Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 окт 2014, 16:01, 13076 прочитания

В "Градините на Billa" участват над 30 български производителя

Инициативата на веригата за по-голяма прозрачност на произхода на стоките ще продължи и през следващата година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече от 30 производителя, обработващи над 100 различни градини във всички райони на България, са участвали в лятната инициатива "Градините на Billa". Това съобщиха за "Капитал Daily" от търговската верига. Ползата за производителите е безспорна - продукцията им стига директно до клиентите, цените се формират на пазарен принцип, а това сътрудничество помага на някои компании да предложат продукцията си и в магазини на веригата зад граница.
Николай Петров, изпълнителен директор на "Billa България"

Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

"Кампанията стартира в отговор на желанието на клиентите за по-голяма прозрачност на източниците на стоките, предлагани в нашите магазини. Така стигнахме до решението да покажем кои продукти откъде идват, кой се грижи за тях, как се контролират", обясни Николай Петров, изпълнителен директор на "Billa България".

По думите му стойността на доставените български плодове и зеленчуци по време на инициативата е за десетки милиони левове, а процентното им изражение от общия оборот на плодовете и зеленчуците във веригата варира от 30 до 50% в зависимост от месеца и сезонните продукти.


Изисквания към партньорите

Доставчиците на плодовете и зеленчуците са дългосрочни партньори на търговската верига и са избрани след внимателен подбор. "Търсим производители в специфични производствени райони, използваме всички контакти, които имаме в бранша. Свързваме се с тези, които са известни с добрите си производствени практики. Помогнаха ни и срещите в Министерството на земеделието и храните, на които присъстваха представители на браншови организации в сектора. След предварителните проучвания наши специалисти отиват на място в градините, за да видят как са организирани процесите на производство, самата градина, условията, чистотата на природата и т.н.", уточни Николай Петров.

На този етап веригата не изисква специални сертификати от партньорите си, а се доверява на контрола на държавните институции. В бъдеще обаче предстоят промени. "В процес на разработване сме на вътрешен стандарт за добри практики в земеделието, а контролът за спазването му ще бъде поет от сертифицираща фирма", заяви Николай Петров. В дългосрочен план компанията предвижда сертифициране на производителите по стандарта GobalGAP (който гарантира, че в предлаганите плодове и зеленчуци няма остатъчни количества пестициди и нитрати). Наличието му дава достъп на притежателите до външни пазари. Част от по-големите производители на плодове и зеленчуци вече имат такъв сертификат или са близо до покриване на изискванията за него. Веригата вече е организирала и семинар по темата със своите партньори.

Схемата на работа



"Всички доставчици работят при еднакви условия", казва Николай Петров. Но уточнява, че има специфики в работата, тъй като различните типове продукти имат различни разходи. "Транспортът на една диня например е много по-скъп от транспорта на един чери домат. Съответно и разходите по обработване, съхранение, продажба са различни. Има значение дали производителят сам транспортира стоката си или за това се грижим ние. Затова може да има някои разлики", коментира Петров. И посочва, че веригата поема ангажимента да превози с хладилни камиони от полето до складовата база продукцията на компаниите без достъп до подходящ транспорт, на по-малките фирми или на тези със силно изразен сезонен характер на производството.

Плюсовете за двете страни

"Предимството за производителите на плодове и зеленчуци е, че имат дългосрочен, лоялен, стабилен и предвидим партньор. Това дава сигурност за реализацията на продуктите им, както и увереността, че разполагат с пазар за тях", обобщава Николай Петров. И дава пример с кризата с пазара на домати в началото на лятото на 2013 г. "В период на почти нулево търсене на български домати и масовото им изхвърляне производителите – партньори на Billa, реализираха 100% от продукцията си в нашите магазини."

Живко Динев от фирма "Екоплод" има оранжериен комплекс в с. Казашка река край Варна и работи с "Billa България" от три години. Доставя домати, краставици, салата айсберг, както и праскови и сливи. "Първите години работех чрез мой партньор, сега договорът е директно с мен и веригата. Сам си нося отговорността и евентуалните неустойки, но пък условията на работа и цените сега са по-добри за мен", обясни той. "Billa е голям консуматор на пресни плодове и зеленчуци и сериозен партньор. Те са доволни от мен като доставчик, аз съм доволен от тях заради гарантираните обеми продукция, сигурността в плащането и най-вече в планирането", обобщава Живко Динев. И пояснява, че е от 15 години в този бизнес. През 2003 г. имал 69 дка с плодове и зеленчуци, а сега - 260 дка. От четири години производството му е изключително планирано, съобразено с нуждите на големите клиенти. "Каквото искат – това отглеждам, и те го изкупуват. Пазарът ми е осигурен", казва той. На въпроса за оплакванията на някои български производители, че търговските вериги ги "притискат" за по-ниски цени, Живко Динев отговаря, че в "Billa България" "цената не е на първо място" и че веригата "не мародерства върху производителя, защото знае, че този производител трябва да произвежда и догодина". "Да, веригата е длъжна да се съобразява с пазарната конюнктура, с международните борсови цени, затова ценообразуването й е адекватно на европейското. Признавам, че в определени моменти е било възможно да постигнем по-добри цени за нас, но на годишна база нещата са актуални и не сме ощетени", заключава Динев.

Станислав Станев от фирма "Агрополис" има овощни градини в с. Камен дял, община Дългопол. Вече втора година доставя за веригата круши, череши, праскови и ябълки. "Подходих плахо към това сътрудничество, защото бях чувал за проблеми на производители с вериги. Но сега изобщо не съжалявам, че подписах договора. Има човешко отношение към нас, коректност и приемливи и за двете страни цени", казва Станев. Той е в бизнеса с плодове и зеленчуци от 2003 г. Преди да започне работа с "Billa България", се опитал да търгува с борси. "Ужасна работа. Не знаят каква е тази абревиатура ДДС, крият обороти, плащат, когато продадат стоката. Не искам да си спомня за тези опити", обобщава Станислав Станев.

Според Николай Петров "взаимното планиране и елиминирането на прекупвачите по веригата помагат да се постигнат взаимноизгодни за партньорите цени, вследствие на което печелят крайните потребители. Формирането на цените става на пазарен принцип, подчинява се на логиката на пазарното ценообразуване. Естествено, при такива партньорски отношения спекулативните пикове и спадове са изгладени, така че и двете страни да са защитени." "През последната година почти нямаше отклонения спрямо планираните в различните периоди заедно с производителите цени и обеми", заяви Петров.

Сътрудничеството с "Billa България" помага на някои компании да предложат продукцията си и в магазини на веригата зад граница. "Гимел" например продава биозеленчуци в обекти на Billa в Чехия, Словакия, Румъния, Германия, водят се преговори и за Хърватия. Краставици от оранжериите в с. Трудовец и с. Зверино пък се продават в магазините в Чехия.

Инициативата "Градините на Billa" ще продължи, заявиха от веригата. "Заедно с производителите търсим оптимални решения за продукти, които могат да се произвеждат в оранжериите в есенно-зимния сезон. Успоредно с това тече активно планиране на сезон 2015 – обеми, сортове, график на производство", уточни Николай Петров.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 853 прочитания

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 944 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
ЕЦБ ще се опита отново да стимулира кредитирането

Банката ще започне да изкупува обезпечени с активи ценни книжа и програмата ще продължи две години

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10