С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 сеп 2014, 18:11, 7755 прочитания

В България - първо софтуер, после превози

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Uber привлече вниманието в България, след като се появиха слухове, че  компанията ще навлезе в страната през тази година. Първо нейният ръководител за Европа Джамбу Паланиапан намекна за подобни планове по време на организираната от "Капитал" конференция DigitalK през юни т.г. Но без да се ангажира с конкретни срокове или подробности как точно ще го осъществи. През лятото излязоха три обяви, с които Uber търси персонал за свое представителство в София. Те бяха за генерален мениджър, мениджър по логистика и операции, както и за софтуерен инженер. Обявите бяха публикувани на официалната интернет страница, както и в LinkedIn. От Uber не отговориха на изпратените въпроси за обявите и за плановете за откриване на представителство. 

Те са тук, но за друго


Всъщност компанията вече има звено в България. "Юбер България софтуер енд девелопмент" е основана през август тази година, горе-долу по времето, когато обявите стават видими. Дружеството обаче се занимава със софтуерна поддръжка и развойна дейност, без за момента да осъществява услугата по превоз в страната. 

Очакванията на индустрията са, че Uber за момента няма да влезе в България. Причините са няколко. На първо място, компанията трябва да стабилизира дейността си в по-големите европейски пазари, където трябва да изчисти проблемите с регулаторите и местните превозвачи. На второ място това е силната конкуренция и ниските цени. За разлика от САЩ и някои страни от Западна Европа в България разрешенията за таксиметровите шофьори са доста евтини, а процедурите - сравнително олекотени. Което води до високо предлагане и ниски цени. От друга страна, Uber все пак може и да реши да влезе в България, макар и не с този размах, който прилага в другите европейски държави. Според представители от технологичната индустрия една от основните цели на Uber е да създаде единна и сравнително хомогенна услуга, която да е налична навсякъде по света. Тоест клиентите на компанията да получат едно и също качество при сходни цени. Просто наличието на няколко шофьори в София само ще уплътни пъзела на световната карта, който нарежда Uber за своите потребители.

Спри ги, ако можеш



Подобно на случващото се на другите на пазари, на които компанията навлиза, на българска почва също няма яснота как ще бъде посрещната законово. Всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към министерството на транспорта. Водачите пък трябва да разполагат с удостоверение, като трябва да покриват определени изисквания. От другата страна е общината, като таксиметровите превози реално са помощна транспортна дейност в рамките на определена община и таксиметровите водачи не могат да возят на територията на друг град. В случая с Uber обаче "Автомобилна администрация" не може да санкционира компания, предлагаща мобилно приложение за връзка между хора и под тази си форма фирмата не попада в обхвата на министерството на транспорта. Или всичко зависи от това как Uber би представила предмета си на дейност.

Все пак обаче законът не позволява предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това. Тогава спирането на компанията може да стане по две линии. От една страна, директно срещу дружеството, като се сезира прокуратурата, а от друга, проверките могат да се насочат срещу водачите, като и в двата случая трябва да се докаже, че е извършен превоз срещу заплащане.

Инспекторите на "Автомобилна администрация" нямат право да спират леки автомобили, освен ако не са таксита. За да се провери кола, инспекторите трябва да действат съвместно с КАТ, като най-често се работи по сигнал, че даден водач работи нелегално като такси, като за тази година спрените коли са 180, повече, отколкото за цялата изминала година. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане, а не на приятелски начала, са необходими показания от свидетели. Наказанията са 6 месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба за водача, като актовете могат да се обжалват в съда. При повторно нарушение времето на наказателен паркинг и глобата се умножават по две.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инвеститорите очакват сериозен спад на пазарите до края на 2020 г. Инвеститорите очакват сериозен спад на пазарите до края на 2020 г.

Технологиите, здравеопазването и енергетиката ще са едни от най-перспективните сектори, показва проучване на UBS

18 ное 2019, 61 прочитания

Построеното от "Трейс Груп Холд" през 2019 г. Построеното от "Трейс Груп Холд" през 2019 г.

Българската компания успешно развива своята дейност на европейския строителен пазар

18 ное 2019, 1242 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Panasonic се насочва към бизнеса с безпилотни системи за коли

Японската компания планира да купи дял в испанската Ficosa International

Още от Капитал
Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10