"Лукойл" вдига капитала на бургаската рафинерия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Лукойл" вдига капитала на бургаската рафинерия

Инвестицията от 1.48 млрд. долара в нова инсталация допълнително затрудни финансово компанията

"Лукойл" вдига капитала на бургаската рафинерия

Собственикът преобразува вземане от 642 млн. лв. в акции, за да свие задлъжнялостта на българското дружество

Калина Горанова
8945 прочитания

Инвестицията от 1.48 млрд. долара в нова инсталация допълнително затрудни финансово компанията

© IMPACT PRESS GROUP


Най-голямото дружество по приходи в страната - бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" увеличава капитала си, за да намали задълженията си. Технически старо вземане на компанията майка ще бъде трансформирано в акции. И така над 640 млн. лв. от дълговете на българското дружество ще се стопят. А те надхвърлиха 3.7 млрд. лв. през миналата година. Дружеството е и традиционно на загуба, а в момента завършва и най-големия си инвестиционен проект за почти 1.5 млрд. долара.

Акции вместо дълг

Решението е взето на общо събрание на акционерите от 5 септември. Увеличението на капитала на "Лукойл Нефтохим Бургас" от 40 млн. лв. на 53 млн. лв. става чрез издаване на нови акции, които ще бъдат придобити от мажоритарния акционер Lukoil Europe Holdings, регистриран в Холандия.

Всъщност свежи средства не се вливат - операцията е през апорт на част от дълг към компания майка в размер на 328.4 млн. евро, или 642.4 млн. лв. Сумата е по револвиращ заем, отпуснат на 1 декември 2008 г. Към момента септември холандската компания държи 75.29% от капитала на бургаската рафинерия, а ОАО "Нефтеная компания Лукойл" има 24.32%. Първото дружество обаче е дъщерно на руската компания, така че цялата собственост е концентрирана в "Лукойл".

Когато загубите се трупат

Това не е първото голямо увеличаване на капитала. В резултат на натрупаните загуби собственият капитал на дружеството още към края на 2011 г. падна под размера на акционерния капитал и стана отрицателен. Това породи необходимост основният акционер да внесе допълнителен капитал, което бе направено през 2012 г. - вдигането тогава беше с 490.9 млн. лв. и то беше с даване на свеж ресурс, а не с преобразуване на дълг, както е сега. Негативната тенденция обаче явно продължава, като решението за сегашното вдигане на капитала е взето още на 23 декември 2013 г.

Бургаската рафинерия е компанията с най-големи приходи в страната. За 2013 г. те са 7.64 млрд. лв. През последните години обаче производителят постоянно отчита негативни финансови резултати. За миналата година минусът е 241 млн. лв., а натрупаната загуба вече е 1.16 млрд. лв.

Големият разход

Освен традиционно трупаната загуба финансовата дупка за компанията се увеличава, тъй като дружеството стартира проекта си за инсталация за хидрокрекинг на гудрон. Проектът беше започнат през 2012 г. и е на стойност 1.48 млрд. долара. Така според отчета за изминалата година текущите задължения на компанията са 1.57 млрд. лв., а дългосрочните - 2.14 млрд. лв., като основната част са необезпечени кредити, получени от свързани лица. Увеличението на текущите и нетекущите кредити за 2013 г. е 1.28 млрд. лв.

В началото на 2014 г. "Лукойл Нефтохим Бургас" получи и кредитна линия в размер на 420 млн. евро, или 576 млн. долара, от няколко европейски банки.

Отделно в края на юли 2011 г. компанията стана концесионер на нефтеното пристанище "Росенец" за срок от 35 години, като има задължението да инвестира 44.2 млн. евро в него.

Труден пазар

Съоръжението трябва да бъде завършено до края на тази година, а през 2015 г. да започнат тестовете. Целта на инвестицията е да може да се преработва и най-тежката фракция на петрола, която е гудрона, за да се повиши ефективността на рафинерията, т.е. на процента на производство на светли горива - бензин и дизел - от единица петролна суровина. Без инсталацията рафинерията не е достатъчно ефективна, като положението допълнително се затруднява, тъй като руският петрол сорт Urals е по-тежък.

През лятото на тази година от рафинерията уточниха, че голямата загуба освен с инвестицията е свързана и със свиването на маржовете на преработката, с валутните разлики и със спада на потреблението и по-точно с намаляването на дела на "Лукойл" в него. Според доклада на одитора намаляването на търсенето на горива се запазва през всичките години от 2008 г. до 2013 г., като тя се характеризира с влошен марж между европейските котировки и нефтената суровина спрямо 2012. "Този нисък размер на маржа, който продължава вече 5 години, доведе до закриването на нефтопреработвателни мощности в Европа за 1,7 млн. барела на ден, като от тях 350 хил. барела на ден са изчезнали през изминалата година. За изминалата година бургаската рафинерия също е редуцирала производствената си програма, като за 2013 г. рафинерията е работила на 66% за износ за трети страни и на 28% за българския пазар (останалите 6% от количествата са били продадени в Европейския съюз).

Най-голямото дружество по приходи в страната - бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" увеличава капитала си, за да намали задълженията си. Технически старо вземане на компанията майка ще бъде трансформирано в акции. И така над 640 млн. лв. от дълговете на българското дружество ще се стопят. А те надхвърлиха 3.7 млрд. лв. през миналата година. Дружеството е и традиционно на загуба, а в момента завършва и най-големия си инвестиционен проект за почти 1.5 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Ако някой може да каже колко суров петрол влиза в рафинерията и колко горива с дължим акциз се произвеждат ще получи нобелова награда по икономика.Рафинерията е една черна дупка и никой не знае какво става там.

  • 2
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#1] от "djb95":
    Никой не може да каже, нали си имат частно пристанище, какво внасят и какво изнасят само те си знаят.

  • 3
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Най-много приходи,с отрицателна печалба и с най-големия си инвестиционен проект за почти 1.5 млрд. долара.Това само в България може да се случи.Никой не знае колко нефт влиза,колко нефтени продукти излизат .Знаят само на пристанище Росенец,но това е друга тема.

  • 4
    oserv avatar :-|
    Patilan

    рафинерия на загуба, звучи малко като девствена проститутка....

  • 5
    millen76 avatar :-|
    batMilen

    С инвестициите не се намалява финансовият резултат, така че Капитал не ни залъгвайте и вие с тези приказки. Факт е че най голямата фирма в страната ( при това Монополист) декларира "традиционн" загуби!!?!! И това се приема съвсем спокойно от всички правителства, НАП но най-важното от заспалия народ останал по тези иначе красиви земи!!!
    Поинтересувайте се да разберете кои фирми продават на едро горивата на Лукойл - всички са офшорки ( с акции забележете на приносител) и са на "изхода". Същата схема е и при вноса - там са офшорките на "входа" .
    Айде Капитал ако не ви е шубе напишете една подробна статия за групата Лукойл.

  • 6
    lemmy avatar :-P
    Lemmy

    Да бе, само дестилацията на катран липсваше на рафинерията за да бъдела ефективна. Ако при стабилно високите цени на бензина от 2009 насам, рафинерията е на загуба, това означава само едно нещо - окупирани вход и изход, изсмукване на печалбата, среден пръст на НАП и митниците и дебели откати за банкянската мутра. А ченгеджийските шутове като Ваньо Танов ги слагат само да поддържат димната завеса.

  • 7
    plamenhristov5 avatar :-?
    plamenhristov5

    Много странно, фирма за доставка на енергорерсурси и то петрол да има дългове?

  • 8
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    И аз се присъединявам към мнението, че цялата работа е измама в чист вид, оформена счетоводно и възможна през организирания модел на контрол на входа и изхода, съчетан вероятно със все още не наложената нормална система за контролиране на количествата.
    Наскоро, ( преди два-три месеца), в Открито на БНТ една журналистка показа, за колко малко време и със сравнително елементарни усилия, тя "хвана' един от танкерите, че е укрил 50% от горивото, което е разтоварил в Бургас. При това става дума за съвсем легални и достъпни технически средства и на основата на документите, които така или иначе се оформят и са налице.
    И питам се аз, за какво плащаме на ДАНС, митничари и т.н., ако една жена за месец-два ги "хваща" , пише писма до министри ( не че някой е реагирал:)), а те, цели агенции с милионни бюджети дремат, Ами поне разходите за тях да редуцираме/занулим:).

  • 9
    oserv avatar :-|
    Patilan

    До коментар [#5] от "batMilen":

    мисля че това ще е твърде голяма хапка за Капитал

  • 10
    telqk avatar :-|
    telqk

    Е сега е момента Костов да обясни какъв беше смисъла от приватизация на Нефтохим - и преди беше на загуба и сега. И данъщи не внася акциза и ДДС не се броят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK