Битката за Air France
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битката за Air France

Продължаващата две седмици стачка принуди френската компания да отмени над половината си полети, като всеки ден това води до натрупване на оперативна загуба от 20 млн. евро

Битката за Air France

Изходът от кризата в авиопревозвача може да има ефект върху трудовите спорове в цяла Франция

5571 прочитания

Продължаващата две седмици стачка принуди френската компания да отмени над половината си полети, като всеки ден това води до натрупване на оперативна загуба от 20 млн. евро

© JEAN-PAUL PELISSIER


Тригодишният план за преструктуриране на компанията предвижда съкращение на 15% от работните места до края на тази година.

Амбициозните планове на Air France да наложи нискотарифния си превозвач на европейския пазар изпадна в силна турбуленция, предизвикана от собствените й служители, които искат да защитят условията на труд. Продължаващата две седмици стачка принуди френската авиокомпания да отмени над половината си полети, като всеки ден това води до натрупване на оперативна загуба от 20 млн. евро.

Равно заплащане

Френската компания, която е част от трупащата загуби група Air France - KLM, иска да развие малкото си подразделение Transavia, за да се конкурира успешно с бързо разрастващите се нискотарифни конкуренти като easyJet и Ryanair. Пилотите на компанията, които според споразумение от 2007 г. имат право на вето при решения за увеличение на флота на Transavia, отхвърлят плановете. Те заявяват, че няма да позволят увеличение над сегашната бройка от 14 самолета, освен ако летателният екипаж на нискотарифния превозвач не получи същото заплащане, социални придобивки и привилегии като служителите на Air France.

Ръководството на превозвача отхвърля тези искания като "напълно противоречащи на нискобюджетния модел" и заявява, че ще продължи да развива Transavia във Франция. Компанията обаче трябваше да отстъпи пред искането на стачкуващите да не се правят подразделения на нискотарифния превозвач в други държави.

"Не е възможно да се развива нискотарифна авиокомпания при условията на нормалните превозвачи", заявява изпълнителният директор на Air France - KLM Александър дьо Юниак, цитиран от Wall Street Journal. Пилотите на Air France стартират с брутна годишна заплата, равняваща се на 100 хил. долара. С натрупване на стаж заплащането може да достигне 300 хил. долара.

Разбиване на социалния модел

Опитите за промени в Air France демонстрират пречките, пред които се изправят компании, които десетилетия наред са предоставяли на служителите си все по-добри условия, но сега се налага да затягат коланите. Успехът или провалът на компанията в този случай ще има силен ефект върху ситуацията в цяла Франция, където икономическата криза увеличава социалните търкания. Много други мениджъри на големи компании се оказват в същата ситуация заради изоставането на производителността на труда в страната особено в сравнение с основния търговски партньор Германия.

Щедрата социална, здравна и пенсионна система във Франция прави все по-неизгодно производството в страната. Френският бизнес приветства обявените от правителството мерки за повишаване на привлекателността на страната за инвеститори, но настоява да се действа по-бързо в тази ситуация, при която безработицата вече надвишава 10%. Натискът за разрушаване на френския социален модел обаче води до силно недоволство от страна на работниците в страната.

"Никой не ни представя голямата картина. Дали планът не е да се премахват части от работните стандарти, привилегиите и усещането за стабилност, които сме създали в течение на годините?", заявява Давид Линфранчи, представител на синдиката на летателния персонал в Air France SNPNC.

Затягане на коланите

В средата на предишното десетилетие, когато Air France се изправя пред нарастващата конкуренция на нискотарифните превозвачи, решава да намали разходите чрез аутсорсване на повечето наземни операции. Тогавашният ръководител на авиокомпанията Жан-Сирил Спинета е бил убеден, че разликите в разходите на превозвачите ще се понижат, когато служителите на компании като easyJet поискат по-добри условия. "Ние подценихме огромните разлики в социалното законодателство в Европа", признава Спинета, който днес е почетен председател на борда на Air France - KLM.

Световната финансова криза и продължаващите трудности на Стария континент се отразиха особено тежко на френско-холандската група, чийто дълг се увеличи от 2.7 млрд. евро през 2008 до над 6.5 млрд. през 2011 г. Тогава ръководството беше поето от Юниак, който наложи тригодишен план за преструктуриране, предвиждащ съкращаване на над 8000 работни места до края на 2014 г. – близо 15% от всички служители на компанията.

Чешките авиолинии съкращават персонал заради Украйна

Чешкият национален авиопревозвач Ceske Aerolinie (CSA), който отчасти е собственост на Korean Air Lines, ще съкрати 280 служители заради украинската криза, която е намалила броя на пътниците от Русия. Компанията възнамерява да освободи 70 пилоти, 150 стюарди и 60 служители в администрацията си. Служителите на CSA са общо 900 души. Превозвачът заявява, че е решил да ускори вече планираната редукция на флота си заради конфликта в Украйна, който значително е намалил пътниците от Русия и другите бивши съветски републики в сравнение с миналата година.

Според изявление на  Korean Air Lines, цитирано от Bloomberg, част от пилотите, квалифицирани да управляват самолети Airbus, могат да бъдат поети от руската "Аерофлот". Корейската компания придоби 44% от CSA през миналата година. След неуспешен опит за продажба на авиокомпанията през 2009 г., чешкото правителство предприе съкращаване на операциите и персонала, освен това сля компанията с оператора на пражкото летище "Хавел" -  Letiste Praha. Korean Air възнамерява в бъдеще да упражни правото си за придобиване на още 34% от компанията, както и да продаде другия си превозвач в Чехия - Travel Service.
Тригодишният план за преструктуриране на компанията предвижда съкращение на 15% от работните места до края на тази година.

Амбициозните планове на Air France да наложи нискотарифния си превозвач на европейския пазар изпадна в силна турбуленция, предизвикана от собствените й служители, които искат да защитят условията на труд. Продължаващата две седмици стачка принуди френската авиокомпания да отмени над половината си полети, като всеки ден това води до натрупване на оперативна загуба от 20 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    beatles avatar :-|
    beatles

    мдаааааа...пилотите им е време да загреят, че тая работа вече не е като оная работа. мани другото, не остана свестна авиокомпания в европа.

  • 2
    deeron avatar :-|
    Бай Стоен

    Все пак работата, която вършат пилотите е доста отговорна и трябва да има адекватно заплащане.

  • 3
    danid avatar :-|
    danid

    Силни синдикати имат във Франция! Пилотите са си прави, работата им наистина е отговорна. Кризата понякога е извинение за непрекъснатото орязване на извоювани придобивки. Разбира се, с разпространението на нискотарифните линии нещата едва ли могат да останат същите. Но сме свидетели на пониженото качество на услугите. Непрекъснатото свиване на разходите за сметка на качеството, в каквато посока се върви, може да доведе до понижаване и на стандартите на безопасност и, недай Боже, до инциденти.

  • 4
    epoc avatar :-P
    epoc

    Наистина съм впечатлен - не знаех, че на френските пилоти им плащат в американски долари.....

    Лично аз избягвам Ер Франс по други причини, но все пак е смешно да се пише статия за европейска фирма в държава от ЕС и да се говори за заплати в долари, откъдето и да е превеждано....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.