"Мобилтел" поиска по-голям дял в тв бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мобилтел" поиска по-голям дял в тв бизнеса

Главният изпълнителен директор на "Мобилтел" Танасис Кацирубас (вдясно) и главният директор "Мултимедия и фиксирани услуги" Адриан Йежина не обявиха какъв пазарен дял очакват да донесе сателитната платформа на компанията

"Мобилтел" поиска по-голям дял в тв бизнеса

Операторът пуска спътникова телевизия в опит да запази клиентите на мобилната си услуга

Паулина Михайлова
12568 прочитания

Главният изпълнителен директор на "Мобилтел" Танасис Кацирубас (вдясно) и главният директор "Мултимедия и фиксирани услуги" Адриан Йежина не обявиха какъв пазарен дял очакват да донесе сателитната платформа на компанията

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Още по-евтино, още по-разнообразно, с още повече допълнителни услуги - пазарът на телевизионна доставка в България е един от най-изгодните за потребителя. И определено отдавна не е бизнесът, на който новонавлизаща компания може да разчита за добри печалби. Същото важи и за телекомите. Въпреки това обаче два от трите оператора - "Мобилтел" и БТК, с всичкия си ресурс атакуват именно телевизионното разпространение. Обяснението очевидно е не в огромните дялове, приходи и печалби, които биха постигнали в този сегмент, а в стратегическата им цел да го използват, за да задържат и привлекат клиенти за основния си бизнес - телекомуникациите и по-конкретно мобилния пренос. След като от четири години "Мобилтел" набира абонати на телевизионната си доставка по кабел и постигна 3% пазарен дял (виж графиката), сега телекомът стартира и сателитно разпространение - проект, готвен от месеци, с който компанията цели да получи по-забележимо място на картата на този бизнес в страната и най-вече - да спре спада на дела си при мобилните комуникации, като предлага пълен пакет услуги на ниска цена.

На едро и дребно

Основният акционер на "Мобилтел" - Telekom Austria, още през есента на миналата година сключи споразумение с Eutelsat да използва спътников капацитет от специализирания оператор, за да доставя сателитна телевизия. Решението тогава обаче беше насочено основно към клиенти на едро по т.нар. white label - модел в цяла Централна и Източна Европа. Което означава вече работещи разпространители на телевизия да получават услугата от австрийския телеком и да я продават на дребно под своя марка. Сега, очаквано, директна сателитна доставка до клиентите си стартира и "Мобилтел", използвайки два сателита, които могат да излъчват към територията на България.

Новата услуга има покритие на 100% от населението на България. Офертите, които вече са валидни, са основно три в зависимост от броя програми. Телекомът предлага над 150 тв канала, от които над 20 са HD. Най-ниската цена е 9.90 лв. на месец за 40 канала и важи за абонати на мобилната услуга на "Мобилтел". Същата тарифа за потребители, които не ползват GSM абонаментите на оператора, е 11.90 - на практика това са цените, около които пазарът се движи в момента, като се имат предвид промоциите на останалите доставчици.

Допълнителните функции, предлагани от "Мобилтел", включват електронен справочник за програмите, запис на предавания, възпроизвеждане на видео и снимки, възможности за родителски контрол и т.н.

Телевизия с цел GSM

До момента "Мобилтел" предлагаше цифрова телевизия по кабел. С мрежата си операторът покрива 1 млн. домакинства (около една трета от всички в страната), но реално клиентите му са 70 хил., каза главният му изпълнителен директор Танасис Кацирубас. С новото предложение доставчикът явно ще се опита да получи по-сериозно присъствие на този пазар и да намали или спре изтичането на абонати на мобилната му услуга. Сателитна телевизия в България в момента предлагат "Булсатком", който има проект да се превърне и в мобилен оператор по технологията от четвърто поколение LTE, и БТК, която също като "Мобилтел" има и кабелна услуга.

"Пазарът е изключително конкурентен и за нас това е трудно бизнес начинание. Но тв доставката всъщност е комплимент към клиентите ни", каза Кацирубас. "Основната цел, за която работим в компанията в момента, е хората да започнат да я възприемат като комплексен телеком оператор, а не като мобилен такъв", добави Кацирубас, отчитайки, че "Мобилтел" ще разчита на пакетните услуги - мобилен и фиксиран телефон, фиксиран интернет и телевизия. Именно пакетните предложения са тези, които единствени бележат ръст на телеком пазара в България през последните две години, сочат и официалните данни от анализите на пазара на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Самият мобилен пазар спада като приходи, от една страна, заради конкуренцията, а от друга - заради все по-затягащите се регулации върху операторите. "Показателно е, че България е водеща страна в региона по размер на инвестициите в телекомуникации, а в същото време тарифите за абонатите тук са най-ниски", подчерта Танасис Кацирубас.

Много желаещи за малко левове

България е сред страните с най-високо проникване на платена телевизия в Европа, сочат данните от последните проучвания на пазара към средата на 2014 г. (виж графиките). Средният приход на месец от абонат на платена телевизия в ЕС е 22.36 евро, докато в България той е 7.47 евро, показват данните, цитирани от оператора. Според тях българите гледат телевизия средно по 225 минути на ден, като 60% от тях го правят всеки ден, а 31% - по няколко пъти дневно. Най-гледани са филмите - 80% от хората в страната избират най-често тях, а 75% - новини. Най-често гледаните канали пък са максимум седем. От "Мобилтел" не обясниха дали предстоят нови преговори с телевизиите за таксите, които им плащат за всеки канал, но подчертаха, че всяка промяна в пазарните позиции на разпространителя води и до различна позиция при въпросните преговори. Тарифите, по които създателите на съдържание таксуват платените му разпространители, са обект на секретни преговори между двете страни, а темата кой колко и дали плаща за авторски права е сред най-проблемните на пазара. Другата му основна характеристика е силната раздробеност - над една трета от абонатите на платена телевизия ползват малки, често квартални оператори. Доколко опитите на БТК и "Мобилтел" да променят това ще успеят - зависи не само от покритието на доставяната услуга, но и от нивото на самото обслужване.

Пазарни дялове в платената телевизия
Преглед на оригинала
Каква телевизия гледат българите
Преглед на оригинала

Още по-евтино, още по-разнообразно, с още повече допълнителни услуги - пазарът на телевизионна доставка в България е един от най-изгодните за потребителя. И определено отдавна не е бизнесът, на който новонавлизаща компания може да разчита за добри печалби. Същото важи и за телекомите. Въпреки това обаче два от трите оператора - "Мобилтел" и БТК, с всичкия си ресурс атакуват именно телевизионното разпространение. Обяснението очевидно е не в огромните дялове, приходи и печалби, които биха постигнали в този сегмент, а в стратегическата им цел да го използват, за да задържат и привлекат клиенти за основния си бизнес - телекомуникациите и по-конкретно мобилния пренос. След като от четири години "Мобилтел" набира абонати на телевизионната си доставка по кабел и постигна 3% пазарен дял (виж графиката), сега телекомът стартира и сателитно разпространение - проект, готвен от месеци, с който компанията цели да получи по-забележимо място на картата на този бизнес в страната и най-вече - да спре спада на дела си при мобилните комуникации, като предлага пълен пакет услуги на ниска цена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    ss avatar :-|
    SS

    Много маймуни на клона , а Булсата вече мислят за свой спътник и като Българска компания им желая на тях успех !

  • 4
    georgi4234 avatar :-|
    georgi4234

    стил "скъпи, Муньо, не получих десете леве дето ми прати, прати ми нови"

  • 5
    kukuband avatar :-P
    kukuband

    Тази компания "Мтел" сме я забравили отдавна, да му мислят губещите :)

  • 6
    ac_dc avatar :-|
    ac_dc

    какъв спътник бе омбре,КАЪВ УСПЕХ тези нещастници от така наречения булсат с гръцкия спътник дето ще падне догодина СИ ВРЪЩАТ КЛИЕНТИТЕ ЗА ДЕФЕКТИРАЛО УСТРОЙСТВО ЗА СЛЕД ДВЕ СЕДМИЦИ ЧЕ НЯМАЛИ И ТАКА ВЕЧЕ ЕДИН МЕСЕЦ. ОЩЕ УТРЕ СЛЕД РАБОТА ОТИВАМ ДА СИ СКЛЮЧА ДОГОВОР С НЯКОЙ ДРУГ ДОСТАВЧИК,А ЗАЩО НЕ И С МТЕЛ?!

  • 7
    kopo avatar :-|
    kopo

    Мтел не престават да ме озадачават с ходовете си, които по правило изоставата с 3-5 години от реалността.
    Любопитен съм дали Netflix наистина ще започне да оперира в България до края на годината и как това ще се отрази през 2015 на Булсатком и кабелните играчи.

  • 8
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku

    "България е сред страните с най-високо проникване на платена телевизия в Европа, сочат данните от последните проучвания на пазара към средата на 2014 г. (виж графиките). Средният приход на месец от абонат на платена телевизия в ЕС е 22.36 евро, докато в България той е 7.47 евро, показват данните, цитирани от оператора."
    Това е така, защото в останалите страни се хващат голям брой безплатни канали посредством цифровизацията и хората си плащат кабелна единствено и само, ако много искат да гледат някой допълнителен спортен или филмов канал.
    А Мтел отново откриха топлата с този ход.

  • 9
    subaru avatar :-|
    subaru

    До коментар [#8] от "mapuhcku":

    Това е абсолютно вярно! Така наречените национални телевизии, трябва да бъдат задължени по закон да излъчват всичките си програми в цифров ефир. А мултиплекса извършващ това трябва да е собственост на държавата. Таксата за използването му трябва да не е обезмисляща съществуването на цифров ефир.

  • bolivar

    До коментар [#9] от "subaru":

    Глупости! Да задължаваш частна телевизия да излъчва свои канали безплатно по цифров път (а всъщност тя да плаща на мултиплекса, вместо на нея да и плащат кабелните и сателитни оператори) е поредната глупост на закъсалите печалбари от НУРТС. Опитаха се с нагласени конкурси да монополизират пазара, но като всички червенотиквеничета с подарени пари, не могат да си направят сметката! Сега има рев, че били на загуба. Пазара ги навря където слънцето не грее :).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK