К100 Най-големите компании за машини и оборудване: На колелата на растежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

К100 Най-големите компании за машини и оборудване: На колелата на растежа

Шведско-швейцарската корпорация за електрическо оборудване "АББ България" вече е номер три в сектора след бурния растеж на приходите й - от 82 млн. лв през 2012 г. до 340 млн. лв. през миналата година.

К100 Най-големите компании за машини и оборудване: На колелата на растежа

Приходите на производителите се качват, а дружествата в сектора стават все по-разнообразни

Константин Николов
16989 прочитания

Шведско-швейцарската корпорация за електрическо оборудване "АББ България" вече е номер три в сектора след бурния растеж на приходите й - от 82 млн. лв през 2012 г. до 340 млн. лв. през миналата година.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Секторът за машини и оборудване от години е най-динамично развиващата се производствена индустрия в България. Браншът остава един от основните износители, което се доказва и от приходите за 2013 г. в секторната класация на "Капитал 100". Общите продажби на първите 50 компании в класацията са 5.17 млрд. лв., с 12.3% повече от 2012 г. Средните приходи също се качват.

На фона на другите сектори растежът в машиностроенето е сред добрите изключения. Положителният факт тук са разнообразните компании в подреждането - от производители на санитарна арматура и керамика, през хладилници до многобройните компании за автомобилни компоненти. А и делът на първите десет групи в класацията от общите продажби намалява, което показва, че секторът е достатъчно фрагментиран, за да остане стабилен и през следващите години.

И докато през 2012 г. половината от компаниите отчитаха растеж на продажбите, а другата - спад, сега приходите на 32 от топ 50 са нагоре.

Трайните лидери

За поредна година водещите две производствени групи остават непроменени - "Идеал Стандарт - Видима" и "Либхер –Хаусгерете Марица". Групата от Севлиево завърши 2013 г. с приходи от 376 млн. лв., което е лек спад спрямо предишната година. От пролетта в компанията майка Ideal Standard International тече преструктуриране на дълговете с цел влизане на нов акционер - хедж фонда Anchorage Capital. Досегашният собственик Bain Capital продължава да е водещият акционер в групата. Според изпълнителния директор на "Идеал Стандарт - Видима" Красимир Копчев направените инвестиции през 2013 г. са общо 6 млн. лв., а през тази ще бъдат вложени още 4 млн. лв. Целта е да се произвеждат изцяло нови, по-технологични продукти, каквито досега не са излизали от заводите на компанията. За тази година очакванията са приходите да се задържат на същото ниво като 2013 г. В същото време след допълнителните разходи по обслужване на задължения загубата по отчет е 38 млн. лв. Компанията изнася около 90% от производството си основно за Западна Европа. Напоследък има повишение на поръчките и от Близкия изток.

Вторият в класацията също е добре позната компания - "Либхер – Хаусгерете Марица". През последните години поделението на швейцарската група Liebherr в пловдивското село Радиново увеличи значително производството на хладилници, като инвестира в разширяване на базата си. Расте и персоналът, като в момента в компанията работят около 1700 души. Приходите са рекордни от началото на дейността на компанията през 1999 г. Очакванията са за макар и нисък, но продължителен растеж. Българският завод е един от най-конкурентните в групата и по тази причина към него неотдавна са били пренасочени и някои нови производства, обявиха от компанията. Ако дружеството продължи да расте със сходен темп, нищо чудно да е лидер в сектор машиностроене за 2014 г.

Германската група присъства и с второ дружество в класацията - "Либхер транспортейшън системс". Приходите на производителя на системи, отоплителни тела и климатични инсталации за железопътния транспорт растат с 34%.

Най-динамичната компания

Шведско-швейцарската корпорация за електрическо оборудване "АББ България" вече е номер три в сектора след бурния растеж на приходите й - от 82 млн. лв. през 2012 г. до 340 млн. лв. през миналата година. Покачването се дължи и на вливането в "АББ България" през миналата година на две свързани дружества  - "АББ авангард" и "АББ аутомейшън". Но дори и при сравнението на съпоставими консолидирани продажби на цялата дейност на групата между 2012 г. (171 млн. лв.) и 2013 г. (340 млн. лв.), данните за растежа отново са повече от впечатляващи - двойно увеличение на продажбите. През юни компанията отвори четвъртия си завод в България - в град Раковски, след инвестиции от 23 млн. долара. Останалите три производствени предприятия са в Петрич, Севлиево и отново в Раковски. Новият завод ще има около 600 служители и поема част от производството на компанията в Норвегия, Германия и Италия. Чрез него дружеството има шанс и за първото място в класацията през следващата година.  

Любим доставчик на автогигантите

Около 30% от 50-те компании в класацията са производители на автомобилни компоненти, които носят и около една трета от приходите. През последните години тази индустрия се разви с изключително бързи темпове и продължава да привлича нови чужди инвеститори - последен пример е германската Behr Hella Thermocontrol, която в края на септември започва производство в индустриалния парк в Божурище.

Сред компаниите в този сегмент водеща е "Интегрейтид-микроелектроникс", която е част от филипинската IMI и произвежда електронни модули за автомобили в Ботевград. Продажбите на компанията нараснаха с 31% през 2013 г. Друга успешна история е "Иксетик" - Раковски, която беше част от едноименната германска компания, а вече е в семейството на канадския гигант Magna. От 2008 г. насам предприятието произвежда хидравлични и вакуумни помпи за производители като Mercedes, BMW и Honda. Компанията продължава да разширява капацитета си и през тази година и следващата година очаква още по-високи продажби.

Две компании от тази индустрия имат един от най-високите маржове в сектора - над 21%: френската "Монтюпе" и турската "Теклас". Първата произвежда алуминиеви компоненти в завода си в Русе и от влизането си в България не е спряла да отчита ежегодно двуцифрен ръст - от 12.7 млн. лв. през 2009 г. до 146 млн. лв. Българското предприятие работи за Audi, BMW, Ford, Renault и Volvo. Заводът беше разширен през 2012 г. и сега ще може да поеме още една голяма поръчка - договор с Daimler за проектиране и производство на цилиндрови глави. Предприятието ще прави 635 хил. бройки годишно по тази поръчка, което ще увеличи общия капацитет с 15%. Началото е планирано за края на 2015 г. или началото на 2016 г. Печалбата на групата също продължава да расте и през миналата година е достигнала 31 млн. лв. спрямо 24 млн. лв. година по-рано. Това е и едно от двете най-рентабилни предприятия в сектора с марж на печалбата от над 21%.

"Теклас" пък произвежда каучукови и пластмасови тръби за охладителните и отоплителни системи на автомобилите. През 2012 г. компанията откри втория си завод в Кърджали, който вече работи на пълни обороти и по тази причина в средата на 2014 г. беше изградено трето производствено предприятие, с което служителите трябва да надхвърлят 1200 души. Заводът трябва да е оборудван до края на годината, като капацитетът му ще е колкото на първите два, взети заедно. За 2014 г. мениджмънтът очаква нарастване на приходите с още 50%. Заводите изнасят основно за Европейския съюз за производители като Daimler, BMW, Volskwagen, General Motors, Renault и други.

Южноафриканската "АЛС България" е друга компания за автомобилни компоненти, която продължава да разширява производството си. За две години приходите й достигнаха 86 млн. лв. Фирмата прави в завода си в Мусачево кожени тапицерии на седалки за BMW 5-а и 7-ма серия, като дава работа на над 800 души. "АЛС България" инвестира и 2.6 млн. лв. във втория си завод в Ихтиман, който доставя на Mini Cooper. Така че се очаква в близките години оборотът й да продължи да расте.  

Каучукови уплътнения за автоиндустрията прави и старозагорската "Стандард профил", която също е с турски собственик - фонда за дялови инвестиции Actera Group. Приходите й също растат бурно - с 30%. От дружеството също имат план за нов завод, който да удвои производствените площи и да бъдат наети още 1000 души. От компанията прогнозират удвояване на оборота до 160 млн. лв. през 2015 г. Сред причините за избор на България за новата инвестиция "са много добрите финансови резултати на "Стандард профил България", които ни нареждат на първо място в групата", обясни преди година изпълнителният директор Петър Ангелов. Производството ще бъде насочено основно за традиционния клиент General Motors (за Opel Astra). Другите големи автомобилни марки, за които работи заводът, са Fiat, Volkswagen, Renault, Daimler Mercedes.

Сравнително стабилна година имат производителите за кабелно оборудване за автомобили - японската "Язаки" и германската "СЕ борднетце". Въпреки лекия спад в приходите на "Язаки" от компанията планират тази година да увеличат персонала в новото си сливенско предприятие от 400 в началото на 2014 г. до 1000 в края на годината. "Тази година се забелязва подем на автомобилния пазар, а това се отразява и на нашето производство", коментира в средата на 2014 г. управителят Синан Кар. "СЕ борднетце" работи с три фабрики - две свои в Карнобат и Мездра и една на поддоставчик - "Атес" - Сливен.

Представителите на бранша са оптимисти за сектора за автомобилни компоненти, но отчитат и една сериозна трудност - недостиг на работна ръка. "Трудовият пазар в страната е ограничен. Ако секторът продължи да расте, правителството ще трябва да приложи нови образователни политики. В противен случай ще се създаде инфлация на трудовия пазар", казва Ерик де Кандидо, изпълнителен директор на "Интегрейтид-микроелектроникс". Мнението му се потвърждава и от Силван Коло, който е управител на белгийската "Мелексис". Според него индустрията тепърва ще продължава да се развива в България, но е нужно държавата да промотира повече възможностите пред чуждите инвеститори.

Нов участник в секторния топ 50 е русенската "А.Л. филтър", която произвежда филтри за автомобилната индустрия. Тя е част от израелската A.L. Group, която има над 1200 служители по света. Над 750 от тях са в България. Страната е основна производствена база на компанията майка, а приходите тук достигнаха 53 млн. лв. през миналата година.   

И още, и още

Друга компания, която е редовен участник в секторното подреждане, е шведският производител на лагери SKF. За 12 години българското подразделение на групата увеличи приходите си от 7 млн. лв. до 136 млн. лв. през миналата година. "СКФ Берингс България" има три производствени площадки - в Сопот, Кърнаре и Калофер. Предприятието разширява заводите си в Калофер, като целта е до няколко години производството да нарасне пет пъти. В Кърнаре пък се инвестира в нова пещ. 

В тазгодишната класация прави впечатление и присъствието на компании, които по някаква причина са отсъствали от миналогодишния машиностроителен топ. Сред тях е австрийската  "Палфингер продукционстехник България", чийто бизнес в България също продължава да расте. Компанията има завод в Червен бряг за изделия за монтаж на товароподемни кранове, както и друго предприятие в ямболското село Тенево за хидроцилиндри. Досега групата е инвестирала 50 млн. евро в България, като е отворила над 900 работни места.  

Разнообразието на класацията сe допълва от присъствието на компании като пловдивската "БТЛ индъстрийз", чиято основна дейност е в сферата на разработката, производството и продажбите на медицинско оборудване. За четири години оборотът й е нараснал от 29 млн. лв. до 76 млн. лв. Чуждата компания оперира в над 100 държави и има 15 собствени международни търговски фирми и над 200 независими международни дистрибутори.   

За първи път в класацията присъства и авиоремонтната компания "Авионамс". Основната част от завода е в авиобаза "Граф Игнатиево" до Пловдив, а базата е сертифицирана и по стандартите на НАТО още от 2004 г. За последната година приходите на групата са нараснали двойно до 42 млн. лв. при печалба от 13 млн. лв.

Постоянен растеж през последните години отчита и германско-българската "Луфтханза техник София", която е специализирана в ремонта и поддръжката на самолети. От създаването на базата на софийското летище преди шест години досега оборотът на компанията достигна 88 млн. лв. За тази година не се очаква силен растеж, тъй като този бизнес има цикличност, а според компанията 2013 г. е била пикова.

Със знак минус

Не всички компании в класацията могат да се похвалят с ръст на приходите. Сред тях е заводът за промишлени батерии в Търговище "Енерсис" и 2013 г. явно ще е последната силна година за предприятието. В началото на тази година компанията майка Enersys прекрати значителна част от производството си, като съкрати три четвърти от заетите 560 души в предприятието. Заводът в Търговище продължи да прави единствено батерии за подводници. От "Енерсис" обясниха свиването с липсата на гъвкавост и съдействие от страна на българското трудово законодателство, данъчни процедури и екологични изисквания, както и огромните бюрократични разходи в страната.

Спадат приходите и на "Филкаб", която беше сред хитовете на миналогодишната секторна класация. Компанията навлезе сериозно в областта на ВЕИ, като освен доставка на материали започна да предлага и цялостно изграждане на фотоволтаични централи и системи, включително със собствени разработки на конструкции, станции и т.н. Но през миналата година приходите са спаднали и фирмата обяви, че се е преориентирала към проектиране и изграждане на ВЕИ системи в Румъния, Македония, Кипър и Гърция.

Прогнозите за 2014 сочат, че секторът за машини и оборудване ще остане стабилен, без да има особен бум на продажбите. Поръчките от основните пазари на българските компании в Западна Европа не спират и това е достатъчен повод за оптимизъм.  

Секторът за машини и оборудване от години е най-динамично развиващата се производствена индустрия в България. Браншът остава един от основните износители, което се доказва и от приходите за 2013 г. в секторната класация на "Капитал 100". Общите продажби на първите 50 компании в класацията са 5.17 млрд. лв., с 12.3% повече от 2012 г. Средните приходи също се качват.

На фона на другите сектори растежът в машиностроенето е сред добрите изключения. Положителният факт тук са разнообразните компании в подреждането - от производители на санитарна арматура и керамика, през хладилници до многобройните компании за автомобилни компоненти. А и делът на първите десет групи в класацията от общите продажби намалява, което показва, че секторът е достатъчно фрагментиран, за да остане стабилен и през следващите години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    petergos avatar :-|
    peter petrov

    Бравос!

  • 2
    matiz avatar :-|
    matiz

    Често излизат статии на тема ТОП 100, но самата класация къде бихме могли да видим? Дайте линк.

  • 3
    Trayan avatar :-|
    Trayan

    Прави впечатление, че повечето чужди компании плащат данък печалба навън, а тук регистрират загуби.

  • 4
    stilka avatar :-|
    Зай Бай

    До коментар [#3] от "b_d_s": Прави впечатление, че повечето чужди компании плащат данък печалба навън, а тук регистрират загуби.

    - - - - - - -

    По принцип няма логика, тъй като тук данъкът е 10 %, а в Западна Европа е доста по-висок.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK