С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 25 сеп 2014, 19:15, 11965 прочитания

"Мобилтел" поиска по-голям дял в тв бизнеса

Операторът пуска спътникова телевизия в опит да запази клиентите на мобилната си услуга

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Пазарни дялове в платената телевизия

Увеличаване

Инфографика

Каква телевизия гледат българите

Увеличаване

Още по-евтино, още по-разнообразно, с още повече допълнителни услуги - пазарът на телевизионна доставка в България е един от най-изгодните за потребителя. И определено отдавна не е бизнесът, на който новонавлизаща компания може да разчита за добри печалби. Същото важи и за телекомите. Въпреки това обаче два от трите оператора - "Мобилтел" и БТК, с всичкия си ресурс атакуват именно телевизионното разпространение. Обяснението очевидно е не в огромните дялове, приходи и печалби, които биха постигнали в този сегмент, а в стратегическата им цел да го използват, за да задържат и привлекат клиенти за основния си бизнес - телекомуникациите и по-конкретно мобилния пренос. След като от четири години "Мобилтел" набира абонати на телевизионната си доставка по кабел и постигна 3% пазарен дял (виж графиката), сега телекомът стартира и сателитно разпространение - проект, готвен от месеци, с който компанията цели да получи по-забележимо място на картата на този бизнес в страната и най-вече - да спре спада на дела си при мобилните комуникации, като предлага пълен пакет услуги на ниска цена.

На едро и дребно


Основният акционер на "Мобилтел" - Telekom Austria, още през есента на миналата година сключи споразумение с Eutelsat да използва спътников капацитет от специализирания оператор, за да доставя сателитна телевизия. Решението тогава обаче беше насочено основно към клиенти на едро по т.нар. white label - модел в цяла Централна и Източна Европа. Което означава вече работещи разпространители на телевизия да получават услугата от австрийския телеком и да я продават на дребно под своя марка. Сега, очаквано, директна сателитна доставка до клиентите си стартира и "Мобилтел", използвайки два сателита, които могат да излъчват към територията на България.

Новата услуга има покритие на 100% от населението на България. Офертите, които вече са валидни, са основно три в зависимост от броя програми. Телекомът предлага над 150 тв канала, от които над 20 са HD. Най-ниската цена е 9.90 лв. на месец за 40 канала и важи за абонати на мобилната услуга на "Мобилтел". Същата тарифа за потребители, които не ползват GSM абонаментите на оператора, е 11.90 - на практика това са цените, около които пазарът се движи в момента, като се имат предвид промоциите на останалите доставчици.

Допълнителните функции, предлагани от "Мобилтел", включват електронен справочник за програмите, запис на предавания, възпроизвеждане на видео и снимки, възможности за родителски контрол и т.н.



Телевизия с цел GSM

До момента "Мобилтел" предлагаше цифрова телевизия по кабел. С мрежата си операторът покрива 1 млн. домакинства (около една трета от всички в страната), но реално клиентите му са 70 хил., каза главният му изпълнителен директор Танасис Кацирубас. С новото предложение доставчикът явно ще се опита да получи по-сериозно присъствие на този пазар и да намали или спре изтичането на абонати на мобилната му услуга. Сателитна телевизия в България в момента предлагат "Булсатком", който има проект да се превърне и в мобилен оператор по технологията от четвърто поколение LTE, и БТК, която също като "Мобилтел" има и кабелна услуга.

"Пазарът е изключително конкурентен и за нас това е трудно бизнес начинание. Но тв доставката всъщност е комплимент към клиентите ни", каза Кацирубас. "Основната цел, за която работим в компанията в момента, е хората да започнат да я възприемат като комплексен телеком оператор, а не като мобилен такъв", добави Кацирубас, отчитайки, че "Мобилтел" ще разчита на пакетните услуги - мобилен и фиксиран телефон, фиксиран интернет и телевизия. Именно пакетните предложения са тези, които единствени бележат ръст на телеком пазара в България през последните две години, сочат и официалните данни от анализите на пазара на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Самият мобилен пазар спада като приходи, от една страна, заради конкуренцията, а от друга - заради все по-затягащите се регулации върху операторите. "Показателно е, че България е водеща страна в региона по размер на инвестициите в телекомуникации, а в същото време тарифите за абонатите тук са най-ниски", подчерта Танасис Кацирубас.

Много желаещи за малко левове

България е сред страните с най-високо проникване на платена телевизия в Европа, сочат данните от последните проучвания на пазара към средата на 2014 г. (виж графиките). Средният приход на месец от абонат на платена телевизия в ЕС е 22.36 евро, докато в България той е 7.47 евро, показват данните, цитирани от оператора. Според тях българите гледат телевизия средно по 225 минути на ден, като 60% от тях го правят всеки ден, а 31% - по няколко пъти дневно. Най-гледани са филмите - 80% от хората в страната избират най-често тях, а 75% - новини. Най-често гледаните канали пък са максимум седем. От "Мобилтел" не обясниха дали предстоят нови преговори с телевизиите за таксите, които им плащат за всеки канал, но подчертаха, че всяка промяна в пазарните позиции на разпространителя води и до различна позиция при въпросните преговори. Тарифите, по които създателите на съдържание таксуват платените му разпространители, са обект на секретни преговори между двете страни, а темата кой колко и дали плаща за авторски права е сред най-проблемните на пазара. Другата му основна характеристика е силната раздробеност - над една трета от абонатите на платена телевизия ползват малки, често квартални оператори. Доколко опитите на БТК и "Мобилтел" да променят това ще успеят - зависи не само от покритието на доставяната услуга, но и от нивото на самото обслужване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Биодит" взе първия ваучер за листване на борсата "Биодит" взе първия ваучер за листване на борсата

Дружеството ще опита да набере 2.4 млн. лв. от инвеститорите, ако КФН одобри проспекта му

22 апр 2019, 970 прочитания

Лекторите на годишната аутсорсинг конференция: Мартин Везовски Лекторите на годишната аутсорсинг конференция: Мартин Везовски

Главен дезайнер и футурист в екипа за технологични и иновационни стратегии на SAP

22 апр 2019, 697 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Гледаме на България със смесени чувства

Главният изпълнителен директор на Telekom Austria Ханес Аметстрайтер

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа