С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 10 окт 2014, 17:32, 20393 прочитания

Телекомите се подготвиха за въздушна схватка

Дефицитът на честоти за мобилните оператори ще донесе много милиони за бюджета, но и спорове за разпределението

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Представете си, че имате фирма - превозвач на пътници. Автобусите ви, иначе нови и модерни, са със стандартните размери - височина около 3.3 метра и широчина около 2.5 метра. Отваря се нова атрактивна линия и искате да пуснете редовен курс по нея. Е, да, обаче пътят е тунел с височина метър и половина и ширина два метра. Предлагате на държавата да махне тунела. А тя ви отговаря, че няма пари за това. И за вас остава вариантът вместо пет автобуса да купите например 40 ферарита и да си возите пътниците по един.

В подобна неизгодна ситуация в момента са попаднали мобилните оператори в България. Те надграждат и модернизират мрежите си, за да са готови за забавящия се в България, но сигурен в близко бъдеще голям ръст в трафика на данни и търсене на услуги от четвърто поколение. За да използват тези мрежи, са им необходими честоти. Свободни такива в най-подходящия обхват 800 MHz обаче няма. Има (частично) в 2.5-2.6 GHz - хипотезата с фераритата, понеже строежът на мрежи за там е скъп. А наличните в 1800 MHz - другият сравнително изгоден диапазон, са твърде малко. Логично, това, което се случва в момента, е, че операторите вкупом искат честотни ленти в 1800 MHz, а секторният регулатор е в горещия стол на вземащия решение. Освобождаването на обхвата 800 MHz е въпрос от компетенциите на правителството, а на него - дори когато го има - все не му е до това. При тази ситуация перспективата е ясна: ще има борба и може би наддаване между телекомите за малкото свободен ресурс в по-високия диапазон, а искрите между тях и регулатора за схемата на раздаване вече летят.


Затворената магистрала

Обхватите, в които принципно се изграждат мрежи за трето и четвърто поколение мобилни комуникации в Европа (UMTS и LTE), са 800 MHz и 1800 MHz, като на Стария континент вече стои темата за освобождаване на 700 MHz. В България обаче спектърът в 800 MHz все още не е "изчистен" от военните. През годините въпросът периодично се поставя и разглежда от съответните правителства, но исканията на отбранителното ведомство на парична сума, за да се изтеглят от този обхват, традиционно стопират добрите намерения. Официално обявявана от военните сума за това няма, но по неофициални данни настояванията варират между 200 и 365 млн. лв. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) многократно поставя темата за обсъждане. Управляващите обаче все имат по-непосредствени разходи и дела за вършене.

Така на мобилните оператори, за да развиват новата технология, която неизбежно трябва да въведат, им остават обхватите 2.5-2.6 GHz и 1800 MHz. Най-високият и най-скъп за оползотворяване ресурс беше предложен на телекомите, но те, обяснимо, не проявиха никакъв интерес. Впрочем той не че е освободен от НСО, която принципно го ползва. След наказателна процедура на ЕК срещу България държавата започна да отпуска пари на охранителната служба, но плащанията бяха спрени.
Така, напълно очаквано, се стигна до момента, в който операторите, не можейки да ползват "магистралата" в 800 MHz и не желаейки да влизат в тунела на 2.5 GHz, сега се сблъскват в последния останал капацитет на пътя в 1800 MHz.

Задръстване в последната лента

Към момента разпределението в 1800 MHz е ясно. Там ленти от 2х10 MHz имат "Мобилтел", "Глобул" и БТК. Ленти от 2х8 MHz имат "Макс Телеком" и "4Джи Ком". Първата компания междувременно купи още 2х2 MHz и така се изравни с трите големи телекома. Втората пък просто не плаща нито лиценза си за LTE мрежа, нито годишните такси за него, да не говорим да развива каквато и да било дейност. Зад офшорната регистрация на фирмата според източници на "Капитал" стоят бившият председател на Държавната агенция по информационни технологии и съобщения Пламен Вачков и бившият министър на промишлеността в кабинета на Димитър Попов Иван Пушкаров. Очевидно създадената с цел да се продаде компания не успя с втората част от плана - никой не пожела да я купи, а тя понастоящем дължи малко над 34 млн. лв. на КРС. Затова и регулаторът започна процедура да отнеме лиценза й. Това обаче ще отнеме доста време, а междувременно честотите й са блокирани. Последни, с 2х5 MHz са "Булсатком".



Това, което се случва сега, е, че "Мобилтел" и БТК официално поискаха по 2х5 MHz в обхвата 1800, "Глобул" се готви да пожелае 2х10 MHz, "Макс Телеком" потвърди, че има интерес за 2х5 MHz, а "Булсатком" със сигурност ще има нужда поне от 2х5 MHz. В същото време свободните честоти са всичко на всичко 2х18.4 - без да броим тези на "4Джи Ком", които не се знае кога ще могат да се ползват. В резултат КРС обяви процедура на обществена консултация за перспективите за използване на ресурса, в която като цяло заема позицията, че трябва да запази 2х5 MHz за "Булсатком", а всички други вероятно ще трябва да участват в търг за разпределение на останалите 2х13.4 MHz. Срокът, в който заинтересованите страни трябва да дадат становищата си, е 60 дни. Отсега обаче е ясно, че трите големи телекома не са много съгласни с този подход и най-вече с частта да се запазват ленти за "Булсатком". А подобни "разминавания" във вижданията на регулатора и операторите обикновено се трансформират в дълги съдебни дела.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Какво научиха авиокомпаниите от NASA 1 Какво научиха авиокомпаниите от NASA

Превозвачите използват космическите технологии, които улесняват полетите

24 авг 2019, 1149 прочитания

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1931 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Хапче по мейл

Онлайн аптеките вече могат да доставят необходимите медикаменти до час

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи