България рядко заема лидерска позиция в позитивна класация. В новото подреждане на най-привлекателните аутсорсинг дестинации на консултантската фирма AT Kearney обаче страната ни е на девето място в света и е единствената държава от Европа, която се класира в Топ 10. Всъщност сред първите 20 има едва пет страни от Стария континент. Движението също е нагоре - предходната година България е била на 17-о място в света, но в миналото също е попадала в десятката.
Къде е България
Индексът на AT Kearney се изготвя според три показателя. Първият е за финансовата привлекателност на съответните държави. С други думи – колко изгодно ще бъде осъществено изнасянето на дадени бизнес дейности и услуги. За България този показател е сравнително висок, макар че в сравнение с останалите водещи държави е на средно ниво. Страната обаче изостава значително по втория индикатор, който показва наличието и подготовката на специализираните кадри. Последният показател е бизнес климатът, който за България спрямо останалите в Топ 10 също е сред средните стойности.
Лидер продължава да бъде Индия, като аутсорсинг индустрията съставлява близо 25% от износа на страната, се посочва в доклад на AT Kearney. На второ място е Китай, а тройката се допълва от Малайзия. България отбелязва силен скок спрямо предходното издание на класацията, когато беше на 17-о място. Полша отчита най-голямо повишение в индекса, като напредва с 13 места до 11-а позиция.
Добрата новина
Аутсорсинг индустрията е един от най-бурно развиващите се сектори в българската икономика през последните години (виж карето и таблицата) и е нараснала с 16% през първото полугодие на 2014 г. Според представители на бранша растежът за цялата година ще е 25%.
"България е в челото на престижната класация и това е изключително признание за усилията, които индустрията ни полага, постигнатата зрялост и потенциалът й за още по-големия й икономически принос за страната ни и региона", коментира Стефан Бумов, председател на Българската аутсорсинг асоциация и изпълнителен директор на "Софика".
"Позиционирани сме като най-добрата дестинация в целия регион на Европа, Близкия изток и Африка, при това в една от най-влиятелните класации в света", коментира Илия Кръстев, изпълнителен директор на "АИИ Дейта процесинг" и вицепредседател на асоциацията. Според него високото позициониране дава възможност за привличане на много нови клиенти и инвеститори. В офертите на всички доставчици на подобни услуги това ще фигурира като ключово доказателство за гъвкавост и възможност за бързо разрастване, допълва Кръстев.
"Колкото и странно да звучи, България е сред слабо познатите в света дестинации за аутсорсинг. Изграждането и поддържането на адекватен имидж и положителна репутация за страната в ЕС и САЩ е от ключово значение за подобряване на експортните ни позиции", коментира Кръстев. Според него добрите резултати в класацията могат да се използват в тази насока, но страната трябва да разчита на дългосрочна държавна стратегия, за да може наистина да се постигнат резултати.
Кадрите, кадрите
Дефицитът на специалисти е сочен като основно предизвикателство за аутсорсинг индустрията от компаниите в България, както и като потенциална спирачка за динамичния растеж на сектора.
"Нивото на квалификация на хората, които излизат от университетите, трябва да продължи да се подобрява", коментира лаконично Илия Кръстев. Софтуерната и аутсорсинг индустрията предупреждават от години за хроничен дефицит на професионални кадри, което намалява шанса им да разгърнат пълния си потенциал. Кръстев допълва, че работата на бизнеса с университетите и тенденцията на все повече фирми да търсят развитие извън София е дало глътка въздух на бранша.
"Все повече компании отварят офиси в градове извън София като Пловдив и Велико Търново благодарение също и на проактивната управа на университетите и кметовете", обяви Кръстев. Той допълва, че така успяват да осигурят необходимия брой квалифицирани хора, с които да се реализират този тип услуги.
Високи технологични центрове
Представата за повечето българи при споменаването на думата аутсорсинг се свързва основно с кол-центрове. Постепенно индустрията за изнесени услуги се преориентира към дейности с по-висока добавена стойност като софтуерна разработка, финансови и счетоводни услуги и др. Затова и в доклада на AT Kearney за България се споменава, че е "дом на високотехнологични IT центрове, които обслужват както големи международни корпорации, така и местни компании". Консултантската фирма посочва, че повечето от тях са фокусирани към традиционна софтуерна разработка за големи играчи от IT сферата като SAP и CSC. Като недостатък е посочено, че България все не е интегрирала европейските директиви за сигурността на цифровата информация. Това може да създаде неудобства за компании, които работят с големи бази данни за клиенти в Европа, отбелязват от AT Kearney.
Все повече бизнес
Причините за популярността на България са видими от години - човешките ресурси, езиковите познания, ниските разходи и не на последно място членството в ЕС. Според навлизащите в България играчи голяма притегателна сила са езиковите умения - от страната се покриват услуги за външни клиенти на десетки езици. Работещите в сектора са надхвърлили 20 000 през 2013 г. и продължават да растат. От тях основната част - над 17 000, са в София.Все повече международни компании навлизат в България. Най-голямата българска фирма в сектора "Софика груп" беше придобита през февруари от американския гигант TeleTech. Преди почти две години пък канадската TЕLUS влезе в друга местна компания - CallPoint New Europe (която прие името TELUS International Europe) и вече планира да увеличи служителите си от 900 в момента до около 2000 за три години. В началото на 2014 г. пък американската Convergys придоби Stream Global Services, която има бизнес и в България, а Concentrix пое дейността на IBM. Американците от C3i пък планират разширяване със 100 души. Ударно навлезе и руската IT-фирма Luxoft, която откри развоен център в София и ще се стреми да наеме около 200 души през първата година. Подобни намерения обяви и украинската SoftServe. Последните две компании се занимават с цялостно аутсорсване на софтуерна разработка и не са поредните кол-центрове. Това показва, че интересът на бизнеса все повече се ориентира към услуги с по-висока добавена стойност. От години тук оперират световни гиганти като HP (която има най-много служители), IBM, Coca-Cola и др. (виж таблицата).
Най-големите 15 компании в сектора за изнесени услуги (виж таблицата), класирани от "Капитал", са имали оборот от над 470 млн. лв. през миналата година, като приходите им са нараснали с 13%. За топ 15 са работили почти 11 хил. души. Почти всички дружества работят на печалба - общо отчитат над 27 млн. лв. Средната рентабилност на приходите е около 6%.
Приходи (хил. лв.) | Печалба/Загуба (хил. лв.) | Персонал | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Фирма | 2011 | 2012 | 2013 | 2011 | 2012 | 2013 | 2011 | 2012 | 2013 | |
1 | Хюлет-Пакард Глоубъл Деливъри България Сентър | 216 464 | 229 169 | 233 507 | 17 328 | 14 781 | 14 568 | 2 801 | 3 391 | 3 618 |
2 | Адеко България* | 30 747 | 34 069 | 41 037 | 4 059 | 4 329 | 3 954 | 1 197 | 1 305 | 2 033 |
3 | Ай Би Ем Глоубъл Деливъри Сентър България** | 22 772 | 23 713 | 26 027 | 730 | 991 | 855 | 488 | 553 | 658 |
4 | Колпойнт Ню Юръп (нова TELUS International Europe ) | 14 376 | 18 015 | 22 237 | -180 | 1 161 | 1 067 | 545 | 611 | 732 |
5 | Софика Груп | 16 321 | 16 159 | 21 506 | 1 808 | 1 325 | 3 087 | 596 | 628 | 743 |
6 | Съдърланд Глобъл Сървисиз България | 13 517 | 15 960 | 20 062 | 1 377 | 1 051 | 2 133 | 249 | 281 | 375 |
7 | Сайтел България | 18 706 | 18 994 | 18 784 | 2 054 | 790 | 717 | 513 | 549 | 543 |
8 | Сиксти Кей | 9 135 | 12 805 | 16 265 | 320 | 1 450 | 1 646 | 355 | 460 | 567 |
9 | Стрийм Интернешънъл България | 6 768 | 8 028 | 15 457 | 281 | 482 | 858 | 153 | 171 | 339 |
10 | Си 3 Ай Европа | 16 865 | 16 730 | 15 416 | 779 | 847 | 738 | 421 | 417 | 370 |
11 | Кока-Кола Ентърпрайзис Сървисис България | - | - | 10 415 | - | - | 360 | - | - | 98 |
12 | Кока-Кола Хеленик Бизнес Сървисиз Организейшън | 55 | 4 704 | 9 034 | -2 109 | -4 119 | -4 375 | 42 | 145 | 211 |
13 | Юрокор | 7 114 | 9 929 | 8 495 | 624 | 170 | -170 | 201 | 254 | 237 |
14 | АИИ Дейта процесинг | 7 135 | 6 819 | 7 990 | 1 428 | 902 | 1 460 | 295 | 291 | 333 |
15 | Скейл Фокус" | - | 1 948 | 5 432 | - | 265 | 594 | - | 33 | 58 |
*В приходите на "Адеко България" са включени аутсорсинг услуги, но и други дейности, свързани с наемането на персонал | ||||||||||
**На 1 май 2014 голяма част от аутсорсинг бизнесът на "Ай Би Ем Глоубъл Деливъри Сентър България" премина към "Консентрикс Сървизис България" в сделка на стойност 756 000 долара. "Ай Би Ем ГДСБ" продължи да се занимава с обслужването на финансови клиенти | ||||||||||
в ай би ем центъра остава обслужването на финансови клиенти |

България рядко заема лидерска позиция в позитивна класация. В новото подреждане на най-привлекателните аутсорсинг дестинации на консултантската фирма AT Kearney обаче страната ни е на девето място в света и е единствената държава от Европа, която се класира в Топ 10. Всъщност сред първите 20 има едва пет страни от Стария континент. Движението също е нагоре - предходната година България е била на 17-о място в света, но в миналото също е попадала в десятката.
27 коментара
Докато другите произвеждат, ние само обслужваме, т.е. слуги!
не е лошо, че сме първи в Европа, но за съжаление най-голямата тежест има ниската цена на труда, а не квалификацията.
Статията намирисва на малко статистика гарнирана с реклама и български измишльотини ...
Липсата на икономическа логика в думите на Илия Кръстев, вицепредседател на Българската аутсорсинг асоциация, ме карат да мисля така.
В статията се казва следното: "Дефицитът на специалисти е сочен като основно предизвикателство за аутсорсинг индустрията от компаниите в България, както и като потенциална спирачка за динамичния растеж на сектора."
"Нивото на квалификация на хората, които излизат от университетите, трябва да продължи да се подобрява" - коментира Кръстев.
И тук настъпва противоречието в следващите редове:
"Все повече компании отварят офиси в градове извън София като Пловдив и Велико Търново благодарение също и на проактивната управа на университетите и кметовете", обяви Кръстев.
Пловдив - ясно, но 70 хилядното Търново не се връзва ...
В Търново няма технически университет - такива най-близо има в Габрово и в Русе. Когато Ай Би Ем Глоубъл Деливъри Сентър България търсеха подходящо място за разкриване на своя център в България, Търново не бе сред градовете включени в обиколката на страната - в Северна България бяха посетени Габрово, Варна и Русе, но в крайна сметка надделя тежестта на София и лобистки интереси в централизираната ни държава.
и какво му е престижното да си световна дестинация за евтина работна ръка? в тая класация сме наред до маймунски държави като Бразилия и Филипините - това престижно ли е според вас?
Няма нищо престижно в това да те смятат за евтина и същевременно квалифицирана работна ръка.
ОлдСкуул, естествено че е престижно, за България е важно да е пред останалите европейски държави като Полша, Румъния, Чехия, Словакия, Ирландия и Португалия, които са основни конкуренти. Има силен пазар на нови инвестиции, които търсят локация в Европа, тъй като я предпочитат пред Азия и всяка година има по няколко добри примера за големи компании стъпващи тук. Техния анализ се прави на база на тези показатели. Моята фирма например за 3 години превърна софийския офис в централен а преди беше в Прага. Лично аз от заплащането не се оплаквам...
По-позитивна новина може да е само, че сме изпреварили Бангладеш в ишлемето.
До коментар [#3] от "vankoff":
d_States _GDP_sector_composition
Ако човек предлага услуги, значи прави нещо полезно. В това няма нищо срамно. Някой беше казал, че всъщност истинския начин да забогатееш е да правиш нещо полезно.
Освен това, производството също може да се разглежда като вид услуга - някой ти плаща, за да му изработиш нещо.
Само за сравнение, в САЩ около 80% от работната сила е заета в сектора на услугите, който произвежда 80% от БВП.
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_Unite
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by