С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 25 сеп 2014, 19:15, 12137 прочитания

"Мобилтел" поиска по-голям дял в тв бизнеса

Операторът пуска спътникова телевизия в опит да запази клиентите на мобилната си услуга

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Пазарни дялове в платената телевизия

Увеличаване

Инфографика

Каква телевизия гледат българите

Увеличаване

Още по-евтино, още по-разнообразно, с още повече допълнителни услуги - пазарът на телевизионна доставка в България е един от най-изгодните за потребителя. И определено отдавна не е бизнесът, на който новонавлизаща компания може да разчита за добри печалби. Същото важи и за телекомите. Въпреки това обаче два от трите оператора - "Мобилтел" и БТК, с всичкия си ресурс атакуват именно телевизионното разпространение. Обяснението очевидно е не в огромните дялове, приходи и печалби, които биха постигнали в този сегмент, а в стратегическата им цел да го използват, за да задържат и привлекат клиенти за основния си бизнес - телекомуникациите и по-конкретно мобилния пренос. След като от четири години "Мобилтел" набира абонати на телевизионната си доставка по кабел и постигна 3% пазарен дял (виж графиката), сега телекомът стартира и сателитно разпространение - проект, готвен от месеци, с който компанията цели да получи по-забележимо място на картата на този бизнес в страната и най-вече - да спре спада на дела си при мобилните комуникации, като предлага пълен пакет услуги на ниска цена.

На едро и дребно


Основният акционер на "Мобилтел" - Telekom Austria, още през есента на миналата година сключи споразумение с Eutelsat да използва спътников капацитет от специализирания оператор, за да доставя сателитна телевизия. Решението тогава обаче беше насочено основно към клиенти на едро по т.нар. white label - модел в цяла Централна и Източна Европа. Което означава вече работещи разпространители на телевизия да получават услугата от австрийския телеком и да я продават на дребно под своя марка. Сега, очаквано, директна сателитна доставка до клиентите си стартира и "Мобилтел", използвайки два сателита, които могат да излъчват към територията на България.

Новата услуга има покритие на 100% от населението на България. Офертите, които вече са валидни, са основно три в зависимост от броя програми. Телекомът предлага над 150 тв канала, от които над 20 са HD. Най-ниската цена е 9.90 лв. на месец за 40 канала и важи за абонати на мобилната услуга на "Мобилтел". Същата тарифа за потребители, които не ползват GSM абонаментите на оператора, е 11.90 - на практика това са цените, около които пазарът се движи в момента, като се имат предвид промоциите на останалите доставчици.

Допълнителните функции, предлагани от "Мобилтел", включват електронен справочник за програмите, запис на предавания, възпроизвеждане на видео и снимки, възможности за родителски контрол и т.н.



Телевизия с цел GSM

До момента "Мобилтел" предлагаше цифрова телевизия по кабел. С мрежата си операторът покрива 1 млн. домакинства (около една трета от всички в страната), но реално клиентите му са 70 хил., каза главният му изпълнителен директор Танасис Кацирубас. С новото предложение доставчикът явно ще се опита да получи по-сериозно присъствие на този пазар и да намали или спре изтичането на абонати на мобилната му услуга. Сателитна телевизия в България в момента предлагат "Булсатком", който има проект да се превърне и в мобилен оператор по технологията от четвърто поколение LTE, и БТК, която също като "Мобилтел" има и кабелна услуга.

"Пазарът е изключително конкурентен и за нас това е трудно бизнес начинание. Но тв доставката всъщност е комплимент към клиентите ни", каза Кацирубас. "Основната цел, за която работим в компанията в момента, е хората да започнат да я възприемат като комплексен телеком оператор, а не като мобилен такъв", добави Кацирубас, отчитайки, че "Мобилтел" ще разчита на пакетните услуги - мобилен и фиксиран телефон, фиксиран интернет и телевизия. Именно пакетните предложения са тези, които единствени бележат ръст на телеком пазара в България през последните две години, сочат и официалните данни от анализите на пазара на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Самият мобилен пазар спада като приходи, от една страна, заради конкуренцията, а от друга - заради все по-затягащите се регулации върху операторите. "Показателно е, че България е водеща страна в региона по размер на инвестициите в телекомуникации, а в същото време тарифите за абонатите тук са най-ниски", подчерта Танасис Кацирубас.

Много желаещи за малко левове

България е сред страните с най-високо проникване на платена телевизия в Европа, сочат данните от последните проучвания на пазара към средата на 2014 г. (виж графиките). Средният приход на месец от абонат на платена телевизия в ЕС е 22.36 евро, докато в България той е 7.47 евро, показват данните, цитирани от оператора. Според тях българите гледат телевизия средно по 225 минути на ден, като 60% от тях го правят всеки ден, а 31% - по няколко пъти дневно. Най-гледани са филмите - 80% от хората в страната избират най-често тях, а 75% - новини. Най-често гледаните канали пък са максимум седем. От "Мобилтел" не обясниха дали предстоят нови преговори с телевизиите за таксите, които им плащат за всеки канал, но подчертаха, че всяка промяна в пазарните позиции на разпространителя води и до различна позиция при въпросните преговори. Тарифите, по които създателите на съдържание таксуват платените му разпространители, са обект на секретни преговори между двете страни, а темата кой колко и дали плаща за авторски права е сред най-проблемните на пазара. Другата му основна характеристика е силната раздробеност - над една трета от абонатите на платена телевизия ползват малки, често квартални оператори. Доколко опитите на БТК и "Мобилтел" да променят това ще успеят - зависи не само от покритието на доставяната услуга, но и от нивото на самото обслужване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1471 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 1875 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Гледаме на България със смесени чувства

Главният изпълнителен директор на Telekom Austria Ханес Аметстрайтер

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ