Още по-евтино, още по-разнообразно, с още повече допълнителни услуги - пазарът на телевизионна доставка в България е един от най-изгодните за потребителя. И определено отдавна не е бизнесът, на който новонавлизаща компания може да разчита за добри печалби. Същото важи и за телекомите. Въпреки това обаче два от трите оператора - "Мобилтел" и БТК, с всичкия си ресурс атакуват именно телевизионното разпространение. Обяснението очевидно е не в огромните дялове, приходи и печалби, които биха постигнали в този сегмент, а в стратегическата им цел да го използват, за да задържат и привлекат клиенти за основния си бизнес - телекомуникациите и по-конкретно мобилния пренос. След като от четири години "Мобилтел" набира абонати на телевизионната си доставка по кабел и постигна 3% пазарен дял (виж графиката), сега телекомът стартира и сателитно разпространение - проект, готвен от месеци, с който компанията цели да получи по-забележимо място на картата на този бизнес в страната и най-вече - да спре спада на дела си при мобилните комуникации, като предлага пълен пакет услуги на ниска цена.
На едро и дребно
Основният акционер на "Мобилтел" - Telekom Austria, още през есента на миналата година сключи споразумение с Eutelsat да използва спътников капацитет от специализирания оператор, за да доставя сателитна телевизия. Решението тогава обаче беше насочено основно към клиенти на едро по т.нар. white label - модел в цяла Централна и Източна Европа. Което означава вече работещи разпространители на телевизия да получават услугата от австрийския телеком и да я продават на дребно под своя марка. Сега, очаквано, директна сателитна доставка до клиентите си стартира и "Мобилтел", използвайки два сателита, които могат да излъчват към територията на България.
Новата услуга има покритие на 100% от населението на България. Офертите, които вече са валидни, са основно три в зависимост от броя програми. Телекомът предлага над 150 тв канала, от които над 20 са HD. Най-ниската цена е 9.90 лв. на месец за 40 канала и важи за абонати на мобилната услуга на "Мобилтел". Същата тарифа за потребители, които не ползват GSM абонаментите на оператора, е 11.90 - на практика това са цените, около които пазарът се движи в момента, като се имат предвид промоциите на останалите доставчици.
Допълнителните функции, предлагани от "Мобилтел", включват електронен справочник за програмите, запис на предавания, възпроизвеждане на видео и снимки, възможности за родителски контрол и т.н.
Телевизия с цел GSM
До момента "Мобилтел" предлагаше цифрова телевизия по кабел. С мрежата си операторът покрива 1 млн. домакинства (около една трета от всички в страната), но реално клиентите му са 70 хил., каза главният му изпълнителен директор Танасис Кацирубас. С новото предложение доставчикът явно ще се опита да получи по-сериозно присъствие на този пазар и да намали или спре изтичането на абонати на мобилната му услуга. Сателитна телевизия в България в момента предлагат "Булсатком", който има проект да се превърне и в мобилен оператор по технологията от четвърто поколение LTE, и БТК, която също като "Мобилтел" има и кабелна услуга.
"Пазарът е изключително конкурентен и за нас това е трудно бизнес начинание. Но тв доставката всъщност е комплимент към клиентите ни", каза Кацирубас. "Основната цел, за която работим в компанията в момента, е хората да започнат да я възприемат като комплексен телеком оператор, а не като мобилен такъв", добави Кацирубас, отчитайки, че "Мобилтел" ще разчита на пакетните услуги - мобилен и фиксиран телефон, фиксиран интернет и телевизия. Именно пакетните предложения са тези, които единствени бележат ръст на телеком пазара в България през последните две години, сочат и официалните данни от анализите на пазара на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Самият мобилен пазар спада като приходи, от една страна, заради конкуренцията, а от друга - заради все по-затягащите се регулации върху операторите. "Показателно е, че България е водеща страна в региона по размер на инвестициите в телекомуникации, а в същото време тарифите за абонатите тук са най-ниски", подчерта Танасис Кацирубас.
Много желаещи за малко левове
България е сред страните с най-високо проникване на платена телевизия в Европа, сочат данните от последните проучвания на пазара към средата на 2014 г. (виж графиките). Средният приход на месец от абонат на платена телевизия в ЕС е 22.36 евро, докато в България той е 7.47 евро, показват данните, цитирани от оператора. Според тях българите гледат телевизия средно по 225 минути на ден, като 60% от тях го правят всеки ден, а 31% - по няколко пъти дневно. Най-гледани са филмите - 80% от хората в страната избират най-често тях, а 75% - новини. Най-често гледаните канали пък са максимум седем. От "Мобилтел" не обясниха дали предстоят нови преговори с телевизиите за таксите, които им плащат за всеки канал, но подчертаха, че всяка промяна в пазарните позиции на разпространителя води и до различна позиция при въпросните преговори. Тарифите, по които създателите на съдържание таксуват платените му разпространители, са обект на секретни преговори между двете страни, а темата кой колко и дали плаща за авторски права е сред най-проблемните на пазара. Другата му основна характеристика е силната раздробеност - над една трета от абонатите на платена телевизия ползват малки, често квартални оператори. Доколко опитите на БТК и "Мобилтел" да променят това ще успеят - зависи не само от покритието на доставяната услуга, но и от нивото на самото обслужване.


Още по-евтино, още по-разнообразно, с още повече допълнителни услуги - пазарът на телевизионна доставка в България е един от най-изгодните за потребителя. И определено отдавна не е бизнесът, на който новонавлизаща компания може да разчита за добри печалби. Същото важи и за телекомите. Въпреки това обаче два от трите оператора - "Мобилтел" и БТК, с всичкия си ресурс атакуват именно телевизионното разпространение. Обяснението очевидно е не в огромните дялове, приходи и печалби, които биха постигнали в този сегмент, а в стратегическата им цел да го използват, за да задържат и привлекат клиенти за основния си бизнес - телекомуникациите и по-конкретно мобилния пренос. След като от четири години "Мобилтел" набира абонати на телевизионната си доставка по кабел и постигна 3% пазарен дял (виж графиката), сега телекомът стартира и сателитно разпространение - проект, готвен от месеци, с който компанията цели да получи по-забележимо място на картата на този бизнес в страната и най-вече - да спре спада на дела си при мобилните комуникации, като предлага пълен пакет услуги на ниска цена.
19 коментара
Много маймуни на клона , а Булсата вече мислят за свой спътник и като Българска компания им желая на тях успех !
стил "скъпи, Муньо, не получих десете леве дето ми прати, прати ми нови"
Тази компания "Мтел" сме я забравили отдавна, да му мислят губещите :)
какъв спътник бе омбре,КАЪВ УСПЕХ тези нещастници от така наречения булсат с гръцкия спътник дето ще падне догодина СИ ВРЪЩАТ КЛИЕНТИТЕ ЗА ДЕФЕКТИРАЛО УСТРОЙСТВО ЗА СЛЕД ДВЕ СЕДМИЦИ ЧЕ НЯМАЛИ И ТАКА ВЕЧЕ ЕДИН МЕСЕЦ. ОЩЕ УТРЕ СЛЕД РАБОТА ОТИВАМ ДА СИ СКЛЮЧА ДОГОВОР С НЯКОЙ ДРУГ ДОСТАВЧИК,А ЗАЩО НЕ И С МТЕЛ?!
Мтел не престават да ме озадачават с ходовете си, които по правило изоставата с 3-5 години от реалността.
Любопитен съм дали Netflix наистина ще започне да оперира в България до края на годината и как това ще се отрази през 2015 на Булсатком и кабелните играчи.
"България е сред страните с най-високо проникване на платена телевизия в Европа, сочат данните от последните проучвания на пазара към средата на 2014 г. (виж графиките). Средният приход на месец от абонат на платена телевизия в ЕС е 22.36 евро, докато в България той е 7.47 евро, показват данните, цитирани от оператора."
Това е така, защото в останалите страни се хващат голям брой безплатни канали посредством цифровизацията и хората си плащат кабелна единствено и само, ако много искат да гледат някой допълнителен спортен или филмов канал.
А Мтел отново откриха топлата с този ход.
До коментар [#8] от "mapuhcku":
Това е абсолютно вярно! Така наречените национални телевизии, трябва да бъдат задължени по закон да излъчват всичките си програми в цифров ефир. А мултиплекса извършващ това трябва да е собственост на държавата. Таксата за използването му трябва да не е обезмисляща съществуването на цифров ефир.
До коментар [#9] от "subaru":
Глупости! Да задължаваш частна телевизия да излъчва свои канали безплатно по цифров път (а всъщност тя да плаща на мултиплекса, вместо на нея да и плащат кабелните и сателитни оператори) е поредната глупост на закъсалите печалбари от НУРТС. Опитаха се с нагласени конкурси да монополизират пазара, но като всички червенотиквеничета с подарени пари, не могат да си направят сметката! Сега има рев, че били на загуба. Пазара ги навря където слънцето не грее :).