията за по-добра година се виждат и в отчетите на големите компании в бранша. Приходите растат, повечето фирми имат и по-високи от предходната година печалби. Оптимизмът личи и в инвестиционните планове на лидерите в топ 20 от традиционната класация на "Капитал" за сектора.

Все по-голям

Традиционният лидер "Е. Миролио" влага всяка година между 10 и 15 млн. лв. в текстилните си предприятия в Сливен, Ямбол и Свищов. Специално през 2013 г. направените инвестиции са за 16 млн. лв. Компанията изнася продукцията си в 65 държави и продава на повече от 6000 клиента. В трите предприятия работят 2300 души, които изпълняват около 100 хил. поръчки на година. За времето от 2012 до 2014 г. дружеството е увеличило персонала си с 300 души.

"До края на тази година планираме да достигнем оборот от 240 млн. лв., а през 2015 г. се надяваме той да стигне 264 млн. лв.", съобщи собственикът Едоардо Миролио. Този растеж според него е напълно възможен заради големите инвестиции - 55 млн. лв., планирани за 2014 г. Част от парите са по европейски програми. В завода за вълна в Сливен предстои подмяна на старо оборудване, разширение на продуктовата гама и изграждане на ново помещение за производство на платове по иновативна за България технология. За новия цех са предвидени 25 млн. лв. В него ще бъдат наети допълнително около 140 души. Новото производство ще ползва 10 пъти по-малко вода при обработката на платовете и 50% по-малко електрическа енергия.

Ново оборудване се очаква и в "Е. Миролио" – Ямбол. Тук на практика има три завода – две предачници и бояджийница с пречиствателна станция, разположени на 75 000 кв.м. Част от средствата са по проект от оперативна програма "Конкурентоспособност" на стойност 3.52 млн. лв. Инвестицията в "Свилоза Ярн" в Свищов пък е свързана с подобряване на качеството на произвеждания продукт и подготовка на използваните багрила. Заводът в Свищов е единственият производител в България на вискозна прежда rayon за текстилната промишленост и за плетачниците.

Пак италианци

Класически е вече и вторият в подреждането в сектора – "Булсафил". И тази компания е собственост на италиански инвеститор – фирма Safil. Намира се в индустриалната зона край Пловдив - село Скутаре, разположена е на площ от 200 хил. кв. метра и произвежда повече от 7000 тона годишно камгарни прежди. Над 98% от продукцията заминават зад граница. Дружеството отчита по-високи приходи през 2013 в сравнение с 2012, но още не е достигнало постиженията си от пиковата за него 2011 г. В отчета си от компанията отбелязват, че първите месеци на 2014 г. продължават положителната посока на развитие от последното тримесечие и затова очакват повече продажби. Предстои и разделяне на компанията на две - в едната ще са недвижимостите и оборудването, а в другата - производствената дейност

В челната тройка е и "Дзалли" – Габрово. Дружеството е създадено през 2001 г. и е част от италианската група Calzedonia. Произвежда дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове само за фирмата майка, като от миналата година купува всички необходими суровини и материали. Продукцията е под търговските марки Intimissimi, Tezenis, Calzedonia.

В топ 20 за сектора е и друга италианска компания - Duvetica Industrie S.p.a., която присъства в страната чрез българското си поделение - "Дуветика България", Димитровград. Фирмата е създадена през юни 2008 г. и освен че произвежда якета и облекла с пълнеж от гъши пух, захранва с кройки множество други предприятия в страната, с които си партнира от години.

"Синтерама България" – Нова Загора, също е италианска инвестиция – дружеството е част от групата Sinterama, която произвежда над 35 000 тона конци годишно и има повече от 1600 клиенти в 40 държави.

В Италия е седалището и на "Балконф" – Търговище. Фирмата е създадена през 1991 г. като фирма Дже Те Ка и произвежда мъжки и дамски облекла - ризи, блузи, сака.

В топ 20 за сектора е и "Ти Фузион България" ("T Fusion България") - Габрово, която е учредена през 2005 г. от Confezioni Madamar - Италия. През 2009 г. чуждестранният инвеститор продаде 100% от дела си на друга италианска компания - Volley Fashion Group. Българското поделение произвежда мъжки и дамски облекла.

Когато клиентите са големи

Традиционно присъстващата в топ 5 на класацията фирма "Калинел" изпраща "много успешна 2013 г." по думите на собственика й Марин Радевски. Дружеството произвежда възглавници за спане и за декорация, калъфи за матраци, завивки, полиестерна вата. Притежава фабрики в Троян и Червен бряг. Фирмата стартира през 1994 г. с производство на вата за мебелната и шивашката индустрия. През 2000 г. вече има 19 работници, а през 2001 г. назначава нови 62, лично обучавани от инж. Радевски. Производствената й дейност в страната сега се разгръща на площ 36 000 кв. метра, а заетите са над 1100. Но и в тази компания кадрите не достигат.

"Калинел" е сред основните доставчици на IKEA, работи и за веригите "Кауфланд", "Теско", "Карфур". От 2012 г. Радевски е собственик и на фабрика за вата в Сърбия, в която е инвестирал 1.5 млн. лв. През същата година придоби и терена и сградите на съседната фирма "Троян мотор" .

Дружеството бележи възходящ тренд и през 2013 - приходите от дейността са за над 84 млн. лева срещу близо 80 млн. през предходната година. Марин Радевски обяснява тези резултати с инвестициите – в нови технологии, машини и складова база, и с разширението на пазарите.

Възходящи продажби отчита и друга фирма с изцяло българско участие – "Яна", Бургас. Тя произвежда памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си две производствени звена - "Яна", Плевен (хавлиени изделия), и "Яна", Панагюрище (трикотаж), както и за вътрешния пазар. Компанията има два завода - плетачен и предачен, и в град Хюе, Виетнам.

В класацията тази година е и една нетипична за сектора фирма - "МАРС Армор". Тя е създадена през 2002 г. като търговска, но от 2003 г. започва собствено производство на бронежилетки, а днес е лидер в страната (с 93% пазарен дял) и на Балканите. Доставя бронежилетки за Египет, Катар, Кувейт, Саудитска Арабия, ОАЕ и някои бивши съветски републики. През 2012 фирмата отвори нова производствена база в Костинброд, която е с 5000 кв.м площ и капацитет 100 хил. бронежилетки на година. Дружеството разполага с компютърен дизайн, роботи за рязане на кевлар (органичен полимер, устойчив на влага и гниене), поточни линии за производство на бронеплочи, балистична и текстилна лаборатория. "МАРС Армор" спечели два проекта по програма "Конкурентоспособност" и предвижда нови инвестиции за разширение.

Приходи над 30 млн. лева за 2013 отчита и "Брилянт инвест" - Пловдив. Компанията, приватизирала най-големия по времето на социализма шивашки гигант в страната - ДИП "България-Пловдив", последните години стои устойчиво. Тя произвежда горни дамски облекла, предназначени основно за износ. "Брилянт инвест" е мажоритарен акционер и в шивашката "Брилянт Търновград". Компанията продава облекла и под собствената си марка "Сета".

Още чуждестранни инвеститори

"Делта текстил България" също отчита възходящ тренд на продажбите. Фирмата произвежда чорапи за Nike, Wilson, Converse, Marks & Spencer, Hema и други световни компании. Дружеството е част от израелската "Делта Галил индъстрийз", която е специализирана в производството и търговията с чорапи и бельо. През 2011 г. компанията откри в Русе нов цех с модерни машини и патентована технология, с който затвори производствения си цикъл.

Чуждестранен едноличен собственик на капитала има и фирма "Балкантекс – София". Тя е собственост на "Крос фешън" – Швейцария. Дружеството работи с мрежа от над 50 фабрики в страната, за да отговори на нуждите на задгранични клиенти, търсещи производство на големи количества дамско, мъжко, работно и униформено облекло.

В класацията е и "БТБ България" – Русе, която е основана е през 1998 г. от германския мениджър Ахим Байерл. Компанията осъществява цялостен цикъл на създаване и производство на дамско облекло - от развитие на продукта, през доставка на материали до производство и логистика. Притежава едно основно производствено предприятие, три дъщерни фирми и възлага поръчки на различни подизпълнители в страната. Основни клиенти на "БТБ България" са Comma, s.Oliver (Women), Hallhuber (Donna), Esprit, Peek & Cloppenburg, Oui. Русенското дружество разработва и продава на българския пазар собствена колекция облекла под марка Vayana.

"Ембул инвестмънт", която също традиционно присъства в класацията за сектора, е дъщерно дружество на турската Emboy Yuntas Tekstil и произвежда синтетични и акрилни прежди. Заетите във фирмата са над 300. Над 90% от продукцията й заминават зад граница, основно за ЕС - за производители на тъкани за облекло, за автомобилна и мебелна тапицерия и др. От компанията определят 2013 като трудна година заради свитото търсене, водещо до намаляване на поръчките. Но се опитват да компенсират това с навлизането на нови пазари – през миналата година това е Индия например.

Един от водещите световни производители на килими - "Рожее Ванден Берхе", участва в класацията с българското си поделение. През 2011 семейната белгийска компания купи активите и прехвърли служители от съществуващата фирма "Декотекс" в Сливен. Първоначалната инвестиция бе 6 милиона евро, а вложенията вече надхвърлят 11 млн. евро. Сливенското дружество продава зад граница над 95% от произведените килими.

"Интекс 99" – гр. Раковски, пък е дъщерна компания на гръцката STAFF, чиято централа е в гр. Лариса. Българската фирма произвежда дънкови облекла и отчита по-високи продажби през 2013 г.

Германска собственост е и "Фелдхюс БГ" - Монтана. Елвира Иванова, управител на българската компания, определя 2013 като "супергодина". Дружеството произвежда горно дамско облекло и е собственост на германския "Фелдхюс холдинг". Заетите в България са 160, но дружеството възлага работа на фирми подизпълнителки, които във върховия сезон достигат 34, обясни Иванова. Тя ръководи и новата фирма на холдинга в Македония – заетите в нея са 300, наемат и подизпълнители. "На сезон изработваме 800 хил. облекла в България и Македония. Ние правим всичко – от покупката на материалите, дизайна, кройките и шиенето до складирането на готовата продукция, окачествяването и транспортирането й. В централата в Германия са само търговците", обясни Елвира Иванова.

И в "Омега текстил" – Петрич, съдружници са две германски фирми – "Иско текстилверк Братя Амман" и "Санета текстилверк Братя Амман". Българското дружество произвежда трикотажни изделия по поръчка на чуждестранни възложители.

Топ 20 ( в хил.лв)

Преглед на оригинала Топ 20 ( в хил.лв)


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата

"Карол Капитал Мениджмънт" със специален инвестиционен план, съобразен с днешните високи нива на несигурност

2 апр 2020, 120 прочитания

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 530 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Аурубис" приключва инвестиции за над 44 млн. евро в България през 2014 г.

Цената на електроенергията и разходите, свръзани със заетостта и логистиката, остават основни предизвикателства пред металургичната компания

Още от Капитал
Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10