Технологични иноватори конкурират банките

По-рано този месец Apple обяви целите си да революционизира разплащанията с кредитни карти чрез новата си услуга Apple Pay

Технологични иноватори конкурират банките

Информационната ера създава пречки и възможности за финансовите институции

5336 прочитания

По-рано този месец Apple обяви целите си да революционизира разплащанията с кредитни карти чрез новата си услуга Apple Pay

© Reuters


Новите технологии се превръщат в нож с две остриета за банковия сектор, пише Financial Times в свой анализ. Много финансови институции използват новите възможности, за да предоставят на клиентите си най-модерните услуги и да инвестират в обещаващи нови разработки. В същото време срещат все по-сериозна конкуренция от технологични компании, навлизащи в сферата на финансовите услуги.

Нови конкуренти  

По-рано този месец Apple обяви целите си да революционизира разплащанията с кредитни карти чрез новата си услуга Apple Pay. Тя ще позволява на потребителите да правят плащания само чрез прокарване на смартфоните си над терминал.

За повечето банкери настъплението на технологичните компании не е изненада. "Те искат да ядат от нашата чиния. Те всички ще опитат да го направят", коментира Джейми Даймън от JPMorgan Chase, визирайки Apple, Google и Facebook. "Има части от индустрията на финансовите услуги, където големите технологични групи са добре позиционирани за действие и последните новини от Apple са сигнал за това", коментира от своя страна Хари Нийлс от Accel Partners. Неговата компания спонсорира няколко стартъп компании във финансовия сектор, като например британската платформа за взаимно кредитиране Funding Circle.

Освен от големите технологични гиганти бизнес моделът на банките е застрашен и от вълна стартиращи компании. През последните години фирми като TransferWise, Zopa и WorldRemit се превръщат в значими играчи на пазара, като влиянието им се усеща особено силно в лондонското Сити, отбелязва FT.

За банките обаче е тудно да отговорят на новите предизвикателства. Много от тях работят с информационни системи от 60-те и 70-те години на миналия век, които имат редица проблеми и са скъпи за поддръжка. Увеличаването на инфирмационния трафик заради онлайн банкирането през последните години допълнително утежнява ситуацията. Според доклад на Британската банкерска асоциация само на Острова се извършват онлайн транзакции на стойност 1 млрд. паунда всеки ден. Ежедневно 15 хил. души свалят приложения за банкиране на мобилните си устройства, а използването на традиционните банкови гишета намалява рязко.

Понякога дори достъпът до някои архивни данни на банките е затруднен заради използването на остарели формати. Също така при разширяването си чрез придобивания повечето банки са предпочитали да съчетават съществуващите различни системи, вместо да предприемат по-скъпия и труден процес на пълна интеграция. В много случаи се оказва, че системи, които са критично важни за операциите на банките, не могат да бъдат поддържани от вътрешните им ИТ специалисти.

Поддържането на информационните системи е изключително скъпо, като например Royal Bank of Scotland и Lloyds трябва да инвестират по около 2 млрд. паунда годишно. В световен мащаб банките харчат за ИТ 180 млрд. долара годишно, но под една четвърт от тях отиват за нови разработки, а огромната част се използва за поддръжка на старите системи. В Азия банките инвестират 30% от общите суми в нови проекти, в САЩ – 24%, а в Европа – едва 13%.

Това поставя банковите гиганти в неизгодни позиции при конкуренцията с новите високотехнологични претенденти. Стартиращи технологични компании за финансови услуги във Великобритания и Ирландия са набрали финансиране за над 700 млн. долара през последните пет години, показва изследване на Accenture. Макар те да не застрашават основните бизнеси на банките, като например инвестиционните услуги, изместват старите играчи от редица по-малки сектори.

Съперници или партньори

В последно време обаче освен като на конкуренти на банките започва да се гледа и като на потенциални партньори. Така например изпълнителният директор на Funding Circle Самир Деси сключи споразумение с испанската банка Santander, което предвижда взаимна реклама и изпращане на клиенти. "Това е еволюционен процес. Ранните ни послания бяха антибанкови, а банките от своя страна ни пренебрегваха. Сега има израстване и от двете страни", заявява Деси.

"В крайна сметка може да се окажем в положение банките да осигуряват централната инфраструктура за бизнеса ни", отбелязва Хироки Такеучи, изпълнителен директор на GoCardless. Неговата компания помага на малки бизнеси да уреждат плащания с директен дебит. "Ако смятате, че хората ще продължат да държат парите си в банки, трябва да работите в рамките на банковата система. От друга страна, като си партнират с технологичните компании, банките ще могат да предоставят цялостно по-добри услуги", добавя той.

Новите технологии се превръщат в нож с две остриета за банковия сектор, пише Financial Times в свой анализ. Много финансови институции използват новите възможности, за да предоставят на клиентите си най-модерните услуги и да инвестират в обещаващи нови разработки. В същото време срещат все по-сериозна конкуренция от технологични компании, навлизащи в сферата на финансовите услуги.

Нови конкуренти  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    xyha avatar :-|
    xyha

    Нищо лошо , все пак сме 21 век . Банките са блата и докато са там парите не вършат работа . В технологичните компании парите са в движение.

  • 2
    wmz04371669 avatar :-|
    Благодетел

    Банките отдавна са доказали неефективността си към съвремието и в голяма степен не могат да отговорят на нуждите на хората, така че пазарът и животът не търпи празноти е добре технологичните компании да навлязат стабилно в банкирането!

  • 3
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    Цитат:"Те искат да ядат от нашата чиния. Те всички ще опитат да го направят". Типично по банкерски! Впрегнали са си каруцата пред коня - вместо да бъдат в услуга на индустрията се занимават с финансови продукти, дето сами не разбират. А стане ли въпрос за инвестиции в технологично обновление, все едно искаш да им вадиш зъб!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал